مورد علاقه ها 0

چگونه از روی ناخن ها می توان مشکلات و مریضی ها را فهمید

بهداشت ناخن ها،atarirani

ساختار ناخن

ناخن که از ضمائم پوست است، در سطح پشتی آخرین بند انگشتان دست و پا قرار دارد و از تغییر و تبدیل یاخته های شاخی اپیدرم به وجود می آید. ناخن دارای دو قسمت بدنه و ریشه است: ریشه ناخن زیر چین پوست و بدنه آن خارج از پوست است. بدنه ناخن نیمه شفاف است و خون جاری در عروق زیر ناخن، رنگ متمایل به صورتی آن را به وجود می آورد. ریشه ناخن مات و متمایل به سفید است و ناحیه ای هلالی شکل به نام «ماهک» دارد. بافت زیر ناخن که بستر ناخن نامیده می شود، شامل جلد و لایه های عمقی اپیدرم است. رشد ناخن دست حدود 1/0 میلی متر در روز و ناخن پا حدود 05/0 میلی متر یعنی نصف آن است. اگر ناخن دست بیفتد، بعد از سه و نیم تا پنج و نیم ماه به طور کامل در می آید. ترمیم ناخن پا شش تا هشت ماه طول می کشد.

ناخن ها نیز همانند پوست نشان از سلامتی و یا مریض بودن بدن دارند و هر نشانه ای که روی ناخن ظاهر شود، خود علامتی از یک نشانه در بدن دارد. خیلی از نارسایی های عروقی و خونی ابتدا در روی ناخن ظاهر می شود و از شکل ناخن به راحتی می توان فهمید در بدن چه می گذرد.

بهداشت ناخن

علایمی که ناخن ها در برابر کمبودها و مریضی ها از خود بروز می دهند:

  • ناخن هایی که رنگ آن ها پریده است می توانند حکایت از کمبود «املاح»، کمبود آهن، کم خونی، کمبود «ویتامین ها» و اختلالات کبدی داشته باشند.
  • اگر بدن شما درگیر هپاتیت شود ناخن های شما سفید می شوند که این مهم نشان از وجود نوعی عفونت در بدن شما دارند و یا زنگ سفید ناخن با رنگ صورتی آن می تواند دلیلی بر نارسایی های کلیه و قلبی باشند.
  • اگر ناخن شما به رنگ زرد درآمد بدانید کبد شما دچار مشکل شده است.اگر ناخن های زرد بسیار شکننده شدند می توانند دلیلی بر نبود اکسیژن کافی در بدن و مشکلات ریه یا «تیروئید» باشند.
  • ناخن های آبی رنگ دلیل بر سردی بیش از اندازه بدن است.یکی دیگر از مشکلاتی که نشانه آن رنگ آبی ناخن است مشکلات تنفسی و آمفیزم است.

بهداشت ناخن

  • اگر روی ناخن های شما دارای لک های سفید است که احتمالا پوست پوست هم می شوند نشان از کبود روی در بدن است.
  • ناخن سیاه به خط خطی های سیاه زیر ناخن هم حکایت از سرطان پوست و مشکلات پوستی دارند.
  • ناخن هایی که بسیار بی کیفیت و شکننده هستند و یا از نوک شروع به چاک خوردن می کنند نشان از کم کاری تیروئید دارند.از دیگر موارد می توان به کمبود ویتامین AوC در بدن شاره کرد.
  • ناخن های به شدت پف کرده و قرمز شده نشان از بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس دارند.

بهداشت ناخن،Ataritani

بهداشت ناخن ها

بهداشت ناخن مانند «بهداشت پوست» با بهداشت عمومی بدن بستگی نزدیک دارد. بدی تغذیه ممکن است باعث پوست انداختن، ترک برداشتن یا شکستن ناخن ها شود. بیماری یا صدمه دیدن ناخن ها ممکن است باعث برآمدگی و فرورفتگی در ناخن ها شود و همچنین ممکن است نقطه های سفیدی روی ناخن پدیدار شوند.

1- نرم و تمیز نگه داشتن ناخن

پوست اطراف ناخن را نرم و بدون ترک نگه دارید. اگر پوست اطراف ناخن خشک است، می توان شبها آن را با وازلین چرب کرد. وقتی دست خود را خشک می کنید، پوست های اطراف ناخن را به عقب فشار دهید و از چسبیدن آن به ناخن جلوگیری کنید؛ زیرا وقتی این پوسته ها به ناخن می چسبند، ریشه ناخن ایجاد می شود و وقتی ریشه ناخن بزرگ شود، باعث خراش دادن پوست می شود.


بهداشت ناخن

2- نخراشیدن ناخن

از تراشیدن پوسته های اطراف ناخن با اشیای تیز خودداری کنید. ناخن ها باید کوتاه و به شکل هلال و صاف چیده شوند تا گوشه های آنها در پوست فرو نرود و باعث ناراحتی نشود. با ناخن خود هرگز چیزی را بلند نکنید و از خلال کردن با آن خودداری نمایید. برای پاک کردن زیر ناخن از وسایل مناسب استفاده کنید و این کار را با ملایمت بسیار انجام دهید.

3- نجویدن ناخن

عادت جویدن ناخن ناپسند و غیربهداشتی است و باید از آن پرهیز کرد. همچنین از وارد شدن ضربه های شدید به ناخن باید جلوگیری نمود؛ زیرا باعث خرابی آن می شود و ممکن است ناخن بیفتد یا رشد آن متوقف شود.

جویدن ناخن

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1958
0
 
4
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi