مورد علاقه ها 0

رازهایی که مردان و زنان باید در مورد نازایی بدانند

ناباروری

ناباروری

یکی اهداف و مهم زندگی زناشویی نعمت داشتن فرزند و بقای نسلی است که سبب استحکام خانواده ها می گردد. گرچه این جنبه از تمایل زوجين و زندگی مشترک به علت شرایط خاص زندگی جوامع امروزی دستخوش تغییراتی شده و اولویت های دیگری مانند موفقیت های شغلی، تحصیلی و اقتصادی در زندگی زوجین جوان نقش مهمی پیدا کرده است اما همچنان مادر شدن و پدر شدن از آرمان های والای زندگی مشترک بوده و ناباروری مساله ای ازاردهنده به شمار می رود.
به خاطر داشته باشید باردار نشدن زمانی یک مشکل خوانده می شود که بعد از یک سال تلاش برای بارداری، همچنان ناکام مانده باشید، شرایطی که در این یک سال باید وجود داشته باشد، عبارتند از
1- تعداد نزدیکی زوجین بین ۲ تا ۳ بار در هفته باشد
2- از هیچ گونه روش پیشگیری از بارداری استفاده نشود
3- در زمان تخمک گذاری زوجین با هم باشند و عوامل مختلف منجر به جدا زندگی کردن زوجین نشود
4- اگر شما و همسرتان نشانه ای دارید که شک به مشکل زمینه ای را تقویت می نماید شما باید مراقبت را زودتر شروع نمایید.
ناباروری

تعریف ناباروری

به زوجی نابارور گفته می شود که علی رغم تمایل به بچه دار شدن و عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و داشتن تماس جنسی منظم برای باردار شدن، تا یکسال باردار نگردند. زوجین باید بدانند که وقوع بارداری نیاز به زمان دارد. شانس باروری حتی در یک زوج سالم در انتهای سال اول به ۸۵ درصد و در پایان سال دوم به ۹۳ درصد می رسد. ذکر این نکته ضروری است که اگر سن خانم بیش از ۳۵ سال باشد در صورت عدم بارداری پس از ۶ ماه از نزدیکی محافظت نشده لازم است بررسی از نظر ناباروری شروع شود. به طور معمول ناباروری تقریبا۱۵ درصد از زوج ها را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. در زوج باروری که سن زن از ۳۰ سال کمتر باشد، در طول یک دوره قاعدگی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شانس بارداری وجود دارد. به عبارت دیگر در هر ماه از هر صد زوج جوان دارای تماس جنسی منظم و بدون پیشگیری از بارداری حدود ۲۰ تا ۲۵ زوج احتمال باردار شدن دارند.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



تقریبا ۴۰ درصد ناباروری ها ناشی از عوامل مرتبط با زنان، نظیر بسته بودن لوله ها یا نداشتن تخمک اداری است. حدود ۴۰ درصد ناباروری ها نیز ناشی از عوامل مردانه نظیر کاهش تعداد یا حرکت اسپرم است. در ۱۰ درصد موارد علت ناباروری نامشخص است. به عبارت دیگر با وجود طبیعی بودن آزمایش دلیل قطعی برای باردار شدن نامشخص است. در ۱۰ درصد موارد ناباروری ناشی از علل مردانه و زنانه هردو است.

تخمک گذاری و قاعدگی

خانمها در طی سال های باروری دوره هایی از خونریزی قاعدگی دارند که نشان دهنده تخمک گذاری مداوم و ماهیانه است.. در شروع هر دوره قاعدگی، زمانی که خانم خونریزی دارد ترشحاتی از غده هیپوفیز تولید می شود که تعدادی از فولیکول ها را تحریک می نماید تا در طی ۱۰ تا ۱۴ روز در هر دو تخمدان رشد نمایند. در هر دوره قاعدگی تخمک در داخل یک کره پوشیده از مایع که فولیکول نامیده می شود رشد نموده و به حد بلوغ می رسد. از میان چند فولیکول معمولا یک فولیکول بالغ شده و تخمک از آن آزاد می شود که به آن تخمک گذاری گفته می شود. با این کار، رشد بقیه فولیکول ها متوقف شده و از بین می روند. تخمک در زمان تخمک گذاری پس از پاره شدن جدار کره به داخل لوله رحمی رانده شده در آنجا در صورت تماس با اسپرم بارور خواهد شد. اگر تخمک بارور شده در جدار رحم لانه گزینی کند حاملگی اتفاق می افتد. اگر بارداری رخ ندهد، پوشش داخلی رحم ریزش پیدا کرده، خونریزی قاعدگی شروع شده و دوره بعدی قاعدگی آغاز می گردد.
عوامل متعددی وجود دارد که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از این عوامل شامل سن، سیگار، فشار روحی، وزن، ورزش سنگین، الكل، تعداد تخمکهای موجود در تخمدان ها، بیماریها و شرایط زمینه ای است. در اینجا به توضیح برخی عواملی که شما را مستعد ناباروری مینماید می پردازیم
ناباروری

عوامل موثر بر باروری زوجین:

سن

با بالا رفتن سن خانم باردار شدن دشوار می گردد شایان ذکر است که سن مناسب بارداری ۱۸ تا ۳۵ سالگی است. بارداری خانم ها به دلایل مختلف ممکن است تا ۳۰ و حتی 40 سالگی به تاخیر بیفتد. این رخداد یکی از دلایل افزایش شیوع ناباروری است. بنابراین بهتر است با توجه به مناسب ترین زمان بارداری زمان ازدواج و تولد اولین فرزند خود را به تاخیر نیاندازید.

سیگار کشیدن

سیگار اثر منفی زیادی بر سلامت باروری دارد. مدت زمان لازم برای باردار شدن یک خانم سیگاری دو برابر یک خانم غیرسیگاری است. سیگار احتمال سقط خودبه خودی و دیگر عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی جنین، مشکلات سلامت شیر خواران و سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار را افزایش میدهد.
سیگار کشیدن مردان و زنان (هر دو) اثر قابل توجهی روی باردار نشدن خانم دارد.همچنین سیگار شانس موفقیت درمان های ناباروری را کاهش می دهد. این اثرات حتی زمانی که خود بیمار سیگار نمی کشد ولی مکررا در معرض دود سیگار قرار دارد (دود دست دوم سیگار)، نیز ایجاد می شود.بنابراین در صورتی که سیگاری هستید برای ترک کردن آن با پزشک مشورت نمایید.
ناباروری

وزن و باروری

وزن بر باروری موثر است. تخمک گذاری در خانم هایی که وزن خیلی زیاد یا وزن خیلی کم دارند نامنظم بوده و این افراد ممکن است با مشکل عدم تخمک گذاری روبه رو شوند.
اگر وزن خیلی کمی دارید به خاطر داشته باشید که ۲/۵ تا ۵ کیلوگرم افزایش وزن در خانم های با وزن خیلی کم و دارای مشکل تخمک گذاری، ممکن است منجر به تخمک گذاری طبیعی شود. چاقی می تواند اثر قابل توجهی بر باروری داشته باشد. بیماری تخمدان پلی کیستیک در برخی خانمها منجر به ناباروری می شود، چاقی باعث دوره های نامنظم قاعدگی، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر جراحی های ناباروری، افزایش خطر سقط خودبه خودی و کاهش موفقیت درمان های ناباروری خواهد شد. همچنین چاقی افزایش خطر عوارض بارداری شامل : فشار خون، دیابت دوران بارداری، وزن زیاد نوزاد در هنگام سزارین را در پی خواهد داشت.
در صورتی که چاق هستید بدانید که کاهش متعادل 5تا 10درصد وزن بدن ممکن است میزان تخمک گذاری و بارداری را طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

داروهای محرک و مکمل ها

مواد محرکی مانند ماری جوانا و کوکایین روی باروری زنان و مردان (هر دو) اثرات نامطلوب دارند. همچنین این مواد روی سلامت جنین اثر می گذارند. اثرات غیر طبیعی برخی از مکمل ها که در بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند روی تولید اسپرم سالم به طور قابل ملاحظه ای دیده میشود. این مواد ممکن است روی تولید هورمون زنانه و مردانه نیز تاثیر داشته باشند.
بدن سازی و استفاده از استرویید یا تستوسترون، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مواد آلاینده و دمای بالا می تواند تاثیر منفی در تولید و کیفیت اسپرم داشته باشد. بنابراین به منظور بهبود باروری از مصرف داروهای محرک و مکمل ها خودداری نموده و از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده ها خودداری نمایید.
ناباروری

تغذیه

معمولا زمانی که زوجین تمایل به بارداری دارند نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند، مگر اینکه پزشک برای باردار شدن رژیم غذایی خاصی را تجویز نماید. رژیم غذایی متعادل ترکیبی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. غذاهای دریایی همواره یکی از منابع بسیار مناسب و غنی برای تغذیه به شمار می آیند، اما در هنگام استفاده از این غذاها باید از آلوده نبودن آنها اطمینان حاصل نمود. لازم است که خانم ها استفاده از کافیین را کاهش دهند. این ماده در قهوه، چای، شکلات و شیر شکلات دیده میشود.
ناباروری

ورزش

ورزش احساس خوبی ایجاد می کند، خواب را بهبود می بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، به کنترل وزن کمک کرده و بیماریهای مزمن مانند حملات قلبی، سکته های مغزی، بیماری قند و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

کاهش هورمون مردانه

با افزایش سن به طور طبیعی در مردان با افزایش سن هورمون مردانه به تدریج کم می شود. به دنبال آن در بعضی از مردان کاهش میل و قدرت جنسی، خستگی، بی قراری، کم شدن قدرت عضلات و پوکی استخوان نیز ممکن است دیده شود. این علایم به کندی ایجاد می شوند و در همه مردان نیز به یک شدت نیستند. کاهش میل و قدرت جنسی می تواند در رابطه زناشویی تاثیر بگذارد. اگر این کاهش ناگهانی بود و یا موجب نارضایتی شما و یا همسرتان شد، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. . پزشکان متخصص مجاری ادراری و روانپزشکان می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر چه پوکی استخوان در مردان به شدت پوکی استخوان در زنان نیست ولی لازم است که مردان نیز توصیه های گفته شده برای پوکی استخوان را به کار ببرند.

به یاد داشته باشید

چهار جلسه ورزش در هفته به مدت ۲۰ دقیقه می تواند وزن را در محدوده خاص نگه داشته و باروری را به حداکثر برساند. با توجه به اینکه ورزش های خیلی شدید و بدنسازی در فرایند تخمک گذاری در خانم ها و تولید اسپرم در مردان مداخله می کند، باید از آن پرهیز نمود. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی تند برای بهره مندی از تمام فواید ورزش کافی است.

استرس

ناباروری سبب ایجاد استرس می شود. باید به خاطر داشت نمی توان همه فشارهای روحی را حذف نمود اما می توان زمانی را برای آرامش اختصاص داد. افراد در هر شغل و مسوولیتی باید زمانی را برای زندگی خود اختصاص دهند. مطالعه، قدم زدن، عبادت، گوش دادن به موزیک، محبت و تبادل پبام با دوستان از راه های دستیابی به آرام است.

آلودگی محیطی و ناباروری

سیگار و گازوئیل، بخار ناشی رنگها و اگزوز اتومبیل مواد آلوده کننده هستند خانم هایی که هنوز باردار نشده اند. هم تحت تاثیر آلودگی محیطی قرار می گیرند قرار گرفتن در معرض دود سیگار رمان انتظار برای باردار شدن را افزایش داده و افزایش احتمال جهش در سلول تخم را نیز می تواند به دنبال داشته باشد. مردان نیز باید نگران هوایی که نفس می نمایند باشند. فلزات سنگین موجود در دود اگزوز وسایل نقلیه سبب کاهش کیفیت اسپرم خواهد شد.

سفید کننده های های حاوی کلر

اغلب موادی که برای سفید کردن لباس ها مورد استفاده قرار می گیرند کلر دارند سفید کننده های کلر دار برای سلامت انسان مضر کننده و سبب الودگی محیطی نیز می شود. با توجه به تاثیر سفید کننده های حاوی کلر بر سلامت نباید برای تمیز نمودن لباس زیر از آن استفاده کرد چون تاثیر قابل ملاحظه ای بر سلامت داشته و باعث صدمه به محیط نیز خواهید گردید.
ناباروری

ناباروری مردان

از رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین خودداری نمایید. اگر شغل تان به گونه ای است که باید به مدت طولانی در جایی بنشینید، در محل کار و محل نشستن باید جریان هوا برقرار باشد، کار و نشستن طولانی مدت به شکلی که سبب گرم شدن بیضه ها شود، سبب آسیب به بافت بیضه خواهد شد. با توجه به اینکه برخی از داروها می توانند تاثیر منفی در تولید اسپرم داشته باشند، لازم است آقایان در سنین باروری پیش از مصرف خودسرانه هر دارویی با پزشک مشورت کنند.به یاد داشته باشید حمام داغ طولانی مدت، سونا، وان داغ، استفاده از لپ تاپ و لباس زیر تنگ ممکن است تولید اسپرم سالم را با مشکل مواجه سازد.

آبا شما در خطر ناباروری هستید؟

برای اینکه بیشتر درباره عوامل مختلفی که دستیابی به باروری را مشکل می سازد بدانیم، به این مطلب که راجع به ارزیابی عوامل خطر ناباروری است توجه فرمایید. البته پزشک شما، بهترین کسی است که می تواند شما را به منظور تعیین عوامل خطر ناباروری راهنمایی کند اما این سوالات به عنوان ارزیابی مفید است

ارزیابی عوامل خطر ناباروری را در زیر مشاهده نمایید:

آیا سن شما بیش از ۳۵ سال است؟

سن یک عامل خطر مهم ناباروری است و البته واضح است که شما قادر به کنترل آن نیستید. بعد از ۳۵ سالگی، قابلیت باروری شما شروع به کاهش می کند. سپس بعد از ۴۰ سالگی شانس حامله شدن خیلی سریع کاهش می یابد با افزایش سن یک خانم، تعداد تخمکها کمتر می شود و احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی در تخمک بیشتر می شود. همچنین احتمال سقط در خانمهای بالای ۳۵ سال بیشتر است.
ناباروری

آیا شما سیگار می کشید?

سیگار کشیدن و استعمال مواد دخانی یک عامل خطر جدی ناباروری است. خبر خوب این است که شما قادر به تغییر این عامل خطر هستيد امروز با قلع بسیگار و مواد دخانی شانس خود را افزایش دهید. سیگار و مواد دخانی با اسيب لوله های رحمی و دهانه رحم حامله شدن را مشکل می سازد. همچنین ذخیره تخمکها را کم کرده و باعث می شود تخمدان ها زودتر از موعد پیر شوند و حتی باعث یائسگی زودرس می شود. مطالعات نشان داده اند که احتمال سقط و زایمان زودرس در افراد سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی بیشتر است.

آیا شما وزن بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی دارید؟

خیلی چاق یا خیلی لاغر بودن احتمال داشتن فرزند را مشکل می سازد. خوشبختانه، شما می توانید وزن خود را کنترل کنید. اگرچه ممکن است کار دشواری باشد!
اگر وزن شما ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از وزن طبیعی است، ممکن است سطح هورمون های شما کمتر از حد طبیعی باشد. این شرایط می تواند تخمک گذاری را مختل و دستیابی به حاملگی را مشکل کند.
اگر لاغر هستید و توده چربی شما ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از حد طبیعی است، ممکن است در حامله شدن با مشکل مواجه شوید. خانم های لاغر در تولید هورمون های لازم برای شروع تخمک گذاری ناتوان هستند. این هورمون ها برای باردار شدن ضروری هستند. اختلالات غذا خوردن مثل بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی منجر به چرخه های قاعدگی غیرطبیعی و نازایی می شود. در صورتی که مبتلا به اختلالات غذا خوردن هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا بیش از حد ورزش می کنید؟

ارزیابی خطر ناباروری همچنین شامل بررسی فعالیت های شما است. اگر به صورت حرفه ای ورزش می کنید ممکن است دچار قاعدگیهای نامنظم و یا حتی قطع قاعدگی شوید. اختلالات تخمک گذاری در بین قهرمانان حرفه ای و دوندگان شایع است. ممکن است با کم کردن فعالیت بدنی، این عامل خطر برطرف شود. در این مورد با پزشک صحبت کنید.

آیا سابقه ای از بیماری های منتقله از راه جنسی دارید؟

بیماریهای منتقله از راه جنسی مثل سوزاک و کلامیدیا از عوامل خطر نسبتا شایع ناباروری هستند که در صورت عدم درمان منجر به بیماری التهابی لگن می شوند. بیماری التهابی لگن عوارضی مانند سقط، حاملگی نابجا و انسداد لوله های رحمی را به دنبال دارد که این عوارض شانس حامله شدن را کم می کنند.

آیا به مقدار زیادی کافئین می نوشید؟

مصرف زیاد کافئین یک عامل خطر برای ناباروری است که ممکن است احتمال سقط و شرایط موثر بر سلامتی مانند اندومتریوز را بیشتر کند. برخی مطالعات پیشنهاد داده که افزایش دریافت کافئین میزان باروری کاهش می دهد. البته این امر قطعی نیست. برای اطمینان، از پزشک خود درباره میزان مصرف مناسب کافئین سوال کنید.

آیا از مشروبات الکلی با داروهای روان گردان استفاده می کنید

اگر الکل می نوشید یا از داروهای روان گردان استفاده می کنید، حامله شدن با تداوم یک حاملگی تا زمان زایمان ممکن است مشکل باشد، نشان داده شده است که این عوامل شانس ابتلا به اختلالات تخمک گذاری یا اندومتریوز را افزایش می دهد. راهی برای کمک به مصرف کنندگان دارو و الكل وجود دارد. در صورتی که برای ترک مشکل دارید از پزشک تان بخواهید که شما را به مراکز مشاوره اعتیاد ارجاع دهد.

آیا قاعدگی های منظم دارید؟

برای ایجاد جنین، تخمک گذاری لازم است. در صورتی که قاعده نمی شوید با فاصله دوره های قاعدگی شما بیش از ۳۵ روز یا کمتر از ۲۵ روز است، ممکن است به اختلالات تخمک گذاری دچار باشید. اختلالات تخمک گذاری یک عامل خطر مهم است که منجر به نازایی می شود. حتی اگر قاعدگی های طبیعی داشته باشید، هنوز ممکن است مشکلات تخمک گذاری داشته باشید.

آیا بین دوره های قاعدگی خونریزی یا لکه بینی دارید؟

خونریزی غیر طبیعی یا لکه بینی بین قاعدگی ها باید به عنوان یکی از عوامل خطر ناباروری در نظر گرفته شود. هر نوع خونریزی غیرقابل توجیه باید به عنوان علامتی از مشکلات هورمونی، فیبروم ها، پولیپ ها یا مشکلات رحم یا دهانه رحم مدنظر باشد.

آیا در زمان قاعدگی یا مقاربت جنسی درد دارید؟

ممکن است عوامل خطر ناباروری با علایمی شامل درد لگنی، درد در حین مقاربت یا درد غیرطبیعی طی قاعدگی تظاهر کنند. دیگر عوامل خطر ناباروری که می توانند ایجاد درد کنند شامل آندومتریوز، بیماریهای لوله ای، بیماریهای التهابی لگن، یا فیبروم ها هستند که همه آنها تأثیر منفی بر باروری دارند.
آیا سابقه ای از سقط مکرر دارید؟ سقط مکرر ممکن است ناشی از مشکلات ساختمانی رحم یا فیبروم های رحمی باشد. همچنین عفونت رحمی، پایین بودن سطح هورمون ها یا کار کرد نامناسب سیستم ایمنی می تواند ایجاد کننده سقط های مکرر باشد.

آیا مبتلا به بیماری مزمن هستید؟

عوامل خطر ناباروری می تواند شامل دیابت، آسم، فشار خون بالا، آرتریت روماتوئید یا دیگر مشکلات طبی جدی باشد. دارا بودن یک بیماری مزمن می تواند حامله شدن را مشکل سازد. به علاوه، داروهایی که برای درمان یک بیماری مزمن استفاده می شود، ممکن است مانع از حاملگی باشد یا اثرات سوء بر جنین داشته باشد. پیش از اقدام به بارداری، با پزشک خود صحبت کنید و از او درباره داروها سوال کنید. واقعیت این است که هر یک از مواردی که در بالا به آن اشاره شد، می تواند یک عامل خطر برای ناباروری باشد. زمانی که با پزشک خود در مورد عوامل خطر اختصاصی ناباروری که ممکن است دارا باشید، صحبت می کنید، این عوامل خطر کلی یک نقطه شروع مناسب است. پزشک می تواند شما را راهنمایی کرده و به شما کمک کند که یک راه مطمئن و موثر برای حاملگی بیابید و یک نوزاد سالم داشته باشید.
برای این که فرد باردار شود چند مساله باید اتفاق بیفتد.
1-تخمک در تخمدان رشد و بلوغ پیدا کند.
2-تخمک باید از طریق لوله های رحمی به رحم منتقل شود.
۳- اسپرم مرد باید از طریق رحم به لوله های رحمی رسیده و لقاح انجام شده و سلول تخم به وجود بیاید.
4- سلول تخم از طریق لوله های رحمی منتقل شده و در پوشش داخلی رحم کاشته شود.

بهبود باروری طبيعی

ساله را همواره باید به خاطر داشته باشید که اگر در حال حاضر فرزندی نخواهید به این معنا نیست که به شانس خود برای فرزندآوری صدمه وارد نمایید. رفتارهای قبلی شما (حتی سالها قبل) شما را برای بارداری در آینده آماده می کند.

آیا رژیم غذایی بر باروری اثر دارد؟

توانایی حامله شدن در خانم های خیلی لاغر و خیلی چاق کم می شود اما در خانمهای دارای وزن طبیعی و قاعدگی های منظم، رعایت نوع خاصی از رژیم غذایی هیچ اثری بر باروری ندارد. البته رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی مناسب توصیه می شود، برای افزایش احتمال بارداری، وزن خود را در محدوه طبیعی قرار دهید.

برای افزایش احتمال باروری چه کار می توان کرد؟

یک خانم قبل از اقدام به بارداری، باید با تغییر در شیوه زندگی خود و مصرف مکمل های ویتامینی از سلامت کافی برای باردار شدن برخوردار شود. در صورت داشتن سابقه بیماری یا مشکلات ژنتیکی، حتما قبل از باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید.

عوامل تأثیرگذار بر باروری کدام است؟

در صورتی که قاعدگی های منظم دارید، سن شما و تعداد ماه هایی که برای باردار شدن اقدام کرده اید، دو عامل مهم است. میزان باروری در خانم های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۵۰ سال کمتر می شود اما تأثیر سن بر باروری خانم ها بیشتر است

ملاحظات دیگر در مورد ناباروری

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات شانس حاملگی را کم می کند. همچنین خطر سقط جنین را بیشتر می کند. مصرف الکل احتمال حاملگی را کم می کند و در صورت حاملگی احتمال کاهش رشد جنین را بیشتر می کند. ترک کردن دخانیات نه تنها بر سلامت فرد اثر می گذارد بلکه سبب حفظ باروری شما خواهد گردید.
نوشیدن بیش از ۵ فنجان قهوه در روز باعث غیر ممکن شدن شانس بارداری و افزایش احتمال سقط جنین می شود. اما مصرف کافئین در حد متوسط (۱ تا ۲ فنجان روزانه) مشکلی ایجاد نمی کند. آلودگی هوا و سموم محیطی نیز باعث کاهش باروری می شوند.
ناباروری

فاصله بین نزدیکی ها چقدر است؟

عدم مقاربت برای مدت طولانی، بر کیفیت و تعداد اسپرم اثر می گذارد. همچنین با کمتر شدن تعداد نزدیکی ها، احتمال اینکه هم زمان با تخمک گذاری، نزدیکی صورت گیرد کمتر می شود.
بیشترین احتمال حاملگی زمانی است که یک زوج در زمان «پنجره باروری» هر ۱ تا ۲ روز نزدیکی داشته باشند.
ناباروری

پنجره باروری چیست؟

پنجره باروری یک دوره زمانی ۶ روزه از پایان تخمک گذاری است که احتمال حاملگی وجود دارد. قابلیت زنده ماندن تخمک و اسپرم در این مدت، بیشتر از هر زمان دیگری است.
معمولا تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی بعدی رخ می دهد. بنابراین یک خانم دارای سیکل های قاعدگی ۲۸ روزه حوالی روز ۱۴ تخمک گذاری خواهد داشت و بیشترین احتمال حاملگی زمانی است که طی ۶ روز از پایان تخمک گذاری نزدیکی صورت گیرد.

چگونه زمان تخمک گذاری خود را بدانم؟

مهم است که هر خانم زمان تخمک گذاری خود را بداند. زمان حداکثر و حتی بین خانم های دارای قاعدگی منظم، متفاوت است.روش های متعددی برای تعیین زمان تخمک گذاری معرفی شده اند روز قبل از تخمک گذاری میزان ترشحات دهانه رحم و واژن افزایش پیدا می کند و ۲ تا ۳ روز قبل از تخمک گذاری به حداکثر آن می رسد. در صورت تحت نظر گرفتن این تغییرات می توان زمان تخمک گذاری را مشخص کرد.
ناباروری

عوامل خطر ناباروری در مردان

 داروها، الکل و سیگار و مواد دخانی

داروهایی نظیر استروییدها، دخانیات و مواد روان گردان و الكل از راه های مختلف بر سلامت اثر می گذارند. اثر این عوامل بر باروری از طریق تاثیر بر شکل، تعداد و تحرک اسپرم است. برای افزایش احتمال بارداری باید از مصرف این مواد خودداری نمایید.

در معرض گرما بودن

قرار گرفتن در معرض گرما نظیر وان داغ باروری را کاهش می دهد مردانی که به مدت طولانی به حالت نشسته کار می کنند یا لباس گرم می پوشند در معرض ناباروری قرار دارند.

سایر موارد

اگر شما در معرض عفونت های منتقله از راه تماس جنسی بوده اید به پزشک مراجعه کنید.
اگر شما بیضه پایین نیامده دارید با اندازه بیضه شما کاهش پیدا کرده است به پزشک مراجعه کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان

تقریبا از هر ۵ خانم، یک نفر دارای تخمدان پلی کیستیک است ولی فقط حدود ۶ تا ۷ درصد از زنان با تخمدان های پلی کیستیک به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شوند. این سندرم که حدود ۲۰ سالگی و پس از آن ظاهر می شود با علایمی مانند بی نظمی یا عدم قاعدگی افزایش وزن، چاقی و افزایش چربی شکمی، چرب بودن پوست و جوش صورت (آکنه)، افزایش موهای زائد بدن (معمولا روی صورت، قفسه سینه، پشت، باسن) و نازک شدن و ریزش موهای سر همراه است. یکی از عوارض مهم و آزاردهنده این بیماری تاخیر در بارداری و ناباروری است. البته همه خانم های مبتلا به این سندرم تمام علایم را با هم ندارند. خوشبختانه با درمان های خاص، خطر عوارض به حداقل کاهش پیدا می کند.

علل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت این سندرم ناشناخته است. احتمال ارثی بودن این بیماری وجود دارد. مقاومت به هورمون انسولین (هورمونی که قند خون را کنترل می کند) در افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، دیده می شود.

چگونگی تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک را نمی توان با یک آزمایش خاص تشخیص داد. پزشک با توجه به علایم مختلف این سندرم و با استفاده از تاریخچه بیماری، معاینه سونوگرافی و آزمایش خون آن را تشخیص خواهد داد.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

باید به این نکته توجه داشت که کیست های موجود در تخمدانها مضر نبوده و نیاز به عمل جراحی ندارند. در صورت افزایش وزن، کاهش چند کیلو از وزن (حتی ها درصد کاهش وزن) ممکن است باعث شود که تخمدان ها عملکرد طبیعی خود را پیدا کنند و مشکل ناباروری آنها نیز برطرف شود. ضمن اینکه کاهش وزن، خطر دیابت را نیز در تعدادی از زنان مبتلا کاهش می دهد کاهش وزن با یک برنامه غذایی سالم و ورزش به دست می آید. در واقع داشتن شیوه زندگی سالم ضمن بهبود سطح انسولین و اعتماد به نفس فرد، به کاهش علایم بیماری کمک نموده و تخمک گذاری را بهبود می دهد.

توصیه های خودمراقبتی به بیمار

(برخی از مر که در خانه و توسط خود فرد قابل انجام است کمک خواهد کرد تا علایم بیماری را که زندگی سالم تری برخوردار باشد.

برخی از درمان ها به شرح زیر هستند:


داشتن رژیم غذایی متعادل

داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف میوه، سبزی، دانه های کامل غلات مثل گندم کامل، برنج قهوه ای، جو دوسر، ذرت و لبنیات کم چرب، مانند شیر، ماست و پنیر کم چرب، پرهیز از سس های پرچرب، استفاده از روغن های سالم تر و ... که نیازهای تغذیه ای شما را تامین می کند و ضمن کاهش گرسنگی و اشتها، احساس خوبی در شما ایجاد نموده و انرژی شما را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی منظم

داشتن فعالیت بدنی منظم ورزش ها و فعالیت های بدنی را انتخاب نمایید که به انجام آنها تمایل دارید و یا اینکه فکر می کنید به آن علاقه مند خواهید شد. پیاده روی یکی از بهترین فعالیت های بدنی است. اگر سعی کنید که برای انجام ورزش و فعالیت بدنی، همراهی برای خود پیدا کنید، می تواند روش خوبی برای تداوم فعالیت بدنی شما باشد.

کنترل و کاهش وزن

همه افراد باید سعی کنند که وزن خود را در محدوده سالمی نگه دارند. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل وزن و کم کردن آن علامت های بیماری را کاهش دهند. ضمن اینکه کاهش وزن در این افراد به کاهش خطرات ناشی از دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا کمک می کند. کاهش ۵ تا ۷ درصد وزن در طول شش ماه می تواند هورمون های مردانه را کم کرده و تخمک گذاری و باروری را در ۷۵ درصد از خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند به شکل طبیعی برگرداند. ممکن است کاهش وزن مشکل به نظر بیاید ولی شما با کاهش دریافت مواد غذایی پرکالری و فعالیت بیشتر می توانید آن را آغاز کنید. بدیهی است که کمک گرفتن از یک مشاور تغذیه ای که از بیماری شما آگاهی داشته باشد، می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

دخانیات مصرف نکنید

اگر دخانیات مصرف می کنید آن را قطع کنید. معمولا هورمون های مردانه در خانم های سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی نسبت به خانم های غیر مصرف کننده بالاتر است که این مساله خود می تواند باعث مشکلاتی مانند ناباروری شود.

مراقبت از پوست و مو

درمان جوش های صورت (آکنه) ممکن است دارویی یا غیردارویی موضعی یا خوراکی باشند. برخی خانم ها بعد از درمان با قرص های
درونی حاوی استروژن و پروژسترون بهبود قابل ملاحظه ای در درمان آکنه پیدا می کنند. افزایش رشد مو با کاهش ترشح هورمون های مردانه کاهش می یابد.البته با روش های دیگری مانند لیزر، الکترولیز و .. نیز موهای زاید قابل برداشت یا قابل درمان هستند.

2920
1
 
14
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi