مورد علاقه ها 0

خواص مواد پروتئین دار برای کاهش وزن لاغری و تناسب اندام

رابطه پروتئین و لاغری

هورمون «انسولین» ضد هورمون لاغری عمل می کند. با افزایش پروتئین خون، تولید گلو کاگن و هورمون رشد (H . G . H ) بیشتر می شود و انسان به راحتی می تواند چربی بدن خود را آب کند. پروتئین بدن از ۲۰ اسید آمینه تشکیل شده است که روزانه ۱۰ اسید آمینه باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شود، زیرا انسان قادر نیست آنها را تولید کند یا بسازد. عدم وجود حتی یکی از آنها سبب عدم ساخت و تولید هورمون رشد می گردد، در نتیجه انسان چاق و فربه می شود.

رابطه پروتئین و لاغری(پروتئین چاق می کند یا لاغر؟)

به طور کلی پروتئین، رژیم غذایی صفر تلقی می شود، یعنی چاق نمی کند. برای این که یک گرم آن به پروتئین بدن تبدیل شود نیاز به انرژی است. این انرژی از طریق چربی های ذخیره شده دور باسن تأمین می شود یعنی اگر شما پروتئین بخورید، کالری مصرف می شود بنابراین با خوردن پروتئین چربی می سوزد و فرد لاغر می شود.

انسان چقدر به پروتئین نیاز دارد؟

اگر روزانه کمتر از ۴۰ گرم پروتئین بخورید، بدن تحلیل می رود، در چنین حالتی بدن از پروتئین ذخیره شده خود تغذیه می کند در نتیجه عضلات لاغر می شوند. به همین دلیل، دست کم پروتئین موردنیاز روزانه انسان را ۵۰ گرم در نظر گرفته اند.
اگر نمی توانید هر روز گوشت و ماهی بخورید، بهتر است پروتئین مورد نیاز را از طریق پودر پروتئین تامین کنید. خوردن پروتئین هیچ خطری ندارد و از طریق کلیه ها دفع می شود.
سعی کنید هر روز پودر پروتئین بخورید. رمز لاغری در این است. پروتئین خون، پایه و اساس هورمون های لاغری است و ماده اولیه مغز را تشکیل می دهد و موجب توانایی و تحرک بدن می شود و انسان را خوشحال و راضی می کند.

لاغری

برای لاغر شدن موارد زیر را رعایت کنید:

۱) پروتئین خون خود را اندازه گیری کنید

به پزشک مراجعه کنید و بخواهید تا پروتئین خون شما را بررسی کند. به احتمال ۹۵ درصد، پروتئین خون شما، کمتر از 6/ 8 گرم در دسی لیتر است. شایان ذکر است که وقتی پروتئین خون افزایش یابد، انسان سبكبال می شود و چربی بدن او به آسانی می سوزد.

۲) با پودر پروتئین شروع کنید

پس از اطمینان از مقدار پروتئین خون خود، می توانید ۳ قاشق غذاخوری پودر پروتئین را در کمی آب بریزید و آن را بنوشید. پودر پروتئین را می توان در آب میوه یا ماست ریخت و آن را خورد. مواد حیاتی و ویتامین های موجود در آب میوه موجب می شوند که اسیدهای آمینه به راحتی درون سلول انتقال یابند.

۳) هر چهار ساعت پروتئین بخورید

سعی کنید هر ۴ ساعت یک وعده یا ۳۰ گرم پروتئین بدون چربی بخورید. اگر نمی خواهید آشپزی کنید کافی است از پودر پروتئین تغذیه کنید. پروتئین موجب لاغری و سوختن چربی می شود.

4) بهتر است پروتئین های گیاهی و حیوانی را با هم بخورید

مصرف پروتئین گیاهی و حیوانی یا غلات با سبزی ها، سبب افزایش ارزش بیولوژیکی پروتئین می شود. در اثر خوردن سیب زمینی با تخم مرغ یا لوبیا با ذرت و نخود با ارزن، ارزش بیولوژیکی ارتقا می یابد.

۵) اسید آمینه های ضروری بدن خود را اندازه بگیرید

از پزشک خود بخواهید ۱۰ اسید آمینه ضروری بدن شما را اندازه بگیرد. برخی از این اسیدها در سطح بالا و تعداد دیگری در سطح پایین تری قرار دارند. برای مثال ممکن است بدن شما از نظر اسیدهای آمینه که در هورمون های رشد دخالت دارند، کمبودهایی داشته باشد.

6) بنوشید و باز هم بنوشید

با نوشیدن آب زیاد، کلیه ها سالم می مانند و بهتر به بدنی و آب سبزی و چای برای بدن بسیار لازم و ضروری است.سعی خود عمل می کنند. سعی کنید دست کم روزانه ۳ لیتر آب بنوشید. نوشیدن معدنی و آّب سبزی برای بدن بسیار لازم است.

7) لوبیا بخورید

لوبیا یا سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. شیر، سویا و سایر و آورده های سویا به علت داشتن ماده ی مؤثری به نام «فيتواستروژن» (phytoostrogen) انسان را در مقابل سرطان مصون می دارد. شاخص قند سویا در سطح پایینی قرار دارد و چون غنی از پروتئین است به راحتی چربی بدن را می سوزاند.

۸) ماهی بخورید

بهترین منبع تأمین پروتئین، ماهی است. ماهی، حاوی تمام اسیدهای آمینه مهم و ضروری است. علاوه بر آن در ماهی، اسیدهای چرب امگا ۳ که برای بدن بسیار مفید است به اندازه کافی وجود دارد ایده آل ترین «شیوه تغذیه» برای حفظ سلامت انسان، خوردن چهار تا پنج بار ماهی در هفته است. بهتر است دو وعده ی آن از نوع ماهی دریایی باشد اگر ماهی دوست ندارید می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از داروخانه ها که به صورت قرص یا کپسول عرضه می شود، تهیه کنید.

۹) به ویتامینهای گروه B توجه کنید

برای تأمین پروتئین بدن خود، به ویتامین های گروه B نیاز دارید. سعی کنید هر روز ۳۰-۱۰ میلی گرم ویتامین B5 در حدود ۴۰-۱۰ میلی گرم ,B6 حدود ۱۰۰۰-۴۰۰ میکروگرم، 9B و ۱۵-۵ میکروگرم،12B را به صورت قرص بخورید.

10) چربی بدن بدون کارنیتین نمی سوزد

کارنیتین، مولکول های چربی بدن را خارج می کند و آن را به میتوکندری ها، انتقال می دهد و به انرژی تبدیل می کند. در ماهی و گوشت طیور به اندازه ی کافی وجود دارد. مصرف ۴-۲ گرم کارنیتین در روز (در پودر پروتئین)، موجب مصرف بیشتر اکسیژن می شود و چربی بدن را می سوزاند.

۱۱) راه بروید و بدوید

در اثر راه رفتن و دویدن، مقدار نورآدرنالین، دوپامین و اپی نفرین در مغز افزایش می یابد. با افزایش این هورمون ها، تحرک انسان زیاد می شود این هورمونی از اسید آمینه ی ضروری تیروزین به وجود می آیند که در پودر پروتئین موجود است.

۱۲) غذای خود را با لیمو ترش بخورید

روی ماهی، سینه مرغ یا بوقلمون و یا در ماست خود لیمو ترش بچکانید. این کار موجب هضم بهتر پروتئین می شود و اسیدهای آمینه را به جایگاه مناسب خود، یعنی ۷۰ میلیارد سلول بدن می رساند.

پروتین چاق میکند یا لاغر

ایکوزانویید؛ سوپر هورمون و چربی

جزء فوق هورمون ها محسوب می شوند. دو نوع ایکوز وجود دارد: ایکوز خوب و ایکوز بد. اگر مقدار ایکوز بد زیاد باشد وزن انسان زیاد و اغلب فرد دچار دردهای مفصلی می گردد.
ایکوز انوییدهای بد، هورمون انسولین را تحریک می کنند و موجب مهار شدن ایکوز خوب می شوند. در نتیجه چربی در باسن و شکم جمع می شود. برعکس ایکوز خوب موجب «لاغری» می شود و تولید هورمون انسولین را مهار می کند و از طرفی هورمون گلوکاگن (هورمون لاغری) را افزایش می دهد.

چه عواملی موجب تحریک ایکوز بد می شوند؟

1)چربی های حیوانی.
۲) شکر و مواد غذایی غنی از کربوهیدرات.
۳) اسیدهای چرب ترانس.
۴) اسید آراشیدونیک.
۵) اسیدهای چرب امگا ۶.
۶) مصرف کم اسیدهای چرب امگا ۳.

چه عواملی موجب تحریک ایکوز خوب می شوند؟

1) از اسیدهای چرب غیراشباع ساده مثل: روغن زیتون، بادام، فندق، «آواکادو»، کلزا و بادام زمینی استفاده کنید.
۲) اسیدهای چرب امگا ۳ مثل ماهی، روغن کتان، بادام زمینی و کنف.
۳) ورزش یا تمرین های کششی.
۴) مصرف پروتئین بدون چربی.
۵) مواد غذایی با شاخص گلی سمیک پایین.
۶) ورزش های ایروبیک (هوازی) مثل دوچرخه سواری، راه رفتن و قدم زدن.
چربی های مضر و مزاحم در باسن ذخیره می شوند، در حالی که چربی های فعال گیاهی، ایکوز خوب را به وجود می آورند و موجب لاغری، خوش اندامی و سلامت انسان می گردند.

پروتین و لاغری

بایدهای تغذیه ای برای لاغر شدن

۱) چربی کمتری مصرف کنید

مصرف حدود ۷۰ گرم چربی در روز برای بدن کافی است.

۲) نوع چربی مصرفی را تغییر دهید

سعی کنید چربی های حیوانی مثل: کالباس، سوسیس، ۔ خامه، پنیر، تخم مرغ و گوشت های قرمز را کاهش دهید و به جای چربی حیوانی از چربی های گیاهی سالم و ماهی استفاده کنید.

۳) روغن زیتون بخورید

خوردن روزانه ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون موجب شادابی ۷۰ میلیارد سلول بدن می شود.

۴) در هفته 3 بار ماهی بخورید

می توانید از ماهی های چرب تغذیه کنید آنها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند.

۵) اسید لینولئیک بخورید

مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن کتان یا بادام زمینی برای بدن مفید است. آنها حاوی اسید لینولئیک می باشند. این اسید موجب خارج شدن ذخیره چربی بدن می شوند و ایکوز خوب را در انسان به وجود می آورد.

۶) از چربی های غیر اشباع ساده استفاده کنید

به غیر از روغن زیتون، روغن های کلزا، فندق، آواکادو و کنجد نیز حاوی اسیدهای چرب سالم اولئیک هستند. این روغن ها می توانند حرارت نسبتا زیادی را تحمل کنند.

۷) از فندق جات استفاده کنید

فندق جات قلب و روح شما را سالم می کند. حاوی چربی های گیاهی، املاح و ریز مغذی های لازم هستند. مصرف یک قاشق غذاخوری در روز از این روغن ها یا خوردن چند دانه از آنها شما را سالم نگه می دارد.

۸) گوشت طیور، گوساله، حیوانات غير اهلی و بره را ترجیح دهید

گوشت گاو نسبت ایکوز خوب را به ایکوز بد نامتعادل می کند و موجب تحریک هورمون انسولین می شود و ذخیره چربی را در بدن افزایش می دهد.

۹) آواکادو بخورید

اسید اولئیک و ویتامین های موجود در آواکادو موجب لاغری می شوند.

۱۰) آنتی اکسیدان و سلنیوم بخورید

آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین های C و E و بتاکاروتن و هم چنین عنصر سلنیوم از اکسیده و تند شدن اسیدهای چرب غیراشباع جلو گیری می کنند.

۱۱) از ایکوز خوب محافظت کنید

برای این که سوخت و ساز بدن شما کامل باشد و هورمون لاغری ساخته شود، بدن به ویتامین های B3 و 6B و عناصر روی و منیزیم نیاز دارد.

۱۲) از روغن هایی که به روش سرد استحصال می شوند، استفاده کنید

این روغن ها مواد همراه بیشتری دارند و از آروما و عطر و بوی بهتری برخوردارند. نکته قابل توجه این که روغن های استحصالی به روش سرد در مقابل فاسد شدن حساس اند. بنابراین باید به صورت تازه مصرف شوند. روغن زیتون را می توان تا یک سال و سایر روغن ها را که به روش سرد استحصال می شوند، تا ۱۲ هفته نگهداری کرد.

۱۳) قبل از غذا سالاد بخورید

در سالاد روغن زیتون بریزید و یک بشقاب پر، «سالاد» بخورید. در نتیجه مقدار کمتری غذای اصلی و دسر خواهید خورد.

۱۴) ورزش کنید

هر روز نیم ساعت ورزش کنید (زیر حداکثر مرز نبض خود). راه رفتن و دویدن موجب آب شدن چربی های باسن می شود و ایکوز خوب را در بدن به وجود می آورد از طرفی تولید هورمون انسولین کاهش می یابد.

15) آرام باشید و هیجان را از خود برانید

استرس موجب تحریک هورمون کورتیزول و ایکوز بد می شود. بنابراین سعی کنید اضطراب و هیجان نداشته باشید.

پروتیئن و لاغری

نبایدهایی برای لاغر ماندن:

1) کمتر چربی بخورید

2) کمتر گوشت قرمز بخورید

زیرا حاوی مقدار نسبتا زیادی اسید آراشیدونیک هست این اسید ماده ی اولیه ایکوز بد است و جلو تجزیه چربی را در بدن می گیرد.

۳) از خوردن سیب زمینی سرخ کرده و محصولات آماده و حاضری مثل پیتزا پرهیز کنید

چون حاوی چربی های اشباع شده اند و موجب ذخیره چربی در باسن می شوند، علاوه بر آن حاوی «اسیدهای چرب» ترانس هستند و سلامت انسان را به مخاطره می اندازند.

۴) اگر مارگارین می خورید، باید کیفیت مطلوبی داشته باشد

چربی های اشباع شده و هم چنین اسیدهای چرب ترانس را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. البته مارگارین های رژیمی فاقد چربی های ترانس هستند و علاوه بر آن حاوی دست کم ۴۰ درصد چربی های غیر اشباع می باشند.

۵) از چربی های امگا ۶ زیاد استفاده نکنید

مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن آفتاب گردان یا روغن ذرت کافی است. بهتر است از روغن های ظریف و خوب در غذاهای سرد استفاده کنید مثل روغن زیتون. 

6)از خوردن توأم غذاهای شیرین به همراه غذاهای چرب بپرهیزید

با خوردن آنها انسولین به سرعت وارد خون می شود و چربی ذخیره می گردد.

7) از روغن های تصفیه شده که حرارت زیادی می بینند استفاده نکنید

در این روغن ها ویتامین ها از بین می روند و اسیدهای چرب ترانس به وجود می آیند که انسان را چاق می کنند.



1327
0
 
4
دیدگاه ها