مورد علاقه ها 0

تمام خواص و نقشی که ویتامین ها می توانند در بدن ایفا کنند

خواص ویتامین ها - عطار ایرانی


نقش ویتامین ها در بدن

ویتامین ها از عوامل اساسی زنده بودن، رشد و نمو و سوخت و ساز بدن به شمار می روند. ویتامین ها نقش بزرگی در تعادل غذایی و حفظ سلامت بدن دارند.
نیاز روزانه به ویتامین ها بسته به طبیعت و خصوصیات هر شخص تغییرات زیادی دارند. برای مثال هر چه جثه بزرگتر باشد، ویتامین مورد نیاز او بیشتر است. افراد در حال رشد معمولا نیاز به مقدار بیشتری ویتامین نسبت به سایر افراد دارند. هنگامی که شخصی کار عضلانی انجام می دهد، مقدار مورد نیاز ویتامین ها افزایش می یابد. در بیماری ها و تب نیز نیاز به ویتامین معمولا افزایش می یابد.
در هنگام بارداری و شیردادن نیز نیاز مادر به ویتامین D بسیار زیاد می شود و در کودکان در سن رشد نیز نیاز به ویتامین D بسیار زیاد است. تعدادی اختلالات متابولیک وجود دارند که در آنها خود ویتامین ها نمی توانند به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت نیاز به چند ویتامین زیاد می شود.
ویتامین ها به مقدار کمی در کلیه سلول ها ذخیره می شوند، اما بعضی از ویتامین ها به مقدار زیاد در کبد ذخیره می شوند. به عنوان مثال مقدار ویتامین A که در کبد ذخیره می شود ممکن است برای نگهداری شخص بدون مصرف هرگونه ویتامین A تا 10 ماه نیز کافی باشد و معمولا مقدار ویتامین D که در کبد ذخیره می شود برای شخص به مدت 2 تا 4 ماه بدون مصرف هرگونه مصرف ویتامین D کفایت می کند.
ذخیره بیشتر ویتامین های محلول در آب نسبتا مختصر است. این موضوع بویژه در مورد ویتامین های گروه B صدق می کند زیرا هنگامی که رژیم غذایی شخص فاقد ویتامین های گروه B باشد ، می توان علائم کمبود را در ظرف چند روز تشخیص داد. فقدان ویتامین C که یکی از ویتامین های محلول در آب است، می تواند پس از چند هفته موجب بروز علائم کمبود شود.

ویتامین ها را بر حسب قابلیت انحلال آنها به دو دسته تقسیم می نمایند:

1. ویتامین های محلول در آب (water soluble vit)

عبارتند از ویتامین های گروه B، شامل B1،B کمپلکس ، B2، B6،B12 ، PP، اسید فولیک، بیوتن، ویتامین C، ویتامین P. در این گروه ویتامین های متعدد و موادی با اثر ویتامینی جای دارند.

2. ویتامین های محلول در چربی(fat soluble vit)

عبارتند از ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین F و ویتامین های گروه K

خواص ویتامین ها:

خواص ویتامین b برای بدن - عطار ایرانی


ویتامین B1 (تیامین)

در بافت های گیاهی و حیوانی، مخصوصا در قشر رویی دانه برنج، برگ های سبز، دانه غلات، مخمر آبجو، جگر، تخم مرغ، شیر، جوانه ها، ریشه و غده های زیر زمینی گیاهان و غیره یافت می شود. این ویتامین عامل اصلی در متابولیسم مواد هیدروکربنه است و به سلامت روانی شخص کمک می کند. مقدار طبیعی احتیاج روزانه انسان 1 تا 3 میلی گرم است.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

در شیر، جوانه گندم، نخود، عدس، تخم مرغ، مالت جو، جگر، مخمر آبجو، دل و قلوه و غیره یافت می شود. در رشد و نمو بدن خردسالان و جوانان مفید است و در متابولیسم قند ها و چربی ها موثر است و اثرات مفید در سلامت بدن و مخاط ها دارد. میزان احتیاج روزانه به این ویتامین حدودا 2 تا 3 میلی گرم می باشد.

ویتامین B6

این ویتامین از مخمرها، جگر، ماهی، دانه غلات و غیره استخراج شده است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم مواد پروتئینیف سنتز اسید های چرب از پروتئین ها، ساختن گلبول قرمز و تغذیه سلول های پوست به عهده دارد. کمبود این ویتامین باعث کم خونی و ضایعات پوستی می گردد.
این ویتامین در مخمر آبجو، دانه گندم و برنج، ذرتف جو، جودوسر، جوانه گندم، آرد گندم، کلم، سیب زمینی، نخود سبز، لوبیای سبز، اسفناج، پرتقال، گلابی، موز ، جگر گوسفند و گوساله، ماهیچه گوسفند و گوساله و گاو، گوشت مرغ ، زرده تخم مرغ، شیرمادر و شیر گاو وجود دارد.

ویتامین b3 یا نیاسین

در اعضای مختلف گیاهان و جانوران معمولا به حالت ترکیب با آنزیم های مورد لزوم در متابولیسم گلوسیدها در بدن وجود دارد. در تیره ی گوجه فرنگی، کلم، شیر، جوانه گندم، مخمر آبجو و جگر یافت می شود.

ویتامین B12 یا کوبالامین

یکی از ترکیبات است که توسط میکروب های روده ای ساخته می شود ولی از آن راه قابل جذب نیست. این ویتامین در سبزی های تازه، مخمرها، بعضی از جلبک ها، جوانه گندم، مالت، برنج، ماهی، تخم مرغ، شیر و جگر حیوانات یافت می شود.

اسید فولیک
در قارچ، اسفناج، مخمرها، برگ های سبزی های تازه، مواد چربی، جگر حیوانات، جوانه غلات، مارچوبه، سیب زمینی و غیره یافت می شود. اسید فولیک در گروه ویتامین B قرار دارد و در افراد سالم به سهولت از راه مخاط ها جذب می شود.

بیوتین
بیوتین به مقدار کم در بافت های حیوانی و گیاهی مانند جگر، کلیه، لوزالمعده، شیر، تخم مرغ، مخمرها، بادام زمینی، قارچ، نخود، هویج، گوجه فرنگی و اسفناج وجود دارد. فقر این ویتامین ایجاد ناراحتی های پوستی، خشکی پوست و خستگی و غیره می کند.

ویتامین های گروه B در پوسته برنج

ویتامین های گروه B به مقدار فراوان در پوسته برنج ( سبوس) قرار دارند، ولی متاسفانه این بخش مفید در هنگام برنج کوبی و پاکسازی برنج دور ریخته می شود. مصرف مواد قندی خالص، جلوی جذب ویتامین های B که برای سلامتی بدن بسیار مهم هستند، را می گیرد.

ویتامین سی - عطار ایرانی

ویتامین C یا اسید آسکوربیک

ویتامینی است که به فراوانی در بافت های گیاهی و حیوانی وجود دارد. ویتامین C با املاح آهن، جیوه، مس و عوامل اکسید کننده ناسازگاری دارد و باید در ظرف غیر فلزی نگهداری شود. این ویتامین برای سلامت و رشد و نمو تمام بافت های همبند لازم است.
یکی از مهم ترین اثرات کمبود ویتامین C عدم التیام زخم است. علت این امر ناتوانی سلول ها در تولید و رسوب رشته های کلاژن و مواد زمینه ی بین سلولی است. در نتیجه التیام زخم ها بجای چند روز که معمولا لازم است، ممکن چندین ماه طول بکشد. فقدان این ویتامین موجب قطع رشد استخوان ها می شود و استخوان ها در مقابل شکستگی حساس تر می شوند. میزان احتیاج روزانه به این ویتامین حدود 3 میلی گرم می باشد.
اکثر مواد غذایی خصوصا میوه ها و سبزیجات تازه دارای ویتامین C هستند. از جمله؛ انگور، نارنج، گریب فروت، توت فرنگی، لیمو ترش، اسفناج، کلم، سیب زمینی، جعفری، شلغم، رازیانه، فلفل، کلم برکسل، پرتقال، کرفس.


خواص ویتامین p


ویتامین P

در مرکبات و برگ های سبز یافت می شود. در سلامت مقاومت عروق مویرگی کمک می کند. کمبود آن ممکن است سبب خونریزی های زیر جلدی گردد.





عطار ایرانی- ویامین آ

ویتامین A

ویتامین است که در رشد و نمو بسیار موثر است و با فقدان یا کمبود آن نه تنها رشد و نمو دچار اختلال می شود، بلکه پوشش های مخاطی نیز حالت سخت و سفتی پیدا می کنند. امروزه خیلی ها ویتامین A را به عنوان " ویتامین پوست" مصرف می کنند.
این ویتامین منبع اصلی اش از گیاهان است که دارای عامل زرد کاروتن باشند. مانند هویج، کدو، نخود، اسفناج، کاهو، جوانه گندم و به مقدار کم در میوه جاتی مانند موز، زرد آلو و هلو. منبع دیگر این ویتامین در روغن جگر ماهی است که مخزن مهم این ویتامین می باشد. البته کره، خامه، مارگارین، زرده تخم مرغ، جگر، شیرو مغز گردو نیزدارای ویتامین A می باشند. میزان احتیاج روزانه انسان به ویتامین A در حدود سی واحد برای هر کیلو وزن بدن است.
زیادی مصرف ویتامین A ایجاد مسمومیت می کند. بدن به مقدار مشخصی از این ویتامین نیاز دارد؛ هیچگاه با مصرف خودسرانه این دارو باعث تجمع و افزایش آن در بدن نشویم زیرا مقدار اضافی آن به راحتی از بدن خارج نمی شود.
کمبود این ویتامین مشکلات بینایی مانند شب کوری یا کاهش دید و خستگی قرنیه را ایجاد می کند. افزایش مقدار آن در اثر مصرف خودسرانه قرص های ویتامین A اتفاق می افتدو با تجمع در کبد مشکلات پوستی و استخوانی ایجاد می کند.
استفاده بیش از حد ویتامین A چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی خطرناک بوده و عوارضی به همراه دارد.

خواص ویتامین d برای بدن - عطار ایرانی

ویتامین D

ویتامین D یا کول کالسی فرول بواسطه اشعه ماوراء بنفش و تابش اشعه آفتاب بر پوست بدن تولید می کند. ویتامین D در اغذیه مختلف وجود دارد و چنین به نظر می رسد که بر اثر پختن غذا از بین نرود. ویتامین D تامین تعادل و جذب کلسیم و فسفر را در خون و استخوان ها به عهده دارد و باعث کلیسیفکاسیون استخوان می شود. مصرف زیاد و بی رویه ویتامین D ایجاد هیپرویتامینوز کرده که با عوارض هضمی، کلیوی و عصبی همراه می باشد. این ویتامین در پنیرهای چرب، شیر، کره تازه، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی، روغن های مایع نباتی و بعضی ماهی ها وجود دارد.



خواص ویتامین e


ویتامین E

ویتامین های گروه E جهت سلامتی دستگاه تناسلی لازم است. فقر این ویتامین سبب اختلالات سیستم تناسلی، نازایی، سقط های مکرر و اختلالات بینایی می گردد. ویتامین E در روغن جوانه گندم، زرده تخم مرغ، شیرف حبوبات، روغن بادام زمینی، زیتون، گردو، کلم، گوجه فرنگی، کاهوف شاهی، هویج، فندق، جگر، روغن کنجد، خشخاشف پسته و برخی دیگر از سبزیجات یافت می شود. 

ویتامین F

این ویتامین در روغن های گیاهی و حیوانی یافت می شود و در تامین تعادل مواد چرب در رژیم غذایی نقش عمده ای به عهده دارد. فقر ویتامین F باعث پیدایش بیماری های پوستی مختلف مانند اگزما، سبوره، کورک، پسوریازیس و غیره می گردد.


خواص ویتامین کا

ویتامین های گروه K

در این گروه موادی با اثر ضد خونریزی وجود دارند که مهم ترین آنها ویتامین های K1 و K2 در مواد طبیعی مانند سبزی های تازه و غیره یافت می شود ولی ویتامین K2 توسط باکتری های روده ای به طور طبیعی ساخته می شود.
ویتامین K1 در تعداد زیادی از گیاهان سبز و تازه مانند کلم، اسفناج، مخصوصا یونجه و همچنین در گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیب زمینی و زرده تخم مرغ یافت می شود. ویتامین K1 نوع طبیعی ویتامین K است، فقدان آن در بدن باعث کم شدن پروترومبین در پلاسمای خون و کم شدن زمان انعقاد آن می شود. نیاز روزانه بدن حدودا معادل 2 میکروگرم بر حسب هر کیلوگرم وزن بدن می باشد که از طریق مصرف غذا و سنتز در روده تامین می شود. ویتامین K2 دارای اثر ضد خونریزی ولی ضعیف تر از ویتامین K1 است. 

نتیجه گیری

ویتامین ها نقش بزرگی در تامین سلامتی بدن دارند. فقر و کمبود ویتامین ها ایجاد آویتامینوز می کند که با عوارض شدید همراه است. کمبود ویتامین در بدن را هیپوویتامینوز می نامند. برعکس مصرف زیاد ویتامین ها خصوصا ویتامین های محلوول در چربی نیزایجاد هیپروویتامینوز می کند که آن نیز با عوارض مختلف همراه است.
عوارض ناشی از فقر هر نوع ویتامین با انواع دیگر فرق می کند ولی بعضی از این عوارض ممکن است در چند نوع آنها مشترک باشد. مصرف روزانه یک داروی مولتی ویتامین ضرری برای شخص ندارد ولی مصرف سایر ویتامین ها عموما ضرورتی برای شخص ندارد مگر آنکه پزشک به خاطر مشکل خاصی آن را تجویز کرده باشد.


از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید. سوالات و پیشنهادات خود را در قسمت “درخواست مشاوره یا دیدگاه ها” با ما در میان بگذارید. باعث خوشحالی است که در راستای ترویج طب سنتی ایرانی، مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


10242
0
 
9
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi