مورد علاقه ها 0

همه خواص و مضرات زنیان از منظر طب ایرانی

خواص زنیان


زنیان

نام علمی Trachyspermum coticum
خانواده: Apiaceae

منشأ و دامنه انتشار این گیاه نواحی شرقی، هند مصر ایران و افغانستان .است زنیان گیاهی یکساله و بوته ای است که ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر می رسد گیاه دارای شاخه و برگ فراوان بوده و و گل های آن کوچک سفید رنگ و به صورت چتر مرکب است. میوه آن کوچک و تخم مرغی شکل و به رنگ زرد تیره میب اشد. زنیان از نظر شکل برگ و گل شباهت زیادی به زیره سیاه دارد. زمان برداشت محصول حدفاصل ماه های مرداد و شهریور انجام می گیرد.
خواص زنیان

ترکیبات شیمیایی زنیان

میزان اسانس زنیان برحسب منطقه کشت در حدود ۴ تا ۶ درصد است. اجزای تشکیل دهنده اسانس شامل روغن فرار تيمول حدود ۵۰ درصد) پاراسیمن در حدود ۲۰-۱۵ درصد دی پانتن، گاماترین، آلفا پینن و کارواکرول می باشد.
خواص زنیان

خواص دارویی و درمانی زنیان

زنیان، بادشکن، خلط آور، قابض، دفع کننده انگل ضد ، چاقی، بر طرف کننده ضعف نیروی جنسی، ضد سرطان، درمان کننده جوش های عفونی و کمر درد و برطرف کننده بدبویی واژن و رحم می باشد.

زنیان در درمان دردهای رماتیسمی و سرفه های شدید موثر است از تیمول استخراج شده از این گیاه در صنایع دارویی و بهداشتی استفاده می شود.
تیمول باعث کاهش فشار خون شده و در بیماری پوست کاربرد دارد.
استفاده زیاد از حد از زنیان باعث زرد شدن چهره شده و توصیه می شود زنان شیرده از آن استفاده نکنند.
اضافه کردن دانه های این گیاه به غذاها باعث افزایش اشتها، کاهش نفخ و درد معده می شود.
جهت کاهش نفخ حبوبات میتوان یک چهارم قاشق چایخوری به ازاء هر دو فنجان حبوبات از زنیان به غذا اضافه نمود تا از بروز نفخ و درد معده پیشگیری نماید.



 
مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3591
1
 
13
دیدگاه ها