مورد علاقه ها 0

دلایل شایع و عمومی بوی بد دهان که هرچه زودتر باید آن را رفع کنید

بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان اگرچه به ظاهر ممکن است چندان مهم به نظر نیاید؛ ولی عملا حائز اهمیت فراوانی است و گاهی با سرنوشت اجتماعی شخص ارتباط پیدا می کند. بارها اتفاق افتاده که منشی واجد تمام شرایط کاری، تنها به علت بوی بد دهان از کار اخراج شده است و یا اینکه زوجی موافق با هم از نظر اخلاق و رفتار، تنها به دلیل بوی بد دهان یکی از طرفین، مجبور به ترک یکدیگر گشته اند و اتفاقات دیگری که خود با آنها آشنا هستید. حال باید دید بوی بد دهان چیست و از کجا ناشی می شود. به طور کلی بوی بد دهان را می توان ناشی از دو علل دهانی و دندانی و علل عمومی دانست.

الف) علل دهانی و دندانی بوی بد دهان

۱. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان:

نشستن دهان و دندان باعث می شود که خرده های غذا بین دندان ها گیر کند و محیط خوبی برای رشد و تکثیر میکروب ها فراهم آید که بوی بد دهان را موجب می شود. در این مورد شاید بگویند: «بسیار دیده شده، کسانی هرگز دهانشان را نشسته اند و بویی هم از دهانشان احساس نشده است.» آری حقیقت دارد؛
ولی باید توجه داشت که شرایط تغذیه و ارگانیزم دهان همه یکسان نیست. گاهی ترشحات بزاقی فرد طوری است که مانع تخمیر خرده های غذایی می شود و یا رژیم غذایی شخص به نوعی است که خود به خود «دندان هایش تمیز» می شوند و لثه هایش مالش می بینند؛ اما این امر استثناست و در حالت کلی برای از بین بردن بوی بد دهان، باید با استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب، دهان و دندان را شست.


بوی بد دهان

٢. دندان های پوسیده: 

دندان های پوسیده به دو طریق ممکن است باعث بوی بد دهان شوند: اول اینکه به علت وجود «پوسیدگی»، حفره های متفاوتی در دندان پیدا می شوند که خرده های غذایی را در خود جای می دهند و در نتیجه محیط مناسبی برای تخمیر، رشد و تکثیر میکروب ها ایجاد می کنند. دیگر آنکه عفونت های دندانی نیز که اکثرا در پوسیدگی های شدید دیده می شوند، می توانند باعث بوی بد دهان شوند. بنابراین برای درمان بوی بد دهان، لازم است سعی کنیم کلیه پوسیدگی های دندان ها را درمان و پر کنیم تا بدین وسیله، مانع جمع شدن میکروب ها و تکثیرشان در حفره های پوسیدگی شویم.

٣. ورم لثه و مخاط دهان: 

زمانی که به هر دلیل ممکن، لثه یا مخاط دهان متورم شوند، ممکن است بر اثر ترشحات متفاوت پاتولوژیک، موجب بوی بد دهان شوند.


بوی بد دهان،عطار ایرانی

۴. پیوره:

یکی از عللی است که به شدت باعث تعفن دهان می شود. مجموعه ای از بیماری ها پیوره نامیده می شود. در برخی از آنها، نوعی ترشحات چرکی در دهان و به خصوص جدارهای داخلی لثه ها یا در حقیقت طوق دندان ها مشاهده می شود که خود این چرک و ترشح باعث عفونی و بدبو شدن دهان می گردد. برای از بین بردن این ناراحتی، ابتدا باید بیماری را درمان کرد و مانع ترشح چرک شد و سپس به معالجه اساسی پرداخت.

5. وجود پروتزهای دندانی در دهان:

این موضوع اغلب به تمیز نشدن پروتزها و مواد مصرف شده در پروتز مربوط است. برای معالجه، کسانی که پروتز ثابت و یا متحرک دارند، باید پروتزهای خود را کاملا تمیز نگه دارند و طبق دستور دندان پزشک خود، نسبت به مراقبت های بهداشتی آنها اقدام کنند. اگر بوی بد دهان مربوط به مواد به کار رفته از پروتزها باشد، با تعویض جنس پروتز می توان از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کرد.

۶. ناهنجاری های دندان:

شاید تصور کنید، ناهنجاری های دندان نقشی در بوی بد دهان ندارند. این اشتباه محض است. وضع قرار گرفتن دندان ها، در ایجاد بوی بد دهان نقش مهمی بازی می کند. مثلا سوار شدن دندان ها روی هم و کمی جا، باعث می شود که مسواک در فواصل آنها خوب کار نکند و جای مناسبی برای تخمیر خرده های غذایی به وجود آید. با هموار کردن دندان های ناهموار یا ردیف کردن آنها که در اصطلاح علمی به آن ارتودونسی می گویند، می توان جلوی بوی بد دهان را گرفت.


بوی بد دهان و رفع آن

۷. پرکردگی های بد:

اگر پرکردگی دندان ها با مهارت انجام نگیرد، جمع شدن مواد غذایی در قسمت های ناصاف که خوب پرداخت نشده اند، می تواند باعث بوی بد دهان شود.

۸. تغییر در ترشحات بزاق:

هر گونه عللی که باعث تغییراتی در ترشح بزاق شوند یا نسبت ترکیبات متشکله آن را تغییر دهند، ممکن است علت بوی بد دهان باشند.

9- اعمال جراحی:

چه بسا پس از جراحی دندان ها و حتی پس از کشیدن یک دندان، بوی نامطبوعی در دهان احساس شود که قاعدتا پس از بهبود زخم از بین می رود؛ ولی بهتر است برای التیام سریع زخم و پیشگیری از شدت بو، با نظر جراح دندان پزشکی داروهای ضد عفونی کننده مصرف شود که به طور مؤثری به از بین بردن بوو افزایش سرعت التیام زخم کمک می کند.

۱۰. جرم دندان:

جرم دندان نیز یکی از عللی است که می تواند باعث بوی بد دهان شود. این رسوبات انواع گوناگون دارند که خود، محیط و محل مناسبی برای کشت میکروب ها درست می کنند و میکروب ها اغلب در آنجا جای می گیرند و به تولید و تکثیر می پردازند. از این رو، جرم دندان عامل عمده ای در ایجاد بوی بد دهان است.


رفع بویبد دهان

ب) علل عمومی بوی بد دهان

بیماریهایی چون التهاب لوزه ها و «سینوس ها»، «بیماریهای ریوی»، مسمومیت های غذایی و دارویی و شاید ده ها بیماری عمومی دیگر، ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. با مراجعه به پزشک و بهبود بیماری، این بوها نیز از بین خواهند رفت.
ناگفته نماند که بر اثر مصرف مواد خوراکی مانند سیر و پیاز و با مصرف مشروبات الكلى و استعمال دخانیات نیز، دهان بوی نامطلبومی به خود می گیرد که از نظر روابط اجتماعی پسندیده نیست.

علل بوی بد دهان

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1393
0
 
2
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi