مورد علاقه ها 0

نکات مهم در مورد لاغری و اضافه وزن

نکات مهم برای لاغری

اضافه وزن

اضافه وزن یک بحران تندرستی محسوب می شود و موجب عدم برقراری ارتباط با دیگران، «افسردگی»، احساس حقارت، اختلال در سوخت و ساز، بیماری های قلبی - عروقی، «دردهای عضلانی»، بیماری «دیابت» و پیری زودرس می شود. چندین دهه است از مواد غذایی ای تغذیه می کنیم که در کارخانه های صنایع غذایی، تولید می شوند و کیفیت نامطلوبی دارند، مثل: سوسیس، کالباس، کنسرو و غذاهای فاقد مواد حیاتی و ریز مغذی های لازم، گوشت های چرب، نان سفید یا فاقد سبوس، پیتزا و ... ، در نتیجه هر روز چاق تر می شویم. اصولا در اثر عدم استفاده از مواد غذایی با ارزش و دریافت بیش از حد انرژی، هورمون های بدن انسان مختل و چربی در سلول ها ذخیره می شود که نتیجه آن چاقی، عدم تحرک و تنبلی است.
انسان می تواند غذای زیادی بخورد، تحرک داشته باشد و وزن کم کند. پس شما با مطالعه و رعایت دستورالعمل های توصیه شده در این مقاله می توانید طی ۱۰ روز با تغذیه ی سالم و ورزش بیشتر، وزن خود را کم کنید و چربی را بسوزانید.

آیا چاقی نرمال است؟

این واقعیت را باید قبول کرد که چاقی، نوعی بیماری است و علت این که بیشتر ما هر روز چاق می شویم، آن است که بیشتر از موادی که حاوی کربوهیدرات(Carbollydrate) و قند زیادی هستند، تغذیه می کنیم. شکر در بدن، به چربی تبدیل می شود و انسان را چاق می کند و ممکن است به بیماری دیابت (دیابت مسن ترها) منجر شود. برعکس پروتئین خالص موجب لاغری و مثل ویتامین ها، رژیم غذایی صفر تلقی می شود، زیرا نه تنها به چربی تبدیل نمی شود، بلکه سبب سوختن چربی در بدن می گردد. اگر چه ما هر روز چاق تر می شویم، اما پزشکان آن را طبیعی می دانند. از روی ترکیبات خون، قند و وزن می توان به چاق بودن خود پی برد.

نکات مهم برای لاغری

به طور کلی هر چه قند خون کم و پروتئین خون بیشتر باشد (با توجه به معیارها) انسان لاغر و متناسب تر، شاد و سرحال تر خواهد بود. انسان چاق به مقدار بسیار کمی مواد حیاتی لازم مثل پروتئین ها، ویتامین ها و املاح کم ارزش(Treace element) را دریافت می کند.
این مواد برای سوخت و ساز بدن بسیار مفید و ضروری است. ویتامین ها به عنوان کاتالیزور(Catalyzor) عمل می کنند و نقش مؤثری در تنظیم یا «کاهش وزن» به عهده دارند. به طور معمول انسان چاق به ندرت میوه و سبزی می خورد. اگر انسان به اندازه کافی میوه و سبزی و مواد حیاتی بخورد، چاق نمی شود. با خوردن میوه و سبزی، معده پر می شود و میل به خوردن کربوهیدرات و چربی کاهش می یابد و بدین روش، مواد حیاتی و ضروری بدن به آسانی تأمین می شود.  

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



به طور کلی در خون افراد چاق، پروتئین و اسیدهای آمینه کمتری وجود دارد. به همین سبب چربی در بدن آنها نمی سوزد. کیفیت پروتئین نیز در سوخت چربی بسیار مؤثر است. گوشت های چرب، سوسیس و کالباس، کیفیت خوبی ندارند و انسان را چاق تر می کنند. پنیر کم چرب، سينه مرغ و بوقلمون و ماهی، پروتئین زیادی دارند و در کاهش وزن و حفظ سلامتی بسیار مفیدند.
افراد چاق باید از میوه و سبزی، «پروتئین های خالص» و ریز مغذی هایی که موجب فعال سازی فرآیندهای متابولیک می شوند و سوخت و ساز چربی را تسریع می کنند، برای کاهش وزن خود تغذیه کنند.
چاقی مشخصه ای است از فرم و شکل بدن، که چربی به مقدار زیادی در بخش های مختلف بدن ذخیره می شود. بافت چربی، بافت مزاحمی است. حدود ۲۰ میلیارد سلول چربی در بدن، هورمون ها و مواد مختلفی را تولید می کنند. اگر مقدار انرژی دریافتی در ماده غذایی مصرفی زیاد باشد و انسان تحرک کمی داشته باشد، چربی در بدن به صورت لایه هایی ذخیره می شود.

لاغری

نکته حائز اهمیت این است که باید بین خوردن و تحرک، تعادلی وجود داشته باشد. کسی لاغر می شود که با مقدار انرژی دریافتی خود را کاهش دهد یا آن را مصرف کند و بسوزاند. با مصرف انرژی، «هورمون های بدن »کنترل می شود که در پزشکی آن را «علم پزشکی با نشاط» می گویند.

قرص های لاغری با بدن چه می کنند؟

قرص های معجزه آسایی برای لاغری وجود ندارند با خوردن قرص نمی توان به آسانی چربی بدن را از بین برد. وقتی انسان یک بار چاق شد، به راحتی نمی تواند لاغر شود. انسان می تواند با اراده و برنامه، وزن خود را کم کند. قرص های معجزه آسایی که موجب لاغری انسان روی صندلی می شوند، مثل آن خودروی خیالی است که بدون انرژی حرکت می کند. در واقع شما با این قرص های لاغری در حال نابودی کبد و کلیه های خود هستید.

در ارتباط با قرص های لاغری به نکات زیر توجه کنید:

1) هرگز نباید تحت تأثیر احساس و تصمیم گیری آنی، نسبت به کاهش وزن اقدام کرد. مهمتر از رسیدن به اندام موزون و رویایی، نگهداری آن توأم با حفظ سلامت کامل در دراز مدت است.
۲) کاهش وزن سریع و صاعقه آسا با ترفندهای غیر اصولی و استفاده نا به جا از داروهای زیانبار و خطر آفرین و با رژیم های جادویی غیر متعادل و بسیار کم کالری امکان پذیر است، ولی تیشه به ریشه سلامتی می زند و زمینه بروز بیماری های متعدد و گاهی غیر قابل علاج را فراهم می کند.
۳) به خصوص وقتی چنین برنامه های کاهش وزنی با تجویز داروهای دست ساز و تحویل آنها توسط فرد رژیم دهنده در محل کار (یا ارسال با پیک) توام باشد به هیچ وجه قابل اعتماد و اطمینان نیست.
۴) رژیم هایی که فقط به استناد وزن، قد و تن سنجی توصیه می شود و به هیچ وجه توجهی به پارامترهای بیوشیمیایی خون و ادرار ندارند، در غالب موارد خالی از خطر و عوارض ناخوشایند نیستند.
۵) افرادی که مرتبا خودشان را با روش های متفاوت لاغر کرده اند و مجددا رو به چاقی گذاشته اند و پس از چندی در فاز هیجان و انگیزه زودگذر دیگری دست به کاهش وزن خود زده اند، تصدیق خواهند کرد که هر بار تا چه میزان با سختی و مرارت روبرو بوده اند. در هر نوبتی عوارض گوناگونی با این کاهش وزن همراه می شود که از آن جمله می توان به ریزش مو، کم خونی های پایدار، افزایش چربی خون و اسید اوریک، پیشرفت پوکی استخوان، عصبانیت و ضعف اعصاب، تحریک پذیری و بی خوابی، افسردگی، بی حوصلگی،«یبوست»، بی اشتهایی های عصبی یا پرخوری و ولع غير قابل کنترل، اشاره کرد.

لاغری

با خوردن لاغر شوید

در خاور دور، رژیم غذایی را با یک مقدمه آغاز می کنند. بدین معنا که در دو روز اول، فقط آب، آب «سبزیجات و میوه ها» را می نوشند و معتقدند در این دو روز بدن از مواد سمی پاک می شود. بر اساس این رژیم، فرد پس از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب میوه ترش را با آب، رقیق و ناشتا میل می کنند و بدین ترتیب، اسیدی که با گوشت و چربی در بدن انباشته شده خنثی می شود. چنانچه آب میوه خیلی ترش باشد، فرد می تواند از کمی عسل استفاده کند. در طول روز فقط ۶ تا ۸ لیوان آب میوه می نوشند و اصل قضیه در این است که ابدا از غذاهای جامد استفاده نمی کنند. گفته می شود پس از این دو روز، فرد احساس سبکی می کند و دیگر تمایلی به غذاهای چرب و شیرین نخواهد داشت. پس از این مرحله مقدماتی، رژیم هفت روزه مخصوص را برای کاهش وزن شروع می کند. در این رژیم فرد هر قدر که دلش می خواهد سوپ سبزی می خورد و به اصطلاح ابدا احساس گرسنگی نمی کند. مواد اصلی این سوپ عبارتند از: یک عدد کلم، ۶ عدد پیاز درشت، یک عدد کرفس بزرگ، یک عدد فلفل سبز، ۱۰ عدد گوجه فرنگی. چنانچه تمایل داشته باشد می تواند سیر، شلغم، تره فرنگی، فلفل سبز، قارچ، اسفناج، لوبیا سبز و کاهو نیز به سوپ اضافه کند. در هر حال نقش طعم و مزه را باید جدی گرفت. اهمیت این رژیم در این است که می توان مواد آن را مطابق سلیقه و پسند فرد تغییر داد.  در این بین باید «آداب و اوصل غذا و میوه خوردن» را نیز رعایت کرد.

چربی بدن باید در چه حدی باشد؟

مردان 5/17 میلیارد و زنان 4/21 میلیارد سلول چربی دارند که این حد طبیعی است. اگر انسان از کودکی به طور مرتب شیرینی و غذاهای سرشار از کربوهیدرات، پیتزا و نظایر آنها را بخورد، سلول های چربی در بدن چندین برابر افزایش می یابند. افزایش «سلول های چربی» فقط به زمان کودکی و نوجوانی محدود نمی شود، بلکه سلول های چربی در افراد مسن تر نیز به نحو چشم گیری زیاد می شوند و فرد را فربه و بسیار چاق می کنند. در این صورت، انسان نمی تواند به راحتی از دست آنها خلاص شود، زیرا در بدن انسان مکانیسم و سیستم حفاظتی وجود دارد که از مردن سلول های چربی جلوگیری می کند.
به طور کلی هر یک از سلول های چربی می تواند هزاران برابر بزرگتر شود. شاید تعجب کنید که یک انسان تا چه حدی می تواند فربه و بدن او پر از چربی شود. بالاترین رکورد جهانی وزن انسان تا کنون ۶۳۵ کیلو گرم گزارش شده است.



1368
0
 
3
دیدگاه ها