مورد علاقه ها 0

ساختار مو و نکاتی مهم در مورد چگونگی رعایت بهداشت آن

بهداشت مو

ساختمان مو

مو تمام سطح بدن، به جز کف دست و پا، لب ها، سطح های تاشونده انگشتان، سطح های پشتی بندهای انتهایی انگشتان و قسمتی از «اعضای تناسلی» خارجی را می پوشاند. رشد مو در برخی نقاط بدن مانند سر، صورت، ناحیه عانه ای و زیر بغل بیشتر است و در بعضی قسمتها اسامی خاصی پیدا می کند؛ مثل: مژه، ابرو، ریش و...
ساختمان مو از دو قسمت تشکیل شده است: «ساقه» و «ریشه». ساقه، قسمت خارجی موست که معمولا از سطح پوست بیرون است. ریشه، قسمتی از موست که داخل لوله ای از اپیدرم به نام فولیکول مو قرار دارد. قاعده فولیکول را که بزرگتر و محل تقسیم و ازدیاد یاخته ای تشکیل موست، پیاز مو می نامند. به کنارة فولیکول ها دسته های کوچکی از ماهیچه های صاف متصل شده اند که انقباض آنها مو را از حالت خوابیده به حالت راست و مستقیم در می آورد. در این حالت که بر اثر سرما و گاهی ترس ایجاد می شود. در جاهای کم مو، پوست شکل دانه دانه مثل «پوست مرغ پر کنده» به خود می گیرد، ولی در جاهای پر مو، موها سیخ می شوند.


بهداشت مو،atarirani


در هر واحد مو، سه لایه وجود دارد: لایه خارجی آن با «کوتیکول»، از سلولهای پولک مانند ساخته شده است: لایه میانی مو یا «کرتکس» از سلول هایی تشکیل شده که حاوی دانه های رنگیزه اند و رنگ مو بستگی به نوع این رنگیزه دارد. رنگ موی شما صفتی است که از طریق ارث به شما رسیده است. هر وقت که سلول های این لایه از ساختن رنگیزه باز بمانند، مو سفید می شود. لایه داخلی مو «مغز مو» خوانده می شود.
رشد مو نیز شبیه رشد اپیدرم است. بدین معنی که یاخته های لایه های عمیق ت
ر وظیفه تولید یاخته های جدید را بر عهده دارند و یاخته های جدیدی که از تقسیم یاخته های پوششی فولیکول مو به وجود می آیند، به طرف بالا رانده و شاخی می شوند و طبقة شاخی ساقه مو را تشکیل می دهند.

بهداشت مو

اگر مو بریزد و به دلیل تحلیل رفتن فولیکول، موی تازه نتواند جانشین آن شود طاسی به وجود می آید.
هیچ کس هنوز علت اساسی و راه جلوگیری یا معالجة طاسی سر را به درستی نمی داند. به نظر می آید که «هورمون ها»ی پاره ای از غدد یا ارث در این کار دخالت داشته باشند. بیشتر افراد طاس، از ۳۰ سالگی به بعد دچار این عارضه می شوند. در ضمن، طاسی سر در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.


بهداشت مو


مو بدون شک در بعضی قسمت های بدن مثل پلک، بینی و «گوش» همچون سپری در مقابل ورود اشیای خارجی است. به نظر می رسد که مقدار زیاد مو در پاره ای نواحی مثل سر، زیر بغل و ناحیه شرمگاهی به صورت یک محافظ عمل می کند. از وظایف دیگر موی بدن به خصوص در پستانداران این است که باعث محافظت آنها در مقابل سرما می شود.
داشتن موهای تمیز و مرتب در آراسته بودن ظاهر شما بسیار اهمیت دارد. مهم نیست که موهای شما صاف، مجعد، نرم یا زبر باشد، مهم آن است که در هر حال آنها را مرتب و تمیز نگه دارید.
هیچ داروی مجعزه آسایی نمی تواند جانشین بهداشت خوب برای موها شود. پاکیزگی، مراقبت صحیح و انتخاب عاقلانه طرز آرایش می تواند به بهداشت و زیبایی موها کمک کند. برخی نکات اساسی که در بهداشت موها باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از:
نوع صابون، شامپو و مواد پاک کننده که اهمیت بسیار دارد. پیش از صحبت کردن از صابون ها، شامپوها و چگونگی انتخاب آنها، باید گروهی که موی شما بدان تعلق دارد معلوم شود. طريقه دقیق تعیین کردن گروه مو بدین شرح است که ابتدا سرتان را با آب و صابون و یا شامپوی مورد مصرف معمولی خوب بشویید و سه روز بعد بدون این که چیزی به سرتان مالیده باشید، پوست سر خود را با انگشتان سبابه، به مدت یک دقیقه مالش دهید. بعد سبابه تان را روی یک برگ کاغذ خیلی نازک فشار دهید. اگر از انگشت اسبابه شما اثر چربی زیادی روی کاغذ نازک به جا ماند، موی شما از گروه «موهای چرب» است. اگر چربی انگشت شما خیلی اندک و یا هیچ بود، موی شما از گروه «موهای خشک» است و اگر اثر انگشت شما روی کاغذ نازک، خفیف و به قدر اثر انگشت عرق کرده شما، مثلا در فصل تابستان بود، موی شما از گروه طبیعی و معمولی است. مشخصات مو به ویژه میزان چرب بودن آن ضروری است و این امر باعث تقویت ریشه مو و سالم ماندن آن خواهد شد.

عطار ایرانی،بهداشت مو

تعداد دفعات صابون یا شامپوزدن نیز باید رعایت شود؛ زیرا شست وشوی مو به دفعات خیلی زیاد با هر کیفیتی که مو داشته باشد، می تواند در طول زمان به اختلالات مو منجر شود. در هر نوبت حمام نیز بهتر است شامپو را دو قسمت کنید تا بتوانید، دو بار متوالی موها را بشویید و هر بار با آب صاف و زلال آبکشی کنید.
1. کسانی که حالت استثنایی دارند و به دلیل حساسیت شدید پوست سر، استعمال صابون یا شامپو را به سختی تحمل می کنند، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند.
۲. برس زدن روزانه موها و ماساژ مرتب آن، باعث تشدید سرعت جریان خون و نیز مانع از جمع شدن گرد و غبار و کثافات در سر می شود و هوا بهتر به ریشه موها می رسد؛ ولی در هر حال، تعداد دفعات برس کشیدن روزانه موها نباید از دوبار تجاوز کند؛ زیرا برس زدن های خیلی شدید و مکرر یا خیلی طولانی، موجب شاخه شاخه شدن نوک مو، «شکسته شدن مو و ریزش» آن می شود.
٣. لازم است موها را تقریبا هر ۴-۳ هفته یک بار اصلاح نمود و برای این کار، باید سالن آرایش خیلی تمیزی را انتخاب کرد تا از انتقال عفونت های میکروب
ی، انگلی با قارچی توسط وسایل آرایش کثیف یا وسایلی که به قدر کافی تمیز نشده اند، جلوگیری شود.


بهداشت مو



۴. بعضی اشخاص دچار پوسته و شوره سر می شوند. «شوره سر» عبارت است از سلول های مرده پوسته سر که کم کاری غدد مولد چربی کنار مو، بدی جریان خون در پوست سر، موادی که چربی پوست سر را از بین می برند، نوع غذا، مقدار خواب و ناراحتی های عصبی در بروز آن مؤثرند. معمولا برس زدن، شانه کردن و شستن مرتب، شوره سر را کنترل می کند. حالات شدیدتر شوره مانند پوسته بستن، خارش و التهاب به معالجات مخصوص به وسیله پزشک احتیاج دارد.
۵. پس از شست وشو برای خشک کردن موها، از مالش شدید با حوله خودداری و به جای آن موها را با فشار دادن به حوله خشک کنید؛ زیرا موی تر، قوه کشش کمتری دارد و به آسانی می شکند. همچنین، برای خشک کردن کامل موها از خشک کننده هایی استفاده کنید که حرارت آنها قابل تنظیم باشد تا از حرارت دادن زیاد به موها خودداری شود. برای بهداشت موها به برنامه غذایی نیز باید توجه خاص شود. ویتامین ها و کلسیم برای سلامت مو مؤثرند. ناراحتی های عصبی، بی خوابی و بدی «تغذیه» در وضع موها اثر مهمی دارند؛ لذا باید مورد توجه واقع شوند.
6. تراشیدن موهای زائد، سالم ترین راه برطرف کردن آنهاست، البته برطرف کردن موهای زائد به کمک مواد شیمیایی و کرم های ویژه نیز ممکن است؛ ولی باید دانست اگر ماده ای چنان قوی است که می تواند مو را از جایش سست کند و بیرون آورد، قطعا بر سلول های «پوست» نیز بی تأثیر نیست. در ضمن این مواد در بعضی از افراد حساسیت پوست ایجاد می کنند. اگر از چنین موادی استفاده می کنید، نباید این کار را به طور مداوم انجام دهید. به ویژه اگر عکس العملی در پوستتان بروز کرد، مصرف آنها را فورا قطع کنید.

بهداشت مو

7. سالیان درازی است که رنگ کردن موها مد شده است و هم اکنون نیز افراد زیادی در صدد یافتن راه حل های جدید و پیشرفته تر برای تغییر رنگ موی خود هستند. اگرچه ممکن است رنگ زدن به موها، چنانکه با احتیاطات لازم همراه باشد، عوارض نامطلوبی نظیر خارش شدید در سطح «پوست» و برجستگی های مشخص در محل خارش برجای نگذارد؛ لیکن در موارد زیر رنگ کردن موها مناسب نیست و اگر موی شما به طور غیر طبیعی می ریزد.
* اگر در رنگ کردن بار قبل، خارش هایی در پوست سرتان داشته اید.
* اگر قبلا بحران نفس تنگی داشته اید یا هم اکنون دچار آن هستید.
* اگر دچار بیماری های حاد یا مزمن کلیه هستید..

*اگر پوست بدنتان در برخی نقاط مانند آرنج، زانو، پایین کمر یا سر، پوسته پوسته می شود.


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2174
0
 
4
دیدگاه ها