مورد علاقه ها 0

خواص درمانی و دارویی شاه پسند وحشی یا گل ماهور

خواص گل ماهور یا شاه پسند


شاه پسند وحشی یا گل ماهور

نام علمی Verbena officinalis
خانواده: Verbenaceae

منشأ و دامنه انتشار گیاه نواحی مرکزی و جنوبی اروپا آفریقا و آسیا می باشد. شاه پسند گیاهی علفی، پایا، یکساله یا دوساله است که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می رسد. ریشه گیاه ضخیم و مخروطی شکل بوده و انشعابات کمتری دارد. ساقه آن ضخیم و راست مربعی یا چهارگوش است. برگ های شاه پسند بیضوی، متقابل، دراز و دارای بریدگی های عمیق و کرکدار است. برگهای قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی بوده در حالیکه برگ های ناحیه تحتانی دمبرگم رگ طویلی به طول ۳۵-۲۵ سانتی متر دارند. گلهای گیاه بصورت خوشه ای به روی ساقه های گل دهنده ظاهر می شود. گل های آن به رنگ سفید گلی یا سوسنی است. جام گل ظاهر قیفی شکل داشته و در داخل آن ۴ پرچم در اطراف مادگی دیده می شود.
در سال دوم یک محور گلدار تا ۳ متر ارتفاع با گلهای بزرگ در گل آذینی به طول بیش از یک متر تشکیل می دهد. میوه گیاه از نوع کپسول و محتوی دانه های ریز متعددی است برگ و سرشاخه گلدار آن در خرداد و تیرماه قبل از نمو کامل گلها برداشت می شود و همچنین در شهریور و مهر نیز قابل برداشت می باشد.
خواص گل ماهور یا شاه پسند

ترکیبات شیمیایی شاه پسند وحشی یا گل ماهور

مواد موثره آن شامل وربنالین، وربنالول، اهوربنین ساپونین ها، موسیلاژ فلاونوئیدهای هسپریدین و ورباسکوزید و ترکیبات قندی می باشد.


خواص گل ماهور یا شاه پسند

خواص دارویی و درمانی شاه پسند وحشی یا گل ماهور

مواد موثره گل های خرگوشک یا گل ماهور ضد سرفه و خلط آور بوده و سرشاخه ها و برگ های تازه آن به عنوان مدر، معرق، تب بر، رفع ناراحتی های عصبی، سر دردها، تقویت کننده قلب، معده، موی سر، تصفيه کننده خون، شیرافزا، اشتها آور، ضد سم، ملین، مسهل، ضد کرم شکم و معده، آرامبخش، درمان کننده آب آوردگی بدن، ضد ورم ضد نفخ روده ها، ضد افسردگی و کم خونی، رفع ناراحتی های رحمی، رفع بیماری زردی، کاهنده فشار خون، ضد تشنج و تقویت کننده کبد می باشد.
از این گیاه در رفع ناراحتی های ریوی نظیر برونشیت و سیاه سرفه نیز استفاده می شود.
خواص گل ماهور یا شاه پسند

طرز مصرف شاه پسند وحشی یا گل ماهور

مصرف این گیاه به شکل تیزان یک لیتر آب جوش را روی ۲-۱ قاشق غذاخوری گل شاهپسند ریخته و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه دم کشیده و آماده مصرف می باشد.
در درمان برونشیت و گاهاً بعنوان مدر مورد استفاده قرار می گیرد.
له شده گیاه در استعمال خارجی به صورت ضماد یا شستشو، رفع بیماری های پوستی، تحلیل ورمها، التیام زخمها، قرمز کردن پوست و رفع رماتیسم کاربرد دارد.
استفاده از جوشانده ۲۰۰ گرم شاخ و و برگ شاه پسند وحشی در دو لیتر آب در زمان استحمام و دراز کشیدن به مدت ۲۰ دقیقه در وان حاوی محلول گیاه خستگی بدن را برطرف می کند.
 
مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



میزان ۸-۴ گرم از برگ و سرشاخه های خشک شده گیاه را در نیم لیتر آبجوش ریخته و مقداری شکر و آبلیمو به آن اضافه می کنند که از آن می توان به صورت روزانه استفاده نمود.
در نسخه ارائه شده در BHP میزان مصرف ۲ تا ۴ گرم گیاه خشک، ۲ تا ۴ میلی لیتر عصاره مایع یا ۴ تا ۱۰ میلی لیتر تنتور بلامانع است.

2105
1
 
12
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi