مورد علاقه ها 0

خواص تاتوره میزان و نحوه مصرف آن

خواص تاتوره


تاتوره

نام علمی: .Datura stramonium L
نام خانواده: Solanaceae

منشاء دامنه انتشار آن کشور هندوستان و سواحل دریای خزر است. تاتوره گیاهی یکساله به ارتفاع ۳۰ تا ۱۳۰ سانتی متر است که دارای برگ های پهن و نوک تیز و تخم مرغی شکل با حاشیه های دندانه دار یا کره ای بوده و گل های آن درشت و بوقی شکل می باشد. رنگ گل ها سفید، زرد و جام گل به رنگ سفید دیده می شود. میوه تاتوره بصورت پوشینه، خاردار بوده و حدودة محتوی ۴۰ دانه می باشد. جمع آوری برگ تاتوره از خرداد تا شهریورماه و معمولا تا سه مرتبه عمل برداشت انجام می گیرد. سرشاخه های آن از اواسط خرداد تا اواخر تیرماه و دانه ها از اواسط تیرماه انجام می گیرد.
تاتوره

ترکیبات شیمیایی تاتوره

برگ های خشک داتوره دارای آلکالوئیدهای تروپان بوده که در بین این مواد نیز هيوسيامين و اسكوپولامين از اجزای مهم محسوب می شوند. از آلكالوئیدهای دیگر موجود در این گیاه می توان به آتروپین، تروپین و تیگلودین اشاره کرد.

خواص دارویی و درمانی تاتوره

تاتوره در درمان بیماری های اعصاب و روان و همچنین در ساخت مواد بیهوش کننده کاربرد دارد. الكالوئيد آسکاپولامين بعنوان یک ماده پیش بیهوش کننده در جراحی و همچنین در هنگام زایمان مورد استفاده قرار می گیرد. از آلكالوئید هیوسیامین در درمان بیماری های اعصاب و روان و نیز در تهیه داروهای ضد تهوع و ضد دریا زدگی استفاده می شود. تمام پیکر و دانه های آن داروئی بوده اما با توجه به دارا بودن آلكالوئيدهای مختلف، سمی و دارای بوی نامطبوعی است.

طرز استفاده تاتوره

بدلیل دارا بودن خاصیت سمی باید تحت نظر پزشک تجویز شود. جهت تسكين آسم از تنتور آن و نیز از سیگارهای ضد آسم که حاوی تاتوره است، استفاده می شود. میزان مصرف روزانه آتروپین در اثر تزریق نباید بیشتر از ۲۰ میلی گرم باشد آتروپین با غلظت ۳-1 درصد در قطره های چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

 
مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


5705
1
 
5
دیدگاه ها