مورد علاقه ها 0

پیشگیری و درمان آب مروارید چشمی با گیاهان دارویی

آب مروارید چشم

آب مروارید

مدتی قبل، مقاله ای با عنوان «پونه سای گربه ای و آب مروارید»در مجله ای نوشتم، که در آن، احتمال این که این گیاه سکرآور برای گربه ممکن است در پیشگیری از بیماری های معمولی (و گاهی کورکننده) چشم مؤثر باشد.
این نظریه هنوز هم حدسی است، ولی با گذشت زمان، من هرچه بیشتر متقاعد می شوم که گیاه پونه سای گربه ای در پیشگیری از آب مروارید بسیار مؤثر است. البته فکر میکنم چند گیاه داروی دیگر هم همین کار را می کنند.
آب مروارید یک بیماری جدی است، و هر کسی که دچار آن می شود، باید از همان آغاز تحت نظر پزشک قرار گیرد. ولی من فکر می کنم این گیاهان برای پیشگیری از بروز بیماری مفید هستند.
آب مروارید چشم

تاری دید

آب مروارید پیدایش نواحی تار در عدسی شفاف چشم است. حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان آب مروارید دارند، که بیشتر آنها سالمند هستند.
در ایران، آب مروارید حدود ۵ درصد افراد بین 52 تا ۶۴ ساله، ۱۸ درصد افراد بین ۶۵ تا ۷۴ ساله و نیمی از سالمندان بالای ۷۵ ساله را گرفتار می کند. ولی شروع ضعیف بیماری را می توان دو سه چهارم آنها یافت.
درمان اصلی آب مروارید عمل جراحی است. در عمل جراحی، عدسی کدرشده از چشم خارج شده و یک عدسی مصنوعی به جای آن گذاشته می شود. هر ساله بیش از ۵۰۰,۰۰۰ عمل در آب مروارید انجام می گیرد. بیماران معمولا بعد از عمل دید خوب پیدا می کنند، ولی مجموع هزینه های آن برای جامعه بسیار زیاد است.
آب مروارید چشم

عوامل تاری دید

دانشمندان تصور می کنند آب مروارید ناشی از بالا رفتن سن، و داشتن استعداد ابتلا به آن است. این محققان متوجه شده اند که برخی گروه های خاص از افراد بیشتر به آب مروارید مبتلا می شوند. مثلا سیگاری ها بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. مبتلایان به دیابت یا مسمومیت با فلزات سنگین، و نیز کسانی که به مدت طولانی داروهای استروئیدی مصرف کرده اند هم در خطرند.
حالا علت آن را می دانیم. آنچه باعث کدر شدن عدسی می گردد آسیب ناشی از فرایند شیمیایی اکسایش به هنگام تغییر نوع بسیار واکنش پذیر اکسیژن در سلولهای بیرونی است. سیگار کشیدن و دیگر عوامل خطر آسیب دیدگی اکسایش را بیشتر می کنند. مثلا، بر اساس یک مطالعه، در گروهی از زنان که روزی ۳۰ نخ سیگار می کشیدند، خطر ابتلا به آب مروارید ۶۰ درصد بیشتر بود.

چه چیزی می تواند از بروز آب مروارید جلوگیری کند؟

البته ضد اکسایش ها. ضد اکسایش ها موادی شیمیایی هستند که با خنثی کردن بنیان های آزاد از آسیب اکسایش جلوگیری می کنند. بنیان های آزاد مولکول های سرکش اکسیژن هستند که برای بدن بسیار مضرند. ویتامین A از بهترین ضد اکسایش هاست، که به شکل کاروتنوئیدهایی مثل بتا کاروتن از مواد غذایی به بدن می رسد. ویتامین های A و C و فلاوونوئیدها، و عنصر سلنیم از دیگرضد اکسایش ها هستند.
مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم های غذایی غنی از ویتامین های C و E از بروز آب مروارید جلوگیری می کنند. مثلا یک پژوهش نشان داد مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین c می تواند پیشرفت آب مروارید را کند کند. این بررسی مرا باز به مقاله خود درباره پونه سای گربه ای کشاند. برگ های این گیاه، و سایر وابستگان خانواده نعناع مثل اکلیل کوهی دارای مدار زیاد ویتامین های C و E است که به صورت چای از آن ها استخراج می شوند.
 
مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



علاوه بر ضداکسایشها، کانی های منیزیم و منگنز در پیشگیری از بروز آب مروارید مؤثر هستند. آنزیم های حاوی این کانی ها به دفع پروتئین های آسیب دیده در اثر اکسایش که باعث تاری دید می شوند کمک می کنند. پونه سای گربه ای و سایر نعناعها این کانی را هم دارند.
بالاخره، گیاه پونه سای گربه ای و سایر گیاهان خانواده نعناع غنی از فلاوونوئیدها هم هستند که مطالعات مختلف اهمیت آنها را در سلامت انسان نشان داده اند.
گرچه خواص فلاوونوئیدها تنها در سال های اخیر معلوم گردیده اند، خود مواد از ده ها سال قبل شناخته شده بودند. پژوهشگری به نام آلبرت تستت-گیورگنی که ویتامین C را کشف کرد پیشگام شناخت فلاوونوئیدها هم هست. او این مواد را ویتامین Pنامید.
گیاهان برای آب مروارید

گیاهان دارویی برای آب مروارید

گیاه داروهای مختلفی برای پیشگیری از آب مروارید وجود دارد
سیاه گیله

سیاه گیله

در زمان جنگ اول جهانی، خلبانان انگلیسی برای بهتر کردن قدرت دید خود قبل از پرواز سیاه گیله میخوردند. سیاه گیله انواع مختلفی دارد و قره قاط از بستگان آن است. مواد موجود در آن هم در برخی میوه های دیگر مثل تمشک، تمشک قرمز، انگور، آلو، و گیلاس هم وجود دارد که به فزاینده های دید مشهور هستند.
تحقیقات نوین نشان داده است که این میوه ها ترکیباتی به نام آنتوسیانوزیدها دارند، که در واقع به تقویت دید کمک می کنند. گروهی از محققان ایتالیایی نشان دادند که مخلوط آنتوسیانوزیدهای سیاه گیله و ویتامین E، در ۹۷ درصد افراد مبتلا به مراحل اولیه آب مروارید از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.
طبیعت درمانگرها مصرف سه بار در روز عصاره استاندارد سیاه گیله را (که حاوی ۲۵ درصد آنتوسیانیدین است) به مقدار ۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم توصیه می کنند.
من یک فنجان چای سیاه گیله را ترجیح می دهم. گیاه درمانگرهای آلمانی تهیه چای با دو تا چهار قاشق مرباخوری خردکرده سیاه گیله را پیشنهاد می کند.

چای آب مروارید

اگر می خواهید با بالا رفتن سن دچار مشکلات دید نشوید، تهیه این چای را یاد بگیرید و از نوشیدن روزانه آن لذت ببرید. این امکان خوبی برای حفظ توان بینایی است
دو لیتر آب را بجوشانید. ظرف آب را از روی اجاق برداشته و مشتی پونه ؛ اکليل کوهی، و بادرنجبویه به آن اضافه کنید. یک قاشق مرباخوری گرد زنجبیل و کمی زردچوبه هم در آن بریزید. بگذارید ۲۰ دقیقه خیس بخورند و بعد آن را گرم یا سرد با آب لیمو با عسل بنوشید.
نعناع

پونه و نعناع

من هنوز نمی توانم تضمین بدهم که چای پونه سای گربه ای از بروز آب مروارید جلوگیری می کند. ولی فکر می کنم نوشیدن روزانه دو فنجان چای پونه سا (یا نعناع) به طور قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به آن را کاهش می دهد.
چای داغ نعناع در زمستان و چای سرد آن در تابستان بسیار خوشمزه است. علاوه بر جلوگیری از آب مروارید، این گیاه آرام بخشی ملایم نیز هست؛ بنا براین، اگر از نظر پیشگیری از آب مروارید آن را نمی خواهید، لاقل نگرانی ها را به طور کلی کاهش می دهد.
رزماری یا اکلیل

اکلیل کوهی

این گیاه نعناعی نزدیک به نعناع حاوی یک دوجین مواد پونه سای گربه ای ضد اکسایش است. اکلیل کوهی لااقل چهار ماده ضد آب مروارید دیگر نیز دارد. به همین دلیل من آن را به ضد آب مروارید خودم اضافه می کنم. من مصرف اکلیل کوهی را به طور کلی در تمام غذاها پیشنهاد می کنم. این گیاه مخصوصا با سیب زمینی برشته و همراه با خوراک مرغ خوشمزه است.

شربت کاروتنوئید د آب مروارید

اگر به دنبال روشی جالب برای رساندن سبزیجات محافظ چشم به بدن خود هستید، این دستور مناسب شماست. در واقع، این غذایی خانوادگی است. و بستگان سالمند مبتلا به مرحله نخست آب مروارید از آن استقبال خواهند کرد.
۲ فنجان کدو مسمایی
۲ فنجان خرد کرده برش های پرتقال
2 فنجان آب گریپ فروت توسرخ
1فنجان هویج خرد کرده 1
فنجان سیب زمینی شیرین خورد کرده
۲ قاشق مرباخوری رنده کرده پوست پرتقال
کمی نمک
کمی ادویه پاپریکا
کمی زردچوبه
کمی شکر
1 قاشق گرد نارگیل

کدو مسمایی، پرتقال، آب گریپ فروت، هویج، سیب زمینی شیرین، نمک، پاپریکا، و زردچوبه را در قابلمه ای ریخته، و مدت ۲۰ دقیقه، یا تازمانی که سبزیجات نرم شوند، با شعله ملایم اجاق بجوشانید.
مواد قابلمه را در همزن ریخته و بعد از پوره کردن آنها دوباره به داخل قابلمه برگردانید. آن را بچشید و به مقدار دلخواه شکر اضافه کنید. اگر شربت خیلی رقیق است، بگذارید تا بجوشد و کمی غلیظ شود. در آخر کمی نارگیل هم روی آن بپاشید و روزی شش بار از آن بخورید.
شاه بلوط

شاه بلوط

این گیاه مقادیر زیادی ویتامین E و نیز کانی سلنیم دارد، که اثر ضداکسایشی ویتامین E را تقویت می کند. میزان سلنیم در عدسی چشم افراد مبتلا به آب مروارید فقط ۱۵ درصد میزان طبیعی است، به همین دلیل سلنیم موجود در شاه بلوط برزیلی ممکن است از پیدایش آب مروارید، یا لااقل از پیشرفت آن، جلوگیری کند. شاه بلوط برزیلی به اندازه مورد نیاز روزانه سلنیم دارد.
هویج

هویج

گفته های زیادی در مورد تأثیر هویج بر دید خوب وجود دارد، ولی معلوم شد اثر هویج بیشتر از اینهاست، بیش از ۳۰ پژوهش در مؤسسة هوفمان-لا روش نشان داد که کارتنوئید ها از پیدایش بیماری های قلبی، سرطان، و آب مروارید جلوگیری می کنند. کارتنوئید ها از جمله بتاکاروتن همان ترکیباتی هستند که رنگ نارنجی به هویج می دهند.
نتیجه تحقیقات با یک مطالعه ده ساله در دانشگاه هاروارد تأیید شد، که در آن با مصرف یک در میان ۵۰ میلی گرم کاروتنوئید خطر بروز این بیماری ها تا حد چشمگیری کاهش می یابد.
برای تأمین ۵۰ میلی گرم کاروتنوئید، باید هفت عدد هویج متوسط خورده شود. ولی اگر جویدن هویج را دوست ندارید، شربت کاروتنونید مخصوص خودم را امتحان کنید. با پرتقال، میوه ها و سبزیجات زرد و سبز تیره بیشتر بخورید، چون این ها هم کاروتنوئید دارند.
پیاز

پیاز

پیاز یکی از بهترین منابع کوئرستین است که مطالعات نشان داده اند از بروز آب مروارید در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می کند. گرچه من فکر می کنم پیاز در همه افراد مانع پیدایش آب مروارید می شود، ولی هنوز تحقیقات این را ثابت نکرده اند. در هر حال، مصرف بیشتر پیاز فکر خوبی است. وقتی خورش یا سوپ یا هر غذایی می پزید، پیاز را با پوست در آن بیندازید تا هر چه بیشتر کوئرستین وارد غذا شود. می توانید قبل از خوردن پوست پیاز را از غذا خارج کنید.
خرفه

خرفه

خرفه پر از موادی است که در پیشگیری از آب مروارید مؤثر هستند. ویتامین E کاروتنوئیدها، و ضد اکسایش های قوی دیگر، مخصوصا ترکیبی به نام گلوتاتیون۔ نصف فنجان خرفه تازه حاوی مقدار کافی بتاکاروتن و ویتامین های C و E برای بدن است.
تهيه غرفه تازه بسیار مشکل است، مگر این که خودتان آن را پرورش دهید. اگر باغچه ای دارید، کاشت خرفه را در برنامه گیاهان خود بگذارید. من خرفه را در تمام طول سال مثل اسفناج در سوپ و سالاد می ریزم.

زردچوبه

زردچوبه علاوه بر مقدار زیادی ویتامین های C و E و کاروتنوئیدها, ضد اکسایش های دیگری هم دارد. زردچوبه جزء اصلی بسیاری چاشنی های مخلوط است. شما هم آن را با غذاهای مختلف امتحان کنید.

کَبَر یا کور

تحقیقات من و دکتر استیفن بکستر رم - استرنبرگ زیست شناس مولکولی در وزارت کشاورزی نشان داد که گیاه بر منبعی غنی از ترکیبات پیشگیری کننده از آب مروارید به نام مهارکننده های آلدوز- رداکتوز است، می توانید برای رنگ و بو دادن به غذا از این گیاه استفاده کنید.
زنجبیل

زنجبيل

زنجبیل هم منبع غنی دیگر ضد اکسایش هاست. افزودن زنجبیل به چای مخصوص آب مروارید آن را خوشمزه می کند.

1620
1
 
8
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi