مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی و همیشگی یبوست در طب سنتی

درمان گیاهی یبوست

امّ الامراضی به نام یبوست

بسیاری از مردم دچار یبوست هستند؛ اما نه اطّلاعی از آن دارند؛ نه با عوارض آن آشنایی دارند و نه حتی تعریف درستی از این بیماری دارند. یبوست در مکاتب مختلف طبّ قدیم یکی از «امّ الامراضی» محسوب می شود که می تواند در ایجاد هر بیماری دخیل باشد ولذا در درمان هر ناخوشی نیز، یکی از اصول مهم، رفع یبوست است؛ رفع یبوست به عنوان یکی از اصول اولیه می باشد. این در حالی است که در طبّ جدید، یبوست از جمله بیماری هایی است که توجّه چندانی به آن نمی شود.

با توجه به شیوع بیش از حد یبوست در جامعه سعی کردیم درمان های بسیار ساده و کاربردی را بر اساس طب سنتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. ابن سینا معتقد است هر انسانی به ازای هر وعده ی غذایی باید یک بار دفع آسان و یا در شبانه روز یک مرتبه مدفوع بدون دردسر و زور زدن با حجم زیاد داشته باشد ؛ در غیر این صورت شخص دچار یبوست شده است. ولی در طب جدید اگر چند روز هم دفع صورت نگیرد یبوست اطلاق نمی شود که این اشتباه به دلیل عدم آگاهی پزشکان در این مورد است.

تعریف یبوست در طبّ جدید

طبّ جدید، اغلب، یبوست را به صورت فردی تعریف می کند؛ به این معنا که اگر فرد، چند روز یک بار هم اجابت مزاج داشته باشد؛ در صورتی که مشکلی با وضعیت اجابت مزاج خود نداشته باشد؛ یبوست ندارد!
مثلاً به این جملات دقت کنید:
«یبوست برای افراد مختلف، معنای متفاوتی دارد. طبق بررسی های انجام شده، بعضی از افراد هر شش تا دوازده روز و آن هم با کمک مسهل های قوی اجابت مزاج دارند و حتی این مساله را به عنوان امری طبیعی پذیرفته اند. فعالیت و حرکت روده برای دفع، به میزان سلامتی افراد بستگی دارد. برای بعضی از افراد، حرکت روده و اجابت مزاج، هر دو روز یک بار، طبیعی است؛ درحالی که فرد دیگری ممکن است روزانه سه بار و حتّی بیشتر دفع انجام دهد و هر دوی آنها کاملاً سالم باشند.»
«کسی که دفع سخت و طولانی داشته باشد یا احساس دفع ناکافی کند یا کم‌تر از سه بار در هفته دفع داشته باشد؛ یبوست دارد. برای آن که بگوییم شخصی مبتلا به یبوست است؛ باید ۲ یا بیش‌تر از نشانه‌های زیر را حداقل به مدت ۳ ماه داشته باشد:
الف) زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج.
ب) مدفوع سفت و خشک.
ج) احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج.
د) دو بار یا کمتر عمل دفع در هفته.

نتیجه این تعریف هم واضح است. مثلاً اگر کسی یک بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد؛ اما مدفوع وی نرم باشد و به راحتی تخلیه شود و بعد از تخلیه، احساس راحتی بکند؛ دچار یبوست نیست! بدیهی است که این تعاریف از منظر طبّ سنتی پذیرفته نیستند.

در تعریف یبوست باید به ۴ عامل توجه کرد:

۱- تعداد دفعات دفع مدفوع.
۲- کیفیت دفع.
۳- قوام مدفوع.
۴- حجم و جرم مدفوع.

به ازای مصرف هر وعده غذایی، شکم باید یک بار کار کند؛ به این ترتیب؛ در روزگار ما که مردم ۳ وعده غذا مصرف می کنند؛ باید ۳ بار هم دفع مدفوع داشته باشند؛ اما این تعریف، در عمل، برای اکثر مردم این دوره و زمانه، یک ایده آل است که دسترسی به آن چندان آسان نیست.
به زبان ساده، دفع مطلوب، دفعی است که به آسانی و بدون هر گونه درد و ناراحتی انجام شود و پس از آن، شخص، احساس سبکی، راحتی و خالی بودن روده ها را تجربه کند. پس از حصول این دو شرط، نوبت شرط سوم و چهارم است؛ به این معنا که قوام مدفوع نیز نه زیاد سفت باشد و نه زیاد شل؛ و به لحاظ وزنی نیز تقریبا معادل غذای مصرف شده باشد. بنابراین تعریف نهایی قابل قبول برای این که بپذیریم کسی یبوست ندارد این است که حداقل روزی یک بار، آنهم به آسانی، دفع مدفوعی با قوام و حجم متناسب داشته باشد.

درمان یبوست


☀نکته: گاهی ظاهرا تمام شروط فوق، محقّق است امّا فرد مجبور است روزی ۷-۶ بار به دستشویی برود تا راحت بشود! به عبارت دیگر، میزان دفع مدفوع در هر بار، کم است-اگرچه میزان کلّی آن طبیعی است- از نظر ما، این حالت نیز نوعی یبوست یا اختلال دفع مدفوع محسوب می شود.

بیماری هایی که از یبوست ایجاد می شود:

بواسیر، شقاق مقعد ، آلزایمر ، مالیخولیا ، خارش های بدن ، ریزش مو و شوره سر ، اگزما ، کهیر ، آسم ، برونشیت، تنگی نفس ، انواع سرطان ها(بخصوص سرطان روده) ، ضعف اعصاب مفرط، جنون ، غش و رعشه ، فلج ، سكته ، روماتيسم و دردهاى مختلف مفاصل، زكام و سرماخوردگى ، سردرد و سرگيجه و میگرن ، كم نورى چشم و سوء هاضمه ، افسردگی ، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا ، فشارخون ، قندخون و صدها ناراحتى ديگر از عوارض يبوست مزاج است 

قبل از هر اقدامی در جهت برطرف کردن یبوست باید از موارد ذیل پرهیز نمود:
انواع لبنیات- آب یخ- نوشابه- موز- نان سفید- شیرینی های مصنوعی- برنج زیاد- ماکارونی- کاکائو- شکلات- قهوه- قند و شکر- کم تحرکی- چای غلیظ- چای سبز- آب و نوشیدنی در بین غذا- سوسیس و کالباس و انواع فست فودها- نان داغ و خمیر.

درمان یبوست

درمان یبوست از نظر استاد خیر اندیش

دلایل زیادی برای ایجاد یبوست وجود دارد.یبوست می تواند از خشکی یا از بلغم و ... باشد.برای درمان یبوست راههای بیشماری در طب سنتی وجود دارد که بسته به شرایط بیمار استفاده میگردد.یبوست از نگاه طب سنتی یعنی اگر کسی روزی یکبار اجابت مزاج نکند یبوست دارد. 

الف)انجیر شبی ۷ عدد داخل یک لیوان آب یا گلاب خیس داده میل شود.
*توجه:اگر بیمار خشکی هم داشته باشد بسته به میزان خشکی به
ترکیب بالا از ۳ تا ۷ عدد آلو اضافه می شود.اگر شدت خشکی زیاد باشد از انجیرها کم می کنیم.

ب)اگر یبوست خیلی شدید باشد علاوه بر رعایت مورد بالا از ترکیب(۵ واحد روغن بادام شیرین+۲ واحد عسل)روزی ۲ قاشق غذاخوری استفاده کنید. (صبح ناشتا و عصرها)

ج)از نسخه زیر نیز به تنهایی میتوانید برای درمان یبوست استفاده کنید:
شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته ۱۵ دقیقه ملایم بجوشانیدپس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید.
توجه:اگر شدت یبوست زیاد باشد میتوان از هر سه نسخه استفاده نمود.
ضمنا طول درمان بسته به شدت یبوست از ۴۰ تا ۱۲۰ روز طول می کشد.

توجه:دمکرده گل سرخ(محمدی) روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین می توان استفاده کرد. 


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2153
0
 
4
دیدگاه ها