مورد علاقه ها 0

تمام خواص گیاهی و درمانی هویج

خواص هویج


خواص دارویی و درمان هویج

گیاه دوساله است که ریشه راست و ساقه بی کرک دارد و نوع پرورش یافته آن در بیشتر مناطق کشت می شود.قسمت مورد استفاده گیاه هویج، ریشه، میوه و تخم آن است.

ترکیبات ساختاری هویج

دارای 87درصد آب،1/5درصد مواد ازته،0/2درصد چربی،8درصد مواد گلوسیدی،حدود 1/5درصد سلولز،مقداری ماده رنگی کاروتن (ویتامین آ) و دیاستازهای مختلف و «ویتامین ها»ی آ، بی، سی، دی و ای است.

خواص دارویی هویج

در هویج یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که دارای ویژگی تقلیل «قند خون» است. این عقیده قدیمی، که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست، کاملا اشتباه است و بیماران دیابتی می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند. هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفید ترین گیاهان برای بدن است. خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماری های عفونی زیاد می کند.
مصرف هویج در برطرف کردن بیماری هایی نظیر آب آوردن نسوج بدن، عدم «دفع ادرار»، تحریک «مجاری هضم» و تنفسی، سرفه های مقاوم، آبسه، اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسایی دارد.

خواص هویج

از هویج می توان در موارد زیر استفاده کرد:

۱) برای برطرف کردن «یبوست»، یک کیلو هویج را رنده کنید و در مقداری آب در ساعت بجوشانید تا مانند ژله شود و صبح ناشتا چند قاشق از آن را بخورید.
۲) سوپ هویج برای کودکان شیر خوار که معده حساسی دارند مفید است ابتدا ۲۰۰ گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یک لیتر آب اضافه کنید و بجوشانید تا هویج کاملا نرم شود. سپس آن را از صافی بگذرانید و به نسبت مساوی با شیر مخلوط کنید و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید.
۳) یک قاشق غذاخوری تخم هویج را در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۵ دقیقه دم کنید. این دم کرده نیروزا، اشتها آور، مدر، زیاد کننده شیر خانم های شیرده و قاعده آور می باشد.
۴) برگ هویج را با آب بجوشانید و غرغره کنید. این جوشانده برای درمان آبسه مخاط «دندان و دهان» موثر است، به علاوه می توان برای رفع ترک و خراش پوست از آن استفاده کرد.
۵) هنگامی که کودک شروع به دندان در آوردن می کند، یک قطعه هویج باریک را برای دندان زدن به او بدهید.

6) اگر آب هویج را روی صورت بکشید باعث روشن شدن و جلوه «پوست صورت» می شود.
۷) اگر می خواهید لاغر شوید همه روزه و همراه با غذا هویج خام بخورید.
۸) اگر می خواهید چاق شوید به عنوان صبحانه آب هویج بخورید.
۹) هویج و پیاز را با هم بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه کنید، داروی موثری برای درمان بیماری های عصبی، امراض کلیوی و هم چنین «جوان کننده پوست» است.

خواص هویج

۱۰) خوردن هویج برای درمان بواسیر موثر است.
۱۱) هویج برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا اثر معجزه آسا دارد.
۱۲) خوردن هویج «جوش های صورت» را درمان می کند.
۱۳) هویج برای «تقویت قوای جنسی» و تحریک کبد و روده ها داروی موثری است.
۱۴) در فرانسه بیمارستان معروفی وجود دارد که برای درمان بیماری های کبدی فقط از سوپ استفاده می کنند. دستور تهیه این سوپ به شرح زیر است:
حدود ۷۵۰ گرم هویج رنده کنید و آن را در ظرفی که مقداری آب نمک دارد بریزید. سپس به آن یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری کره اضافه کنید و بجوشانید و با حرارت ملایم بپزید تا آب آن بخار شود و هر روز یک بشقاب از آن را میل کنید.
۱۵) هویج اعمال روده ها را منظم و کمبود الياف غذاهای گوشتی را جبران می کند، بنابراین آنهایی که گوشت زیادی مصرف می کنند حتما باید هویج بخورند تا مشکل یبوست نداشته باشند.
۱۶) برای برطرف کردن «اسهال» بچه ها بهترین دارو سوپ هویچ است. برای این منظور باید ۵۰۰ گرم هویج را رنده کنید و آن را در یک لیتر آب بجوشانید تا هویج کاملا پخته و نرم شود. سپس آن را در آسیاب برقی بریزید که به صورت شربت در آید بعد به آن آب اضافه کنید تا حجم آن یک لیتر شود برای بچه هایی که معده حساسی دارند سوپ هویج بهترین دارو است و می توان در روز یک با دو بار به جای شیر به بچه سوپ هویج داد. حتی به بچه هایی که کمتر از 3 ماه دارند یعنی یک وعده شیر و یک وعده سوپ هویج و بعد از 3 ماهگی این روش تبدیل به یک وعده سوپ و دو وعده شیر می شود.
۱۷) آب هویج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می کند.
۱۸) اگر آسم با گرفتگی صدا دارید آب هویح بخورید.
۱۹) خانم هایی که پوست حساس دارند، حتما باید پوست صورت و گردن خود را با آب هویح پاک کنند. دم کرده تخم هویج و با جویدن تخم هویج گاز معده را خارج می کند و فعالیت روده را زیاد می کنند پوست هویج را نباید هیچ گاه کند زیرا مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد بلکه باید آن را با برس شست و مصرف کرد.

خواص هویج

مضرات هویج

با وجود تمام خواص مفیدی که هویج دارد نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. دیده شده رنگ پوست و «چشم »کسانی که هویج زیادی مصرف می کنند زرد می شود که البته خطری ندارد، چون اگر چند روزی هویج مصرف نکنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود بر می گردد.

راز هویج پخته

متخصصان تغذیه بر این عقیده اند خوردن خام سبزیجات باعث افزوده شدن به جذب مواد آلی، «معدنی» و ویتامین های آنها می شود، اما بر اساس آزمایش های به عمل آمده در دانشگاه آرکانزاس به این نتیجه رسیده اند که پختن هویح باعث بالا رفتن ارزش غذایی آن می گردد.
پزشکان مواد غذایی دریافتند پختن و پوره کردن هویج تا ۳۴ درصد موجب افزوده شدن به آنتی اکسیدان و کربونیک اسید، مواد مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز می شود. یکی دیگر از نقش های مهم این نوع سبزی ایجاد مقاومت بدن در برابر هجوم مولکول های بیماری زا به خصوص بیماری سرطان است.

بهترین روش برای پخت هویج

آنها را در ظرف محتوی آب به طوری که تهشان مقداری کم آب باشد بگذارید و روی شعله آرام گاز قرار دهید. در این روش بیشترین مقدار کربونیک اسید از یاخته های آن آزاد می شود.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2374
0
 
8
دیدگاه ها