مورد علاقه ها 0

نکات مهمی که باید در مورد ارتباط مصرف مواد قندی و چاقی بدانید

ارتباط مواد قندی با چاقی

فردی که به طور مرتب، انسولین بدن خود را با خوردن نان، مواد قندی و نوشابه های شیرین تحریک می کند، وزنش زیاد می شود. انسولین مانع خروج چربی از سلول های چربی می شود. ما معتقدیم که انسولین برای بدن ضروری است و موجب مصرف قند می شود. این مطلب کاملا صحيح است، اما مهم تر این که انسولین زیاد سبب تجمع بیشتر چربی در باسن و مانع خروج آن از بدن می شود، یعنی تا وقتی که انسولین در خون وجود دارد، چربی در باسن باقی می ماند و ذوب نمی شود.

نکات مهم در مورد قند خون، انسولین و چاقی

1) انسولین در لوزه المعده (جزایر لانگر هانس) تولید می شود.
۲) با خوردن مواد غذایی با شاخص «قند» زیاد، انسولین وارد عمل می شود و قسمتی از گلوکز را برای تأمین انرژی به عضلات (میتوکندری ها) انتقال می دهد و می سوزاند و قسمت دیگر گلوکز به گلیکوژن (نوعی نشاسته است که در کبد ذخیره می شود)، تبدیل و در کبد ذخیره می شود.
۳) اگر محل ذخیره گلیکوژن اشباع شود، گلوکز اضافی خون به بافت چربی به نام تری گلیسیرید تبدیل می شود. بنابراین انسولین خود موجب تولید چربی در بدن می شود.
۴) اگر به طور مرتب از غذاهای با قند زیاد تغذیه کنیم انسولین زیادی تولید می شود و گیرنده های انسولین که گلوکز را به چربی تبدیل می کنند از کار می افتند و بیماری قند آغاز می شود. سپس در افراد دیابتی اگر چه مقدار انسولین خون آنها در سطح بالایی قرار دارد، اما انسولین نمی تواند قند خون را کاهش دهد. در چنین حالتی سلول در مقابل انسولین مقاوم می شود.
۵) به طور کلی امکان این که افراد چاق نسبت به افراد لاغر به بیماری قند مبتلا شوند، بیشتر است. در آمریکا ۷۰ هزار پرستار طی ۸ سال مورد بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد که در اثر راه مستمر و روزانه، خطر ابتلا به بیماری دیابت در آنها ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رابطه مواد قندی با چاقی

بایدها در مورد قند خون و چاقی

1) قند خون خود را اندازه بگیرید:

از پزشک خود بخواهید قند خون شما را مورد بررسی قرار دهد. شما باید ناشتا محلول گلوکز را زیر نظر آزمایشگاه بنوشید. پزشک متخصص، قند خون شما را پس از دو ساعت مورد بررسی قرار می دهد. اگر قند خون کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد سالم هستید و همه چیز بر وفق مراد است. چنانچه قند خون بیش از رقم ذکر شده باشد، بی گمان در مقابل «انسولین» مقاوم شده اید.

۲) کالری را فراموش کنید:

آنچه در مورد کالری شنیده و خوانده اید؛ فراموش کنید معیار مهم و با ارزش تر، شاخص قند یا شاخص «گلی سمیک» GI است؛ اگر ماده ی غذایی با شاخص قند زیاد بخورید، انسولین را که هورمون چاقی است، تحریک کرده اید.

۳) غذاهایی بخورید که شاخص قند کمی دارند:

غذاهای دارای شاخص قند بیش از ۷۰ را فراموش کنید و آنها را نخورید. بیشتر از مواد غذایی ای که شاخص قند آنها کمتر از ۵۵ است، استفاده کنید. سعی کنید مواد غذایی با شاخص قند ۷۰-۵۵ را با مواد غذایی با شاخص قند پایین با هم مخلوط کنید و بخورید.

۴) ترکیب غذاها مهم است:

اگر غذایی بخورید که شاخص قند در آن زیاد است. مثل نان باگت، حتما باید آن را با یک ظرف پر از سالاد بخورید. اگر یک تکه شکلات می خورید، با آن یک عدد سیب بخورید یا این که سیب زمینی را با گوجه فرنگی و برنج را با سبزی بخورید. به این ترتیب شاخص قند کاهش می یابد، در چنین حالتی، قند خون شما خیلی افزایش نمی یابد.

۵) بنوشید:

روزانه دست کم ۳ لیتر آب معدنی، چای و آب سبزی ها را بنوشید. سلول های بدن واکنش بهتری را در مقابل انسولین از خود نشان می دهند. نوشیدن آب زیاد موجب لاغر شدن شما می شود.

۶) خوردن شکلات:

اگر خیلی هوس کردید که شکلات بخورید، فقط یک تکه بخورید. توجه داشته باشید که شکلات های تلخ، قند کمی دارند و انسولین را به مقدار کمی تحریک می کنند.

۷) نوشیدنی با چای خود را می توانید با کمی عسل یا آب میوه شیرین کنید:

از خوردن گلوکز یا قند خودداری کنید. فقط در موارد استثنایی می توانید از قند استفاده کنید. سعی کنید چای یا قهوه ی خود را با میوه های خشک مثل برگ قیسی یا توت بخورید.

۸) ورزش کنید:

هر روز نیم ساعت «راه بروید» یا بدوید. با این کار قند خون شما پایین می آید. در نتیجه مقاومت سلول در برابر انسولین از بین می رود.

ورزش و لاغری

۹) مواد فیبری یا سلولزی بخورید:

نان سبوس دار، میوه و سبزی و مواد فیبری موجب تثبیت قند خون می شوند. سلول های بدن در اثر این مواد غذایی در مقابل انسولين حساس می شوند. بدین ترتيب لوزالمعده، انسولین کمتری تولید می کند. به همین دلیل قند خون در حد نرمال و طبیعی حفظ می شود.

۱۰) کروم مقاوم شدن سلول را در مقابل انسولین از بین می برد:

این عنصر، قند خون را به سلول های بدن انتقال می دهد و فشار را از روی انسولین بر می دارد در نتیجه «لوزالمعده»، هورمون کمتری را تولید می کند. کروم موجب لاغر شدن می شود. نیاز روزانه بدن انسان به این عنصر، بین ۲۵۰-۱۵۰ میکروگرم نوسان می کند. در حالی که با خوردن موادغذایی در روز فقط ۴۰ میکرو گرم کروم دریافت می کنید قرص کروم را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

۱۱) ویتامین بخورید:

هر موقع فرصت کردید، میوه و سبزی بخورید، بدین ترتیب «ویتامین» مورد نیاز بدن تأمین می شود. با خوردن میوه و سبزی، کمتر بیمار می شوید و سالم و تندرست می مانید.

۱۲) چه نانی می خورید:

خوردن نان های سفید حتی از شکر، بدتر است. شاخص قند نان های تیره و حاوی سبوس زیاد، نسبت به نان های سفید، حدود ۵۰ درصد کمتر است. نان جو بسیار بهتر از سایر نان ها برای بیماران دیابتی است، زیرا شاخص قند آن بسیار کم است.

۱۳) خوردن ماکارونی را فراموش نکنید:

شاید تعجب کنید که شاخص قند محصولات خمیری مثل ماکارونی در سطح پایینی قرار دارد. شاخص قند این محصولات بین ۵۰-۳۰ است. در

14) عادت کنید، شیرینی و شکر نخورید:

عادت به خوردن «شیرینی و شکر» را ترک کنید. شاید در ابتدا خیلی سخت باشد، ولی بدانید که ۷۰ میلیارد سلول بدن از شما تشکر خواهند کرد. سعی کنید در چای یا قهوه خود ۴-۲ هفته شکر نریزید بی گمان عادت خواهید کرد که دیگر شکر مصرف نکنید.

شیرینی و قند ممنوع

۱۵) مواد غذایی مفید کدامند؟

پیاز، سیر، دارچین، کاری، مواد فیبری، لوبیا، عدس، قارچ، کاهو، سبزی، میوه، ماهی، جو و مواد غذایی غنی از کروم مثل بروکلی و هم چنین برخی پنیرها، مثل پنیر هلندی، برای بیماران دیابتی بسیار مفیدند. آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین های C و E می توانند از واکنش های رادیکال های آزاد که موجب بروز سرطان در انسان می شوند، جلوگیری کنند. این مواد مانع اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) در بیماران دیابتی می شوند. شایان توجه است که کلسترول بد برای بیماران دیابتی به مراتب بدتر از افراد سالم است.

۱۶) پیاز بخورید:

پیاز در علم پزشکی به عنوان یک ماده شفابخش شناخته شده است. خواص دارویی پیاز به ترکیبات ضد دیابتی آن به نام «تولبوتاميد» (اورنیاز) مربوط می شود که موجب کاهش قند خون می شود. تأثیر پیاز خام و پخته در کاهش قند خون یکسان است. هر چه پیاز بیشتری مصرف کنید (۲۵۰-۲۵ گرم)، تأثیر آن در کاهش قند خون بیشتر است.

17) دارچین بخورید:

برای فعال سازی انسولین، به غذای خود دارچین اضافه کنید. در اثر آن، قند بهتر آماده می شود، به همین دلیل بدن نیاز به انسولین کمتری پیدا می کند. حتی در مقادیر کم، دار چین در فعالیت انسولین مؤثر است و قند خون را تحت کنترل قرار می دهد.

18) کاری بخورید:

محققان دریافتند که کاری، بیماری دیابت را کنترل می کند و موجب ش قند خون می شود و مقاومت سلول را در مقابل انسولین بهبود می بخشد، از طرفی سبب کاهش کلسترول خون می شود. محققان اسرائیلی نیز به نتایج مشابهی دست یافته اند. آنها دریافته اند که کاری، قند و کلسترول خون را در حد طبیعی و نرمال کاهش می دهد. چون در کاری ماده مؤثری به نام «گالاکتومانان» (Glactomannan) وجود دارد.

۱۹) لوبیا و عدس بخورید:

از مواد غذایی غنی از فیبر، مثل لوبیا و «عدس» تغذیه کنید. این مواد علاوه بر دارا بودن مواد سلولزی محلول، موجب کاهش قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول خون و کنترل آنها می شوند و برای بیماران دیابتی مفیدند.

قند و چاقی

۲۰) ماهی بخورید:

محققان هلندی دریافته اند، ماهی می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم را ، به دلیل دارا بودن چربی امگا ۳ به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. این نوع چربی سبب می شود که انسان کمتر به بیماری دیابت مبتلا شود.

۲۱) بروکلی بخورید:

بروکلی غنی از فلز کروم است. این فلز ضمن این که مقاومت سلول را در برابر انسولین برطرف می کند، می تواند به افرادی که قند خون آنها کم است، کمک شایانی کند و قند خون را در حد طبیعی و نرمال حفظ کند. علاوه بر بروکلی، مواد غنی از کروم عبارتند از» فندق جات، صدف، قارچ، جو، ریواس.

نبایدهایی در مورد قند خون، انسولین و لاغری

1)صبحانه شیرین میل نکنید:

فردی که صبح انسولین بدن خود را تحریک کند، ناهار غذای بیشتری می خورد. بنابراین این گونه مواد غذایی را بعد از ظهر میل کنید تا از تأثیرات منفی آن کاسته شود.

۲) نخوردن غذاها با هم:

هرگز غذاهایی را که شاخص قند متوسط یا زیادی دارند، با «غذاهای چرب» نخورید، چون در این صورت چربی باسن و کمر به دو برابر می رسد.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



۳) از نوشیدن شربت و نوشابه های شیرین پرهیز کنید:

لیموناد، آب میوه های شیرین، کانادا و سون آپ همگی شیرین اند. از نوشیدن آنها اجتناب کنید حتی در چای خود شکر نریزید.

۴) پرهیز از مواد قندزا:

از خوردن مواد غیر ضروری با شاخص قند زیاد، کنسرو با شاخص قند زیاد و از خوردن کیک و شیرینی پرهیز کنید. 


1499
0
 
6

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi