مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی انواع سردردها در طب سنتی

درمان گیاهی انواع سردرد

سردرد

سردرد یکی از بغرنج ترین مسائل طب داخلی به شمار می رود، زیرا بین انواع گوناگون آن فقط علت قطعی چند نوع از آن را شناخته اند، سردردها در واقع علل داخلی هستند که به قسمتهای بالای بدن سرایت می کنند و عده معدودی از آنها مربوط به خود جمجمه می باشد.


سردردهائی که مبداء آنها درون جمجمه است

خود مغز فاقد حس درد است حتی بریدن قسمتی از آن دردی ایجاد نمی کند از این رو بیشتر سردردها علتی غیر از آزردگی خود مغز را به عهده دارند. کشش جیبهای وریدی، آزردگی چادرینه مخچه یا کشیده شدن سخت شامه در قاعده مخ، همگی می توانند سردردهای شدیدی ایجاد نمایند. تقریبا تمام ضر به ها و ضغته ها و کشش هانی که به عروق خونی سخت شامه وارد می شوند: می توانند سردرد ایجاد کنند، یکی از شرائین بسیار حساس درون مغز، شریان مننژه میانی است که حتی در جراحی از دست زدن به آن خودداری می شود.

اگر سردرد مربوط به خود جمجمه باشد درد آن به کجا تیر می کشد؟

اگر آسیب و رنج در بالای چادرینه مخچه باشد، درد در مسیر عصب پنجم ایجاد می شود که بیشتر در حوالی قسمت فوقانی سر در جلوی گوش بوده، لذا دردهای مربوط به مخچه و چادرینه آن، به ناحیه پیشانی منتشر می گردد. 

حال اگر درد در زیر چادرینه مخچه باشد از راه دومین عصب گردنی به دستگاه مرکزی اعصاب وارد می شود و چون پوست سر در ناحیه پشت گوش جزء قلمرو این عصب است لذا درد در پشت سر خواهد بود.

اقسام سردردهای درون جمجمه

١- سردرد مربوط به مننژیت

مننژیت یکی از شدیدترین سردردها را ایجاد می کند، این بیماری موجب التهاب تمام قسمت های مننژ یا پرده مغز ازجمله مناطق حساس سخت شامه و نواحی حساس اطراف جیب های وریدی می شود، در این هنگام درد آن تمام کاسه سر را فرا می گیرد.

۲- سردردهائیکه در اثر ضربه به پرده مغز ایجاد می شود

در اثر جراحی مغز بیماری به علت دستکاری پرده مغز روزها حتی هفته ها سردرد ممکن است پیش آید.

۳- تومورهایی که به پرده مغز فشار وارد می آورند

موجب سردرد شدید می گردند، این سردردها معمولا مربوط به منطقه خود تومور هستند یعنی هر جایی که تومور یا غده باشد همانجا درد ایجاد می شود و این درد موقعی مربوط به تحت فشار قرار گرفتن ناحیه ای از پرده مغز است که تومور در مجاورت آن قرار گرفته باشد، اگر بخاطر داشته باشیم که تومورهای بالای چادرینه مخچه دردی بطرف جلو سر و تومورهای زیر چادرینه مخچه دردی به طرف عقب سر ایجاد می کند به آسانی جای تومورهای دیگر مغز را خواهیم شناخت. 

۴- سردرد به علت کم شدن مایه نخاع

اگر تنها بیست سی سی از مایه نخاع گرفته شود درد شدیدی در سر ایجاد خواهد شد مخصوصا اگر بیمار ایستاده باشد این درد به علت فشار منفی است که در مغز به وجود می آید، زیرا فشار مایه نخاع در ازاء هر ۲۰ سی سی مایه کشیده شده حدود ۲۰۰ میلی لیتر آب تنزل می نماید که این کاهش باعث کشیده شدن سطوح مختلف سخت شامه می شود و درد ایجاد می شود، می دانیم که مغز در مایعی که درون جمجمه قرار گرفته است وجود دارد مثل پرتقالی که در ظرف آبی قرار گرفته باشد، کم شدن مایع درون ظرف باعث می شود که پرتقال بتواند به سطح ظرف برخورد کند یکی از موهبت های آفرینش همین وجود مایه درون جمجمه است والا در هر ضربه یا تکان تصادفی که برای آدمی پیش می آمد در اثر اصطکاك مغز با استخوان جمجمه درد شدیدی به وجود می آمد.

پکیج گیاهی عطار ایرانی اعصاب

پکیج گیاهی تقویت اعصاب(جهت مشاهده روی تصویر کلیک نمایید)

سردردهای میگرنی

گرچه هنوز علت اصلی میگرن شناخته نشده لیکن آن را به يك پدیده عروقی نسبت می دهند، معمولا احساس هائی نظیر تهوع، کاهش بینائی در قسمتی از میدان بینائی ( اورای بینائی یا عامل خبردهنده ) یا سایر اقسام توهمات حسی فرارسیدن سردرد میگرنی را اعلام می دارند. 
از این رو بیشتر بیماران خود می فهمند که سردردشان فراخواهد رسید و آماده پذیرائی این مهمان دردناك خواهند شد این علائم معمولا پیش درآمد شروع درد است.

سردرد میگرنی

یکی از نظریات دانشمندان در باره میگرن

هیجانات و فشارهای روحی طویل المدت از طریق رفلکس باعث انقباض بعضی از سرخرگهای سر از جمله آنهائی که به مغز خون می دهند می گردد. این انقباضات باعث کم شدن خون قسمتی از مغز شده که این کم خونی را معرف عامل خبر دهنده یا علائم پیش رس سردرد می دانند.
این کم خونی کم کم شدیدتر شده باعث تغییراتی در دیواره رگها می گردد، این تغییرات موجب شل شدن دیواره عروقی خون شده، این عروق حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت تونوس (سنتی) خود را از دست می دهند فشار موجود در این رگ ها موجب گشادی آنها شده ضرباتی شدید به صورت کلنگ زدن یا ضربه زدن برای بیمار به وجود می آورد و به نظر می رسد گسترش بیش از حد جدار عروق باعث پیدایش میگرن باشد.
اثرات ثانوی کم خونی نیز خود عامل دیگری در تشدید سردرد است.
اگر سندرم میگرن در مراحل اولیه و پیش رس به وسیله ترکیبات تارترات ارگوتامین (سد) شود، سردرد شدیدی به وجود نمی آید، این ترکیبات می توانند از ایسکمی یا کم خونی اولیه عروق جلوگیری کرده مانع به وجود آمدن سردرد شوند مکانیسم بروز حمله میگرنی را می توان بدین طریق شرح داد که طی سه مرحله این درد به وجود می آید. 
۱- مرحله احتباس آب و نمك در بدن که این بیشتر در نزد زنان بلندقدی که مبتلا به حالت عصبانی و زودرنجی و تحریک پذیری هستند دیده می شود، در روزهای اول قاعدی که الدسترون خون و ادرار زیاد می شوند، این سردرد شدت می یابد.
۲- مرحله انقباض و سوم مرحله انبساط عروق است که در این مرحله اطراف عروق مایعات پولی پپتیدی شبیه به برادی کینین یافت می شود . علت پیدایش آن معلوم نیست شاید آشفتگی سوخت و ساز سروتونین در ایجاد میگرن مؤثر باشد که داروهای ضد سروتونین بر روی آن مؤثر است.

سردرد در اثر فشار خون

بیشتر مبتلایان به فشار خون دچار سردرد هستند، افرادی که مبتلا به فشار خون متغير هستند زمانی که فشار پائین است از سردرد اثری نیست، علت سردرد در بالا بودن فشار خون انقباض یا پارگی عروق کوچک و یا تراوش مایع به درون فضای جمجمه است و این خطر همیشه موجود است که رگهای بزرگ پاره شده و منجر به فلج قسمتی یا همه بدن گردد.

سردرد هیستامینی

این سردرد را به وسیله تزریق هیستامین در حیوانات مکرر به وجود آورده اند که در نتیجه تزریق هیستامین سرخ رگهای داخل و خارج جمجمه گشاد شده ابتدا فشار خون پائین آمده پس از چند دقیقه بالا می رود پس از این سرخ رگهای سر، بخصوص سرخرگهای گیجگاهی در حالت اتساع و ضربان شدید باقی می مانند.

سردرد به علت یبوست

در بیشتر افرادی که مبتلا به یبوست هستند سردرد کهنه ای دیده می شود علت این سردرد را جذب مواد سمی روده ها به وسیله کبد می دانند گاهی همه سموم جذب شده خنثی نمی شود و ایجاد سردرد می کند نظریه دیگری وجود دارد و آن این است که در زمان یبوست گاهی مقداری از پلاسمای خون وارد جگر می شود که این خود باعث کم شدن گردش خون در جمجمه شده سردرد به وجود می آید. 
سردرد و درمان گیاهی آن

سردردهای خارج جمجمه ای

در بسیاری از سردردها از جمله سردرد هیستامینی، سردرد توکسيك ( سردرد سمی) و سردرد میگرنی همزمان با اتساع سرخ رگهای درون جمجمه سرخ رگهای بیرون جمجمه نیز متسع می شود اما مواردی دیده می شود که با وجود اینکه فقط سرخرگهای خارج جمجمه متسع شده اند سردرد وجود دارد، در این موارد اگر فشاری بر قاعده رگ متسع شده وارد شود سردرد تسکین می یابد، گرچه وجود اتساع عروقی را در این گونه موارد به علت وجود هیستامین می دانند اما هنوز عامل اصلی اینگونه سردردها شناخته نشده است.

سردرد در اثر انقباض عضلانی

در بیشتر اوقات اضطراب و نگرانی و خشم و غضب عضلات سر و گردن را منقبض می نماید. که این انقباض و گرفتگی عضلانی باعث سردرد می شود این درد بیشتر در جائي که عضله سفت شده است احساس می شود و کاملا شبیه به سردردهای آسیب درون جمجمه ای می باشد.

سردرد در اثر نسوج بینی و عوامل وابسته به آن

مخاط بینی و سینوسهای صورت و پیشانی خیلی حساس به درد هستند با اینکه این سردرد خیلی حساس نیست اما اگر عفونتی به آن ضمیمه شود سردرد شدیدی پیدا می شود و این سردردها بیشتر در عقب کره چشم و در ریشه بینی احساس می شوند، اگر سینوسهای پیشانی عفونی شوند سردرد در قسمت جلو سر و بالای پیشانی تظاهر می کند اما سردرد مربوط به سینوسهای صورت یعنی سینوسهای فکی در محل خود سینوس یعنی زیر چشمها احساس می گردد.

سردرد در اثر اختلال دید چشم ها

هرگاه اشکالی در تمرکز دید موجود باشد، برای حصول دید واضح و روشن، عضلات مژگانی چشم بیش از اندازه منقبض می شوند با وجود اینکه این عضلات خیلی کوچک هستند باز انقباض آنها می تواند سردرد ایجاد کند این سردردها در پشت کاسه چشمها حس می شود از این گذشته در کم سونی چشمها به علت انقباض عضلات صورت و عضلات خارجی چشم سردرد به وجود می آید. نامساوی بودن دید هر دو چشم، عدم تعادل بین عضلات خارجی چشم، خیره شدن به نور شدید زیاد شدن نور به طور ناگهانی مثل جوشکاری وغيره، همه می توانند عامل سردرد باشند.

سردرد و درمان گیاهی آن

سندرم مینییِر عامل سردرد و سرگیجه

علت اصلی پیدایش این بیماری هنوز به خوبی معلوم نیست، عده ای اتساع قسمت غشایی گوش داخلی که شامل لابیرنت و قسمت حلزونی است، عامل آن می دانند و درد آن را به علت وجود افزایش فشار مایع درون آندولف داخل مجاری گوش به حساب می آورند.
در این بیماری علائمی از قبیل سرگیجه واقعی، به صورت احساس و توهم، حرکت در محیط اطراف به بیمار دست می دهد و بیمار قادر به حرکت نیست و اگر حرکت کند به زمین می افتد و دچار حالت تهوع و استفراغ و صدا کردن گوش و اختلال شنوائی می گردد، در فواصل حمله بیمار سالم به نظر می رسد ولی به تدریج دچار ضعف شنوائی می گردد.
درمان این بیماری نیز با داروهای ضد هیستامین شروع می شود. اسید نیکوتینیك در درمان آن مؤثر است، رژیم بدون نمك و داروهای پیشاب آور خیلی مفیدند نسخه های مؤثر بر میگرن برای درمان این بیماری مفید است و با تجربیاتی که انجام شده است، داروی ضد میگرن گیاهی روی این نوع سردردها مؤثر بوده است.
تذکر این نکته لازم است که چرا نسخه های متعددی برای درمان هر بیماری پیشنهاد شده است: 
١- به علت در دست نبودن همه داروها در يك محل
۲- به علت نشناختن و یا نامهای مختلف محلى
۳- برای امکان استفاده از هر کدام که موجود است
۴- استفاده از تنوع دارونی، برای عدم اعتیاد ها برای استفاده از گسترش خاصیت داروئی

درمان سردردها بطور عموم

بطور کلی داروهای لینت بخش در کلیه سردردها مؤثر می باشد. لذا دادن مربای هلیله و مربای آمله مفید واقع می شود، مطابق معمول پاك سازی بدن از خلط غالب یا عامل بیمار کننده لازم است. در معالجه سردردها رعایت نکات زیر در بهبودی سردرد کمک بیشتری می نماید.
هوا، غذا، سالم کردن مزاج، تقلیل خوراکی ها بخصوص آشامیدنی ها و مایعات، و برقراری آرامش و سکون.
در سردردهائیکه با آبریزش بینی همراه است شستن سر و روغن مالی به سر خیلی مفید نیست و خودداری از آن بهتر است. در سردردهائیکه توأم با بالا بودن فشار خون است و نیز بیمار چاق می باشد کم کردن خون یکی از راه های مفید درمان است.

سردرد و درمان گیاهی آن

نسخه های گیاهی جدید برای درمان انواع سردردها

پاکسازی مربوط به خلط غالب در هر سردردی لازم است و بیمار بایستی در جایگاه معتدلی که در آنجا بوهای مختلف وجود نداشته باشد استراحت کند، تقلیل غذا نموده و تكثير خواب نماید و داروهای لازم بر سر و پیشانی قرار دهد، سائیده سنگ مرمر و حل کردن آن در سرکه بطور مالیدنی به محل درد برای کسانیکه سردرد آنها از پشت سر و گردن شروع می شود مؤثر است.
( سائیده سنگ مرمر ۲۵ گرم، سرکه ۲ استکان، به محل درد روزی چهار مرتبه بمالند).
گل ارمنی ۱۵ گرم، سرکه يك استكان، این محلول نیز برای مالیدن به وسط سر، در اینگونه سردردها مؤثر است. خمیر آرد گندم و ریشه بارهنگ به صورت ضماد به پشت گردن مؤثر و بستن کوبیده گیاه مقدس بر شقيقه مفید است.

سردرد در اثر سرماخوردگی و سرمازدگی

راه رفتن در برف و هوای بسیار سرد و خوردن چیزهای خیلی سرد و یخ مثل برف و یخ، آب خیلی سرد وغیره گاهی باعث سردردهای بسیار شدیدی می شود که بایستی از روغن یاسمین یا روغن مرزنجوش یا روغن سداب نیم گرم بر سر بمالند، اگر سردرد بسیار شدید باشد می توان بقدر کمی فرفیون به روغنهای بالا افزود.
ارزن کوبیده یا سیاه دانه کوبیده یا سبوس گندم را در پارچه ای نازك ریخته بر وسط سر در ناحیه ملاج ببندند و مرتبا سر را با آب گرم بشویند و آن را خشک کرده ببندند.
اگر سر درد ساکت نشود میتوان بیمار را در حمام گرم برده و مرتبا سر او را با جوشانیده زیر بشویند.
گل بنفشه۱۵ گرم
مغز ناخنک ۱۵ گرم
اسطوخودوس ۲۰ گرم
بابونه ۳۰ گرم
مرزنجوش ۱۵ گرم
آویشن ۵ گرم
داروها را نیم کوب کرده در يك ظرف بزرگ جوشانده پس از صاف کردن با آب آن سر را شسته و خوب ماساژ دهند مقداری از محلول فوق را خیلی رقیق کرده استنشاق نمایند.
برای تسکین درد هريك از گلهای زیر را که در دسترس باشد می توان بوئید. ياسمين، گل نرگس، گل سوسن، عنبر، عود وغيره...
ضماد یکی از این داروها به محل شدت درد. در تسکین و آرام بودن آن مفید است:
حب الغار، قسط، كبابه چینی، سداب، یکی از این داروها را به مقدار ۱۰ گرم انتخاب کرده با ۲ استکان گلاب ممزوج نموده به کار برند. کوبیده و نرم سائیده یکی از این داروها را نیز به پیشانی بمالند و سر را محکم با دستمالی ببندند.
قرنفل (میخك) یا دارچین یك مثقال در گلاب و سرکه حل کرده بمالند.

سردرد و درمان گیاهی آن

نسخه گیاهی برای رفع سردرد

گل بنفشه ۱۵ گرم
سه پستان۱۵ گرم
گل خطمی ۱۰ گرم
تخم کتان ۱۰ گرم
انجیر۱۰۰ گرم
پس از نیم کوب کردن به پنج قسمت مساوی تقسیم شب هر قسمت را در دو لیوان آب جوش ریخته، پس از جوشاندن صبح و عصر میل نمایند اگر به هر جوشانده ای پنج گرم ترنجبین شیره کش شده اضافه کنند بهتر است.
پرهیز از چیزهای سرد و یخ و کم کردن غذا و خودداری از مصرف ترشیجات لازم است مالیدن کندر و مسطکی بر شقيقه مفید و دادن برگ اشترغاز (خارشتر) و پوست و ریشه درخت گردو و گل سرخ از هر کدام ۵ گرم برای ۴ روز توصیه می شود . این مقدار برای چهار روز به صورت جوشانده)

نسخه گیاهی دیگر برای رفع سردرد

سائیدن ۵ گرم پودینه و ۵ گرم مرزنجوش در ۲ استکان سرکه یا حل کردن آنها در روغن کرچك به صورت مالیدنی بر پیشانی و شقيقه نتیجه خوبی داده است.
بخور کور یا خیار دشتی به گوش و بینی و سر نیز یکی از طرق تسکین درد است، مالیدن سیر جوشیده و روغن گل (۵ گرم سیر، يك استکان روغن گل) بر وسط سر و املاج در اینگونه سردردهای حاصل از سرماخوردگی و سرمازدگی رضایت بخش بوده است.
این سردردها اگر در کسانی که دارای مزاج بلغمی هستند پیدا شود علائمی از قبیل سنگینی سر و چشم و حالت فراموشی، آب ریزش دهان و بینی و سفیدی ادرار، کندی نبض و کمبود شدت درد در آنها دیده می شود.
اینگونه بیماران از غذاهای گرم بهبودی حاصل کرده و از غذاهای سرد و یخ و هوای سرد و محیط کار و زندگی سرد زیان می بینند، این حالت بیشتر در پیران و اهل راحت به وجود می آید.

پکیج گیاهی اعصاب

پکیج گیاهی تقویت اعصاب(جهت مشاهده روی تصویر کلیک نمایید)

درمان این حالت سردرد

شیرین بیان ۱۰۰ گرم نیم کوب در ۱۰ روز صبح و شب پس از جوشاندن ناشتا میل نمایند.
بادیان یا ریشه کاسنی یا تاجریزی را می توان روزی ۱۰ گرم جوشانده در دو نوبت ۵ گرم صبح ۵ گرم شب به کار برد و از گل قند نیز میتوان استفاده نمود.
در روز چهارم استقرار بیماری دادن روزانه ۵ گرم ایارج فيقرا خیلی مؤثر و مفید واقع می شود.
۱-گل سرخ نرم کوبیده ۲۰ گرم، عسل بك استکان گلاب ۱۰۰ گرم
2- سه پستان ۱۰ گرم، دارچین ۵ گرم، حب بلسان ۱۰ گرم. اسارون ۱۰ گرم، مصطکی ۱۰ گرم، زعفران يك گرم، صبر زرد ۵ گرم. عسل ۲۵۰ گرم
3-غرغره مرزنجوش (۵ گرم در يك ليوان بزرگ) و شستن سر با فرمول زیر نتایج خوبی داده است.
بابونه۲۰ گرم
مرزنجوش۲۰ گرم
پودینه۲۰ گرم
شوید۱۰ گرم
مغز ناخنك ۱۰ گرم
سداب۲۰ گرم
همه را مخلوط کرده نیم کوب نموده و سه قسمت کرده هر قسمت را در سه لیوان آب جوشانده پس از صاف کردن سه مرتبه سر را به خوبی ماساژ دهند (صبح، ظهر، شب ) برای سه روز
مالیدن روغنهای ذکر شده به محل درد و نیز مالیدن روغن فرفیون یا روغن گل به پیش سر و بوئیدن بسباسه که در روغن بنفشه حل شده باشد بیماری فوق را تسکین می
دهد.استنشاق آب مرزنجوش ۵ گرم در يك بطر چند نوبت در روز کمک بزرگی به درمان بیماری است.

سردرد و درمان گیاهی آن

سردردهائی که از پشت سر شروع می شوند

علت اینگونه سردردها در اثر زیادی مایعات بدن است که بایستی آب ترب و سکنجبین را مخلوط کرده یا جوشانده شوید تنها بدهند تا بیمار استفراغ کند و بدین سبب معده بیمار از امتلاء پاك می شود که این خود در بهبودی بیماری مؤثر واقعی می گردد. دادن مربای هلیله یا مربای آمله و سائیده ۵ گرم ریوند چینی برای پاکسازی دستگاه گوارشی از امتلاء سودمند است، ۵ گرم زراوند گرد بو داده در دو قاشق غذاخوری عسل ریخته میل نمائید و زنجبیل را در روغن گل شب بو سائیده بر سر بمالند و اگر قدری زعفران به این دستور اضافه کنند بهتر است برای پاکسازی مزاج این بیماران از جوشانده سناء تربد، بنفشه، بادیان ریشه شیرین بیان، سه پستان از هر يك ۱۰ گرم که در گل قند حل کرده باشند به مدت ۵ روز صبح ناشتا مفید است. حفض سائیده بسیار نرم کرده را در بینی بکشند یا اینکه تخم مورد را جوشانده استنشاق با کوبیده در بینی بکشند، انداختن آجر داغ در سرکه و مالیدن آب آن بر سر مسکن دردهای اینگونه بیماریها است: مالیدن روغن گل ارونه به سر، در تسکین این گونه دردها خیلی موثر است مرزنجوش، مغز ناخنك گل زوفا بابونه، سیاه دانه، از هر يك برابر انتخاب کرده پس از نرم کوبیدن قدری از آن را در آب حل کرده به صورت خمیر به قسمت جلو سر ضماد نمایند مالیدن سائیده كبابه چینی حل شده در گلاب یا آب نیز به میان سر نافع است. کشیدن پودر قرنفل، صبر زرد، وج یا اگیر ترکی در بینی توصیه می شود در سردردهای مزمن کوبیده صبر زرد در آب را اگر بر بناگوش بمالند و يك قطعه پنبه در آن خیس کرده و در گوشها گذارند در تسکین درد به تجربه رسیده است. خوردن ۱۰ گرم ریشه شیرین بیان و3 گرم بادیان به مدت ۲۰ روز صبح ناشتا در تسکین اینگونه دردها به کار برده می شود. و یا می توان آن را روزانه سه قاشق غذاخوری به مدت ۳۰ روز میل نمایند این دستور علاوه بر تسکین سردردهای مزمن برای صرع یا غشی و تنگی نفسی و سرفه های کهنه خلط دار و اختلالات روانی و وسواس و فراموشی و نیز برای اعاده حمل زنانی که قبلا بچه دار می شدند و مدتی نشده اند مفید می باشد.

 

مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



نسخه دیگر برای درمان سردرد

اسارون، سنبل، مصطکی، زعفران، طباشیره، دارچینی، اذخر، قسط شیرین، تخم کشوث، تخم کرفس، تخم کاسنی، زراوند طویل قرنفل جب بلیسان و عود بلیسان، هيل، عود از هر يك به نسبت مساوی گل سرخ برابر تمام آنها عسل چهار برابر تمام آنها، همه را کوبیده در عسل حل کرده روزی سه قاشق مرباخوری. این نسخه برای انواع سردردها و سرگیجه های بدون علل و صدا کردن گوش و ضعف معده و کبد و نیز برای کم شدن ورمهای قسمتهای مختلف بدن نافع می باشد. این دارو برای سردمزاجان بهتر است.

نسخه دیگر برای درمان سردرد

انیسون۲۰ گرم
تخم کرفس ۳۰ گرم
مر۲ گرم
اذخر۱۰ گرم
زراوند ۵ گرم
قسط ۵ گرم
دارچین۱۰ گرم
ریوند 10گرم
زعفران 6نخود
عسل ۲۵۰ گرم
همه را نرم کوبیده باهم بیامیزند و روزی سه قاشق مرباخوری میل نمایند. این دارو علاوه بر معالجه سردردهای کهنه و درد شقیقه و آبریزش بینی و دردهای قفسه صدری برای ضعف معده و از بین بردن کلیت ها و قولنجهای گوارشی نافع است.

سردرد و درمان گیاهی آن

سردرد هائی که در تعقیب حمام به وجود می آیند (پس از خروج از حمام) درمان

از جوشانده بابونه و غیره به صورت نیم گرم سر را بشویند مشک و عنبر بو کنند و شربتی از عرق گاوزبان و گلاب با عسل میل نمایند یا تخم ریحان را(۵ گرم) نرم کوبیده در نصف استکان عسل حل کرده بکار برند. عرق گشنیز یا جوشانده ۵ گرم تخم گشنیز در يك ليوان آب برای يك روز مفید است. این مقدار را تا بهبودی بیماری می توان ادامه داد.

سردرد به علت خشکی بینی

این سردرد با علائمی چون حالت گرسنگی چرت زدن و احساس غم و اندوه و سابقه واقع شدن در بادهای گرم سمی و خوردن چیزهای خشك کننده بزاق و کم کننده ترشحات بدن و لاغری و خشکی پوست همراه است.
درمان: 
خرفه، لعاب بهدانه، لعاب اسپرزه یکی از این داروها را انتخاب کرده روزی ۵ گرم در آب جوش حل کرده لعاب آن را میل نمایند.
روغن بادام یا روغن کدو، یا روغن بنفشه در بینی بچکانید و بر کف پا نیز بمالند تقریبا حمام با دوش آب گرم بگیرند یا آب گرم بر سر بریزند و آرد جو و آرد گندم را در روغن بادام حل کرده بر سر بمالند.

سردرد به علت خوردن غذاهای چربی دار، غلیظ و دیرهضم

که در اینجا درد بیشتر متوجه کاسه چشمها شده و سرگیجه و خیالات واهی و هذيان پیش می آید و نیز سیاهی رفتن جلو چشم آشکار می گردد.
درمان:
ایارج قیقرا ۱۰ گرم
شحم حنضل3 گرم
تربد 3 گرم
افتیمون۵ گرم
مقل 3 گرم
همه را نرم کوبیده با آب کرفس حل کرده قرصهانی به اندازه نخود بسازند هر دفعه دو عدد میل نمایند و سیاهدانه و مرزنجوش را نرم کوبیده از هر کدام ۱۰ گرم بو کنند.
روغن بادام تلخ در بینی بچکند بخور بادیان دهند بابونه و شوید را جوشانده از هر کدام 3 گرم استنشاق نمایند با کوبیده سداب و مرزنجوش بو کنند ( از هر کدام 3 گرم) و سر را با جوشانده آن بشویند و یا آب آن را در بینی بکشند (۱۰ گرم برای ۲ مرتبه هر قسمت را در يك بطر آب بجوشانند).

سردرد و درمان گیاهی آن

سردرد در مزاج های سوداوی سردی و خشکی

اینگونه سردردها در تعقیب خوردن غذاهای سوداوی مثل بادنجان و عدس و کلم و گوشت گاو و گوشت شکار و غیره به وجود می آید که علائمی چون سنگینی، سر تیرگی صورت، بی حالی، چرت زدن، کندی نبض، خشکی چشمها و بینی، وسواس و افکار نامنظمی برای بیمار پیدا می شود و همچنین سفیدی ادرار و غیره ظاهر می گردد.
درمان:
جوشانده بسفایج، اسطوخدوس، گل گاوزبان، بادرنجوبه، مویز، آلوچه خشگه و ترنجبین مفید است غیر از آلوچه از بقیه هريك ۱۵ گرم ترنجبین شیره کش شده ۲۵ گرم الوچه و ۲۰۰ گرم به مدت ۱۰ روز به صورت جوشانده صبح و عصر.
به هر جوشانده ۲ گرم افتیمون کوبیده اگر اضافه نمایند بهتر است، عرق کاسنی روزی ۲ استکان مفید است اگر روزانه سر را با جوشانده بابونه، مغز ناخنك آوشن، برگ چغندر یا جوشانده گل بنفشه و گل نیلوفر و بادرنجویه و بابونه و قرنفل بشویند در بهبودی بیماری موثر است. و یا یکی از روغنهای زیر را به سر بمالند. روغن بابونه، روغن سداب، و یا بابونه ۱۰ گرم، مغز ناخنك ۱۰ گرم، مرزنجوش ۱۵ گرم همه را خوب سائیده در يك استکان روغن گل حل کرده به سر بمالند.

سردرد به علت حرارت زیاد

مثل گرما و مکانهای خیلی داغ و قرار گرفتن زیر آفتاب و نزد آتش و تکلم به آواز بلند و نیز در تعقیب خشم و غضب و خوردن چیزهای گرم و تاخیر غذا از وقت اعتیاد.
در اینجا علائمی از قبیل خشگی چشمها و بینی، تغير حواس و غلبه عطش و حال چرت زدن، صدا کردن گوشها سستی اندام ها بخصوص سستی در حواس پنچگانه برای بیمار ظاهر می شود.
درمان:
بیمار بایستی در مکانی خنک که با صندل و گل بنفشه و کافور و گلاب آراسته شده باشد قرار گیرد و مرتبا صندل، گلاب، کافور، سیب، گشنیز تر، بنفشه و سرکه بو کند. اگر درد ساکت نشود گلاب را سرد کرده بر سر بریزند و شربت لیمو، شربت انار ترش و شیرین، شربت تمرهندی، لعاب اسپرزه، شربت (آب غوره بدون نمك را بایستی در شکر پخته تا شربت آن به دست آید) شربت آلو، شیر خشت و دوغ سرد و لعاب اسپرزه را در عرق کاسنی یا عرق نیلوفر ريخته بکار برند اگر در این بیماران حرارت زیاد زیان رسانده باشد باید آب جو را با لعاب اسپرزه و آرد جو و کدوی رنده شده را مخلوط نموده و بر سر ضماد کنند و از جوشانده گل خطمی، گل پنیرك، گل نیلوفر، سبوس گندم، پاشویه نمایند. صندل، آب گشنیز، روغن گلاب را مخلوط کرده و قدری سرکه به آن آمیخته به قسمت جلو سر ضماد نمایند.

بطور کلی برای لینت مزاج اینگونه بیماران و تسکین درد سر آنها از نسخه زیر استفاده می شود. 

سردرد و درمان گیاهی آن

نسخه گیاهی برای سردرد صفراوی و از گرمای زیاد

عناب ۳۰ گرم
سه پستان ۵ گرم
شاه تره ۵ گرم
و الوچه خشکه ۱۰۰ گرم
تمرهندی۴۰ گرم
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
همه را جوشانده در جای سردی نگاهداری نموده ۷ روز صبح ناشتا و عصر میل نمایند اگر ۲۵ گرم شیرخشت به این محلول اضافه نمایند بهتر است یا میتوان روزانه داروهای فوق را جوشانده صبح عصر مصرف نمایند.

سردرد به علت ناراحتی های معده و گوارش

با علائمی از قبیل استفراغ تلخی دهان، في تلخ، زردی چشم، تشنگی و عطش، پیچش سردل و ساکت شدن سردرد پس از استفراغ کردن همراه است.
درمان:
سکنجبین را در آب خیلی گرم حل کرده میل نمایند تا محتویات معده خارج گردد داروهای ضد صفراوی تجویز نمایند تقویت معده و تسکین دردهای آن باعث آرامش اینگونه سردردها می گردد شربت غوره، رب انار، رب سیب، طباشیر، گل سرخ مفید است و با طباشیر 5 گرم گل سرخ ۱۰ گرم گل ارمنی ۵ گرم همه را خوب سائیده در شربت غوره ریخته روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایند.

سردرد با ناراحتی های معدی در اثر وجود بلغم و رطوبت و سردی

علائم:

ترش کردن، وجود گاز و نفخ زیاد در معده، آروغ ترش زدن وجود لعاب زیاد در دهان حالت تهوع و راحت شدن بیمار در اثر استفراغ.
درمان:

از جوشانده شبت، ترب، ریشه شیرین بیان، سکنجبین برای خارج شدن محتویات معده استفاده می شود زیرا این امر باعث تسکین درد است بعد از این باید به تقویت معده پرداخت بیشتر دردهائی که مبداء گوارشی دارند درد آنها در وسط سر است که بایستی در اینجا نیز به تقویت معده و دستگاه گوارش پرداخت.

نسخه برای تقویت معده و رفع سردرد ناشی از آن

انیسون۲۰ گرم
زیره سبز۲۰ گرم
مصطکی۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در ۱۰۰ گرم گل قند حل کرده به مدت پنج روز صبح و عصر میل نمایند این دستور را می توان تا بهبودی دستگاه گوارش ادامه داد.

سردرد با مبداء کبدی

درد طرف راست سر وجود آفت و آسیب در کبد مثل سنگ کیسه صفرا، تورم کیسه صفرا، عفونت های مجاری صفراوی، یرقانها و بیماریهای دیگر کبدی.
درمان:
رب انار، آب انار، آب آلو، آب غوره، عرق کاسنی، و اگر بتوانند نان را در سرکه خورد کرده میل نمایند.

سردرد و درمان گیاهی آن

سردرد با مبداء بیماریهای طحال

علائم:
درد سر بیشتر در طرف چپ خودنمایی می کند و ضعف و درد در طرف چپ شکم زیر آخرین دنده ها.
درمان:
در اینجا نیز نان و سرکه مفید است خیار دشتی یا کمبيزه كبر و عرق پودینه به صورت مخلوط روزی ۲ استکان صبح و عصر میل نمایند و معالجه بیماریهای کبد را دنبال کنند.

سردرد با مبداء بیماریهای رحمی، کلیه، حجاب حاجز و روده ها

که در بیماریهای رحمی کمبود خون حيض و درد وسط و جلو سر و کلیویها دردشان در پشت سر و در حجاب حاجز (دیافراگم) درد در وسط سر مایل به جلو و در مبتلایان به بیماریهای روده ای درد در قدام نزديك پیشانی است.
درمان:
درمان اینگونه سردردها را بایستی به از بین بردن مبداء اصلی آن پرداخت و در درمان عضو معیوب کوشید.

سردرد با مبداء ضعف دماغی

در اینجا علائمی مانند کدورت حواس ظهور آفت در رفتار و اعمال دماغی و اختلال در تخیل افکار، وجود هیجان و نا آرامی و پیدایش سردرد به هنگام تحريك و تهییج برای صاحب آن، مانند شنیدن صداهای شدید بوئیدن بوی های مختلف.
درمان:
تقویت دماغ نمایند گوشت پرندگان با نخود پخته و کمی زعفران و دارچین و گلاب اضافه نموده میل نمایند کمپوت میوه ها و شربت صندل بکار ببرند روغن گل یا گلاب و کمی سرکه بر سر بمالند میخک را نرم کوبیده در گلاب حل کرده به سر بمالند سیب، عنبر، و گلاب بویند در بهبودی مزاج و پاکسازی آن بکوشند و نسخه زیر را به کار ببرند.
مغز بادام۵۰ گرم
مغز گردو۵۰ گرم
مغز پسته۵۰ گرم
مغز فندق ۲۰ گرم (به صورت قانوت)
گل گاوزبان 5 گرم
گل بنفشه ۵ گرم
تخم گشنیز ۵ گرم
گل سرخ۵ گرم
شکر۲۵۰ گرم
همه را نرم کوبیده روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایند.

نسخه دیگر سردرد

مغز بادام۶۰ گرم
خشخاش۵ گرم
شاهدانه۵ گرم
گل سرخ ۱۰ گرم
نبات۲۵۰ گرم
همه را نرم کوبیده روزی سه قاشق مرباخوری کف لمه نمایند.

سردرد و درمان گیاهی آن

سردرد پس از بیدار شدن از خواب

در اینجا بایستی پاکسازی خلط غالب را نمایند و خاکستر را در سرکه حل کرده و بر شقیقه و پیشانی بمالند و خاکستر چوب انجیر را در سرکه حل کرده به کار برند. مانند دستور فوق به صورت مالیدنی (در این جا منظور استفاده از املاح خاکستر است)

سردرد به دنبال بیماریهای زیر

بعد از استفراغ کردن زیاد، بعد از خونگیری و ادرار زیاد، بعد از خونریزیهای زیاد زنانگی و نفاس و بواسیری و بعد از بیداری های مفرط و بی خوابی های شدید و پس از پیدایش غم و اندوه زیاد و بعد از زیادی و شدت زکام و نزله و خون ریزیهای بینی و نیز پس از گرسنگی.
درمان:
در اینجا بایستی از غذاهای رقیق و مایعات استفاده شود آب جو یا مالشعیر مفید است گوشت پرندگان فربه سوپ مرغ و جو و آبگوشتهائی که از گردن بزغاله شیرخواره تهیه شده باشد و نیز حریره نشاسته میل نمایند و روغن بادام و روغن کنجد و روغن قلم گاو و پیه مرغ بر سر و بدن بمالند و با آب گرم سر را بشویند و سر را ببندند.

سردرد به دنبال عمل زناشوئی و رابطه جنسی

اینگونه سردردها در افراد ضعیف و یا زیاده رو دیده می شود.
درمان:
شیر گاو جوشانده مرتبا بنوشند روغن بنفشه در بینی چکانند مرتبا دوش آب نیم گرم گیرند زرده تخم مرغ عسلی شده و گوشت ماهی و اغذيه رقيق و مایعات خورند.
ثعلب شقاقل۱۵ گرم
۱۵شقاقل گرم
بهمن سرخ ۱۰ گرم ب
همن سفید۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزی سه قاشق مرباخوری میل نمایند.
اگر مزاج بیمار گرم باشد از کمپوت به و سیب استفاده نمایند.

سردرد به علت وجود تب

اینگونه دردها در هنگام تب پیدا شده و در وقت قطع تب بهبودی می یابد.
درمان:
سرکه و گلاب و روغن گل را مخلوط کرده به پیش سر بمالند اگر هوا گرم باشد پاها را با آب سرد و اگر هوا سرد باشد پاها را با آب گرم پاشویه کنند.
صندل، آب خرفه، و بارهنگ بر سر ضماد نمایند اگر بیحالی شدید باشد شیر زن بر سر دوشند و اگر در اثر بدی کار معده وغیره تب عارض شده باشد تنقیه معده نمایند. سپس تقویت معده به گل قند و آب تمرهندی کنند، اگر سردرد به علت تب عفونی و عفونت کلی خون باشد در این جا سنگینی سر شدت بیشتری داشته و زانوها درد دارد و دانه های قرمز رنگی روی پوست پیدا می شود زبان بسیار خشك، چشمها فرورفته و تب در حد اعلای درجه می باشد که باید تنقیه و پاکسازی خلط غالب نمایند.
عرق کاسنی، عرق گاوزبان، عرق بیدمشگ دهند، گلاب و قند به کار برند سرکه و گلاب آمیخته بو کنند سوپ مرغ، سوپ ماش، سوپ جو و مرغ، گیشنیز، کدو، اسفناج دهند ریشه کرچك و زنیان را کوبیده بر سر ضماد می نمایند.

سردرد در تعقیب ضربه و سقطه

علائم:

وجود حادثه یا تصادم و یا عامل ضربه و سقطه و آثار آن در ضربه های سر و تصادفات اگر شکستگی در کار نباشد و ترس از شدت درد و ورم در میان باشد اگر بیمار دارای فشار خون و زیادی خون باشد مقداری از آن را می گرفت تا از فشار و قدرت آن کاسته شود و درد بیمار کمی آرام گیرد و فشار درون جمجه کمتر شود.
مورد، گل رس، آرد جو، آرد عدس، مامیثا، حضض، اقاقيا، صندل و روغن گل را مخلوط کرده به محل ضربه ضماد نمایند تا از هماتوم و خونریزی زیرجلدی جلوگیری شود. و جمجمه محکمتر گردد.
روغن گل و سرکه نیز مفید است، اگر بیمار دچار تب، ورم و قرمزی شدید محل ضربه باشد باید از صندل سرخ گل ارمنی به صورت نرم کوبیده که در آب تاج ریزی حل شده باشد به محل درد ضماد نمایند. اگر ورم و درد کمتر نشد آنها را در سرکه پخته به محل ضماد کنند.
اگر اختلالات حواس به وجود آمد و تب نیز پیدا شود آثار ورم مغز خونریزی داخلی مشهود است از چوب درخت گز، پوست انار و میوه کاج و کندر و گل سرخ که همه را درهم کوبیده و نرم کرده باشند می توان به صورت ضماد استفاده نمود و آرد جو گل زوفا، برگ بید، و روغن گل به محل ضربه ضماد نمایند گل بنفشه، سیب، گلاب برای بوئیدن این گونه بیماران مفید است.

داروهای زیر به صورت پاشویه برتمام سردردهای مزمن مؤثر می باشد

گل خطمی، بابونه، مغز ناخنك، گل زوفا، تاج ریزی، خردل، سبوس گندم که بایستی همه را جوشانده به کار برند ( از هر کدام به مقدار کافی برای سه روز).

نسخه دیگر پاشویه و رفع سردرد

گل بنفشه، گل خطمی، از هر يك ۲۵ گرم سبوس گندم ۷۵ گرم آب ۴ بطری جوشانده به صورت پاشویه.

نسخه زیر برای تسکین سردردهای کهنه و پاکسازی مغز از ژرم بیماری زا و گریپ های فصلی و مقاوم نافع است

صبر زرد ۵ گرم، عصاره ریشه شیرین بیان ۲۵ گرم شوید ۵ گرم، مصطکی3گرمگرم صبر زرد را باید با آب بادیان یا آب کاسنی یا گلاب حل کرده و سپس بقیه داروها را به آن آمیخته روزی سه قاشق مرباخوری میل نمایند.

نسخه مسکن دیگر سردرد

ایارج فيقرا ۱۵ گرم، شحم خنظل ۵ گرم، تربد3گرم، افتیمون ۵ گرم، سقمونیا (یا محموده ) ۵ گرم، مقل ۵ گرم همه را کوبیده در آب کرفس حل کرده روزی سه قاشق مرباخوری میل نمایند. 

سخه دیگر مسکن سردرد

تخم اسفند کو بیده ۲۵ گرم آب انگور يك بطر درهم جوشانده تا نصف شود. ، مغز گوسفند بکار برند و یا مغز مرغ را با آب انار مخلوط کرده به بیمار بخورانند، جوشانده آب اسطوخدوس را در شربت عسل حل کرده تجویز نمایند ( اسطوخدوس ۱۰ گرم در يك ليوان آب جوشانده صاف شده آن را با ۲۵۰ گرم عسل مخلوط کرده بتدریج مصرف نمایند).
زعفران، مومیائی، و کندر را سائیده در سفیده تخم مرغ حل کرده به قسمت ضرب دیده ضماد نمایند یا برگ کلم، مورد، مرزنجوش را کوبیده ضماد کنند، در تعقیب ضربه هائی که مغز تکان خورده و باعث سردرد شده باشد پنج گرم اسطوخدوس را جوشانده در سه نوبت صاف شده آب آنرا با عسل میل نمایند.

سردرد و درمان گیاهی آن

پیدایش سردرد در تعقیب بوهای زننده

بعضی از افراد به محض بوئیدن چیزی دچار سردرد شدیدی می گردند که این نوع خود .باعث زحمت زیاد بیمار است زیرا کمتر وقتی و زمانی است که آدمی دچار اینگونه بوها نشود چه در گذرگاهها و چه در محل کار و غیره، همیشه ممکن است بوئی ناخوش در هوا پراکنده شده باشد.
درمان:
بر حسب بوی پراکنده شده در هوا بایستی داروی آن انتخاب شود مثلا اگر از بوهای گرمی جات باشد کافور، بنفشه. گل نیلوفر، سیب درختی، گشنیز تر بو کنند و روغن بنفشه یا نیلوفر یا بادام در بینی بمالند اگر از بوهای بد و ناراحت کننده باشد بایستی بیمار در آب گرم گرفته سر را بشوید و قدری گلاب و سرکه در بینی بمالد.

سردرد در تعقیب یا ناراحتیهای شدید روحی

در اینجا بایستی مزاج بیمار را پاك سازی کرده از امتلاء و پری دستگاه گوارش جلوگیری به عمل آورد عرق کاسنی روزانه میل نمایند، روغن بنفشه در بینی بچکانند از اشیای خوشبو استفاده کنند سر را با گلاب و صندل بشویند یا حضضه و یا روغن گل بر سر بمالند و پنج گرم اسطوخدوس را جوشانده آب آنرا در نصف لیوان گلاب ریخته به تدریج بدهند.


سردرد به علت مصرف مشروبات الکلی

در کشورهانی که مشروبات الکلی مصرف می شود اینگونه سردردها دیده می شود درمان آن را با سکنجبین و جوشانده شبت آغاز می کنند تا بیمار استفراغ کند تا معده از امتلاء و مصموميت الكل پاك گردد اگر مزاج بیمار گرم باشد 3 گرم سقمونیا را در نصف لیوان آب انار حل کرده یا شیرخشت را در آب آلو یا در آب تمر ریخته کمی گلاب اضافه نموده تجویز نمایند در سردمزاجان از ایارج فيقرا استفاده می شود شربت انار، شربت سیب، شربت به، شربت آب غوره، شربت صندل را با آب سرد آمیخته به کار برند. اگر بیمار دارای مزاجی بسیار گرم باشد شیره خرفه با چهار عرق خنك ( عرق کاسنی، عرق تمشك، عرق شاه تره، عرق بیدمشك) تجویز کنند در ابتدا با سرکه و روغن گل و گلاب سر را بشویند و در انتها یا بعد، روغن بابونه یا روغن سوسن را نیم گرم کرده به سر بمالند و سعی کنند که بیمار بخوابد اگر بیمار دارای التهابات داخلی یعنی حالت گریه و داد کشیدن باشد از دوغ ترش می توان استفاده کرد و پاهای او را در آب سرد می توان قرار داد یا روغن بنفشه را با قدری نمك ممزوج کرده بر کف پاها بمالند یا با جوشانده گل بنفشه بابونه و نمك پاشو به نمایند.

سردرد به علل مسمویت ها و یا مشکلات روحی

مثل سردردی که در تعقیب خوردن غذاهای فاسد و چرب و غليظ و مسموم کننده و یا هر عامل دیگری که باعث بالا رفتن فشار داخل جمجمه باشد چه دانی چه ضربه ای چه روحی و هیجانی و یا بونی حتی گاهی در اثر مشاهده اشياء و گاهی به علت شنیدن يك خبر ممکن است سردردهانی به وجود آید زمانی در اثر شنیدن صداهاتی ممکن است به شدت سردرد افزوده گردد، اینگونه سردردها در تمام سر خود را نشان می دهد و در اثر کوچکترین عامل تحریکی به شدت سردرد افزوده می شود حتی گاهی بیمار از دیدن روشنائی تنفر دارد و در تاریکی و تنهائی احساس آرامش و سکون می نماید اینگونه بیماران دوست دارند که در وقت سردرد چشم خود را بسته نگاه دارند و گاهی احساس می کنند که سرشان میخواهد بترکد این اصطلاح از زبان خود بیماران است.
درمان:
در بالا بودن و ازدیاد خون، فصد و کم کردن خون مؤثر است اگر بیمار چاق پرخون و دارای مزاج گرم باشد شربت انار تجویز نمایند در سودا مزاجها شربت افتیمون دهند و عرق گل گاوزبان را در قند حل کرده با تخم ریحان بکار برند در صفراوی مزاجها آب تمرهندی و چهارعرق های خنك دستور دهند.

نسخه برای رفع سردرد

سنا ۱۵ گرم
لیله کابلی ۱۵ گرم
آمله ۱۵ گرم
شیر گاو یک لیوان
عسل 50 گرم
همه داروها را نرم کوبیده در شیر و شربت عسل حل کرده روزی سه استكان میل نمایند.

نسخه گیاهی برای رفع سردرد

هلیله کابلی ۱۰ گرم
بادام۱۰ گرم
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
آمله۱۰ گرم
مصطکی ۵ گرم
بادیان۱۰ گرم
اسطوخدوس۵ گرم
۵ داروهارا جوشیده در شربت عسل حل کرده و ی جوشانده آن ها را پس از صاف کردن در عسل ریخته روانه میل کنند.
 

نسخه دیگر برای سردرد

هلیله کابلی۱۰ گرم
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
گل سرخ۱۰ گرم
اسطوخدوس۱۰ گرم
تخم گشنیز۱۰ گرم
ترنجبین۵۰ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزی سه قاشق مرباخوری میل نمایند.

سردرد میگرنی

سردردهای نیمه سر یا سردردهای میگرنی

این دردها بیشتر يك طرفه و دل زننده توأم با حالت تهوع و تیرکشنده، در زنان شروع آن همزمان با درد قاعدگی گاهی، ارثی بودن و چند عوامل دیگر را می توان به علل فوق افزود. بحث علمی اینگونه سردردها در اول مقاله آمده است.
مطابق دستورات گذشته خلط غالب بدن را بایستی از بین برد در دموی مزاجهائی که پرخونی زیاد آنها را آزار می دهد باید خون گیری به عمل آید در صفراوی مزاج ها پاکسازی صفرا از بدن و دادن شربت گشنیز و بوئیدن کافور و خوردن شیر و شکر و گل بنفشه گل و نیلوفر و گل خطمی مؤثر است و برگ خطمی، برگ کاهو، گل سرخ را جوشانده آب آنرا به موضع درد بمالند و یا کوبیده تخم کاهو و پوست خشخاش به محل درد گذراند در بلغمی مزاجها پاکسازی بدن را به وسیله ایارج فیقرا کرده و از جوشانده بابونه درمنه ترکی اویشن شیرازی و شبت سر را بشویند و بابونه، مغز ناخنك و شبت و شنبلیله و کتان را کوبید ضماد نمایند و یا از ضماد حنا با قدری نمك یا ضماد صمغ عربی و سداب یا پوست ریشه کبر یا خیار دشتی و یا پیاز عنصل و فرفیون استفاده نمایند اگر درد ساکت نشود کوبیده ۱۰ گرم تخم کاهو پنج گرم مر پنج گرم پوست خشخاش پنج گرم، کتیرا و بذر النبج را در گلاب حل کرده به محل درد ضماد نمایند و حتی المقدور مخدرات ندهند.

ضماد زیر در تسکین این گونه سردردها نیز مؤثر است

صمغ عربی۱۰ گرم
زعفران۶ نخود
مر۵ گرم
خون سیاوشان ۵ گرم
پوست خشخاش ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در سفیده تخم مرغ حل کرده به محل درد ضماد نمایند.

نسخه دیگر برای سردرد میگرنی

سنا۱۰ گرم
قرنفل یا میخك ۱۰ گرم
بسباسه۱۰ گرم
انیسون۱۰ گرم
زعفران 1گرم
گل سرخ ومر از هر کدام ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته مخلوط کنند روزی سه قاشق مرباخوری

نسخه گیاهی ضد میگرن

ایارج فيقرا۵ گرم
تخم گشنیز۵ گرم
پس از کو بیدن و نرم کردن سه شب به صورت کف لمه میل نمایند.

نسخه گیاهی ضد میگرنی

غاریقون۱۰ گرم
اسطوخدوس۱۵ گرم
ایارج فيقرا ۳۰ گرم
سقمونیا 3 گرم
شحم حنظل 3 گرم
انیسون 10گرم
مصطکی 10گرم
هلیله زرد10گرم
هلیله سیاه10گرم
امله10گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزی سه قاشق مرباخوری میل کنند.

سردرد و درمان گیاهی آن

نسخه بنام مفرح جالینوسی برای رفع سردرد میگرنی

امله مقشر ۲۵ گرم ۷ روز در شیر خیسانده و پس از خارج کردن از شیر سه روز در گلاب نگهداری کرده و پس از خارج کردن از گلاب با گل گاوزبان، تخم خرفه، از هر کدام ۲۵ گرم، صندل سرخ و سفید، بادیان، سنبل از هر کدام ۱۰ گرم، تخم گشنیز، بهمن سرخ و سفید، دارچین، طباشیر، پوست نارنج، ابریشم مقرض، کهر با از هر کدام ۵ گرم، مروارید و بسد یا یا ریشه مرجان از هر کدام ۲/۵ گرم همه داروها را نرم سائیده در شربت سیب یا شربت به با عسل به اندازه نیم کیلو حل کرده روزی سه قاشق مرباخوری.
معجون فوق برای گرفتگی جلو قلبی و اختلالات فکری و سرگیجه و بیماری صرع و دردهای شقیقه ای و بیماری مالیخولیا مؤثر است.

نسخه گیاهی رفع سردرد میگرنی

قثاء الحمار یا خیار دشتی و افسنتین را در آب و روغن زیتون ریخته کمی جوشانده تا سفت شود از این دارو برای تسکین درد به محل بیماری مالیده می شود و با آب آن دو جوشانده ( بدون روغن) سر را می توان شست.

نسخه بوئیدنی رفع سردرد میگرنی

سائیده فلفل سیاه یا دارشیشعان يك گرم زنيان يك گرم میخك ۵ دانه همه را بسیار نرم سائیده بو کنند یا تنباکو سائیده بو نمایند.

نسخه گیاهی ضد سردرد میگرنی

مرزنجوش ۲۰ گرم
بابونه ۲۰ گرم
قسط 5 گرم
مغز ناخنك5 گرم
همه را نرم کوبیده در لعاب تخم شنبلیه ریخته به محل درد ضماد ۲۰ گرم نمایند. این دارو برای دردهای سایر بدن به صورت ضماد به کار برده می شود.
بطور کلی برای میگرن میتوان از دستورهای زیر استفاده نمود. و این نسخه ها به تجربه رسیده و خیلی مؤثرتر از دستورات قبلی برای میگرنیها است.
مرزنجوش۱۰ گرم
بادرنجوبه۱۰ گرم
اسطوخدوس ۲۰ گرم
اویشن شیرازی ۵ گرم
بابونه شیرازی 5 گرم
مغز ناخنك5 گرم
گل آروانه5 گرم
گل نیلوفر5 گرم
پرسیاوشان5 گرم
سداب 10 گرم
مریم گلی10 گرم
هر روز صبح يك قاشق غذاخوری از داروی مخلوط شده فوق را در ۲ لیوان ریخته کمی بجوشانند قبل از هر غذا ۲ فنجان میل کنند.

نسخه گیاهی د میگرنی برای سرشویه

بادرنجویه۱۰ گرم
گل خطمی۱۰ گرم
گل نیلوفر ۱۰ گرم
گل بنفشه۱۰ گرم
بابونه۲۰ گرم
تخم شوید۱۰ گرم
سداب۲۰ گرم
تخم گشنیز۱۵ گرم
15 دقیقه بجوشد و سر را با ان بشورند

سردرد و درمان گیاهی آن

نسخه برای استنشاق و رفع سردرد میگرنی

مرزنجوش۱۰ گرم
بابونه۵ گرم
گل بفنشه ۱۰ گرم
يك قاشق مرباخوری در ۲ لیوان آب کمی بجوشانند گرم گرم در کف دست ریخته استنشاق نمایند.

نسخه بوکردنی ضد سردرد

مرزنجوش۵ گرم
سیاهدانه۵ گرم
بابونه۵ گرم
انیسون۵ گرم
گل نیلوفر ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در یک استکان گلاب و يك استکان سرکه ریخته روزانه بو کنند و این دارو را می توان در گوشها و به محل درد مالید داروی مؤثر مالیدنی دیگر، سداب است که میتوان ۵ گرم از آن را کوبیده حل کرده بو کنند و در بینی و گوش و برمحل درد بمالند

نسخه برای کشیدن دارو در بینی (انفیه)

تنباکو يك گرم، هيل يك گرم خوب نرم سائیده هر دفعه مقدار بسیار کمی از آن را با يك نی در بینی بکشند.

نسخه برای پاشویه و رفع سردرد

گل خطمی۱۵ گرم
مغز ناخنك۱۵ گرم
گل زوفا۳ گرم
تاجریزی۳ گرم
سبوس برنج۲۰ گرم
گل پنیرک۱۵ گرم
گل بنفشه۱۵ گرم

نسخه برای ضماد به محل سردرد

بابونه شیرازی۱۵ گرم
شبت۱۵ گرم
مورد ۱۵ گرم
بزرا لنج۵ گرم
تخم گشنیز۱۰ گرم
سداب 10 گرم
همه را نرم کوبیده هر شب يك قاشق غذاخوری از آن را مثل حنا خیس کرده به محل درد ضماد نمایند.

سخه دیگر برای ( انفيه)

سیاهدانه۵ گرم 

بادرنجویه۵ گرم
انیسون۵ گرم
همه را نرم کوبیده در يك كيسه نازك ریخته مرتبا بو کنند.


5449
0
 
15
دیدگاه ها