مورد علاقه ها 0

چکار کنیم که افسردگیمان برطرف شود و دیگر دچارش نشویم؟

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

امان از افسردگی

زندگی اؤف! مثل یک ترن هوایی است که همه نوع آدم از دزد و فقير و بیچاره گرفته تا پزشک و وكیل و رییس قبیله را به این سو و آن سو می کشد، همه، هم به اوج می رسند و هم به پایین ترین نقطه در این میان، بهترین روان شناسان هم به چشم می خورند. آنها دیگر چرا؟ ولی این روانشناسان با استفاده از تجربیات خود می دانند که همه نوع افسردگی را می توان از بین برد - حتی اگر خیلی حاد باشد. برای درمان افسردگی هایی که خیلی جدی به نظر نمی رسند و چند روزی بیشتر طول نمیکشند. (مثل غصه خوردن، بی حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن). با استفاده از روش های بسیار ساده می توان نتایج مطلوبی به دست آورد. اگر فکر می کنید بی حوصله و بی روحیه شده اید و به زندگی امیدوار نیستید، یکی از چند روش مطمئن زیر را امتحان کنید تا شور و شوق خو را باز یابید.

به آنچه در اطرافتان می گذرد، توجه نکنید و خوش باشید

«بنيامين فرانكلين» می گوید: «فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد: مرگ و مالیات.» او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی. دکتر ویلیام نوس» می گوید: قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعا اهمیتی ندارد. دکتر «فرد استراس بورگره در ادامه می گوید: «بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.»


افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

پر جنب و جوش باشید تا افسردگی نگیرید

با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده تر هم می شوید، پس توصیه میکنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنبه و جوش انجام بدهید. می توانید «پیاده روی» با دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید، مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکو کار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه های تلویزیون و پیچاندن دكمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.اما فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می کند.بهترین راه این است که فعالیت های مورد علاقه خود را روی کاغذ بنویسید. البته مسأله این است که هنگام ناراحتی و بی حوصلگی هیچ کاری لذت بخش نیست پس چه کار باید کرد؟ دکتر «پوجین والكره» تهيه فهرستی از فعالیت هایی که قبلا از انجام آنها لذت می برند را توصیه می کند پس از آن یکی از آنها را انتخاب کنید و انجام دهید.

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

اگر می خواهید افسرده نشوید هم صحبت پیدا کنید

دکتر «بونی استریکلند»، می گوید: صحبت کردن بادیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آنها درد دل کنید.

به افراد افسرده کمک کنید

اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، چیست؟ «روبرت جاف» می گوید: «به حرف هایش گوش کنید او بیش از هر چیز دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف هایش را خوب گوش کند. اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به توصيه «دکتر جاف» به سراغش بروید و از او بپرسيد افسرده ای؟ بهتر است سؤال هایتان پاسخ های باز داشته باشد. مثلا بگویید «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سؤال از نظر آقای دکتر جاف سؤال خوبی است، زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می توان به پیامد با پیامدهای آن پی برد.

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

توصیه های سودمند در مورد درمان افسردگی:

وقتی دوست شما، درباره افسردگی خود صحبت می کند. حداکثر تلاش خود را به خرج دهید تا برای او محیطی آرام ایجاد کنید و با گفتن «آه. بس کن. دلیلی برای افسرده شدن تو نمیبینم.» موقعیت او را معمولی جلوه ندهید.
• راه حل های آسان، مثل «میدونی تو فقط به... نیاز داری» به او پیشنهاد نكنيد.
• به جای این حرفها به او فرصت بدهید تا خودش با استفاده از شما به عنوان یک طرف مشورت راه حل های خودش را پیدا کند.
• حتما او را سرگرم یک فعالیت بدنی، مثل ورزش کنید.
• حتما سعی کنید علاقه مندی او را در پیدا کردن راه حل ها، حفظ کنید
دکتر جاف می گوید: «فراموش نکنید که افسردگی را می توان به صورت نوعی علاته نداشتن به همه چیز تعریف کرد»


هنگامی که افسرده هستید خوب گريه کنید

اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می شود. خوب گریه کنید.
دکتر «روبرت جاف» می گوید: «گریه شما را کاملا راحت می کند. مخصوصا اگر علت آن را بدانید»
وضعيت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید دکتر «استراس بررگر» می گوید: «در بسیاری از مواقع اگر منشا افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می دانید. می توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.»

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

تلاش کنید ولی واقع بین باشید

اگر نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. دکتر «آرنولد گسل» می گوید: «ما بزرگترها هم مثل بچه های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف هایی میزنیم و گاهی هم به حرف کوچکترها گوش می کنیم؛ هر چند می دانیم گذشت زمان غیر واقعی بودن آنها را نشان می دهد.» دنبال کردن اهداف نامشخص می تواند، موجب افسردگی و استرس شود. در این شرایط فقط می توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم بر می آمد، انجام دادم و دیگر آن را انجام ندهید.»

روشی متفاوت برای درمان افراد افسرده

نسخه غذایی در افسردگی بسیار مهم است

دکتر پریسیلا اسلیگل» ادعا می کند که «غذا» بیش از هر چیز دیگر وضع روحی شما را کنترل می کند. مفیدترین مواد غذایی برای غلبه بر افسردگی کدام است؟ جواب او، ویتامین هایB و چند نوع اسید آمینه است. وی معتقد است: «اگر افسرده هستید، صبح که از خواب بیدار می شوید، (ناشتا) ابتدا ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم اسید آمینه تیروزین مصرف کنید و پس از ۳۰ دقیقه، مکمل «ویتامین» ب کمپلکس را همراه با صبحانه بخورید.» او می گوید: «تیروزین در مغز به یک ماده شیمیایی به نام نوراپی نفرین تبدیل می شود که حالت های روحی مثبتی را ایجاد میکند و به ما انگیزه و قوه حرکت میدهد.» مجموعه ویتامین های ب کمپلکس به ویژه ویتامین E بدن را قادر می سازد تا اسیدهای آمینه را بسوزاند. دکتر «اسلیگل» می گوید: کسی را نمی شناسم که یک مشکل معمولی داشته و با این روش درمانی خوب نشده باشد. با وجود این قبل از شروع این روش درمان غذایی، حتما با دکتر مشورت کنید. نمایندگان انجمن های پزشکی عمومی و روانپزشکی آمریکا می گویند که برای تایید ادعاهای دکتر «اسلیگل»، تحقیقات لازم انجام نشده است.

ورزش کنید تا از افسردگی در امان بمانید

تحقیقات بیشماری نشان می دهند که «ورزش» می تواند برای افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می کردید و تناسب جسمانی خوب ولی وضعیت روحی بدی داشته اید، به توصیه دکتر «گسل» ورزش کنید تا کاملا خسته شوید. ورزش یکی از روش های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

نقاشی کنید

الن مک گراث» می گوید: «یکی از بهترین راههای بیرون ریختن احساسات نوشتن آنها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آنهاست. اگر این که چیزی شما را ناراحت کرد، فورا بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشنه باشد.

خانم محترم اطلاعات خود را اصلاح کن

دکتر «نوس» می گوید: «بعضی اوقات که تصورات خود را با واقعیت مطابقت می کنید. شاید خیلی چیزها را غیر از آنچه فکر می کردید، دریابید. مثلا اگر به وفاداری همسر خود مشکوک شده اید (دلیلی موجه برای افسردگی)، بروید از او سوال کنید. شاید اشتباه میکنید.»

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

هشدار پزشکی چه موقع به پزشک روانشناس مراجعه کنیم.
اگر افسرده و بی حوصله شده اید و علیرغم استفاده از همه روش های درمانی که می دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی گذارد، لازم است که به یک متخصص بهداشت روانی مراجعه کنید. متخصصان مؤسسه ملی بهداشت روانی توصیه میکنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتما به پزشک مراجعه کنید.

• ناراحتی، نگرانی با احساس بی عرضگی به طور دایم
• احساس ناامیدی و با بدبینی.
• ااحساس گناه، به درد نخور بودن و با بی پناهی
• بی علاقگی یا لذت بردن از فعالیت های روزمره، از جمله ارتباط جنسی
«اختلالات خواب» از قبیل بی خوابی، زود بیدار شدن و یا خواب ماندن
«اختلالات گوارشی» (نظیر کم و زیاد شدن اشتها یا بی اشتهایی، کمبود با اضافه وزن)
• کم شدن انرژی. خستگی زیاد و با احساس کم کردن مسئولیت
• فکر کردن به مرگ با خودکشی با تلاش برای خودکشی
• بی قراری و یا تحریک پذیری
• مشکل داشتن در تمرکز، «به یاد آوردن مطالب» و یا تصمیم گیری ها

برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر «نوس» پیشنهاد میکند که کار واقعا کسل کننددای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلا کاشی های حمام خود را با برس تمیز کنید. با یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سرهم بخوانید.

مشغله خود را کم کنید

مشغله زندگی در قرن بیست و یکم کم نیست. اگر فکر می کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان بندی کردن بیش از حد امور است، دکتر« استریکلند» می گوید: «استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.»

وقتی که افسرده اید تصمیم مهم نگیرید

دکتر «روبرت براون» می گوید: «هنگامی که افسرده هستید، اصلا نمی توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می کند که تصمیم های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می گیرید که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می شود.»

با دیگران به احترام رفتار کنید

دکتر «نوس» می گوید: «وقتی ناراحت هستید آمادگی آن را دارید که ناراحتی خود را فورا به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکیند. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند»

افسردگی و درمان آن،عطار ایرانی،Atarirani

نزدیک فروشگاه های بزرگ نشويد

دكتر «نوس» می گوید: «ولخرجی زیادی درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب ها هم می تواند مایه نگرانی باشد»

سراغ يخچال نروید

  چون گاهی افسردگی باعث «پرخوری» می شود. دکتر «نوس» هشدار می دهد که خوردن زیاد هم نتیجه عكی می دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد. ولی وقتی که شکم و چربی برای باعث افسردگی شما می شود. اگر نمیتوانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید و یا به جای آن از «میوه ها و سبزیجات» سرشار از «املاح» و ویتامین استفاده کنید.
 


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1889
0
 
1
دیدگاه ها