مورد علاقه ها 0

خواص زیره سیاه و نحوه مصرف آن


خواص زیره سیاه در طب ایرانی



زیره سیاه کرمانی

نام علمی: Carum carvi L
خانواده: Apiaceae

منشأ و دامنه انتشار این گیاه بیشتر شمال و مرکز اروپا گزارش شده است و همچنین در آسیا و آفریقا پراکنده می.باشد زیره سیاه گیاهی علفی و دو ساله است که در سال اول طوقی مرک مرکب از ۲ الی ۳ برگ شانه ای در از تشکیل داده و در سال دوم ساقه ای به طول ۲۰ تا ۱۰۰ سانتی متر با برگ های کم و چترهایی از گلهای سفید تولید می کند ریشه آن دوکی یا مخروطی شکل و قهوه ای رنگ با مغز سفید می باشد. میوه آن فندقه شیزو کارپ دراز می باشد رنگ آن قهوه ای متمایل به خاکستری یا سیاه و دارای ۵ خط برآمده طولی و کمرنگ می باشد. برداشت محصول زیره سیاه بر حسب اقلیم منطقه از تیر تا اوایل مرداد ماه به طول می انجامد برای این منظور سرشاخه های میوه دار گیاه را چیده و خشک می کنند.
خواص زیره سیاه در طب ایرانی

ترکیبات شیمیایی زیره سیاه

اسانس گیاه از ترکیبات مختلف ترپنی و ترپنوئیدی تشکیل شده است که عمده ترین آنها کارون به میزان ۵۰-۷۰ درصد، لیمونن به میزان ۳۰-۲۵ درصد و همچنین دی هیدرو کارون، کاروئول و دی هیدرو کارونول می باشد.

خواص دارویی و درمانی زیره سیاه

از مواد موثره زیره سیاه در درمان دل درد و نفخ شکم استفاده می شود.
تخم زیره سیاه تقویت کننده معده، شیر افزا، مدر، قاعده آور، تقویت کننده قلب، ضد اسپاسم اشتها آور دفع کننده بادهای کلیه و مثانه و چاق کننده است.
این گیاه دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و میکروب کشی بوده و استفاده از ترکیب (زیره، عسل و فلفل) شهوت را زیاد کرده و در مقابل استفاده از ترکیب زیره و سرکه شهوت را کاهش می دهد.
اسانس زیره کرمانی در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، نوشابه سازی ،کنسروسازی، شیرینی پزی و صنایع بهداشتی و آرایشی کاربرد بالایی دارد.

زیره سیاه منبع بسیار مهمی از مواد معدنی نظیر آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، و ... بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. از اسانس زیره سیاه در تهیه انواع داروها و شربتهای ضد نفخ کودکان استفاده می شود.
از دانه های زیره سیاه جهت خوش طعم کردن پنیر و کاهش نفخ آن استفاده می شود. از روغن استخراج شده دانه های زیره سیاه در تهیه انواع صابون ها، لوسیون ها و عطرها بعنوان یک معطر کننده استفاده می شود.
خواص زیره سیاه در طب ایرانی

طرز مصرف زیره سیاه

از تیزان زیره سیاه یک قاشق مربا خوری از دانه له شده زیره را با نیم لیتر آب دم می کنند.

جهت تنبلی اعمال گوارشی، بی اشتهایی و درد روده استفاده می شود. در فرانسه از اسانس دانه های زیره سیاه در تهیه کرم های پوستی استفاده می شود.
در این کرم ها از اسانس زیره سیاه بعنوان یک پاک کننده جای جوش ها، التهابات پوستی و به عنوان یک تحریک کننده تولید کلاژن در پوست استفاده می شود.
مقدار مصرف روزانه پودر زیره سیاه در حدود ۱/۵ - ۰/۲ گرم در روز می باشد. نشستن در دمکرده زیره سیاه دردهای رحمی را تسکین می دهد مالیدن جوشانده زیره یا مخلوط زیره با ماست در زیبایی و شادابی صورت موثر است.
از این گیاه به صورت پودر تنتور دمکرده عرق و جویدن دانه و ... استفاده می شود.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3071
1
 
15
دیدگاه ها