مورد علاقه ها 0

راز ارتباط هورمون ها با چاقی و لاغری

ارتباط هورمون ها و لاغری

هورمون ها راز لاغری هستند

هورمون ها چاقی و لاغری را تعیین می کنند و موجب سوختن یا ذخیره چربی در بدن و سبب تحرک زیاد یا کم در انسان می شوند. هورمون ها از مولکول هایی تشیکل شده اند که از طریق مواد غذایی وارد بدن می شوند. با توجه به نوع و کیفیت غذای روزانه ی مصرفی، هورمون ها وارد عمل می شوند و ظاهرا، رفتار و احساس انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل، گیاهان و حيوانات به عنوان اعجازی از خوراکی ها برای انسان به حساب می آیند. بی گمان مصرف برخی داروها موجب رفع اختلالات هورمونی می شوند.

پس:
1)انسان می تواند هورمون های بدن خود را تحریک کند.
۲) هورمون ها را می توان از طریق گیاهان تامین کرد.
آیا هورمون های بدن شما متعادل اند:
سعی کنید به پرسش های زیر با دقت کامل پاسخ دهید:
۱) آیا من اغلب عصبی ام؟
۲) آیا نوع کاری که می کنم، مرا عصبی می کند؟
۳) آیا من دچار میگرن می شوم؟
۴) آیا من هیچ گاه راضی نبوده ام؟
۵) آیا من اغلب احساس پوچی و تسلیم شدن می کنم؟
۶) آیا عضلات بدن من مثل سابق نیستند؟
۷) آیا وضعیت جسمی و روحی من تحلیل رفته است؟
۸) آیا شکم من کمی بزرگتر شده است؟
۹) آیا من با وزن خود مشکل دارم؟
۱۰) آیا من اغلب سرما میخورم؟
۱۱) آیا پوست من چروک خورده است؟
۱۲) آیا تمایلات جنسی من کمتر شده است؟
۱۳) آیا مثل سابق سريع الانتقال نیستم؟
۱۴) آیا باید خیلی چیزها را یادداشت کنم؟
۱۵) آیا اغلب غمگین و افسرده می شوم؟
ارزشیابی: به هر پرسشی که پاسخ بلی داده اید نشان می دهد که هورمون های شما برای جوانی، نشاط و پر تحرکی، سلامتی، خوشبختی و «لاغر شدن» شما فعالیت نمی کنند. شما باید تغییراتی در برنامه خود بدهید و برای خودتان از همین حالا برنامه جدیدی تدوین کنید.

ارتباط هورمون ها و لاغری

کارخانه سازنده هورمون ها

در تمام نقاط بدن، اعضا یا غددی وجود دارند که هورمون ها را تولید می کنند. در مرکز مغز غده ای به نام «هیپوتالاموس»(Hypothalamus) وجود دارد که به بزرگی یک گیلاس است و کنترل هورمون ها را بر عهده دارد. او می داند که در هر لحظه چه کاری بکند. پس در آن جا غریزه ی طبیعی و ذاتی انسان نهفته است.
هیپوتالاموس واسطه ی بین هورمون ها و اعصاب است و اطلاعات را به طور دائم با «هیپوفيز»(Hypophy's) که مرکز تولید هورمون است مبادله می کند. هیپوتالاموس و هیپوفیز هر دو هورمون های بدن را هم آهنگ می کنند. در مغز غده ی دیگری به نام «اپی فیز» وجود دارد که هورمون جوانی یا «ملاتونین» را تولید می کند. این هورمون در تاریکی و خواب با سرعت بیشتری وارد عمل می شود و تنظیم کننده ریتم «خواب و بیداری »است و در قسمت پایین گردن، تیروئید که مرکز کنترل انرژی است قرار دارد. در زیر غده ی تیروئید، غده ی «تیموس»( Tinality) قرار دارد که سیستم ایمنی بدن را برای سوخت و ساز و دفاع، تحریک و آماده می کنند.
غده فوق کلیوی «هورمون جنسی» تولید می کند و مهار کننده التهاب است.
غده لوزالمعده، «انسولین»( Insulin) توليد و قند خون را تنظیم می کند.
غده «گلوکاگون»( Glucagon) موجب تجزیه چربی می شود.
تخمدان ها، «استروژن»( Osterogen) را که هورمون های جنسی اند تولید می کنند. هورمون جنسی مردان، یعنی «تستسترون»(Testosteron) را بیضه ها آماده می کنند.
بافت چربی را هورمون های جنسی «پالپتین» تولید می کند.

بدون گیرنده ها هورمون ها اثری ندارند

هورمون ها بدون آن که تحریک شوند، موثر نیستند و کاری از پیش نمی برند. هر چه گیرنده ها برای هورمون خاصی بیشتر باشند، هورمون سریعتر وارد عمل می شود و هر چه کمتر یا محدود تر باشند (برای مثال در اثر مصرف دارو) هورمون ها مهار و کمتر وارد عمل می شوند. متاسفانه در مورد افرادی که اضافه وزن دارند، هورمون کمتر وارد عمل می شود. اگر گیرنده ها برای آدرنالین، هورمون رشد و انسولین در سطح پایینی باشد، چربی در باسن و کمر باقی می ماند.
به طور کلی انسان می تواند این هورمون ها را به صورت قرص مصرف کند، اما هیچ اتفاق فوق العاده ای نمی افتد. به همین دلیل بهترین و موثرترین راه، تحریک گیرنده هاست که باید با توجه به نوع هورمون تولیدی صورت گیرد.

ارتباط هورمون ها و لاغری

هورمون هایی که در سوخت و ساز چربی دخالت دارند

آدرنالین(Adernalin):

این هورمون، هورمونی عصبی است و در فوق کلیه ساخته می شود. آدرنالین زمانی سلول های چربی را شناسایی می کند که با آن ها در ارتباط باشد. در اثر این هورمون، اسیدهای چرب شروع به حرکت می کنند. ماده اولیه آدرنالین «تیروزین»( Tyrosin) است.

کورتیزول:

این هورمون قوی ترین هورمون استرس یا عصبی است. در موقع فشارهای عصبی و روحی، این هورمون به طور مستمر دنبال تدارک قند است. در واقع کورتیزول پروتئین، گلوکز تولید می کند که خیلی بد است. در اثر این عمل، عضلات و سیستم ایمنی بدن ضربه می خورند. علاوه بر آن کورتیزول سلول های چربی را دور شکم جمع می کند.

دی هیدروایی اندر وسترون(DHEA)( Dehydroepiandrosteron):

این هورمون مادر هورمون جنسی است و از آن، هورمون های تستسترون و استروژن به وجود می آیند. در بخش قشری غدد فوق کلیه تولید می شود و ضد هورمون کورتیزول است و به آب شدن چربی به ویژه در حوالی باسن منجر می شود.

دوبامین (Dopamin):

ماده مخدری است که احساس خوشبختی را انعکاس و «تمایلات جنسی» را افزایش می دهد. افرادی که اضافه وزن دارند گیرنده ی کمتری دارند از این رو با خوردن مستمر و غذای بیشتر احساس سیر شدن و رضایت به آنها دست می دهد.

ایکوزانید(Eicosanide):

یک سوپر هورمون است. دو نوع ایکوز وجود دارد: خوب و بد، با توجه به نوع تغذیه، مقدار این هورمون ها در بدن تغییر می کند. ایکوز خوب موجب تجزیه چربی در بدن می شود و ضد ایکوز بد عمل می کند.

گلوکاگون(Glucagon):

هورمون سیری و لاغری و ضد هورمون «انسولین» است. از لوزالمعده ترشح می شود و وارد خون می گردد و چربی را می سوزاند اما زمانی این فرآیند صورت می گیرد که انسولین در خون نباشد.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



انسولین(Insolin):

هورمون چاقی است. سلول های «لانگرهانس» معده انسولین تولید می کنند. انسولین مانع خروج چربی از سلول های چربی می شود و تا وقتی که انسولین در خون وجود دارد چربی در باسن باقی می ماند و نمی سوزد.

لپتين (Leptin):

اگر مقدار لپتین در خون زیاد باشد بدن احساس سیر بودن را سریع تر انتقال می دهد. متاسفانه لپتین فقط روی افراد لاغر واکنش مهار کنندگی دارد و علیه گرسنگی وارد عمل می شود. در مغز افراد چاق به اندازه ی کافی لپتین وجود ندارد. به همین دلیل این افراد غذای بیشتری می خورند.

ملاتونین(Melatonin):

این هورمون خواب و بیدار بودن ما را تنظیم می کند. به محض تاریک شدن هوا تولید این هورمون بیشتر می شود. این هورمون موجب خواب عمیق در انسان می شود. خواب عمیق به معنای زیاد بودن هورمون رشد است. خواب عمیق موجب لاغری انسان می شود.

نورآدرنالین(Noradernalin):

«استرس» مثبت ایجاد می کند که ناشی از فعالیت جسمانی زیاد است و چربی بدن را می سوزند، بر عکس آدرنالین که استرس منفی ایجاد می کند.

استروژن(Ostrogen):

«هورمون جنسی زنان» است در تخمدان و فوق کلیه ساخته می شود و تمایلات جنسی و باروری را تحت کنترل قرار می دهد. استروژن کلسترول خون را کاهش می دهد و چربی زیر پوست را می سوزاند.

تیروئید(Tyroid):

هورمون تنظیم کننده فعالیت انسان است و تیروکسین را تولید می کند که فرآیند رشد را در بدن تنظیم می کند. پایین بودن مقدار ید و سلنیوم نشان دهنده پایین بودن فعالیت هورمون تیروئید است. در اثر این امر، انسان خسته، ناتوان و خیلی چاق می شود.

سروتونین(Serotonin):

هورمون حرات و سرخی است. این هورمون روی مغز تاثیر می گذارد و ضد افسردگی است. علاوه بر آن موجب تنگ شدن عروق می شود.

هورمون رشد(Human Growth Hormon) یا سوماتوتروپین(somatotropin):

هورمون تحرک است. این هورمون روی بافت عضلات، استخوان ها و چربی اثر زیادی دارد و موجب سوختن چربی و رشد «عضلات» می شود. در ضمن در اثر این هورمون سلول ها ترمیم و انسان جوان و سر حال می شود.

ارتباط هورمون ها و لاغری

تاثیر کاهش یا افزایش هورمون ها در سوخت و ساز بدن

چهار عامل، تعادل و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر منفی قرار می دهند و موجب «چاقی» می شوند:
۱) استرس.
۲) عدم تحرک.
۳) کمبود مواد حیاتی و ریز مغذی ها.
۴) نوشیدن غلط و استفاده از نوشابه های قندی.

سه عامل موجب تعادل هورمون ها می شوند:

1) تحریک هورمون ها:با تحریک و فعالیت به کارگیری روش های «ضد اضطراب» و مصرف مواد حیاتی و غذاهای سالم، می توان هورمون های خوب بدن را تحریک کرد.
۲) خوردن هورمون های طبیعی: گیاهان حاوی فیتو هورمون هستند. این هورمون ها انسان را لاغر و جوان نگه می دارند.
۳) درمان و جایگزین کردن: با اندازه گیری هورمون های بدن می توان میزان آنها را تعیین و نسبت به جبران و کمبود آنها اقدام کرد.


1545
0
 
3
دیدگاه ها