مورد علاقه ها 0

علت خارش بدن در هنگام ورزش چیست؟

علت خارش در هنگام ورزش

آیا می دانید چرا بدن در هنگام ورزش شروع به خاریدن می کند؟

اغلب خارش ها مشکل ساز نیستند و علت قابل تشخیص ندارند. با این حال، در برخی موارد، هنگامی که شما مشغول فعالیت بدنی شدید مانند ورزش هستید، بدنتان شروع به خاریدن می کند و گاهی شدید و آزار دهنده است. این خارش ها به ندرت جدی هستند و معمولا پس از اتمام ورزش یا فعالیت بدنی برطرف خواهد شد.
در مواردی خارش می تواند به نوعی مزاحم انجام تمرینات ورزشی محسوب شود و در مواردی دیگر یک خارش ناگهانی حاد ممکن است اولین نشانه از یک وضعیت تهدید کنندۀ بالقوه به نام شوک آلرژیک ناشی از ورزش (آنافیلاکسی Anaphylaxis) باشد.

علت خارش

خارش یک احساس عمومی ناشی از تحریک سلول های پوست یا سلول های عصبی مرتبط با پوست است. خارش زمانی اتفاق می افتد که انتهای سلول های عصبی به نام عصب عمقی به دلایلی از قبیل عفونت، آسیب، مواد شیمیایی، درجه حرارت و یا پاسخ ایمنی بدن خود شخص تحریک می شود
هنگامی که اعصاب عمقی تحریک می شوند، پیام هایی را به مغز و نخاع منتقل می کنند که موجب رفلکس خارش می شود. هنگامی که خود را می خارانید در واقع با این سیگنال های عصبی در تقابل هستید که تسکینی گذرا را به همراه می آورد ، اما همچنان به عنوان یک علامت هشدار دهنده از یک وضعیت جسمی غیر طبیعی عمل می کند.
خارش ممکن است همراه با علائم فیزیکی مانند بثورات، اگزما یا کهیر باشد. این علائم ممکن است به صورت نقطه ای (محدود به یک نقطه خاص بدن) یا عمومی (بیشتر یا تمام بدن) پدیدار شوند . 

دلایل خارش بدن


علل رایج برای خارش عبارتند از:

• آلرژی
اختلالات خودایمنی مانند پسوریازیس و لوپوس
• واکنشهای دارویی
• بیماری های داخلی، مانند نارسایی کلیه، سیروز کبدی یا لوسمی
• عفونت، مانند آبله مرغان، گال(جرب) یا سرخک
• اختلالات مربوط به عصب، مانند زونا یا دیابت
• بارداری
• شرایط پوستی مانند اگزما یا خشکی پوست

علل آلرژیک

خارشی که به طور انحصاری در طول ورزش رخ می دهد اغلب به نوعی آلرژی مربوط می شود. حساسیت یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی است که طی آن بدن مواد شیمیایی التهابی (به نام هیستامین) را در واکنش به محرک های غیر ضروری (به نام آلرژن) آزاد می کند.
بسته به آنچه شما حساسیت دارید، ممکن است دچار خارش یا سایر علائم آلرژی را روی چشم، بینی، گلو، ریه، پوست یا دستگاه گوارش تجربه کنید. آلرژی ناشی از ورزش ممکن است توسط اجسامی که هنگام ورزش با آنها در تماس هستید، هوایی که در ورزشگاه تنفس میکنید یا خوراکی که خورید، و یا از تغییر ناگهانی محیط اطرافتان به وجود بیاید.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.




چند مثال:

- آماس پوست

یک بثورات پوستی است که از تماس فیزیکی به وجود می آید. شدت این التهابات خفیف تا متوسط و در بعضی موارد ممکن است بیش از حد باشد. لاتکس (ماده ای که در تشک های یوگا و سینه بند های ورزشی استفاده می شود) و اسپندکس (که در لباس ورزشی یافت می شود) مواد آلرژی زای رایج هستند. سایر عوامل محتمل شامل اسپری بدن، پودرها، یا لوسیون هایی که قبل یا بعد از ورزش استعمال می کنید می شود.

- آلرژی استنشاقی

بر اثر موادی که تنفس می کنید به وجود می اید. گرچه گرده گل ها یک علت شایع هستند اما هر ماده ای که می توانید آنرا نفس یا بو بکشید ممکن است پاسخ آلرژیک ایجاد کند که شامل موارد زیر می شود: قارچ های موجود در اتاق های قفل شده، مواد ضدعفونی کننده ای که برای تمیز کردن سالن بدنسازی استفاده می شود، و یا دئودورانت هایی که دیگران استفاده می کنند. آلرژی های استنشاقی معمولا با نشانه های بینی مشخص می شود.

- آلرژی غذایی

ممکن است در پاسخ به هر غذایی که می خورید، رخ دهد اما خصوصا در ارتباط با مصرف برخی میوه ها و آجیل ها خاص بروز پیدا می کند. آلرژی هایی از این قبیل ممکن است باعث تورم گذرای لب ها، زبان و گلو شود. و در موارد دیگر خارش و التهابات کلی بدن را به همراه بیاورد. یک عامل محرکی دیگر در ورزشگاه ها مکمل های پروتئینی پنها(که ممکن است حاوی آجیل ن باشند) و نوشیدنی های انرژی زا (موجب تقویت آلرژی ناشی از کافئین توسط ورزش شود).
بسته به علت، درمان آلرژی ممکن است همراه با مصرف بیش از شمارش آنتی هیستامین مقدور باشد. در موارد دیگر ممکن است نیاز به کورتیکواستروئید موضعی، خوراکی یا تزریقی داشته باشد. 

دلالیل خارش بدن در هنگام ورزش

علل غیر آلرژیک

شرایط دیگری وجود دارند که می تواند باعث خارش در حین ورزش شوند. برخی از آنها مشابه حساسیتی هستند که شامل انتشار هیستامین ها می شود، در حالی که برخی دیگر از این خارش ها هیچ ارتباطی با انواع حساسیت ندارند.

چند مثال:

- بثورات ناشی از گرما

که به عنوان عرق سوز شناخته شده است، هنگامی که قطره های ریز عرق به دلیل مسدود شدن منافد پوست گرفتار می شوند اتفاق می افتد. این اتفاق می تواند منجر به تاول های سطحی یا برآمدگی شود. عرق سوز در طول فعالیت های شدید و در دماهای شدید (مانند دویدن زیر آفتاب) رخ می دهد.

کهیر کولینرژیک (استیل کولین کهیر)

شرایطی است که در آن افزایش دمای بدن باعث تورم پوست و ایجاد التهاب یا کهیر می شود. اگر چه این کهیر شبیه به یک آلرژی است،اما مکانیزم متفاوتی دارد که طی آن سلول های ایمنی، به نام خود سلول های قلیا خواه، خود به خود متلاشی می شوند و باعث جریان یافتن هیستامین در بدن می شود. اگرچه علت دقیق کهیر ناشی از ورزش نا معلوم است، اما ممکن است توسط یک حساسیت غذایی نهفته باشد که طی ورزش تحریک می شود. علیرغم این ارتباط، کهیر به عنوان آلرژی طبقه بندی نشده است.
برطرف کردن گرما و کاهش درجه حرارت بدن تا حد زیادی به برطرف شدن این مشکل کمک می کنید. کهیرهای طولانی مدت ممکن است با یک دوره کوتاه مصرف آنتی هیستامین های خوراکی درمان شوند.



28765
3
 
10
دیدگاه ها
یاسر:
سلام ،باشروع ورزش( دویدن )بدنم وپاهام شروع به خارش میکنند وآزار دهنده هستند و مجبورم تایم یک دقیقه ای ورزش کنم با وجود یک دقیقه باز هم خارش دارم وبعداز اتمام ورزش خارش خیلی سریع تمام میشه،لطفا راهنمایی کنید
4
 
2
مدیریت سایت :
سلام یاسر جان.به ، به این اسم قشنگتون.ببینین شما اولا ورزش رو قطع نکنین به این خاطر.ثانیا در حمام بدنتون رو با دم کرده و اب سدر و مورد شستشو بدید.ثالثا لباسهاتونو نخی بپوشین نه پلاستیکی.رابعا حتما تصفیه خون و عروق انجام بدید با گیاهایی مثل اویشن و عناب و ختمی و پنیرک و شاتره و جعفری.موفق باشید
2
 
4

مهلی:
خارش هنگام ورزش و فعالیت شدید بیشتر دز نقاطی که آغشته از چربی هست اتفاق می افتد که نشان از چربی سوزی است و بس.
1
 
14
بیمار :
ممنون از نظر کارشناسیتون خانم دکتر. لطف کنید آدرس مطبتون رو هم بدید مزاحم بشیم
0
 
1

امیر :
سلام ، بنده وقتی از باشگاه برمیگردم خارش های پوستی شروع میشه ، بطوری ک شبا خابم نمیبره ، وقتی بعد خاروندن جای خارش رو نگاه میکنم 7 الا۸ تا نقطه خیلی خیلی ریز قرمز داره . بیشتر قسمت هایی ک بیشتر عرق میزنه میخاره ، ایا درمانی داره ؟
0
 
2
مدیریت سایت :
سلام دم کرده دم اسب و بابونه میل کنین و یا چای کوهی,
0
 
0

فیروز:
بدنم هنگام کار یا ورزش که عرق میکنم با هوای خنک برخورد میکنه دچار نقطه های قرمز رنگ و گاهی بیشتر از نقطه که گردن بازوها روسینه و جدیدا هم پشت ساق پاهام و همچنین پشت شونه هام دچار میشه خیلی اذیت میشم درمانش چیه. مخصوصا در هوای سرد بیشتر این شرایط برام اتفاق میفته
1
 
0
مدیریت سایت :
سلام عزیز شما می بایست یک تصفیه خون انجام بدید و ببینین مشکل کم خونی نداشته باشید.دم کرده بابونه و عناب و گل نسترن میل بفرمایین
0
 
0

علی:
سلام ٫ من وقتی بدنم گرم میشه یا ورزش میکنم بدنم شروع به سوزش و خارش میکنه و اگر به ورزش ادامه بدم تو بدنم خالک های نقطه ای بوجود میاد که واقعا اذیت میکنه میشه بگید چیکار کنم؟
0
 
1

محمد :
سلام من وسط ورزش کردن یهو سرم میخاره تا 5 دقیقه بعد خارش قطع میشه و اینکه من سرم زیاد عرق میکنه. چرا اینطوری هستم؟
0
 
1

امیر حسین:
سلام، من وقتی شروع به ورزش میکنم تقریبا یک دقیقه بعد بالای سرم شروع به خارش میکنه و موقع ورزش یا حتی موقع دویدن هم اذیتم میکنه، بعد اینکه دیگه تحرک نمیکنم خارش هم از بین میره، مشکل و درمانش چیه؟
1
 
1

علی:
سلام من وقتی ورزش میکنم بدنم همون دقیقه شروع به خارش میکنه و خیلی خارش بدی هست و یا وقتی گرمم میشه بدنم بازم شروع به خارش میکنه و نمیدونم چرا یه دونه های قرمز هم بدنم میزنه باید چی بخورم؟
1
 
4

رسول:
با سلام و خسته نباشید من چند سال پیش با یک شک عصبی بدنم شروع به خارش موضعی و هیجانی کرد بعد چند سال بدلیل سرفه دارو های ضد حساسیت خوردم دوباره خارش بدنم فعال شد بطوریکه وقتی عصبی میشم و یا ورزش میکنم و یا هیجانی میشم بدنم بصورت موضعی خارش شدید میکنه بعد استپ میکنه میخواستم ببینم مشکل حاد نیست و چه جوری حل میشه؟
0
 
0
مدیریت سایت :
ُلام شما نیاز به ویزیت دارید و چنانچه آزمایش دادید جوابش رو ارسال بفرمایین برای آقای دکتر به واتس آپ شماره 09205200864
0
 
0

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi