مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی موخوره، ریزش و سفیدی مو و انواع کاشت مو

تقویت موی سر


تقویت موهای آسیب دیده

موهای شما هر روز به علل مختلف و متعددی دچار آسیب می شوند. استفاده مداوم از سشوار، مواد صاف کننده مو یا آسیب های محیطی مانند دود سیگار و آلودگی هوا سلامت موهای شما را به مخاطره می اندازند. از این رو، گاه و بی گاه باید موهایتان را تقویت کنید. هر شب قبل از خواب با نوک انگشتان، پوست کف سرتان را ماساژ دهید تا خون در آن به گردش در آید. شست تان را روی قسمت پشت سر که به گردن منتهی می شود کمی فشار دهید و با حرکات دورانی، آن نواحی را ماساژ دهید. هر شب قبل از خواب مقداری «روغن طبیعی تقویت کننده» به موهایتان بمالید و حوله ای دور سرتان بپیچید و صبح سرتان را بشویید.

مو خوره


موخوره

خانم هایی که زیاد به آرایشگاه می روند اکثرا مبتلا به مرض موخوره می شوند. اگر خانمی را در دو قیافه ؛ یکی موهای قشنگ و طبیعی و دیگری با موهای بدل نما و زیاد آب و رنگ خورده به نظر بیاورید آن وقت متوجه می شوید که مو چه نقش مهمی را در زیبایی انسان بازی می کند و چقدر باید در «نگاهداری موها»ی خود دقت کنید تا لااقل از این لحاظ لطمه ای به زیبایی شما وارد نشود. موخوره یکی از عوارضی است که در نتیجه بی توجهی در شستشو و نگاهداری سر بوجود می آید. وقتی مو به این مرض مبتلا شد از جلا و زیبایی خاص خود می افتد و کدر و گرد آلود و «خشک» به نظر می رسد که مجبور می شوید با کرم یا روغن های سر، جلای ظاهری مویتان را حفظ کنید در صورتی که این خود، نیز عامل ازدیاد موخوره است و همان روغن باعث سرایت موخوره به سایر قسمت های سر می شود.


انواع موخوره


شستن سر با صابون هایی که دارای اسید زیاد هستند و هم چنین خشک کردن موهای مرطوب با سشوارهای قوی و پر حرارت و اهمیت ندادن به غلظت موادی که برای آرایش موی سر به کار می رود از جمله عواملی هستند که ایجاد موخوره می کنند. هم چنین از مرتب پیچیدن و تر کردن سر، با آب هایی که املاح آهکی دارند باید خودداری کرد و مو را از گرد و خاک نیز حفظ نمود. شامپو خیلی زودتر از صابون سر را پاک می کند و نباید با شامپو مثل صابون سر را شست. حداکثر دو یا سه بار شستن سر با شامپو کاملا کافی است. مواد طبیعی و گیاهان بهترین وسیله شستشو است و بعد از آن صابون های کم اسید. استفاده از کرم های سر که دارای ماده گلیسیرین هستند مفید است و ماساژ دادن مو با آنها هر چند یکبار کاملا ضروری است.

مو خوره


علاج گیاهی موخوره

1) سوزاندن تنها راه صحیح آن است. چیدن جایز نیست چون ریشه موخوره را از بین نمی برد و مو دوباره بعد از رویش مبتلا می شود مگر این که ۲ یا ۳ بار پشت سر هم مو را کاملا کوتاه کنید.
۲) اگر موی سر را با محلول آب گردو بشویید باعث حفظ مو و نرمی و درخشندگی آن می شود.
۳) کته سالم، ماست خوب، پوست و آب چلتوک میل نمایید و با آب شنبلیله سر را نمناک کنید تا از شر موخوره نجات یابید.
۴) شستن سر با ختمی و سدر کلیه موجودات ریز را از بین می برد.

سفید شدن مو



چرا موهای انسان تدریجا سفید می شوند؟

مو را چنین تعریف می کنند: تارهای باریک و نازکی که در سر و پوست بدن انسان می روید. شکل لوله ای بسیار باریکی دارد که درون آن سوراخ است. هر تار مو دارای پیاز کوچکی است که در درون پوست قرار گرفته است. رنگ موها از ماده ای به نام پیگمان است. به مرور زمان که انسان سالخورده می شود و سنش بالا می رود، تولید پیگمان رفته رفته کاهش می یابد و بالاخره قطع می شود، آن وقت در ساقه مو فضایی انباشته از هوا پدیدار می شود. در این حالت سلول های مو رنگ اصلی خودشان را که تقریبا سفید است پیدا می کنند.

جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو

۱) بهترین غذاها که دارای بار آمنیونزوئیک اسید هستند برای جلوگیری از سفید شدن مو مفیدند. این اسید در این مواد زیر فراوان است: جگر، سبوس برنج، مخمر و ملاس سیاه
کم شدن «ویتامین های B» عامل اصلی پیر شدن و سفیدی و ریختن مو است.
۲) سوپ چلتوک و اشکنه سبوس و گوجه فرنگی و آب سبوس برنج.
برنج مانند گندم از دو قسمت تشکیل می شود قسمت خارجی چلتوک نام دارد و قسمت داخلی مواد نشاسته ای می باشد.
قسمت خارجی دارای ویتامین B به مقدار زیاد است ولی قسمت داخلی نه تنها ویتامین B ندارد بلکه دارای ماده ای است که ویتامین B را رسوب می دهد و به این جهت کسانی که برنج سفید کرده می خورند مبتلا به مرض بری بری می شوند. چینی ها برنج را با پوست می خورند و دیر پیر می شوند. و موی آنها سفید نمی شود و به «ریزش مو» هم مبتلا نمی شوند.
۳) نان جو از سفید شدن مو جلوگیری می کند.
۴) روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغن ها است. این غذا و دارویی تاثیرش به خوبی و سرعت چلتوک برنج نیست. برای سیاه شدن موی دورانه نیم سیر پوست چلتوک را با لیمو عمانی دم کنید و میل نمایید.
 

ریزش مو


درمان ریزش مو

ریزش مو علل گوناگونی دارد مانند: وراثت، مشکلات هورمونی، اختلالات تغذیه ای (مثل رژیم های لاغری و سوء تغذیه)، «استرس» و تنش های عصبی، بارداری و شیر دادن نوزاد، آسیب رسانیدن به موها از طریق رنگ، مش، سشوار کردن موها. ولی شایع ترین علت ریزش مو در آقایان آندروژنتیک (مردان) است که به دلیل ارثی رخ می دهد.

راه های جلوگیری از ریزش مو

1) برای جلوگیری از ریزش موی سر باید ۱۰ روز پی در پی سر را با روغن زیتون مالش داد و قبل از خواب آن را شست و خوابید و صبح موقع برخاستن با آب نیم گرم و صابون شست.
۲) پوست پسته را بکوبید و با آب بجوشانید و صاف کنید و سر را با آن بشویید.
۳) جوشانده برگ و ریشه گزنه را با جوشانده آویشن شیرازی مخلوط کنید و موی خود را با آن بشویید.
۴) ۱۰۰ گرم مریم گلی (گلپوره) را در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و موی خود را با آن بشویید. پیازهای مو را تقویت و از ریزش مو و یا پوسته پوسته شدن سر جلوگیری می کند.
۵) پوست موی سر را با آب شاهی مالش دهید.
۶) سوپ کلم میل کنید.
۷) مرهم گردو: یک مشت شکوفه های تازه درخت گردو را نیم ساعت در ۳۵۰ گرم پیه خوک بی نمک بجوشانید. بعد از نیم ساعت محتوی ظرف را در هاون بریزید و خوب بکوبید تا مخلوطی یکسان به وجود آید. بعد آن را در ظرف چینی با بلورین بریزید و در جای خنک نگه دارید. هر وقت به آن احتیاج پیدا کردید به پوست خود بمالید تا خارش پوسته سر و ریزش مو را برطرف کند.
۸) ليمو سلول های پوست را تجدید می کند و مانع ریزش مو می شود و پوست سر را تقویت می کنند
۹) جوشانده سنا در سرکه.
۱۰) جوشانده غليظ آویشن شیرازی.

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



تقویت و رویانیدن مجدد مو

۱) آب برگ کنجد برای تقویت مو و رشد آن تاثیر خوبی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن و فشار دادن گرفت و به سر مالید.
۲) جوشانده مخلوط برگ کنجد با حنا برای دراز و مشکی شدن مو مفید است.
۳) روغن نخود سیاه را بجوشانید و میل کنید که برای تقویت مو مفید است.
۴) برای نگهداری و رشد مو، گردو، فندق، شیر، ماست مخمر و گوشت مفید است.
۵) پیاز نابود کننده و ضد ویتامین B می باشد. پیاز دارای گوگرد است و برای رشد موهای بدن بسیار لازم است.
۶) اگر می خواهید موهای سر شما پرپشت شود از سبزیجات استفاده کنید. نعناع، تره، تره تیزک، بولاغ اوتی، برگ کلم، تربچه و مهمتر از همه شنبلیله پخته را غذای روزانه اضافه نمایید
.

طاسی سر


جلوگیری از طاسی سر

۱) آبلیمو از طاس شدن جلوگیری و موهای سر را تقویت می کند پس آبلیمو را به سر خود بمالید.
۲) سبوس برنج نیز برای جلو گیری از طاس شدن مفید است و عمر مو را طولانی می کند.

کاشت مو

با کاشت موی طبیعی می توان موهای از دست رفته را جایگزین کرد و فرد دارای موهایی می شود که یک عمر برایش باقی می ماند و از داشتن آنها لذت خواهد برد.

کاشت موی سر


روش های کاشت مو

این کار به دو روش میکروسرجری (FUT) و روش جدید غیر جراحی (FIT) اجرا می شود. طریقه کاشت مو در هر دو روش یکسان است و موها به صورت تک تک (تک فولیکولی) کاشته می شوند و اختلافات این دو روش فقط در طریق برداشتن موها است.

روش میکرو سر جری (FUT)

در این روش با بی حسی موضعی و بدون احساس درد یک نوار از پشت سر برداشته می شود. طول این نوار بلند ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر و عرض آن ۱۰ تا ۱۸ میلی متر است. ابعاد این نوار محدودیت دارد زیرا باید پوست تحمل کشش آن را داشته باشد تا اسکار (جوشگاه) آن به صورت یک خط مویی در آید و معلوم نشود (خط مویی مورد بحث که محل بسته شدن پوست می باشد معمولا بسیار نازک می باشد و زیر خواب موهای پشت سر مخفی می شود).

مزایای (FUT)

حُسن بزرگ FUT این است که در یک جلسه ۵-۴ هزار تار مو کاشته می شود و لذا اتلاف وقت خیلی کم است. بزرگترین مزیت FUT کیفیت بالای موهای برداشته شده (نسبت به FIT) است. بدین معنی که موها در FUT دارای چربی دور فولیکولی بیشتری هست و به اصطلاح چاق تر هستند. به همین دلیل برای جلسه اول کاشت مو و بخصوص مواقعی که تراکم بالا نیاز است و با این که می خواهیم برای جلوی سر و خط رویش مو، کاشت مو اجرا شود بهتر است از FUT استفاده کنیم.

روش غیر جراحی (FIT)

در روش FIT به جای ایجاد برش در پشت سر و برداشتن نواری از پوست سر، موها به صورت تکی و با دستگاه مخصوص برداشته می شوند. موارد کاربرد FIT نسبت به FUT کمتر می باشد و منحصر به ۳ مورد است که عبارتند از:
۱) موقعی که تراکم موها در منطقه برداشت در پشت سر کم می باشد لذا مجبور هستیم از موهای سینه استفاده کنیم.
۲) موقعی که میزان کشش پوست پشت سر کم است و لذا برداشت نوار از پشت سر مسیر نمی باشد.
۳) اگر فرد خود اصرار به انجام FIT داشته باشد مثلا از جراحی (حتی جراحی سر پایی مثل FUT) می ترسد
.

مزایای (FIT)

حسن بزرگ FIT این است که تعداد موهای قابل برداشت در FIT محدودیت زیادی ندارد (به راحتی می توان تا ده هزار تار مو و گاهی بیشتر برداشت نمود و کاشت). حسن دیگر FIT این است که می توان از موهای سینه هم استفاده نمود، در حالی که در FUT فقط از موهای پشت سر می توان استفاده کرد.

کاشت موی سر


دوره نقاهت بعد از کاشت موی طبیعی

بهتر است روز بعد در منزل استراحت کنید و در چند شب اول دو بالش نرم را طوری زیر سر قرار دهید که به حالت نیمه نشسته بخوابید. از اجرای کارهای سنگین (که نیاز به زور زدن و فشار آوردن زیاد دارند) خودداری کنید.
از حرکات و سرفه های شدید برای یک هفته اجتناب کنید. بهتر است در این دوران از خم شدن زیاد در حالت ایستاده نیز پرهیز شود. هرگونه فعالیت ورزشی در هفته اول ممنوع است. از هفته دوم می توانید فعالیت های ورزشی سبک (به جز شنا) را شروع کنید و از هفته سوم ورزش از هر نوع آزاد است. روز بعد از پیوند جهت برداشت پانسمان و شستشوی سر مراجعه کنید. پس از برداشتن پانسمان لازم است که محل کاشت مو روزانه با شامپو به صورت ملایم شسته شود.
پس از کاشت موی طبیعی معمولا مشکل خاص به وجود نمی آید و فرد می تواند یک الی ۲ روز بعد به سر کارش باز گردد.

آیا کاشت موی طبیعی محدودیت سنی دارد؟

بهتر است فرد زمانی به کاشت مو اقدام کند که نسبتا جوان و از نظر اجتماعی فعال است و می خواهد در کار و زندگی پیشرفت نماید. البته پیوند موی طبیعی حتی در دهه های ۶ و ۷ زندگی نیز نتایج خوبی خواهد داشت و در هر حال سن فرد به شرط این که از نظر وضعیت کلی سلامتی مشکلی نداشته باشد فاکتور تعیین کننده ای نیست.

بعد از کاشت مو چه اتفاقی می افتد؟

یک ماه پس از پیوند، موهای کاشته شده رشد می کند و این مطلب موید گرفتن این موهاست سپس ریشه موها وارد دوره استراحت می شود و ساقه های آنها می افتند. پس از 3 ماه آنها از حالت استراحت خارج و شروع به رشد می کنند. بطور کلی ۹-۶ ماه پس از پیوند قسمت طاس کاملا حالت طبیعی خود را به دست می آورد و در ضمن موهای کاشته شده در محل طاس تا سال ها باقی می ماند و نمی ریزد.
آیا کاشت موی طبیعی در خانم ها امکان پذیر است؟
بله در خانم ها نیز می توان این عمل را اجرا کرد ولی محدودیت اجرای کار در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است و تعداد خانم های طاس خیلی کمتر از آقایان می باشد که نیاز به کاشت مو داشته باشند
در روش های قدیمی به کاشت مو با روش ماکرو گرافت (گرافتهای بالای ۵-۴ فولیکول) اجرا می شد و بنابراین نمای عروسکی به سر بیمار می داد ولی با تکنیک های مدرن امروزی نمای موهای کاشته شده کاملا طبیعی به نظر می رسد.

رنگ گردن مو


رنگ کردن مو

امروزه در بین خانم ها و آقایان رنگ کردن مو مد روز شده است. غافل از این که، کار غلطی است زیرا اولا مقاومت در برابر سفید شدن موی سر در مردان کمتر از زنان است. ثانيا بعد از ریزش مو و طاسی، دیگر مویی رشد نخواهد کرد. یعنی چه خانم ها و چه آقایان باید از رنگ کردن مو خودداری کنند.
فلزاتی هستند که موی انسان را رنگی می کنند مثل: منگنز، آهن، روی، مس، تیتانیوم و تنگستن. همه این ها در میوه جات و سبزیجات موجود است و بهترین راه این است که برای رنگ کردن مو به سراغ داروهای گیاهی برویم.
1) مازو، حنا،وسمه،گل بابونه،آب پوست گردوی تازه و برگ آن،آب مورد و تخم آن، برگ چغندر، گل لادن، «جوشانده پوست انار»، شقایق های نعمانی (گل لاله)، میخک آبله، میوه تمشک از بهترین رنگ هایی هستند که در طب سنتی ایران از آنها استفاده می شد. بهترین آنها براده آهن و سولفورمس، زنگ آهن و مرداب سنگ بود. براده آهن و املاح آهن وقتی با مواد مازویی ترکیب (البته جدا جدا) می شوند یک رنگ ثابت به دست می آید و استفاده از بعضی گیاهان که طعم گس دارند به خاطر وجود مازویی در آنها است. محمد زکریای رازی معتقد است که بهترین خضاب، حنا و میخک به اندازه مساوی است.
2) کلاهک بادنجان، ریشه انار، خاک مس، هلیله سیاه، مازو، نخود سیاه پوست دار را به مقدار مساوی با هم بکوبید ۳ قاشق روغن کنجده را با آن را مخلوط کنید در ظرف آهنی بریزید و ۴۰ روز بگذارید در جای خنک و تاریک بماند و بعد به کار ببرید. در گذشته این ظرف در بسته آهنی در چاه آب یا قنوات نگهداری می شد.
3) برگ سدر، مازو، آمله، زنگ آهن ، هسته سوخته خرما، زاج سیاه، پوست انار، سوخته مس، نوشادر و هليله سياه از هر کدام به اندازه یک مثقال بردارید در یک لیتر سرکه و یک لیتر روغن زیتون بریزید و بجوشانید تا آب آن تبخیر و روغن غلیظ شود و بعد استعمال کنید.
4) هلیله سیاه، زنگ آهن، آمله و زاج سبز از هر یک ۳ مثقال بردارید و در دو لیتر سرکه یک ماه بخیسانید سپس بجوشانید تا غلیظ شود بعد استعمال کنید.
5) مخلوط حنا با آب اکسیژنه و نیز مخلوط کردن آن با گل بوته حنا رنگ طلایی می دهد.
6) محلول پرمنگنات مو را زرد می کند
7) سنبل الطیب دارای منگنز است و اثر زیادی در مشکی شدن مو دارد.
8) افرادی که موی آنها قهوه ای کم رنگ است با استفاده از ریشه گیاه ریواس، می توانند رنگ موهایشان را طلایی بکنند.

روغن شی

درخشندگی و جوانی مو با ارمغانی از آفریقا با روغن شی

لایه محافظ مو در اثر عوامل مختلفی مانند: «فقدان چربی»که در نتیجه غیرفعال شدن غدد چرب اتفاق می افتد، رطوبت نامطلوب مو و خشکی هوا، آفتاب، آلودگی، دستکاری بیش از حد مری استفاده از شامپوهایی که خاصیت پاک کنندگی و آسیب رسانی زیاد دارند، رنگ موهای حاوی آمونیاک و پر کساید تثبیت کننده ها، خشک کردن مو با حرارت بالا و فر کردن و اتو کردن و ... آسیب می بیند و طراوت، زیبایی، درخشندگی و لطافت خود را از دست می دهد. در این وضعیت مو، بی حالت و زبر و مجعد شده و در آستانه تخریب، شکنندگی، موخوره و ریزش قرار می گیرد. از سوی دیگر طبیعت بعضی موها زمینه شکنندگی و گره خوردگی را فراهم می کند، مثل موهای مجعد که باید در این حالت نیز مراقبت کرد. یکی از مواد بسیار مؤثر و اثبات شده در تحقیقات پزشکی برای حل این گونه مشکلات و آسیب ها روغن شی است که قرنهاست به طور سنتی در ممالک آفریقا کاربرد دارد و در آفریقا مقدس است. در گذشته پادشاهان آفریقایی زیر چوب های باشکوهی از درخت شی کهنسال دفن می شدند. این گیاه را ده ها سال است که محققان آرایشی بهداشتی به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می دهند. بسیاری از منابع تاریخی اشارهذ کرده اند که کلئوپاترا، ملکه مصر از گلی که به مقدار زیادی حاوی روغن شی داشت برای مصارف زیبایی و آرایشی استفاده می کرد. میوه این درخت شبیه آواکادو کوچک و قسمت گوشتی آن خوشمزه است. از مغز هسته آن روغن شی را می گیرند. در آفریقا به علت وجود آب و هوای خشن، حفاظت از پوست بسیار حیاتی است و روغن شی به خوبی از عهده این کار بر می آید. در آفریقا کودکان تازه متولد شده را با روغن شی ماساژ می دهند تا در برابر آب و هوای نامطلوب مقاوم شوند. بسیاری از تحقیقات نشان می دهند افرادی که از این روغن استفاده می کنند احتمال بروز بیماریهای پوست و مو در آنان خیلی کم می شود و این افراد برعکس دیگران پوست و موهای نرم و لطیف دارند. محققان پیشنهاد می کنند که از روغن شی در محصولات غیر روغنی استفاده شود زیرا به راحتی پخش می شود و سریع الجذب است. مصرفش ضمن آن که مانع از چرب شدن مو می شود.


3084
0
 
5
دیدگاه ها