مورد علاقه ها 0

خواص دارویی و درمانی افسنتین در طب سنتی

خواص افسنتین

افسنتين Worm Wood نام علمی Artemisia absinthium

شناسائی افسنتین به دوره قبل از میلاد بر می گردد. مصریان خواص آن را در اوراق پاپیروس ثبت کرده اند.
بقراط پدر علم طب نیز در نوشته های خود از آن یاد کرده است. این گیاه برای مکزیکی ها مقدس است و زنان و دختران تاجی از افسنتین بر سر می گذارند و در فستیوال سالیانه خود برای حاصلخیزی زمین های خود می رقصند.
افسنتین گیاهی است چندساله به ارتفاع نیم متر که به حالت خودرو در نواحی مختلف اروپا، شمال آفریقا، غرب آسیا و در منطقه وسیعی از شمال ایران می روید. در رشت به آن گندواش و واش می گویند.
برگهای افسنتين متناوب، با بریدگی های باریک و پوشیده از تارهای موئی شکل و به رنگ سفید نقره ای و به طول تقریبی ۸ سانتیمتر است. گل های آن زردرنگ و به صورت آویخته است که در تابستان ظاهر می شوند.
میوه افسنتین به صورت فندقه بسیار کوچکی با سطحی صاف است. برگ و گل آن دارای بوئی قوی می باشد که حشرات را فراری می دهد.
گیاه «سداب (Rue)» که تلخ ترین گیاه شناخته شده روی زمین است از لحاظ تلخی افسنتين بعد از آن قرار دارد.
خواص افستین

ترکیبات ساختاری افسنتین

روغن افسنتین که از این گیاه استخراج می شود دارای موادی مانند آلفا و بتا توجون Alpha and beta thujone الكل توجيل Thujul alchohol، ماده ای تلخ به نام ابسینتین Absinthin و آن ابسینتین Anabsinthine می باشد.
مواد دیگری که در این گیاه یافت می شود عبارتند از:
سس کیوتریین Sesquiterpene، آرتاب سین Artabsin آرته متین Artemetin آرابسین Arabsin مات ری سین Matricin ایزوابسینتین Isoabsinthin و آرتی موليين Artemolin
در ریشه این گیاه موادی مانند ترنس دی هایدرو ماتریکاریا Transdehydro matricaria و کوئرسیتین Quercitin یافت می شود.
اسانس افسنتین که از تقطیر برگ و گل و شاخه های آن به دست می آید ماده ای است به رنگ سبز که اگر در مجاورت هوا قرار گیرد به رنگ سبز تیره در می آید.
خواص دارویی افسنتین

نحوه مصرف افسنتین

۱) دم کرده: مقدار یک قاشق چایخوری گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته فنجان قبل از هر غذا است. و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن یک فنجان قبل از هر غذاست.
۲) تنتور افسنتین: مقدار ۲۰۰ گرم از برگ و گل این گیاه را در شیشه ای ریخته و روی آن نیم لیتر الکل ۵۰ درجه طبی بریزید، در آن را ببندید و بگذارید برای مدت دو هفته بماند. البته هر روزه آن را تکان دهید. بعد از این مدت آن را صاف کرده و در شیشه دربسته نگهداری کنید. مقدار مصرف آن ۲۰-۱۵ قطره مخلوط با آب سه بار در روز است.
۳) پودر افسنتین: گل و برگ خشک گیاه را در آسیاب برقی ریخته و به صورت پودر درآورید. مقدار مصرف آن نصف قاشق چایخوری سه بار در روز است.
۴) روغن افسنتین: مقدار ۲۰۰ گرم برگ و گل خشک شده گیاه را در داخل یک لیتر روغن زیتون ریخته و بگذارید به مدت شش هفته خیس بخورد و هر روز آن را تکان دهید و پس از این مدت آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن ۳۰ قطره در یک لیوان آب نیم گرم و یا چائی قبل از هر غذاست. این روغن معالج یرقان می باشد.
۵) سرکه افسنتین: مقدار ۳۰ گرم از این گیاه را در یک لیتر سرکه ریخته و به مدت ۱۲ ساعت در حرارت ۳۰ درجه بگذارید بماند سپس آن را صاف کنید.
مقدار مصرف این سرکه یک فنجان قبل از هر غذا است. از این سرکه برای سالاد نیز می توانید استفاده کنید زیرا از سوءهاضمه جلوگیری کرده و باعث تسریع هضم غذا می شود.
۶) شربت افسنتین: مقدار ۱۵۰ گرم برگ و گل این گیاه را در یک لیتر آب جوش ریخته و سپس آن را روی آتش گذاشته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به دوسوم کاهش یابد؛ سپس آن را صاف کرده و مقدار نیم کیلو عسل به آن اضافه کنید و دوباره بپزید تا غلیظ شود. مقدار مصرف آن یک قاشق چایخوری مخلوط با آب سه بار در روز است.
۷) کپسول: این کپسول به صورت ۵۰۰ میلی گرمی عرضه می شود و در فروشگاه های Health food به فروش می رسد. مقدار مصرف آن دو کپسول قبل از هر غذا است.
خواص افسنتین در طب سنتی،عطار ایرانی

خواص طبی افسنتین

افسنتین از نظر طب قدیم ایران «گرم و خشک» است.
۱- یکی از بهترین داروهای ضد کرم معده و روده است و اکثر کرم ها را از بین می برد مانند (اسکاریس و کرمک) ولی روی کرم کدو اثر ندارد.
۲- افسنتین اعصاب را تقویت کرده و از عصبانیت جلوگیری می کند.
٣- گاز معده و روده را برطرف می کند.
۴- افسنتین داروی خوبی برای برطرف کردن سوء هاضمه است.
۵- افسنتین غمگینی و «افسردگی» را از بین می برد.
۶- یرقان و زردی بدن را علاج می کند.
۷- باعث افزایش شیره معده شده و بنابراین اشتها را زیاد می کند.
۸- ضد عفونی کننده است.
۹- برای ازدياد ترشح صفرا مفید است.
۱۰- افسنتین تقویت کننده قلب می باشد.
۱۱۔ افسنتین تب بر است.
۱۲- عادت ماهیانه عقب افتاده را باز می کند و دخترانی که به علت رژیم های غلط ضعیف شده و پریودشان ماه ها عقب افتاده است با استفاده از این گیاه معالجه می شوند.
۱۳- ترشحات سفید زنانه را برطرف می کند.
۱۴- افسنتین ادرارآور است.
۱۵- افسنتین روی دستگاه هاضمه اثر تقویتی دارد. انقباضات «معده و روده» را تقویت کرده و حتى يبوست هائی را که ناشی از ضعف انقباضات روده ای است در افراد مسن برطرف می سازد.
۱۶- «اسهال های مزمن» را رفع می کند. 
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



۱۷- آب آوردگی بدن را برطرف می سازد.
۱۸- افسنتین ضد تشنج است.
۱۹- برای رفع کم خونی یک فنجان از دم کرده افسنتین را قبل از ناهار و شام بنوشید.
۲۰- رگ ها را تمیز و باز می کند.
۲۱- روغن افسنتین را اگر به بدن بمالید از شر گزش حشرلات و پشه ها آسوده خواهید بود
۲۲- سردردی را که به علت سرما می باشد برطرف می کند.
۲۳- افسنتین سستی اعضاء و رعشه را رفع می کند.
۲۴- آنهائی که دست و پایشان سرد است و جریان خون در بدنشان خوب نیست مقداری عصاره افسنتین را روی آن عضو بمالند و یا جوشانده آن را کمپرس کنند.
۲۵۔ اگر لکه سفیدی در سیاهی چشم شما پیدا شده برای رفع آن از بخور افسنتین استفاده کنید.
۲۶- افسنتین سرگیجه و خواب آلودگی را رفع می کند.
۲۷- اخلاط را از سینه خارج می سازد.
۲۸- افسنتین درد بواسیر را برطرف می کند.
۲۹- افسنتین رحم را تقویت می کند.
۳۰- اگر از درد مفاصل رنج می برید دم کرده افسنتین را با سرکه مخلوط کرده و محل درد را با آن ماساژ دهید.
۳۱- برای اینکه در تابستان لباس ها را بید نزند و حتی از شر حشرات موذی در منزل خود راحت باشید مقداری گرد افسنتین را در گوشه کمد خود بگذارید.
۳۲- داروی مفیدی برای برطرف کردن تب نوبه است.
۳۳- برای التیام و ضد عفونی زخم ها، آنها را با تنتور افسنتین تمیز کنید.
۳۴- افسنتین درمان کننده صرع است.
۳۵- برای معالجه بیماری نقرس از شراب افسنتین استفاده کنید.
۳۶- افسنتین طحال و «کبد» و روده ها را تقویت می کند.
۳۷- افسنتین درد معده را برطرف می سازد.
خواص افسنتین،عطار ایرانی

مضرات افسنتین

مقدار مصرف این گیاه باید به مقدار کم و طبق دستور گفته شده باشد زیرا اگر به مقدار زیاد مصرف شود در بعضی از اشخاص تولید حساسیت و ناراحتی می کند. اگر در هنگام استفاده از این گیاه علائمی مانند تشنج و حالات عصبی بروز کرد باید مصرف أن فورا قطع شود. زنان باردار و شیرده و همچنین آنهائی که سابقه خون دماغ، خونریزی معده، و خونریزی بواسیر و به طور کلی خونریزی های داخلی دارند و اشخاصی که در ادرارشان خون وجود دارد؛ باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. 


8215
1
 
5
دیدگاه ها