مورد علاقه ها 0

درمان آمبولی ریوی، آمبولی قلبی و آمبولی مغزی در طب سنتی

آمبولی و درمان آن

تعریف آمبولی:

آمبولی (Embolus) به معنی توده ی جامد، مایع و یا گاز است که از مجاری عروقی جدا شده و در حال حرکت می‌باشد. این توده می تواند در محلی دورتر از محل تشکیلش متوقف گردد.
آمبولی دارای انواع مختلفی همچون ترومبوآمبولی یا همان آمبولی لخته خون، آمبولی چربی، آمبولی «کلسترول»، آمبولی هوا،آمبولی عفونت، آمبولی جسم خارجی وآمبولی مایع آمنیوتیک است که می تواند در هر نقطه ای مانند ریه، قلب و مغز متوقف شود و خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

آمبولی ریوی:

اختلال در «عملکرد ریه» می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بیماری های گوناگونی احتمال دارد ریه را درگیر کنند مانند ذات الریه، آسم، انواع آنفولانزا، حساسیت ها و ... اما شاید می توان گفت یکی از مرگ آور ترین نوع آن؛ آمبولی ریه نام دارد.عارضه ای که اگر به موقع و سریع درمان نشود ممکن است مرگ را به همراه خود داشته باشد. در ادامه این مقاله توجه شما را به این نوع آمبولی، دلایل، علائم و شیوه درمان آن در طب سنتی جلب خواهیم کرد.

آمبولی ریه


آمبولی ریه چیست؟

آمبولی ریه (Pulmonary embolism) به وجود تکه ای از لخته خون یا چربی در یکی از رگ های ریه و یا بافت شش‌ اشاره دارد. این لخته چربی و یا خون ابتدا در یکی از سیاهرگ‌های عمقی اندام تحتانی مثل لگن شکل می‌گیرد. نوع آمبولی چربی بیشتر از ناحیه «شکستگی استخوان ها» به وجود می آید. سپس این لخته خون یا چربی از راه جریان خون و با گذر از قلب به یکی از سرخرگ‌هایی که کار خون رسانه به بافت های شش را برعده دارند، راه می یابد و در آنجا مستقر می‌گردد. این عامل، باعث بسته شدن رگ حیاتی ریه شده و در نتیجه باعث افت تنفس و اختلال در آن و گاهی از هم پاشیدگی بافت ریه می گردد. این نوع آمبولی ممکن است در همه سن ها اتفاق بیفتد اما در بزرگ سالان و بخصوص افراد چاق شایع است. 

آمبولی ریه، عطار ایرانی


علائم بیماری آمبولی ریه: 

علائم و نشانه‌های شایع در بیماری آمبولی ریه عبارت اند از:

- بریدگی نفس و کوتاه شدن تنفس: این علامت به طور ناگهانی اتفاق می افتد و با تلاش فرد برای تنفس بیشتر اوضاع بدتر می شود.

- درد شدید در ناحیه قفسه سینه: بعد از مرحله اول که در بالا ذکر شد درد در این ناحیه به طور مدام بیشتر میشود و حتی با استراحت و سکون هم رفع نمی شود.

-سرفه پی در پی: سرفه احتمالا با حات تهوع و بالا آوردن لخته های خون هم همراه باشد.

- درد و تورم در ناحیه مچ پا

- تعریق شدید و گاهی همراه با تب و ضربان قلب غیر طبیعی و سرخ شدن بدن و صورت همراه با سرگیجه

آمبولی ریه،www.atarirani.com

عوامل ایجاد کننده آمبولی در طب سنتی:

زیاده روی در مصرف جگر حیوانات، گل کلم، زرده ی تخم مرغ، کوکوها، روغن های صنعتی، اسفناج، «خورش آلو » اسفناج، یونجه، سنجد، برگ بلوط، کیسه کشیش، برگ کلم، کاهو (به مقدار زیاد)، کیک ها، منابعی که دارای «ویتامین K» هستند، شکستگی ها و...

درمان آمبولی ریوی در طب سنتی:

داروهای طبیعی ضد لخته شدن خون و ضد غلظت خون، جای قارچ کومبوجا، آب انگور سیاه و قرمز، سیر، کپسول پرشده ی سرخس عقابی (روزی یک عدد)، دم کرده ی «گل گاوزبان (۳ گرم)، زنجبیل (۱ گرم)، «بادرنجبویه» (۶ گرم)» با یک کپسول امگا۳، جوشانده ی میوه ی نسترن، خربزه، طالبی، «آب هویج»، پیاده روی (روزی پانزده دقیقه)، اهدای خون (سالی یک بار)، عسل آب شده + قرص مخمر آبجو، کباب ماهی، چای زنجبیل، «آب انار شیرین»، عرق زنجبیل، فلفل قرمز.

آمبولی قلبی:

یکی دیگر از انواع آمبولی ها، آمبولی قلبی است که هنگامی رخ می دهد که یک لخته خون یا چربی در مجاری قلبی، در کار خون رسانی اختلال ایجاد کند. در این حالت علائمی اتفاق می افتد که شامل موارد زیر است.

www.atarirani.com، آمبولی قلبی

علایم شایع در آمبولی قلبی:

این علائم در درجه اول بستگی به موضعی دارد که آمبولی در آن اتفاق می افتد
1- اندام‌ها: سوزن سوزن شدن و احساس گزش، ضعف شدید، نبض بسیار ضعیف،سردی و کرختی و درد در اندام های تحتانی مثل دست و پاها
2- علائم مغزی: مشکل در ایراد کلام و تکم، فلج قسمت هایی از بدن، اختلالات هوشیاری و سرگیجه شدید، کاهش قدرت «بینایی» و «شنوایی» و گاهی کوری و کری موقت،
3- علائم سیستم گوارشی و روده ها: استفراغ و تهوع، درد در ناحیه «شکم و معده»، عدم امکان تخلیه ادرار و یا متفوع.







علل بیماری آمبولی قلبی از دیدگاه طب نوین:

- لخته های چربی یا خونی
- اختلال در کیفیت و کمیت صربان قلب
- سکته قلبی
- بیماری های مربوط به دریچه قلب
- انوریسم یا گشاد شدگی شریان

عوامل ایجاد کننده آمبولی قلبی در طب سنتی:

انسداد در رگ ها به علت رسوب لخته های سرگردان، مصرف زیاد گل کلم، زرده ی تخم مرغ، سنجد، یونجه، جگر حیوانات، کیک ها، اسفناج، جوانه ی گندم، کاهو (به مقدار زیاد)، کوکوها، خورش آلو، اسفناج، منابع ویتامین K.

آمبولی قلب،www.atarirani.com

درمان آمبولی قلبی در طب سنتی:

داروهای طبیعی ضد لخته شدن خون و ضد غلظت خون، جای قارچ کومبوجا، آب انگور سیاه و قرمز، سیر، کپسول پرشده ی سرخس عقابی (روزی یک عدد)، دم کرده ی «گل گاوزبان (۳ گرم)، زنجبیل (۱ گرم)، بادرنجبویه (۶ گرم)» با یک کپسول امگا۳، جوشانده ی میوه ی نسترن، خربزه، طالبی، آب هویج، پیاده روی (روزی پانزده دقیقه)، اهدای خون (سالی یک بار)، عسل آب شده + قرص مخمر آبجو، کباب ماهی، چای زنجبیل، آب انار شیرین، عرق زنجبیل، فلفل قرمز.

آمبولی مغزی:

حدود80 درصد از تمام مواردی که از سکته مغزی در جهان گزارش شده است به علت انسداد یک شریان مغزی با یک لخته خون که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود بوجود می آیند. به این تکه لخته خون در اصطلاح پزشکی ترومبوز گفته می شود. آمبولی مغزی زمانی اتفاق یم افتد که تکه ای از این لخته خون که در سایر نقاط مختلف بدن بنا به علتی ساخته شده است خود را از طریق جریان خون به مغز برساند و در نواحی مغزی انسداد خونسانی ایجاد کند. نوع دیگر سکته های مغزی نیز؛ پاره شدن یکی از رگ های مغزی است که خون بر روی بافت های مغزی ریخته و اختلالاتی را بوجود می آورد.
دیواره مویرگ‌های مغز در مقایسه با سایر مویرگ‌ها در بدن، متفاوت است. سلول‌های عصبی مغز، به جای تغذیه از مویرگ ها توسط مولکول‌هایی که از عروق خونی جابه‌جا شده‌اند، تغذیه می‌کنند.
در مغز یک سری سدهای مویرگی خونی وجود دارند که وظیفه محافظتی دارند و در صورتی که این سد دچار درگیری و اختلال عملکرد شود، احتمال سکته بسیار افزایش پیدا می کند. بنابراین آمبولی مغزی، خونریزی مغزی و یا ترومبوز مغزی ممکن است با بالا رفتن فشار خون هم اتفاق بیفتد. گاهی هم ممکن است علت آنها تنگ و باریک شدن شریان های مغزی باشد.


atarirani،سکته مغزی

علائم آمبولی مغزی:

باید متذکر شد که بسته به اینکه کدام قسمت از مغز دچار آسیب شده، علائم هم متفاوت خواهد بود. در هر صورت باید سریعا اقدامات لازم در خصوص سکته قلبی توسط خود شخص و اطرافیان انجام پذیرد. در زیر به برخی از این علائم اشاره می کنیم:
1- عدم تعادل
2-اختلال در قوه تکلم
3-فلج قسمتی از صورت
4- سوزش و کرختی در قسمت هایی از بدن
5- سردرد شدید و ناگهانی
6- سرگیجه های شدید و ناتوانی در ایستادن
7-ایراد در قوه بینایی و دو بینی
8- بی اختیار
ی ادرار و متفوع
9- و...

عوامل ایجاد کننده آمبولی مغزی در طب سنتی:

عدم فعالیت،سردی بدن و مغز، مصرف بیش از حد چربی ها، اسفناج، زرده ی تخم مرغ، خورش اسفناج، کوکوها، کیک ها، سنجد، جگر حیوانات، گل کلم، جوانه گندم، منابع ویتامین K .

آمبولی


درمان و پیشگیری از آمبولی مغزی: 

ویتامین های C، P، E، کلسیم، روزی یک پیاز خام، جوشاندهی «عناب + سنبل الطیب + گزنه به بادرنجبویه + کمی زنجبيل»، روزی یک عدد آسپرین (با تجویز پزشک)، شربت «پرتقال» با نارنج، روزی دو عدد کپسول پر شده فلفل قرمز، مربای به (کم میل کنید)، آب هویج، چای زنجبیل، تنتور سير.



 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


11514
1
 
7
دیدگاه ها