مورد علاقه ها 0

راز طول عمر و زندگی پایدار با رعایت سبک تغذیه



چه غذاهایی مصرف نکنیم؟

یکی از مهمترین مسائل روزمره عصر حاضر و زندگی انسان، چگونگی استفاده از غذاها و برای رفع گرسنگی و ادامه حیات است. در واقع در دوره کنون هم اینکه چه غذایی را مصرف کنیم و هم اینکه چگونه آن را مصرف کنیم از اهمیت به سزایی برخوردار است. متاسفانه به خاطر زندگی ماشینی و تعجیل در مصرف و دغدغه و دل مشغولی بیش از حد، عادت کرده ایم از خیلی مسائل زود می گذریم. فارغ از این که مدتی بعد باید به عقب برگردیم و وقت و هزینه بسیار زیاد تری را برای آن کنار بگذاریم تا بلکه بهبودی حاصل شود. اما چه زود دیر می شود. یک لحظه صبر کنید و کمی فکر. از همین الان شروع کنیم. در مصرف بسیاری از مواد غذایی دقت لازم را داشته باشیم. راحت از کنار آن نگذریم. باید بسیاری از نکاتی که به چشم هم نمی آیند را رعایت کنیم. رعایت کنیم به خاطر فرزندانمان. رعایت کنیم تا عادت نکنیم. رعایت کنیم تا با اصالت باشیم و صحیح زندگی کنیم. رعایت کنیم تا ذهنی زیبا در بدنی سالم داشته باشیم. بنابراین از شما خوانندگان عزیز خواهشمندیم به نکاتی که عطار ایرانی به آنها اهمیت می دهد گوش کنیم و عمل هم بکنید البته. یک سری از محصولات مصرفی روزانی ما دچار عیب و ایراد اند. سعی کنیم عادت استفاده از آنها را ترک کنیم. فکر می کنم اینکه چه بخوریم، چگونه بخوریم، کی بخوریم، در چه ظرفی بخوریم،چه اندازه بخوریم و ... برای شما هم اهمیت داشته باشیم.

شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه

سیر و سایر مواد لبنی پاستوریزه به دلیل از دست دادن بیش‌ازحد چربی و وجود مواد نگه‌دارنده، طبعی «سرد و تر» داشته و می‌توانند باعث ایجاد عوارض مختلفی ازجمله سردرد، خواب‌آلودگی، فراموشی، «بیماری‌های گوارشی» و کوليت، روماتیسم و... شوند و استفاده از آن‌ها برای بیماران بلغمی و مبتلایان به بیماری‌های مفصلی ممنوع است.
توصیه می‌شود به‌جای آن‌ها از لبنیات محلی به همراه مصلحات آن استفاده شد.

میوه‌های گلخانه‌ای و غیر فصلی

طبق فرمایش امام صادق (ع) در کتاب توحید مفضل، زمان رسیدن میوه‌ها بازمان احتیاج بدن هماهنگ بوده و خوردن میوه‌های غیر فصلی مضر می‌باشد. به‌عنوان‌مثال خیار که در تابستان می‌روید حدود ۹۵٪ آب و ۵٪ «املاح» دارد که در گرمای شدید تابستان و «افراد گرم‌مزاج» بسیار مفید است اما مصرف آن در زمستان و فصول دیگر باعث بیماری‌های مختلف بلغمی می‌شود. هم‌چنین میوه، خیار و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به دلیل اصلاح ژنتیکی، مصرف بیش‌ازحد کودهای شیمیایی و هم‌چنین تأثیر گازهای گلخانه‌ای مضرند و انواع آلرژی و حساسیت‌های پوستی را به وجود می‌آورند.توصیه می‌شود در هر فصل از میوه‌های مخصوص همان فصل استفاده شود.

کمپوت و کنسرو

چون این مواد برای مدت‌زمان زیادی نگهداری می‌شوند، به‌ناچار از مواد نگه‌دارنده‌ای بنام اتیلن ديامين تترا استیک اسید (EDTA) جهت جلوگیری از زود فاسد شدن آن‌ها استفاده می‌شود که باعث ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شود. توصیه می‌شود به‌جای آن‌ها از کمپوت‌های خانگی که با میوه‌های مرغوب تهیه می‌شوند استفاده شود.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


پخت غذا در زودپز

درجه حرارت بسیار بالا و فشار زیاد ناشی از بسته بودن محیط پخت، موجب دگرگونی مواد غذایی شده و سیستم گوارش را فرسوده می‌کند. طبق تحقیقات جدید، زودپز موجب دناتوره شدن ترکیبات پروتئینی موجود در گوشت شده و موادی مضر و سرطان‌زا تولید می‌کند.

مایکروفر

به خاطر داشتن امواج الکترومغناطیس باعث عوارضی چون آسیب سلول‌های مغزی و دستگاه عصبی، سردرد، خستگی، «آب‌مروارید» و سرطان خون می‌شود.

ظروف

ظروف مسی و روی به دلیل آزاد کردن این عناصر با ارزش به درون غذا، باعث تأثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ریز بدن می‌شوند. یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آن‌هاست که بسیار خطرناک است و باید به‌موقع قلع اندود شود. نگهداری برخی از غذاها در ظروف قلع اندود نیز مضر است.
ظروف سفالین زردرنگ که در قدیم از آن‌ها استفاده می‌شد بهترین نوع ظروف برای پخت‌وپز و نگهداری غذا هستند.
ظروف لعابی از کیفیت خوبی برخوردارند.
ظروف چینی یکی از بهترین ظروف غذا می‌باشند.
ظروف چوبی اگر از مواد مناسبی تهیه شوند برای انواع غذاهای سرد بسیار مناسب هستند.
ظروف چدنی هنگام طبخ، با مواد غذایی ترکیب نمی‌شوند و این مسئله ازنظر بهداشتی فوق‌العاده مهم است
ظروف سنگی برای طبخ غذاهای گوشتی، مانند انواع خورش و آبگوشت مفید است.این ظرف‌ها از بهترین ظروف می‌باشند.
ظروف بلورین یا پیرکس(نسوز) اگر از مواد خوب تهیه‌شده باشند استفاده از آن‌ها مانعی ندارد و کاملاً بهداشتی است.
ظروف ملامین به دلیل اینکه از مواد حلقوی یا آروماتیک ساخته می‌شوند برای سلامتی مضر هستند.
ظروف آلومینیومی هنگام پخت یون‌های آزاد به غذا اضافه می‌کنند که می‌توانند موجب بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، راشیتیسم، کم‌خونی و.... شود.
ظروف استیل سبب ورود سرب به غذاها شده و سرطان‌زا شناخته‌شده‌اند.
ظروف تفلون عموماً بهداشتی نیستند زیرا تفلون ماده‌ای است شیمیایی بهنام «پلی تترافلئورواتیلن» که به صورت روکش برای ظروف آلومینیومی استفاده می‌شود و هنگام طبخ، به‌مرور وارد غذا شده و همراه آن خورده می‌شود. در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم نیز استفاده می‌شود که از فلزات سنگین بوده و به‌مرور وارد غذا شده باعث بروز سرطان، «کوتاهی قد» و «ضایعات پوستی» می‌شود. علاوه بر این کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت کرده و منجر به کم‌خونی می‌شود.
ظروف پلاستیکی و یک‌بارمصرف معمولاً بهداشتی نیستند و در کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می‌کنند.
ظروف نقره بهداشتی نبوده و عمده مضرات آن‌ها ترکیب شدن با غذاست. به‌عنوان‌مثال اگر قاشق نقره‌ای را در زرده تخم‌مرغ فروکنیم به‌سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می‌دهد.
ظروف استایروفوم به علت آن‌که از نفت خام ساخته می‌شوند در صورت بلع، سرطان‌زا می‌باشند.

داروهای شیمیایی

هر دسته از داروهای شیمیایی دارای عوارض زیادی در کوتاه‌مدت با درازمدت می‌باشند.
به‌طور مثال داروهای ضدالتهاب و گلوکوکورتیکوئیدی (کورتون ها) مانند پردنیزولون، کورتیزون، بتامتازون و... موجب عوارضی مانند افزایش اشتها و چاقی، «بی‌خوابی» و یا مسکن‌های غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک، بروفن، ایندومتاسین باعث تهوع، استفراغ، خونریزی دستگاه گوارش و ... می‌شوند.توصیه می‌شود از داروهای گیاهی که همان اثرات درمانی و یا قوی‌تر را بدون وجود چنین عوارضی دارند استفاده شود. طی تحقیقات انجام‌شده خرفه و تخم آن‌که در دسترس همگان می‌باشد از اثر ضد دردی معادل دیکلوفناک بدون داشتن چنین عوارضی برخوردار است.
تذکر: البته باید توجه داشت که مصرف داروهای گیاهی به مزاج، سن و جنس فرد بستگی دارد و در غیر این صورت ممکن است عارضه نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است با نظر پزشک متخصص طب سنتی مصرف شده و از مصرف خودسرانه آن به هر اندازه خودداری شود.

استفاده از چراغ‌خواب

هنگام خواب، خانه باید تاریک باشد و استفاده از چراغ، استراحت و خواب را از سلول‌های بدن سلب کرده و منجر به خستگی توأم با خمیازه و دهن‌دره در روز می‌شود.

 
1784
0
 
3
دیدگاه ها
وجیهه شیرزادی:
سلام مطالب بسیار آموزنده ای بود زحمت کشیدید خیلی ممنون
0
 
0
مدیریت سایت :
سلام ممنونیم از شما دوست عزیز
0
 
0

وجیهه شیرزادی:
سلام مطالب بسیار آموزنده ای بود زحمت کشیدید خیلی ممنون
0
 
0
مدیریت سایت :
سلام خواهش می کنم.باعث افتخار است که مطالب سایت ما را مطالعه می کنید.
0
 
0