مورد علاقه ها 0

خواص دارویی و درمانی سنبل ختایی یا آنجلیکا

خواص سنبل ختایی


سنبل ختایی یا آنجلیکا

نام علمی: Angelica archangelica • خانواده: Apiaceae

منشأ و دامنه انتشار گیاه؛گروئلند ایسلند سیبری و نواحی وسیعی از شمال اروپا و همچنین آسیا می باشد. سنبل ختایی گیاهی علفی و دو ساله است که ارتفاع آن حدود یک متر می رسد برگهای بزرگ، دندانه دار و چند قسمتی نوک تیز از مشخصات دیگر گیاه محسوب می شود.
در سال اول یک طوقی بزرگ از برگ ها تشکیل شده و در سال دوم، سوم یا چهارم صرفاً یکبار گل و میوه می دهد و در نهایت از بین می رود. ساقه آن شیاردار استوانه ای و به رنگ سبز مایل به قرمز می باشد. سنبل ختایی دارای ریشه ای مخروطی شکل بوده که رنگ آن زرد روشن است.

ریشه آن در سال اول از رشد پائینی برخوردار بوده و دارای انشعابات کمتری می باشد. رشد ریشه در سال دوم تسریع شده و انشعابات زیادی خواهد داشت در سال دوم رویش، ریزوم ضخیم شده و ضخامت آن به ۸-۵ سانتی متر می رسد گلها دارای گلبرگ های سبز روشن مایل به زرد بوده و اولین گل ها اواخر خرداد و اوایل تیر ظاهر می شوند میوه آن فندقه دو قسمتی و به رنگ قهوه ای روشن می باشد.
خواص سنبل ختایی

ترکیبات شیمیایی سنبل ختایی یا آنجلیکا

مواد موثره شامل آلفا و بتا فلاندرن ،آلفاپینن آلفا توجن ،ليمونن بتا كاريوفيلن، لينالول، بورتئول، استالدئید ،لاکتون ،فتالاتها گلیکوزیدهای فورانو کومارین ،قندها اسیدهای گیاهی، فلاونوئیدها استرولها، مواد تلخ و ترکیبات موسیلاژی می باشند.
خواص سنبل ختایی

خواص دارویی و درمانی سنبل ختایی یا آنجلیکا

خواص دارویی و درمانی سنبل ختایی اشتها آور رفع کننده ناراحتی های قلبی و انسداد کبد و معده، تسکین دهنده درد، رفع هاضمه، تقویت نیروی جنسی، رفع ضعف اعصاب، ضد افسردگی، رفع آماس رحم، و تصفیه کننده خون می باشد دمکرده پیکر رویشی گیاه ضد رماتیسم و رفع درد دل میباشد. استفاده از اسانس ریشه سنبل ختایی در زمان حمام کردن باعث بهبود دردهای عضلانی ناشی از خستگی میشود. از اسانس این گیاه در صنایع دارویی ،بهداشتی آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود.

 

مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



طرز مصرف

تیزان گیاه یک قاشق غذاخوری از گیاه خرد شده را با نیم لیتر آبجوش به حالت دم در آورده و مصرف می نمایند این حالت جهت تحریک اشتها استفاده می شود. کمیسیون ، دز روزانه ۴/۵ گرم گیاه خشک ۱/۵ میلی لیتر تنتور یا ۱/۵ الی ۳ میلی لیتر عصاره مایع را بلامانع می داند.

1598
1
 
7
دیدگاه ها