مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی جذام سرطان پوست پسوریازیس و آبله مرغان


1 ) بیماری جذام

نوعی بیماری التهابی مزمن است که مایکوباکتریوم سپرا ایجاد می کند. شخص دچار ضایعه های میپر پیگمانته (قرمز رنگ بدون حس) و درگیری اعصاب محیطی، از دست دادن حس و ایمنی پوستی مثبت از نظر باسیل های اسید فاست به صورت منفرد و با مجموعه ای از این تغییرات می شود. دوره نهفتگی این بیماری ۹ ماه تا ۲۰ سال است. راه ورود بیماری دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، پوست، رحم مادر به نوزاد ، تماس با حیوان ها و حشرات و خاک محیط است. با توجه به شواهد ظاهری و آزمایشگاهی قابلیت انتقال این بیماری وجود دارد. در بیشتر بیماران در عرض ۳ ماه پس از مصرف مداوم و منظم داپسون (DPS) یا لکوفازیمین و در عرض ۳ روز پس از درمان با ریفامپين از بین می رود

درمان گیاهی

1) داروهای گوگردی و شلغم.
۲) چغندر و آش شلغم
۳) استفاده از سبزیجات و میوه جات دارای آرسنیک مئل سیر، شلغم، ترب و پیاز
۴) در طب سنتی ایران با گوشت افعی، جذامیان را معالجه می کردند وقتی که مار عصبانی شود و بدنش زهر زیادی تولید می کند بعد گوشت آن را پخته به جذامی می دادند. در حقیقت سرم زهر مار دوای جذام است. البته با نظر پزشک.
5) مار دارو که نوعی گیاه است دارای سرم زهر مار است که آن نیز معالج جذام است
۶) پاشیدن گرد گربه و تخم آن روی زخم های جدایی مفید است و به آن بهبودی می بخشد.

2) سرطان پوست

الف) کارسینوم بازال سل (BCC)
سرطان پوست
شایع ترین بدخیمی است که از قرار گرفتن در معرض آفتاب حاصل می شود و نیمه بالایی صورت میتلا می شود. به شکل زخمی که بهبود می یابد یا شبيه خال سیاه همراه با خونریزی و زخمی شدن است. حجم آن به اندازه یک عدس یا بزرگتر است. این زخم درد و خارش ندارد و گاهی در اثر ضربات کم، خونریزی روی می دهد.
تشخيص: از راه بیوپسی با نمونه برداری از پوست
این بیماری فقط تهاجم موضعی دارد و تنها استخوان و غضروف زیر خود را درگیر می کند و به کبد و کلیه و مغز و ... آسیب نمی رساند
درمان آن جراحی است که در ۹۰٪ افراد بهبودی حاصل می شود.


ب) کار سنیوم اسکلراموسل 2(SCC)
علت آن قرار گرفتن در معرض اشعه مضر خورشید (uv) است. در این مورد صورت، گردن و پوست سر و پشت دست ها مبتلا می شود و به شکل ضایعه پوستی در این مناطق شروع می شود. سرطان BCC شایعتر از SCC است، ضایعات اولیه سطحی و یک پایه قرمز و برجسته می باشد که بعد از یک ماه، ضایعه بزرگتر و سخت تر می شود و زخم ایجاد می شود. زخم ابتدا سطحی و به صورت دلمه است بعد عمیق تر می شود و حالت ثابت به خود می گیرد.
SCC بر خلاف Bcc با متاستاز به گره های لنفاوی همراه است و همچنین به ریه و استخوان. کسانی که به scc دچار می شوند معمولا به سرطان ریه، دهان، حلق و روده کوچک و لوسمی نیزمبتلا می شوند.
درمان: جراحی، تومور به طور کامل با حاشیه برداشته می شود.


ج) ملانوما
بدخیم ترین سرطان پوست است و از سلولهای ملانوسیت منشأ می گیرد و در اثر تماس با اشعه خورشید ایجاد می شود و در سفید پوستان رایج است.



نشانه های زودهنگام سرطان پوست را بشناسید

1) اگر خال با لکهای مادرزادی روی پوست بدنشان از یک سمت رشد کند
۲) اگر گوشه ها یا اطراف خال یا لک های مادرزادی روی پوست بدنتان، ناهموار یا تیره شود.
۳) اگر تغبیر رنگی روی جوش ها، تکه ها یا خال های بدنتان مشاهده کنید.
5) اگر اندازه یا رشد خال روی بدنتان تغییری پیدا کند، باید حتما به متخصص مراجعه
نمایید، چون علایم بالا نشانه هایی از سرطان پوست می باشد.

رژیم غذایی برای جلوگیری از سرطان

 مواد غذایی ای که از سرطان جلوگیری می کنند عبارتند از: سبزی ها به ویژه سیر، کلم، سویا، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، تمام سبزی های سبز و زرد، میوه به ویژه مرکبات، ماهی های چرب، چای و شیر
1) سیر و پیاز: در این گروه از مواد ضد سرطان، مواد دیگری از قبیل Ajoene Quercelin Dially Isulfie وجود دارند که صدمات ناشی از نیتروزامین و آناتوکسین را که موجب بروز سرطان می شوند مهار می کنند.
2) میوه و سبزی : مصرف زیاد میوه و سبزی احتمال ابتلا به سرطان را حدود ۵۰ درصد کاهش میدهد. کافی است فرد فقط ۳ بار در هفته و هر روز ۲ عدد میوه و ۳ نوع سبزی مختلف بخورد. مواد غذایی ای که می توانند سرطان ایجاد کنند: گوشت به ویژه مواد غذایی چرب، روغن های گیاهی مثل روغن ذرت و الکل زیاد.

رژیم غذایی ضد سرطان پوست

مصرف چربی های غنی از اسیدهای چرب (امگا ۶) را کاهش دهید. روغن ذرت و آفتابگردان، غنی از این نوع اسیدهای چرب می باشند. سعی کنید از روغن های امگا ۳ و ماهی؛ که غنی از این نوع اسید چرب می باشند بیشتر استفاده کنید. زیرا اگر سلول های بدن با اسیدهای چرب امگا ۶ بیشتری و امگا ۳ کمتری تغذیه شوند رفتار و ساز و کار آنها و هم چنین برخی هورمونها تغيير می کنند. در اثر این امر، تومورهای پوستی رشد می کنند اما در اثر مصرف روغن ماهی، این فاجعه و پدیده بیوشیمیایی مهار می شود.
برای جلو گیری از سرطان پوست در هفته دست کم ۲ بار باید ماهی خورد و از خوردن روغن های گیاهی که غنی از اسید لینولئیک هستند مثل روغن ذرت پرهیز کرد. یکی از بهترین روغن ها، روغن زیتون است. اگر روغن های غنی از امگا ۶ با آنتی اکسیدان ها که به وفور در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند مصرف شود احتمال بروز سرطان پوست، کاهش می یابد.
موادی که انسان را در برابر سرطان پوست محافظت می کنند عبارتند از: سیر، بذر کنف و روغن گردو.

3) بیماری پسوریازیس بیماری پسوریازیس

بیماری التهابی مزمن پوستی است و در بروز آن عامل ژنتیکی نقش مهمی دارد و به طور قطعی به اثبات رسیده است. در این بیماری تکثیر سلولهای پوستی سریعتر است و پوسته ریزی هم وجود دارد. از هر ۳ نفر که مبتلا به این بیماری هستند یک نفر آنها در خویشاوندان خود فرد مبتلا به این بیماری را دارد. این بیماری اگر در کودکی رخ دهد احتمال شدیدتر شدن آن بیشتر است.
ضایعات پوستی ایجاد شده در این بیماری برجسته و وسیع و قرمز رنگ هستند و پوست لایه لایه می شود و به رنگ نقره ای در می آید. در این بیماری سر، تنه، کف دست و پا و گاهی تمام بدن مبتلا می شود که به آن اریترودرمی می گویند.

درمان شیمیایی

1) کرم های نرم کننده
۲) داروهای موضعی، استروییدی، کول تاشند، آنترالن و آنالی ویتامین D مانند ديونكس و داروهای ضد التهاب جدید مثل بیمکرولیموس که هر کدام دارا عوارض جانتی می باشد.
لیزر درمانی: مناطق کوچک دچار این بیماری، لیزر درمانی می شود. در هر حال بیماری صعب العلاج است و درمان قطعی ندارد و این داروها از گسترش و پیشروی بیماری جلوگیری می کند
داروهای گیاهی: این بیماری اغلب با نور خورشید و آب دریا بهبود می یابد. علف بواسیر و شبدر گل قرمز که گیاهان پاک کننده و ضد التهاب هستند نیز مفید است.


چای انجیرک (علف بواسیر)
ترکیبات: ۵ گرم ریشه ی تازه ترشک، ۱۰ گرم ریشه ی تازه شبدر گل قرمز، ۱۵ گرم علف بواسیر تازه و ۷۵۰ میلی لیتر آب .
روش تهیه چای
1- ترشک و بابا آدم را در ظرف کوچکی مخلوط کنید، روی آن آب بریزید. ظرف را روی حرارت بجوشانید و بگذارید ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد تا جوشاندهای حاصل شود.
۲- علف بواسیر و شبدر گل قرمز را با هم در یک توری یا ظرف مناسب بریزید جوشانده فوق را روی این گیاهان بریزید و بگذارید، ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس مخلوط حاصل را از صافی
بگذرانید و در ظرف دردار نگهداری کنید.
میزان مصرف: 3 بار در روز، هر بار یک فنجان از این چای میل کنید در صورت لزوم، با عسل با آبلیمو طعم دهید.


درمان های تکمیلی

کرم علف شیر برای درمان شوره های جزیی با مراحل اولیه پسوریازیس مفید است. مقدار کمی از آن را ۲ تا ۳ بار در روز روی سطوح مورد نظر بمالید.
از مصرف الکل و گیاهانی چون بومادران، زیرفون و سرشاخه های دارچین پرهیز کنید. زیرا این مواد جریان خون محیطی را افزایش می دهد و باعث تحریک پوست می شود. روزانه ۱ گرم ویتامین C و ۱ تا ۲ گرم کلپ (اشنه ی دریایی) مصرف کنید از قرص های ویتامین A و روی نیز استفاده کنید. داروهای گیاهی زیر برای معالجه به کار می روند.

پر سیاوشان
اشکال دارویی و مقدار مصرف: پرسیاوشان را بسوزانید و خاکستر آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و به پوست بمالید این عمل را تا بهبودی کامل ادامه دهید.

مورد
اشکال دارویی و مقدار مصرف: ۳ استکان برگ خشک مورد را در یک لیوان آب بجوشانید از صافی بگذرانید آن را روزی چند مرتبه به محل مورد نظر بمالید.

فندق
گردومغز فندق را بسوزانید با روغن بزرک مخلوط کنید هر روز به پوست بمالید.

گردو
۱) مقدار ۷ تا ۱۵ گرم برگ درخت گردو را در دو لیوان آب جوش دم کنید بعد از هر غذا یک استکان با کمی شکر بنوشید.
۲) از همین محلول روزی چند مرتبه به پوست بمالید.

تخم پیاز
تخم پیاز را نرم بکوبید با کمی آب خمیر کنید در محل بگذارید و تکرار نمایید .این روش برای رویانیدن مویی که در ناحیه مبتلا به پوریا زیس ریخته است، موثر می باشد.

فلفل سیاه
مقدار یک قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه را با نصف این مقدار نمک بعلاوه کوبیده ی یک پیاز را به صورت خمير در آورید بر روی قطعه پارچه ای بمالید در محل مورد نظر بگذارید و روزی یک مرتبه تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای رویانیدن مویی که ریخته است. فلفل سیاه با پیاز
یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه را با کوبیده پیاز و مقداری نمک مخلوط کنید و در محل عارضه قرار دهید و روزی لااقل یک مرتبه تا بهبودی ادامه دهید.

4) آبله مرغان

این بیماری ویروسی در کودکان اتفاق می افتد و دوره نهفته آن ۲ هفته است از راه تنفسی و تماس مستقیم با ضایعات انتقال می یابد.

آبله مرغان

علایم آن ابتدا شامل: تب ضعیف، سردرد، بیحالی است. بعد ضایعات پوستی قرمز رنگ روی دانه های آبدار ریز البته روی تنه، سر و صورت ظاهر می شود ، بعد دانه ها چرکی می شوند و در نهایت خشک می گردند.
درمان در مراحل اولیه با داروهای کالامین و درمان بیماری شدید با آنتی هیستامین خوراکی است و وقتی که عفونت های باکتریایی پوستی به آن اضافه شد درمان آن با آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی امکان پذیر است. در این بیماری از آسپرین نباید استفاده کرد. اگر استفراغ. پیش آید باید با پزشک در میان گذاشت. در کودک سالم آبله مرغان نیاز به دارو ندارد و خودش بهبود می یابد.

داروهای گیاهی
1) دم کرده ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گل اسطخودوس در یک لیتر آب در مواردی تجویز شده است که بخواهند حجم و دفعات ادرار را در پایین آوردن تب های امراض سرخک و مخملک،
آبله و آبله مرغان زیاد کنند که باید هر روز ۳ تا ۴ بار از آن نوشید. در این مورد از اسطخودوس ۴۰ تا ۶۰ قطره و ۳ تا ۴ دفعه در روز استفاده می کنند
۲) شربت تمشک مخلوط با آب در مورد سرخک و مخملک تجویز شده است، اگر این شربت را بیمار بخورد بزودی بهبودی محسوسی در خود مشاهده می کند.

5) مشکلات پوستی شایع در نوزادان

پوست نوزاد بسیار حساس است و می تواند در طی چندین هفته اول تولد، دست خوش تغییرات زیاد شود. بسیاری از این تغییرات پوستی به مرور زمان و خود به خود برطرف می شود، نیازی به درمان ندارد.
خراش و قرمزی در محل پوشک کودک، شایع ترین مشکل پوستی نوزادان است که بسیاری از مادران را نگران می کند. برای درمان این مشکل باید از مصرف پوشک های خیس و کثیف و یا مصرف ترکیبات اضافی نظیر پودرهای بچه، کرم ها، لوسیون و روغن خودداری نمود.
هم چنین والدین باید پوشاک کودک خود را به طور مرتب تعویض کنند و از یک تکه پارچه ولرم و مرطوب برای پاک کردن محل و از پماد اکسید زینک، برای رفع التهاب در محل مورد نظر استفاده کنند. هم چنین باز کردن پوشک نوزاد و قرار دادن محل در معرض هوا و استفاده از پوشک تمیز و خشک نگه داشتن محل التهاب می توانند در پیشگیری از این مشکل، مؤثر باشند.
درماتیت آتوپیک و یا اگزما نیز یک اختلال شایع در میان نوزادان و کودکان است که به صورت قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست اغلب در پوست صورت، به ویژه در محل گونه ها و پوسته سر دیده می شود. اما این پلاک های خارش دار ممکن است در هر سطحی از بدن نیز ظاهر شوند. ممکن است این اختلال با Crach cap ( کلاه گهواره ای) (نوعی پوسته ریزی که و به طور شایع در روی پوست سر، اطراف بینی، ابروها، پلک ها و پوست پشت گوش ها دیده میشود) اشتباه شود.
در درمان اگزمای نوزادان اغلب از آنتی هیستامین های فاقد استروئید استفاده میشه که کلاه گهواره ای، اغلب بدون نیاز به درمان، ظرف چندین ماه برطرف می شود.

درمان اگزمای بچه ها با داروی گیاهی

1) ۱۰ تا ۳۰ گرم شکوفه آلوچه را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید و هر روز تا 1 فنجان از آن به کودک بخورانید.
۲) ۷ مثقال افتیمون را خرد کنید و در یک پیاله آب بجوشانید تا مزه افتیمون را پس بدهد، بعد هفتاد مثقال قند صاف کرده مخلوط کنید روی آتش بگذارید، قوام آید صبح یک قاشق انا این ماده را با هشت قاشق آب حل کنید به کودک دهید.
۳) لوبیای سبز و تازه سرشار از ویتامین B A و C است و مصرف آن در درمان اگزما موثر است.
آکنه نوزادان که به صورت جوش های سفید رنگ در بینی و بر روی گونه ها اغلب در نوزادانی دیده می شود که مادرانشان دارای پوست چرب هستند. این اختلال نیز اغلب بدون نیاز به درمان بهبود می یابد.
برخی علایم پوستی در بدو تولد نوزادان ممکن است برای والدین نگران کننده باشد. دو نوع از شایعترین این علائم پوستی عبارتند از: همانژیوم و لکه های شرابی. با این که لکه های شرابی و یا خال های شعله ای، ممکن است از همان بدو تولد ظاهر شوند، همانژیوم ها اغلب به سرعت ظاهر نمی شود و بعد از تولد ظاهر می شوند. همانژیوم های مویرگی، ضایعات قرمز رنگ برجسته ای هستند در حالی که همانژیوم های کاورنو، توده های آبی رنگ هستند. هر دو نوع همانژیوم، پس از تولدبزرگ می شوند و در ۱ تا ۴ سالگی از بین می روند. همانژیوم ها اگر بزرگ باشند سبب نارسایی قلبی می شوند. به دلیل به دام افتادن پلاکت ها نیز ممکن است در همانژیوم ها خونریزی رخ دهد.


موادی که برای پوست مفید می باشند 

روغن هسته انگور

1) نخود: ضد عفونی کننده پوستی و جهت چربی پوست، چرک و جوش های پوستی مفيها است پماد آن ورم ها را نرم می کند. برای التيام ورم گوش تجویز می شود. پماد آن با عسل جهت باز کردن زخم و جراحات سرطانی توصیه شده است
۲) هوبج: هویج برای خوشرنگ شدن پوست.
۲) شلغم: دارای املاحی مانند فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم، ید، مقداری ارسنیک و گوهر شب چراغ و روبیدیم است. پس اثر شفابخش آن چندین برابر می شود. برای بیماری جذام ماده روبیدیم مفید است. هم چنین بیماری جرب را درمان می کند.
۴) شقایق: برای بهبود زخم های چرکی و درمان ترک پوست و التيام ورم چشم مفید است. خوردن یک گرم بذر آن در روز با آب سرد معالج بیماری پیسی است.
۵) گردو: برای اگزما و کچلی مفید است و زگیل و پینه گوشت را از بین می برد. از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند و به موهای سفید رنگ خرمایی می دهد.
6) زیره: جوشانده اش مخلوط با ماست، رنگ رخسار را باز می کند.
7) سیاه دانه: خوردن سیاه دانه با عسل و یا موم جهت از بین بردن خال گوشتی و ترک پوست و تحلیل ورم ها و با سرکه برای کک مک و پیسی، کچلی و جوش های پوستی مفید است
۸) ریواس: جوشانده آن به صورت پماد برای آیه مفید است (روزی ۳ بار) جرب و خارش را درمان می کند اگر تخم ریواس با روغن كنجد مخلوط شود، جوش های سرخ و تورم آنها را از بین می برد.
۹) روغن هسته انگور: با تسریع گردش خون، رنگ پوست را شفاف می کند. مانند کانالیزور عمل می کند و باعث تولید ویتامین می شود که در حفظ سلامتی پوست بسیار مؤثر است و از پوست در برابر آسیب های آفتاب محافظت می کند و ازابتلا به بیماری ملانوتیپ جلوگیری می کند از ورم پوست می کاهد و چین و چروک را از بین می برد.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.




3661
0
 
1
دیدگاه ها