مورد علاقه ها 0

دلایل اصلی بوی بد دهان و راه های پیشگیری و درمان خانگی آن

دلایل بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما در اینجا به چهار مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

1- خشکی دهان (Xerostomia):

خشک بودن دهان یک محیط کامل برای تولید باکتری های بی هوازی را فراهم می کند. زمان های طولانی صحبت کردن، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و خروپف چند علت اساسی خشکی دهان هستند. اکثر مردم در صبح به دلیل عدم تولید بزاق در هنگام خواب، دچار بوی بد تنفس می شوند. در افراد سالم بوی تنفس ناشی از غذاها موقت هستند که جریان طبیعی بزاق آنها را ظرف چند دقیقه از بین می برند. با این حال، کسانی که از دهان خشک و کمبود بزاق رنج می برند متوجه خواهند شد که که حتی بوی کم مواد غذایی ممکن است منجر به یک معضل درازمدت شود.

2- غذاها:

خوراکی های خاص مانند پیاز و سیر باعث تشدید بوی بد تنفس می شوند زیرا حاوی ترکیبات گوگردی بدبویی هستند ؛ در حالی که لبنیات، گوشت و ماهی حاوی پروتئین های متراکم است که یک منبع غذایی برای باکتری های بی هوازی و باکتری های تولیدی گوگرد به شمار می روند. قندهای تصفیه و فرآوری شده همچنین منبع غذایی برای باکتری ها هستند. قهوه و آبمیوه می تواند به حل این مشکل کمک کند زیرا اسیدی هستند و محیط کشت ایده آلی برای این باکتری ها فراهم می آورند.

3- بهداشت ضعیف دهان و دندان:

مراقبت های ناکافی و غیر اصولی دهان باعث بالا بردن قوای باکتری ها در دندان و لثه می شود. دندانها نمی توانند آن طور که پوست از شر سطح مرده خود رها می شود سطح آلوده خود را دور بریزند، بنابراین میکروارگانیسمها به آسانی می توانند به دندانها بچسبند و دوره های طولانی روی سطح دندان باقی بمانند. اگر آنها با استفاده از مسواک زدن به طور مداوم برداشته نشوند، این باکتری ها به چیزی به نام بیوفیلم تبدیل می شوند که معمولا به عنوان پلاک دندان شناخته می شود. هنگامی که پلاک در نزدیکی لثه تجمع کند، به دلیل فعالیت شدید باکتریایی سفت و سخت تر است و شروع به تخریب بافت دندان و لثه می کند. این امر منجر به بیماری لثه مانند گینوییت و پریودنتیت می شود که طی آن پروتئین های حاصل از خونریزی لثه ها و بافت های فاسد دهانی به باکتری های بدبو تبدیل شوند. ریزش دندان و پروتزهای ضعیف و کثیف نیز می توانند این مشکل را حادتر کنند.

4- بیماری و مریضی:

بر طبق مطالعات، حدود 10٪ از موارد بوی ناخوشایند نفس ناشی از بیماری های خاصی است. افرادی که دچار دیابت، بیماری ریه، بیماری کلیوی، سرطان، بیماری کبد، عفونت دستگاه تنفسی یا اختلالات متابولیکی هستند، اغلب از تنفس متعفن مزمن ناشی از خشکی دهان رنج می برند. سینوزیت، ذات الریه، برونشیت، آبریزش بینی و پولیپ ها بر راه های تنفسی تاثیر می گذارند و همچنین ممکن است موجب خشکی بیشتر دهان شوند. سایر بیماری های رایج و مرتبط با نفس بد بو شامل بوی دماغی و لوزه، عفونت های مخمر دهان و بیماری های لثه می باشد. بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا و آنتی هیستامین ها می توانند به عاملی برای دهان خشک تبدیل شوند زیرا باعث کاهش تولید بزاق می شوند.

لطفا توجه داشته باشید:

بوی بد نفس به ندرت با بیماری های خطرناک مرتبط است. با این حال، مهم است که به محض اینکه متوجه لکه های یکپارچه سفید روی لوزه ها و زخم های دهان با تب و یا بدون آن شدید با دکتر یا دندانپزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات نفس بد بو در شرایط ناسالم بدنی شدید مانند سرطان گلو و دهان، ویروس اچ آی وی (HIV)، اختلالات دستگاه گوارش و یا دیابت رخ می دهد و همچنین می تواند کمبود آب بدن یا کمبود روی را نشان دهد. مراقبت از دندان های شما و بازدید از دندانپزشک حداقل دو بار در سال، ساده ترین راه برای جلوگیری از این مسائل است. 

رفع بوی بد دهان


نشانه های بوی بد دهان

در افرادی که با معضل نفس بدبو گریبانگیر هستند اعتماد بنفس پایین می آید و زندگی روزمره و روابط اجتماعی آنها تحت تاثیر این مشکل قرار دارد. کسانی که بوی بد دهان مزمن و مکرر دارند اعتماد بنفس خود را از می دهند. اینکه شما متوجه نفس بدبوی خود شوید مشکل است زیرا این مونضوع اغلب به حس شامه خود فرد بستگی دارد. به علاوه گفتن این موضوع برای اعضای خانواده و همکارانتان مشکل است. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که شما نفس بدبو دارید یا نه این است که داخل مچ دستتان ( روی نبض) را لیس بزنید، 5 ثانیه صبر کنید سپس آن نقطه را نفس عمیقی بکشید.

بیشتر علائم بدبویی نفس وابسته به علل درونی است. شايع ترين علايم شامل آبریزش بینی، مزه تلخ فلزمانند، پوشش سفيد روی زبان و بزاق غلیظ است. بسیاری از افراد مبتلا به نفس بدبو ممکن است معضلات دیگری از جمله خشکی دهان که منجر به دشواری در صحبت کردن یا بلعیدن، احساس سوزش در دهان و یا چشم های خشک را تجربه کنند. تب، گلودرد، سرفه طولانی مدت و گره های لنفی متورم در گردن عفونت های دستگاه تنفسی را نشان می دهد که می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشکل باشد.


راه درمان خانگی بوی بد دهان

  

دوازده(12) راه آسان برای جلوگیری از نفس بد

لطفا به یاد داشته باشید، جلوگیری از بوی بد دهان همیشه آسان تر از درمان آن است. با پرورش عادات درست می توانید به طور موثر به جلوگیری از آن کمک کنید.

1- غذاهای غنی از فیبر را بخورید:

غذاهای با فیبر بالا در جلوگیری از نفس بدبو موثر است. از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مانند کوکی ها، کیک، شیرینی و بستنی اجتناب کنید. 


دهانشویه و رفع بوی بد دهان


2- استفاده از دهانشویه:

برخی از دهان شویه ها یا محلول های شستشوی دهان در جلوگیری از نفس بدبو موثر هستند. با این حال، شما نباید از دهانشویه های الکل دار استفاده کنید زیرا الکل باعث می شود که دهان بسیار خشک شود که در واقع مشکل را وخیم تر می کند.

3- چای سبز و سیاه بنوشید:

چای ها حاوی پلی فنل هستند که به حذف ترکیبات گوگرد کمک می کنند و باکتری های دهانی را کاهش می دهند.

4- اجتناب از داروی که باعث خشکی دهان می شوند:

سعی کنید داروهای ضد افسردگی، ادرار آورها، داروهای ضد درد و آنتی هیستامین ها مصرف نکنید، مگر اینکه از نظر پزشکی لازم باشد. این دارو ها مانع جریان بزاق می شوند و می تواند باعث خشکی مزمن دهان شود.

5- از محصولات با سدیم لوریل سولفات یا الکل اجتناب کنید:

از محصولات بهداشت دهان و دندان که حاوی لوریل سولفات سدیم یا الکل هستند استفاده نکنید زیرا الکل موجود در آنها باعث خشکی دهان که شایع ترین علت نفس بدبو است می شود.

6- دهان خود را بعد از خوردن گوشت، ماهی و محصولات لبنی بشویید:

بهداشت و شستشوی دهان و دندان به طور مداوم، کامل و دقیق یک ابزار پیشگیری موثر به شمار می آید.

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.




7- ترک سیگار:

مطالعات نشان داده اند که سیگاری ها در معرض خطر ابتلا به بیماری های پريودنتال ( عفونت و التهاب لثه) و دهان خشک هستند. علاوه بر این، این افراد ممکن است درگیر شرایط دیگر تحریک کننده مانند رژیم غذایی، نوشیدن الکل و معضلات اضطراب حاد که باعث تشدید داروهای تجویزی می شوند شوند.

8- به جای دهان از طریق بینی خود نفس بکشید:

سعی کنید هر گونه خروپف یا آپنه خواب ( ایست تنفسی هنگام خواب) را که ممکن است نفس شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد خشکی دهان شود، بررسی کنید.

9- آب بنوشید:

رطوبت دهان خود را با نوشیدن مقدار زیادی آب حفظ کنید.

10- دندان مصنوعی خود را حداقل یکبار در روز بشویید:

همان مراقبت های دهانی مناسب را که با دندان های اصلی خود انجام می دهید، رعایت کنید.

11- حذف محصولات لبنی زیاد از رژیم غذایی خود:

عدم تحمل لاکتوز می تواند یک علت اصلی نفس بدبو باشد.

12- از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید:

از پروبیوتیک ها برای تعادل حفره دهانی و جلوگیری از رشد بیش از حد از باکتری هایی که باعث بوجود آمدن حساسیت می شوند، استفاده کنید. کاهش عوارض عدم تحمل لاکتوز از مهم ترین خواص محصولات پروبیوتیک است. 

شش درمان خانگی نفس بدبو

تمرین چند تکنیک ساده و خود مراقبتی می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. چند راهکار که می توانید در خانه انجام دهید وجود دارد:

درمان خانگی بوی بد دهان

1- محصولات پیشرفته مراقبت از دهان:

از محصولات مراقبت از دهان مانند دهان شویه و خمیردندان استفاده کنید که در مبارزه با نفس بدبو موثر است.

2- مراقبت دهان دندانی مناسب:

دندان های خود را حداقل دو بار در روز بشویید. مطمئن شوید که مسواکی با برس نرم (تا به مینای دندان یا لثه ها آسیب نرساند) و همچنین خمیر دندان فلوراید تهیه کرده اید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می کند تا هر گونه ذرات غذای به جا مانده و پلاک را که می تواند به عنوان یک منبع سوخت برای باکتری های بی هوازی و گوگردی به شمار رود را خارج کنید.

3- جریان بزاق خود را تحریک کنید:

از خشکی دهان با جویدن آدامس، آب نبات مکیدنی و آب نبات های با طعم نعنا که حاوی حاوی قند ازاد هستند جلوگیری کنید. سعی کنید بیشتر به دنبال آدامس های حاوی زیلیتول (Xylitol) که یک شیرین کننده غیر سوکرز است باشید.

رفع بوی بد دهان

4- خوردن میوه ها و سبزیجات فیبری:

یکی از بهترین راه های حذف باکتری در دهان، خوردن یک سیب در روز است. سیب به تامین رطوبت دهان نیز کمک می کند.

5- مصرف مکمل های غذایی:

ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین B در کمک به حذف خلط اضافی و سموم دهان تاثیر گذارند.

6- دندان هایتان را گاهی با جوش شیرین بشویید:

باکتری هایی که باعث ایجاد نفس بدبو می شوند در محیط اسیدی پرورش می یابند. مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین کمک می کند تا حالت اسیدی بیش از حد دهان به حالت نرمال در بیاورد.


از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید. سوالات و پیشنهادات خود را در قسمت “درخواست مشاوره یا دیدگاه ها” با ما در میان بگذارید. باعث خوشحالی است که در راستای ترویج طب سنتی ایرانی، مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 

965
0
 
4
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi