مورد علاقه ها 0

اقدامات ویژه برای پیشگیری و درمان دیابت و قند خون

دیابت،عطار ایرانی،atarirani

روش کنترل مرض قند یا دیابت

یک دلال ماهر به نام خانم «هورمون انسولین» جناب آقای گلوکز تنها و مجرد را برمی دارد و جهت امر خیری به خانه دوشیزه سلول می برد. دوشیزه سلول هم که اقای گلوکز را مورد مناسبی می بیند جواب رد نمیدهد، سرکار خانم انسولین هم خوشحال و راضی می رود تا معامله دیگری دست و پا کند. حاصل این پیوند فرخنده فرزندی زیبا به نام انرژی است! و این چنین است که انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود. اما ۱۱ میلیون نفر از بالغين مبتلا به «دیابت نوع دوم» قادر به تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از طریق فرایند فوق الذکر نیستند، چرا که واسطه شیمیایی یعنی انسولین قادر به پیدا کردن گیرنده های سلولی نیست و با تعداد ملکولهای انسولین برای حمل تمامی ملکول های گلوکز کافی نیست و با گاهی ملکول های انسولین وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند، در نتیجه افراد به این نوع دیابت مبتلا می شوند، مبتلایان به دیابت مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی،«چاقی»، تصلب شرایین، ضایعات عصبی، عفونت، نابینایی و کندی التیام زخم می باشند. واکنش افراد نسبت به این بیماری یکسان نیست. افراد مبتلا به دیابت باید جهت کنترل بیماری خود دايما تحت نظر پزشک باشند.
به عبارت دیگر نیازهای افراد بسیار متفاوتند، چه بسا درمانی که برای یک بیمار مؤثر است برای دیگری زیان آور باشد. آنچه مسلم است در همه روش های درمانی هدف اصلی کنترل میزان قند و «چربی خون» و نزدیک کردن آنها به حد طبیعی است. رژیم بیماران قندی بر سه اصل استوار است: تغذيه، کنترل وزن و ورزش. خوشبختانه فرد مبتلا، با رعایت رژیمی که به کمک پزشک معالج خود انتخاب می کند می تواند علایم دیابت را از بین ببرد. به تعبير دیگر این بیماری با رعایت رژیم غذایی قابل کنترل است. اما قبل از اعمال هر گونه تغيير در برنامه غذایی حتما نظر پزشک خود را جویا شوید. در زیر آنچه را در آغاز کار نیاز دارید شرح می دهیم.

دیابت،عطار ایرانی،atarirani

راه های پیشگیری و درمان دیابت

دقت در مصرف پروتئین

در مصرف پروتئين افراط نکنید. پروتئین ها تنها باید ۱۲ تا ۲۰٪ از انرژی مورد نیاز شما را تأمین کننده هر گرم پروتئین معادل ۴ واحد کالری است.

دقت در مصرف چربی و روغن

چربی را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چربی ها حداکثر می توانند تا ۳۰٪ از کل کالری مورد نیاز شما را تأمین کنند. هر گرم چربی ۹ کالری تولید می کند. پس از هر فرصتی برای جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده مركب و در صورت امکان با چربی های اشباع نشده ساده و یا قندهای مرکب استفاده نمایید.یکی از مزایای استفاده از الیاف گیاهی در بیماری قند، کنترل میزان کلسترول خون است .الیاف محلول در آب موجود در «سبزیجات، جوی دو سر، جو و میوه جات» هنگامی که در یک برنامه غذایی کم چرب مصرف شوند، باعث پایین آمدن چربی خون می شوند. ظاهرأ الیاف گیاهی با ایجاد ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش سبب کند شدن فرایند جذب قند موجود در غذا می شوند و به این ترتیب میزان قند خون از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.

دیابت،عطار ایرانی،atarirani


همچنین با مصرف الیاف گیاهی، افراد کمتر احساس گرسنگی می کنند. «ماریان فرانس» متخصص تغذیه و برنامه غذایی، مزیت الیاف گیاهی را در افزایش حجم غذا عنوان می کند. ان این رو مصرف این الیاف در مورد بیماران مبتلا به دیابت که سعی در کاهش وزن خود دارند و از طرف دیگر مجبور به محدود کردن کالری مصرفی خود می باشند بسیار مفید است زیرا به سیری زود رس آنها کمک می کند. غذاهای محتوی الیاف گیاهی علاوه بر آن که باعث سیری زودرس می شوند برای حفظ سلامتی فرد نیز بسیار سودمندند.

برای کاهش قند کلسترول خود را کاهش دهید

میزان کلسترول مصرفی بیماران قندی نباید بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد. بدین معنی که حتی المقدور باید از «مصرف گوشت قرمز و زرده تخم مرغ» خودداری شود. همچنین لازم است الیاف گیاهی بیشتری در غذاها به مصرف برسد. برای اطلاع بیشتر به بخش کلسترول مراجعه کنید.

جایگزینی شکر

تحقیقات نشان می دهند که ساکارز (قند نیشکر) چنانچه به نسبت مساوی با نشاسته مصرف شود، میزان قند خون را بیش از انواع دیگر نشاسته از قبیل سیب زمینی و گندم افزایش نمی دهد. بنابراین مصرف به اندازه ساکاروز به شرط آن که بیماری تحت کنترل باشد و فرد بیش از حد چاق نباشد مانعی ندارد. اما در غیر این صورت باید برای اطمینان بیشتر حتما از جایگزین های شکر استفاده کرد. جایگزین های فاقد كالری مانند ساخارین، و جایگزین های دارای کالری مانند فروکتوز و سوربیتول برای این منظور مناسبند.


دیابت،عطار ایرانی،atarirani

در بیماری دیابت احتیاط کنید

اگر بیماری کاملا تحت کنترل باشد مصرف فروکتوز و سوربیتول مشکلی ایجاد نمی کند. بین قندها، فروکتوز از همه كمتر قند خون را افزایش می دهد. اما افرادی که ذخیره انسولین کمی دارند لازم است در مصرف فروکتوز دقت بسیار نمایند. زیرا فروکتوز تری گلیسرید را افزایش می دهد. همچنین مصرف زیاد فروکتوز و سوربیتول باعث اسهال می شود.

کنترل کالری

فروکتوز و سوربیتول که هر دو از نظر کالری غنی اند و در میوه جات یافت می شوند، (ملكول سوربیتول در بدن شکسته به فروکتوز تبدیل میشود) نمی توانند جایگزین خوبی برای قندهای فاقد كالری باشند. بنابراین اگر فروکتوز را جایگزین ساخارین کنید با زیادی کالری در بدن مواجه خواهید شد.

دیابت،عطار ایرانی،atarirani


تأثیر الکل بر بیماری قند

تحقیقات نشان می دهند مصرف مشروبات الکلی می تواند تاثیرات سوئی بر بیماری دیابت داشته باشد.

هشدار پزشکی سه عارضه خطرناک در بیماری قند

سه عارضه از عوارض حاد و بالقوه خطرناک در بیماری قند که نیاز به توجه و مراقبت های خاص پزشکی دارند عبارتند از: هیپوگلیسمی (قند پایین)، هپیرگلیسمی (قند بالا) و زخمها. بیماران قندی در صورت ابتلا به انفلونزا نیز به مراقبت های خاص نیاز دارند. نظر متخصصان در این باره چنین است: هیپوگلیسمی وقتی ایجاد می شود که قند خون پایین تر از حد طبیعی باشد. علايم خفيف توسط خود فرد نیز قابل درمانند. علايم شديد هیپوگلیسمی عبارتند از، سر درد، گیجی، تحریک پذیری عصبی و عدم هوشیاری. در صورت داشتن این علایم سریعا به بیمارستان مراجعه کنید، تا پزشک اقدام به تزریق گلوکز وریدی نماید. اگر به طور مکرر به علایم هیپوگلیسمی دچار می شوید هر چه زودتر با پزشک خود مشورت نمایید شاید نیاز به تغییر برنامه غذایی خود داشته باشید. هیپرگلیسمی وقتی اتفاق می افتد که قند خون بیش از مقدار طبیعی باشد. علایم متوسط و خفیف آن عبارتند از تکرر ادرار، افزایش اشتها، عطش، اختلال دید و سرگیجه، البته گاهی فرد بدون داشتن هیچ یک از علایم فوق دچار هیپرگلیسمی است. بنابراین تنها به کمک آزمایش خون می توان به آن پی برد. کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، کاهش آب بدن، درد و انقباض عضلات شکم، تنفس سریع و عمیق، خستگی و اغما از جمله علایم هیپرگلیسمی شدیدند. در افراد مبتلا به دیابت زخم ها و جراحات به خصوص زخم های ناحیه پا و ران به راحتی عفونت می کنند. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید. هر زمان احساس کردید آنفلوانزا گرفته اید بدون معطلی با پزشک خود تماس بگیرید و یا در صورت داشتن علایم زیر به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

• تهوع و دردهای ناحیه شکم
• وجود مقدار زیادی قند و استون در ادرار.
• رسیدن قند خون به بیش از ۲۰۰ میلی گرم
• رسیدن دمای بدن به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر
.

نگذارید پاهایتان شما را مغلوب کنند

پاها از جمله اعضایی هستند که ممکن است در اثر بیماری قند آسیب ببینند. صدمات وارده به بافت عصبی در نتیجه ابتلا به بیماری دیابت باعث کاهش احساس درد شده، در نتیجه امکان دارد فرد آسیب وارده به پاهای خود را احساس نکند. آسيب عروقی بدان معناست که جراحات و عفونت ها کندتر از حد معمول التیام می یابند - یک جراحت کوچک گاهی به قطع عضو منتهی می شود. هنگامی که فرد یک پای خود را در اثر ابتلا به قند از دست می دهد به احتمال ۷۵ ٪ پای دیگر خود را نیز ظرف سه تا پنج سال از دست خواهد داد. لذا مبتلایان به بیماری قند باید نسبت به حفظ سلامت پاهای خود دقت بسیار داشته باشند.

روشهایی برای پیشگیری از

روش هایی برای پیشگیری از عوارض دیابت

در زیر روش هایی برای پیشگیری از این عوارض مطرح شده اند:

کاهش وزن

باز هم دلیل دیگری برای «کاهش وزن» می خواهید؟ اندکی به وزنی که پاهایتان مجبور به تحمل آن هستند بیندیشید. مسلما اگر پاها را پایه ها و ستون بدن فرض کنیم می بینیم که در مورد افراد چاق این پایه ها مجبور به تحمل فشار بیشتری نسبت به افراد لاغر می باشند.

وارسی پاها

روزی ۲ تا ۳ بار پاهای خود را وارسی کنید. اگر خودتان به دلیل «ضعف بینایی» قادر به انجام این کار نیستید از افراد دیگری کمک بگیرید. با کنترل و وارسی پاها میتوان از عدم وجود هرگونه سرخی، کبودی، بریدگی، تاول، ترکہ گرمی، ورم یا عفونت اطمینان حاصل کرد.

شستن پاها

هر روز پاهای خود را با آب و صابون ملایم کاملا شسته خشک کنید.

خشک نگه داشتن پاها

از پودرهای مخصوص پا (یا پودر تالک) در بین انگشتان با استفاده کنید و جوراب های خود را مرتبا تعویض نمایید.

از پاهای خود به خوبی مراقبت کنید

ناخن های پا را کوتاه نگه دارید و طوری آنها را بگیرید که به پاهایتان صدمه ای وارد نشود. پینه های پا را با سنگ پا صاف کنید پاهای خود را به مدت طولانی در آب قرار ندهید.

گرم نگه داشتن پاها

در روزهای سرد در روزهای سرد پاها را گرم نگه دارید ولي از بطری های آب داغ با بالشتکهای گرم کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است پاهای شما را بدون آن که متوجه شوید بسوزانند.

استفاده از کفش های مناسب

تحقیقات نشان داده اند که کفش های راحتی (کتانی) برای بیماران قندي په مراتب بهتر از کفش های معمولی و گران قیمت صد هزار تومانی هستند. امروزه بر روی کفش های مخصوص «پیاده روی» و کفش های کتانی تحقیقات بیشتری نسبت به سایر کفش ها و لباس ها انجام می گیرد، در نتیجه امروزه می توان کفشهای بسیار راحت و مناسبی خریداری کرد.

از جوراب هایتان غافل نشوید

قبل از آن که یک جفت از آن کفش های راحت فوق الذکر بپوشید از مناسب بودن جوراب های خود اطمینان حاصل کنید. جوراب ها نیز نقش مهمی در حفاظت از پاها به عهده دارند. بیشتر پنجه پا پاشنه بندها هم برای این افراد مفیدند. 

خود درمانی هیپوگلیسمی خفیف


هیپوگلیسمی وقتی اتفاق می افتد که قند خون پایین تر از حد طبیعی باشد. از آن جا که نگه داشتن «قند خون» افراد مبتلا به دیابت در حد طبیبی به یک اقدام متعادل کننده دقیق نیازمند است، این افرادمستعد ابتلا به هیپوگلیسمی هستند، معمولا بزرگسالان در مراحل اولیه دیابت به دلیل پرهیز از یک وعده غذا با به تأخیر انداختن یک وعده غذایی و با انجام ورزش های شدید دچار هیپوگلیسمی می شوند. علایم هیپوگلیسمی خفیف عبارتند از: بی حسی دهان، عرق سرد، گرسنگی و تپش قلب در قفسه سینه. به منظور درمان این حالات باید از نوعی ماده قندی استفاده کرد که همیشه در دسترس باشد. یک نوشیدنی شیرین مثل آب «پرتقال»، نوشابه با یک به همراه داشته باشيد. تکه آب نبات برای این منظور مناسب است. سعی کنید همیشه یک آب نبات با شیرینی نعنایی به همراه داشته باشید.

روشهایی برای پیشگیری از

روغن ماهی

مصرف کپسول های اومگا ۔ ۳ (حاوی روغن ماهی) می تواند از بروز تصلب شرایین که یکی از عوارض جانبی بیماری قند است جلوگیری کند. اما به اثبات رسیده است که مصرف بیش از حد این کپسول ها به علت داشتن کالری زیاد به افزایش قند خون می انجامد. در یک تحقیق، مصرف روزانه ۵ / ۵ گرم کپسول اومگا ۔ ۳ به مدت یک ماه منجر به فرایندی می شود که محققان به عنوان «انهدام متابولیکی سریع» از آن یاد می کنند. ولی پژوهشگران مصرف ماهی های چرب را مفید می دانند.

کاهش وزن

«کاهش وزن» در درجه نخست الویت قرار دارد. ۸۰٪ از مبتلایان به بیماری دیابت نوع دوم را افراد چاق تشکیل می دهند. این افراد غالبا فعالیت زیادی نداشته و در خوردن افراط می کنند. چاقی اغلب باعث از کار افتادن گیرنده های انسولین می شود، در نتیجه سلول قادر به جذب قند نبوده و قند خون افزایش می یابد.

افراط نکنید

شاید همه رژیم های متداول را امتحان کرده باشید، حتی شاید روزه گرفته باشید اما باز هم از وزنتان کاسته نشده باشد. شواهد نشان می دهند رژیم گرفتن و کاهش وزن برای مبتلایان به دیابت به مراتب دشوارتر از افراد عادی است. بهتر است در مورد مبتلایان به دیابت فقط «كنترل وزن» صورت گیرد. این کنترل الزاما با کاهش وزن توأم نیست. ولی بهبود عادات غذایی و انجام ورزش برای کنترل وزن لازم و ضروری است. هرگز اجازه ندهید ناامیدی و یأس شما را به سوی رژیم های غذایی کوتاه مدت سوق دهد. اگر این برنامه های غذایی کار آمد و مؤثر می بودند دیگر هرگز نیاز به ابداع رژیم های جدید نداشتیم. چون این گونه رژیم ها ممكن است از نظر تغذیه دارای نقاط ضعفی و یا آن قدر سخت و محدود باشند که عملا برای مردم قابل استفاده نباشند به علاوه این قبیل برنامه های غذایی در تغيير عادات غذایی دراز مدت به شما هیچ کمکی نخواهند کرد، شاید خطر یک روز روزه گرفتن برای آن دسته از مبتلایان به دیابت نوع دوم که انسولین با داروهای ضد دیابت مصرف نمی کنند بیش از دیگر افراد نباشد. اگر بیماری خود را به کمک ورزش و رژیم غذایی تحت کنترل در آورده اید روزه گرفتن ضرری ندارد. 

همیاری خانواده

تا زمانی که تمام افراد خانواده پذیرای تغييرات غذایی به منظور کنترل وزن و «بهبود عادات غذایی» خود نباشند، رعایت رژیم غذایی برای فرد مبتلا به دیابت هر چند غیرممکن نیست ولی بسیار دشوار خواهد بود.

ورزش

فواید ورزش منظم بر همگان، چه افراد مبتلا به دیابت و چه دیگران، آشکار است. اما ورزش کردن، یعنی به تحرک واداشتن دست ها، پاها و پمپاژ قلب برای افراد دیابتی ضروری تر از دیگران بنظر می رسد. ورزش با افزایش و تشدید ضربان های قلب به گردش بهتر خون در اندام های انتهایی بدن کمک کرده، از این طریق باعث کاهش قند خون می شود. ورزش سطح «کلسترول» و تری گلیسرید را کاهش و میزان کلسترول HDL را (که برای بدن مفید است و مانع بروز بیماریهای قلبی می شود) افزایش می دهد. ورزش هم چنین به کنترل وزن، تقویت بنیه فرد، خواب خوب و راحت و در نهایت تقویت روحیه فرد کمک فراوانی می کند. اثرات مثبت ورزش بر اختلالات روحی نظیر افسردگی به اثبات رسیده است، هم چنین شواهدی دال بر افزایش تعداد گیرنده های انسولین موجود بر روی سطح سلول در نتیجه ورزش کردن در دست است، با زیاد شدن گیرنده های انسولین، ملکول های انسولین می توانند قند بیشتری را به داخل سلول حمل کنند. در واقع، برای افراد دیابتی ورزش در حکم یک دوز انسولین است. انجام و تکرار حرکات ورزشی مکرر و موزونی که باعث تحرک عضلات بزرگ، یعنی عضلات بازوها و ران ها می شوند برای این بیماران بسیار مفید است. بنابراین ورزش هایی مانند پیاده روی، دو، شنا، قایقرانی و دوچرخه سواری برای مبتلایان به دیابت مناسبند. ورزش باید به طور منظم و حداقل هفته ای سه بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام شود حتی گاه ممکن است پزشک انجام هفته ای ۵ تا ۷ بار ورزش را تجویز نماید، تحقیقات نشان میدهند که حتی ترک ۲ یا ۳ روز ورزش اثرات سودمند آن را در دیابت معکوس می کند.

دیابت، پیاده روی،درمان دیابت،

پیاده روی

بهترین ورزش برای مبتلایان به دیابت پیاده روی تند است. در حال حاضر پیاده روی ضمن این که بین ورزش های دیگر مطمئن ترین و مؤثرترین ورزش محسوب می شود فشار و استرس کمتری هم به فرد وارد می سازد. ورزش باعث افزایش تولید انسولین و نیز افزایش جذب آن، توسط سلول می گردد، به عبارت دیگر با ورزش اثری که از مصرف هر گرم غذا بدست می آید نسبت به زمانی که فرد ورزش نمی کند بیشتر است. همچنین این ورزش احساس خوب شدن و بهبودی را برای فرد به ارمغان می آورد و برای انجام آن به وسیله خاصی نیاز نیست. با 5/1کیلومتر پیاده روی در هر روز می توان ۱۰۰ واحد کالری را سوزاند. این رقم در سال به بیش از ۵ کیلوگرم می رسد.

با پزشک خود مشورت نمایید

چنانچه بیماری شما تحت کنترل و درمان نیست و یا دچار عوارض ناشی از دیابت می باشید ورزش می تواند به وخامت بیماری کمک کند. اگر فشار خون بالا دارید لازم است ابتدا فشار خون را تحت کنترل در آورید. گاهی پزشک انجام تست ورزش را برای شما ضروری تشخیص می دهد تا بدین وسیله به میزان تأثیر درمان فعلی پی ببرد.

ورزش هایی که نباید انجام شوند

از وزنه برداری یا هر نوع ورزش دیگری که با کشیدن یا هل دادن اشیاء سنگین توأم باشد باید اجتناب کرد. چرا که این قبیل ورزش ها باعث افزایش میزان قند خون و فشار خون می شوند و ممکن است باعث وخامت بیماریها و ناراحتی های چشمی حاصل از دیابت شوند.

مراقبت از دندان ها

مبتلایان به دیابت باید در پاکیزه نگه داشتن دهان و بهداشت آن بسیار کوشا باشند، زیرا این قبیل بیماران بیش از سایرین مستعد ابتلای به عفونت و بیماریهای عفونی لثه می باشند. مبتلایان به دیابت نیز مانند سایرین باید در «مراقبت ازدندان های خویش» کوشا باشند با این تفاوت که این گروه باید از دندان های خود به طور دقیق تری مراقبت به عمل آورند. بنابراین مراجعا مرتب به دندانپزشک، مسواک کردن به طور منظم و صحيح، استفاده از نخ دندان به منظور «جلوگیری از تشکیل پلاکها و رسوبات برروی لثه های دندان ها» ضروری است.

دندان مصنوعی

در ساخت دندان مصنوعی با روکش برای مبتلایان به دیابت باید دقت زیادی به عمل آید. چنانچه دندان مصنوعی، روکش دندان و یا وسایلی که برای ثابت نگه داشتن دندان استفاده میشوند کاملا قالب دهان نباشند موجب تولید زخم در دهان می شوند و از آن جا که زخم این افراد بسیار دیر التیام می یابد. ممکن است مشکلات جدی برای فرد تولید شود. به همین دلیل بهتر است در مورد افراد دیابتی از تکنیک های جدید نظير کاشت دندان استفاده نشود.

کاهش استرس

«استرس و اضطراب» به دو طریق ممکن است باعث از کنترل خارج شدن دیابت شوند. بنا به گفته دکتر «هارتمن استين» قند خون برخی افراد در نتیجه استرس به شدت افزایش و در برخی دیگر کاهش می یابد. زمانی که فرد دیابتی نگران و «افسرده» می شود به طور کامل از رژیم غذایی خود پیروی نمی کند و دوباره به پرخوری روی می آورد. بیماری قند با توجه به مسایل عاطفی و جسمی مداومی که در پی دارد بسیار اضطراب آور محسوب می شود. دکتر «هارتمن استين» معتقد است افرادی که تحت فشارهای روحی فراوان قرار دارند و از عهده مشکلات به خوبی بر نمی آیند باید قبل از هر چیز به فكر به دست آوردن سلامت روحی روانی خود باشند.

روشی متفاوت برای درمان دیابت

یک برنامه غذایی مکمل

نیاز افراد دیابتی به مصرف مواد غذایی خاصی جهت حفظ مقدار قند خون در حدی ثابت و متعادل و جلوگیری از عوارض آن را نباید نادیده گرفت. ممكن است بر حسب نیازهای فردی خود – البته پس از مشورت با پزشک - به مصرف یک یا چند مکمل نیاز داشته باشید. مکمل ها را باید بلافاصله بعد از غذا مصرف کرد مگر آن که پزشک دستور دیگری داده باشد. توجه داشته باشید که این مکمل ها میتوانند اثرات و عوارض بالقوه و حتی سمی داشته باشند. بنابراین از مصرف خودسرانه این مکمل ها بدون نخلی پزشک جدی خودداری کنید. هم چنین دوز این مکمل ها نباید بیشتر از دوز تجویزی پزشک باشد.


برنامه غذایی برای دیابت

کروم
( Choromium GTF ) GTF GTF يافاكتور تحمل گلوکز که در فروشگاه های مواد غذایی یافت میشود به نظر می رسد به افزایش اثر انسولین کمک کند دکتر «هافمن» کروم پیکولی نیت را که بیشتر در مواد طبیعی یافت میشود توصیه می کند، بسیاری از فرم های دیگر کروم از مخمر آبجو تهیه می شوند. بنابراین افرادی که به کاندیدا (نوعی قارچ تک سلولی) یا مخمر حساسیت دارند باید از مصرف کروم هایی که منشأ مخمری دارند خودداری نمایند.

نیاسین
نیاسین که از ویتامین های مهم گروه B می باشد به تقويت اثر کروم کمک میکند. نیاسین باید بین غذا مصرف شود. البته مصرف مقدار زیاد آن به ویژه برای به پزشک واگذار شود. مبتلایان به بیماری قند زیان آور است. پس مصرف نیاسین باید محدود باشد و تجویز دوز آن به پزشک واگذار شود.

اینوزیتول
اینوزیتول (inositol) یکی دیگر از ویتامینهای گروه B است که در ليستين یافت میشود. این ویتامین از تخریب بافت عصبی که از عوارض بیماری قند است جلوگیری می کند.

ویتامین C
این «ویتامین» به درمان سریع تر عفونت ها و التيام زخم ها کمک میکند. این ویتامین همچنین کلاژن می سازد (کلاژن پروتئین سازنده بافت های بدن است که در همه بافت ها یافت می شود.

روی
مصرف «روی و سایر املاح» در بیماری قند اهمیت بسزایی دارد. این عنصر به تقویت سیستم دفاعی بدن و ترمیم بافت ها کمک میکند. پیکولی نیت و گلوكونات از مهم ترین ترکیبات روی به شمار می روند.

منيزيم
ملیریم در بیماران مبتلا به دیابت مقداری منیزیم از طریق کلیه دفع می شود منیزیم در تولید انرژی مورد نیاز سلول نقش مهمی دارد.

ویتامین B
این ویتامین به عنوان یک فاکتور در بسیاری از واکنش های سلولی شرکت می کند و به نظر می رسد بیماران دیابتی بیش از دیگران به آن نیاز داشته باشند. البته در بالای این ویتامین سمی است و مقدار مصرف آن حتما باید توسط پزشک تجویز شد.

سير
از آن جا که افراد مبتلا به بیماری به دلیل بالا بودن قند خون، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت ناشی از مخمرها می باشند، مصرف سیر می تواند کمک کننده باشد. البته مصرف کپسول های سیر به دلیل عاری بودن از بوی نامطبوع بهتر است.

آرام سازی
دکتر هارتمن استین با استفاده از روش های آرام سازی و شناخت درمانی جهت کنترل بیماری قند خون به «نتایج مثبتی» دست یافت. روش های آرام سازی بر کنترل تنفس و تجسم فكرى تأكيد دارند و میتوان آنها را به کمک افراد خبره یا کتاب های مربوطه آموخت.

چگونه فکر کردن را بیاموزید
شناخت - درمانی به شما می آموزد که چگونه به تشخیص افکاری که بر احوال شما تأثیر گذارند بپردازید. مثلا شاید شما چنین افکاری داشته باشید: «چقدر پاهایم به خاطر تزريق مكرر انسولین زشت شده اند.» و با هر بار که می خواهم تست «ادرار» بگیرم احساس میکنم چقدر غیر طبیعی هستم و با دیگران فرق دارم.» به جای این افکار منفی می توان مثبت تر و منطقی تر اندیشید. مثلا: هیچ کس جز خودم متوجه اثرات تزریق روی پوستم نمی شود.» و یا «تست ادرار فقط یک آزمایش شیمیایی است.»

نوع نگرش خود را تغيير دهيد
يقينا شما تنها فرد مبتلا به بیماری قند نیستید. بعضی از افراد بیش از حد به این مسأله توجه کرده و نسبت به آن حساسیت به خرج می دهند. این افراد همواره خود را صاحب یک بیماری مزمن در نظر می گیرند و در نتیجه این طرز فکر همه چیز آنها تحت الشعاع قرار میگیرد. در حالی که نباید چنین باشد. به جای دست شستن از زندگی لازم است بیشتر مراقب برنامه غذایی خود باشید. باید زندگی خود را بهبود ببخشید تا دید بهتری نسبت به آن پیدا کنید. مسلما این کار را نمی توان با خوردن یک جعبه پر از شیرینی انجام داد. یکی از بیماران می گوید: من هرگاه دچار افسردگی و اضطراب می شوم سعی میکنم با دیدن فیلم های ویدیویی خودم را سرگرم کنم و اضطراب و نگرانی را از خود دور کنم. کاری را که برایتان لذت بخش است انجام دهید. مثلا چیز تازه ای بخرید. به یک دوست قدیمی که مدت ها از او بی خبر بوده اید تلفن بزنید. یا به انجام کارهای کوچکی که ظرف یک روز یا یک هفته قابل انجامند و به هزینه زیاد و برنامه ریزی بلند مدت نیاز ندارند بپردازید.

آزمایش خون
هزینه کیت های تست خون که بدون تجویز و نسخه پزشک قابل خریداری هستند، چنانچه روزی چهار بار برای آزمایش خون مورد استفاده قرار گیرند، در سال مبلغ ناچیزی خواهد بود. اما این آزمایش ها بسیار ارزشمندند. تست های ادرار ابدأ دقيق نیستند، زیرا گاهی اتفاق می افتد که تست ادرار نرمال است، یعنی قند اضافی خون هنوز وارد ادرار نشده است، در حالی که قند خون واقعا بالاست. بنابراین نتیجه تست های ادرار قابل اطمینان نیست. این مسأله به خصوص در مورد افراد مسن تر بیشتر صدق می کند. اما تست خون مقدار قند خون را حتی هنگامی که ظاهرا علایمی وجود ندارد به درستی نشان می دهد. اگر بیماری خیلی وخیم نبوده یا تحت کنترل باشد نیاز به آزمایش خون چهار بار در روز نیست ولی دانستن فواصل انجام آزمایش و نحوه صحیح انجام آن ضروری است.

دیابت

داروهای بدون نسخه
برخی از داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسند حاوی قند یا مواد دیگری هستند که میزان قند خون را بر هم می زنند. پس همیشه مراقب این قبیل داروها باشید و قبل از مصرف دارو دستور مربوط به آن را به منظور آگاهی از مواد متشکله آن به دقت مطالعه نمایید و حتی تنها به خواندن دستور اکتفا نکنید و برای اطمینان بیشتری از پزشک داروساز و پزشک معالج خود نظر خواهی کنید.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2104
0
 
1
دیدگاه ها