مورد علاقه ها 0

عوامل بسیار مهم در افزایش و کاهش قد و وزن کودکان

قد و وزن کودکان

از ویژگی های منحصر به فرد دوران کودکی و نوجوانی می توان به رشد سریع و تکامل در این سنین اشاره کرد. بدیهی است عوامل بی شماری می توانند بر این روند، تأثیر مثبت یا منفی داشته باشند که مهمترین آنها عبارتند از :
۱) وراثت: این عامل مهمترین فاکتور مؤثر در رشد است و در افراد و نژادهای گوناگون متفاوت است.
۲) تغذیه: «کیفیت و کمیت تغذیه» در ماه های اول زندگی تأثیر به سزایی بر روند رشد دارد، زیرا اثرات سوء تغذیه در اوایل کودکی می تواند باعث بروز عوارض دائمی در کودک شود. به همین دلیل باید توجه خاصی به فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و بیمار
ی های سوء جذب در این سنین شود. زیرا این سه عامل نقش تعیین کننده ای در بروز سوء تغذیه دارند.

تأثیر روی بر رشد قد و ضریب هوشی کودکان

«روی» از جمله مواد معدنی است که با تأثیر بر «فعالیت هورمون» «سوماتو مدین» که هورمون رشد در کبد آن را می سازد به ایجاد بافت غضروفی و استخوانی کمک می کند و ضمنا عامل مؤثری در رشد بدن به حساب می آید. به طور طبیعی در بدن هر فرد ۲ تا ۳ گرم روی وجود دارد که نسبت قابل توجهی از آن در استخوان ها و حدود ۲۰ درصد در پوست بدن جای دارد و عاملی اساسی در رشد بدن، خصوصا در سنین جوانی و اوایل تولد به حساب می آید و در صورت کمبود آن نیز، مشکلات زیادی از جمله کاهش رشد، کوتاهی قد و رنگ پریدگی بروز می کند. کمبود روی با تأثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح «تستسترون» جلوگیری می کند.
همچنین کمبود آن با تأثیر بر اعصاب، موجب کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد خصوصا کودکان می شود. روی تأثیر مثبت پر «غده تیروئید» و ترشح انسولین دارد و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید «ویتامین D»و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی مؤثر است و کمبود آن موجب مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد.
روی در افزایش اشتهای افراد هم تأثیر گذار است و بر اثر کمبود آن انسان دچار مشکل کم اشتهایی و در نتیجه کمبود آهن می شود. روی بر سوخت و ساز غذاها و چربی ها نیز موثر است و به هضم و جذب صحیح غذاها و چربی ها کمک می کند. روی عامل تولید DNA , RNA سلولی و در تقسیم و رشد سلولی مؤثر است.

قد و وزن کودکان

پس مصرف غذاهای پروتئینی مثل: گوشت، لبنیات، حبوبات، تخم مرغ و غلات که از منابع روی است توصیه می شود. در بعضی از کشورها غذاهای غنی شده با روی از جمله شیر خشک ماکارونی و غلات، موجب پیش گیری از مشکلات کمبود روی شده است.
3) هورمون ها: بعضی از هورمون ها مانند: هورمون های رشد، تستسترون و انسولین بر روند رشد و غدد متابولیسم بدن تأثیر به سزایی دارند.
4) بیماری های مزمن: بعضی از بیماری ها مانند «اسهال»، استفراغ، بیماری های انگلی و ... می توانند باعث بروز سوء تغذیه و سوء جذب شوند و برای رشد و نمو خطر آفرین باشند.

5) عوامل روحی و روانی: طبق یک تحقیق، بچه هایی که شرایط روحی و روانی بهتری نست به کودکانی که تغذیه خوبی دارند ولی مورد محبت قرار نمی گیرند رشد مناسب تری دارند.
6)فصل سال: بعضی از محققین معتقدند کودکانی که در «فصل بهار» متولد می شوند رشد قد بیشتری دارند و کودکانی که در فصل زمستان به دنیا می آید بیشتر وزن می گیرند.

حدود طبیعی افزایش قد و وزن در سال های اول زندگی

در چند ماه اول زندگی، رشد کودک بسیار سریع و روند افرایش وزن، قد و دور سر کودک به خوبی مشهود است. در ماه نهم زندگی حداکثر رشد در بافت های زیرجلدی ديده مي شود و از آن پس یعنی در ماه دهم بسیاری از موارد در اشتهای کودک کاهش می باید.(بی اشتهایی فیزیولوژیکی) و کودکی که چاق به نظر می رسید، عضلانی تر و لاغرتر به نظر می رسد که این مسئله تقريبا طبیعی است، به طور کلی کودک در سال اول زندگی حدود ۳ برابر وزن تولد خود، افزایش وزن پیدا می کند و در سال دوم، حدود 2.5کیلو گرم به وزن کودک اضافه خواهد شد و در سال سوم تا پنجم سالانه حدود ۲ کیلو گرم افزایش وزن خواهد داشت.
از 3ماهگی تا 12 ماهگی= سن بر حسب ماه+9، تقسیم بر دو = وزنkg
از 1سالگی تا 6سالگی= 8+(سن بر حسب سال×2)= وزنkg
از 6 تا 12سالگی= 5-(سن بر حسب سال× 2) و سپس تقسیم بر 2= وزنkg

جدول قد و وزن کودکان

از طرف دیگر با استفاده از جدول زیر می توان حدود وزن طبیعی فرد را تا سن 10 سالگی سنجيد.
۲ برابر وزن زمان تولد                                 وزن در ۵ ماهگی
۳ برابر وزن زمان تولد                                 وزن در 1سالگی
۴ برابر وزن زمان تولد                                 وزن در ۳ سالگی
۶ برابر وزن زمان تولد                                 وزن در ۵ سالگی
۷ برابر وزن زمان تولد                                 وزن در ۷ سالگی
۱۰ برابر وزن زمان تولد                               وزن در ۱۰ سالگی

عوامل موثر تغذیه ای در افزایش قد

به عوامل بی شماری مانند: تعذبه، وراثت، هورمون ها و ... بستگی دارد که با رعایت تغذیه صحیح و ورزش مناسب می توان بهترین بهره را از آن برد.

1) دریافت کالری با توجه به قد،وزن،سن،جنس و نوع فعالیت 

2) دریافت متناسب هر یک از پروه های غذایی مانند کربوهیدرات ها، «پروتئین ها»، املاح و ویتامین ها که برای رشد و سلامنی مورد نیازند.
عوامل بسیاری در تنظیم برنامه غذایی همه افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان دخیل است. این عوامل بسته به نوع فعالیت،قد،وزن،سن،جنس و فصل سال و ... تغییر می کند. اما در تنظیم برنامه غذایی مهمترین اصل، محاسبه میزان کالری مورد نیاز برای فرد مورد نظر است. همانطور که میدانیم مواد غذایی اصلی به سه دسته: کربوهیدرات ها ،پروتئین ها و چربی ها تقسیم می شوند و بدن انسان در مورد دو گروه اول یعنی قند ها و پروتئین ها ظرفیت ذخیره سازی محدودی دارد در حالی که به طور کلی ظرفیت ذخیره چربی ها را نامحدود فرض می کنند. از طرفی بدن از قندها و چربی ها به عنوان منابع تولید انرژی استفاده می کند و این در حالی است که از پروتئین ها بیشتر برای ساخت و ساز بدن استفاده می شود، یعنی برای افزایش قد،وزن و به طور کلی در هر ساخت و سازی، از پروتئین ها در کنار بقیه عوامل موثر در رشد و نمو استفاده می کند.
(قد پدر- 13)+قد مادر تقسیم بر 2 = قد نهایی دختران
(قد مادر+ 13)+قد پدر تقسیم بر 2 = قد نهایی پسران 

قد و وزن کودکان


ورزش و تاثیر آن در قد

ورزش از دو طریق به سواندن کالری ها و کاهش وزن کمک می کند. ئرزش باعث عملکرد بیشتر و بهتر ماهیچه ها و عضلات بدن می شود و در عین حال بافت عضلانی را بزرگ می کند، از این رو سوخت و ساز بدن را بیشتر می کند. دو نوع ورزش داریم یعنی ایروبیک(توام با اکسیژن) که باعث می شود اکسیژن بیشتری از طریق ریه ها و خون به عضلات برسد مثل «پیاده روی»،دویدن،فوتبال و ...
این ورزش ها قلب و سیستم تنفسی (ریه ها) را تقویت می کنند. ورزش های غیر ایروبیک یعنی عاری از اکسیژن به ورزش هایی مانند وزنه برداری اطلاق می شود که برای سوخت به اکسیژن نیاز ندارند. بهترین نوع ورزش برای سوزاندن کالری ها، ورزش ایروبیک است. بهترین نوع ورزش برای افزایش سوخت و ساز بدن، ورزش های غیر ایروبیک محسوب می شوند. اگر چه برای «کاهش وزن»، آمیزه ای از این در ورزش بهترین محسوب می شود. همیشه سه تا چهار ساعت قبل از ورزش غذا صرف شود.
صبحانه های کم چرب و پر کربوهیدرات مانند: برشتوک، غلات صبحانه، میوه، ماست، آب میوه، نان، ماکارونی و برنج مناسب هستند. از مصرف مواد غذایی پرچرب، مانند «سیب زمینی سرخ کرده» خودداری کنید. پس از ورزش نیز همین ا رعایت کنید و آب زیادی بنوشید.

آیا افزایش قد بعد از بلوغ امکان پذیر است؟

خیر، به دلیل بسته شدن صفحات رشد استخوانی، هیچ دارویی برای افزایش وجود ندارد و تمام تبلیغات در این مورد گمراه کننده است.

کمتر گوشت بخورید تا لاغر شوید!

بررسی ها نشان می دهند که رژیم غذایی بدون گوشت می تواند در کاهش وزن موثر باشد. دانشمندان پس از بررسی عادات غذایی بیست و دو هزار نفر (شامل افراد گوشت خوار و گیاه خوار) در طی بیش از ۵ سال، دریافتند که افراد گوشتخوار با تغییر دادن رژیم غذایی خود به گیاهخواری می توانند چندین کیلو گرم از وزن خود را کاهش دهند. بر خلاف تصور عموم مردم، که فکر می کنند رژیم پر کربوهیدرات و کم پروتئین در کاهش وزن نقش دارد، بیشترین میزان کاهش وزن با رژیم غنی کم کربوهیدرات و پر از پروتئین حاصل می شود. در بین تمام افراد مورد مطالعه، کمترین افزایش وزن در بین گیاه خواران و افرادی دیده شده که از محصولات حیوانی کمترین استفاده را می کنند. علاوه بر رژیم غذایی، ورزش و فعالیت بدنی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در کاهش وزن به شمار می رود. امروزه نوع رژیم غذایی افراد نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت زندگی دارد، به طوری که رژیم غذایی نامناسب همراه با مصرف سیگار و الكل علت یک سوم از موارد سرطان را در کشورهای توسعه یافته تشکیل می دهند.

صبحانه، وعده غذایی مفید

سال هاست درباره اهمیت صبحانه و نقش آن بر سلامت انسان می شنویم، اما شاید ندانیم که یک صبحانه ی مفید به از دست دادن وزن نیز کمک می کند. برخی افراد این وعده غذایی مهم را از برنامه روزانه خود حذف می کنند، زیرا باید صبح زود از خانه خارج شوند و ترجیح می دهند چند دقیقه وقتی را که باید صرف خوردن صبحانه کنند، بخوابند. بعضی ها هم برای کاهش وزن از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند. اما اکنون مشخص شده که حذف این وعده غذایی منجر به افزایش وزن می شود. مطالعات نشان می دهند که کودکان و بزرگسالانی که به طور مرتب صبحانه می خورند به طور متوسط لاغر می مانند و طی روز گرایش کمتری برای دریافت کالری و خوردن پیدا می کنند.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3260
0
 
10
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi