مورد علاقه ها 0

راه های مراقبت از پوست بدن به شیوه حمام درمانی

انواع حمام و نگهداری از پوست

برداشت بیشتر مردم از عبارت «مراقبت از پوست» محدود به مراقبت از پوست صورت می شود اما یک برنامه کامل مراقبت از پوست، کل بدن و به خصوص دست ها و پاها را در برمی گیرد. برنامه مراقبت طبیعی از پوست بدن به منظور نرم، صاف و با نشاط کردن پوست طراحی شده و به جز تفاوت های اندکی، شبیه به مراقبت از پوست صورت است. این برنامه عبارت است از پاک کردن با دوش گرفتن یا حمام کردن؛ تحریک کردن با ماساژ به وسیله یک برس خشک یا لایه بردارهای ملایم؛ تقویت و تغذیه کردن با «روغن های دست ساز بدن »یا محافظت کردن با لوسیون بدن، روغن های بدن یا پوشاندن بدن با لباس؛ و لایه برداری با شیوه های مکانیکی یا لایه بردارهای آرایشی. 

برای دست ها و پاها برنامه مخصوصی در نظر گرفته شده است زیرا این دو قسمت علاوه بر ویژگی منحصر به فردشان بیش از بقیه بدن در معرض فرسودگی هستند.

ناخن: «ناخن های دست و پا» را می توان با انجام راهکارهای خاصی در منزل، به زیبایی آراست. ماساژ بازتاب درمانی نه تنها احساس خوبی به دست ها و پاها می دهد بلکه برای کل بدن مفید است. به کمک نرمش های خاصی می توان دست ها و پاها را قوی و انعطاف پذیر کرد و نیز با رعایت دستورالعمل های ویژه ای می توان از بروز مشکلات رایج مخصوص دست ها و پاها جلوگیری کرده و شرایط خوبی را برای آنها به وجود آورد.

مراحل مراقبت از پوست بدن

پاکسازی پوست بدن

پاکسازی، مواد زائد دفع شده، سلول های مرده پوستی، گردوخاک و آلودگی جمع شده را از سطح پوست بدن پاک می کند. این کار را می توان با لایه برداری ملایم و سپس شست وشو با آب انجام داد. استفاده از صابون ضروری نیست. در بعضی از کشورها، مردم پوست خود را بیش از حد تمیز می کنند و به دلیل استفاده زیاد از صابون، پیری زودرس را به پوست خود تحمیل می نمایند. تمیز کردن روزانه بدن با صابون، در همه جای دنیا مرسوم نیست. صابون ماده بسیار خشنی بوده و باعث تحریک و خشکی پوست می شود. استفاده بیش از حد از صابون پوشش اسیدی و محافظ سطح پوست را از بین می برد و سطح پوست برای این که دوباره این اسید را فراهم کند به زمان نیاز دارد. اگر هر روز این اسید از سطح پوست شسته شود، محافظت از پوست در سطح مطلوب خود وجود نخواهد داشت.
نوع زندگی بیشتر افراد به گونه ای است که حمام کردن روزانه ضرورتی ندارد، با این وجود این یک کار معمول است. هر روز صابون زدن به پوست و فرو رفتن در یک وان پر از آب و صابون برای پوست خوشایند نیست. قسمت های خاصی از پوست را که چرب است یا زیاد عرق می کند مثل زیر بغل را می توان با صابون شست، اما قسمت هایی از بدن هستند که نیاز به صابون ندارند.

انواع حمام و عطر درمانی


برای مثال، تعداد غده های چربی در ران و ساق پاها زیاد نیست و شست وشوی مرتب آنها با صابون باعث «خشک شدن پوست» در این قسمت ها می شود. در صورتی که با شست و شوی پوست بدون صابون چندان موافق نیستید، حداقل برای دو هفته این کار را امتحان کنید. هنگام دوش گرفتن یا حمام روزانه، پوست خود را فقط با آب بشویید یا از یک پاک کننده بدون صابون مثل پاک کننده خاک رس استفاده کنید. شستن همان کار پاک کردن را انجام می دهد اما زداینده نیست و شما پس از دو هفته احساس می کنید که پوستتان نرم تر شده و از خشکی و کدری آن کاسته شده است.
برای قسمت هایی که ممکن است به صابون نیاز داشته باشند، از یک صابون گلیسیرین (شفاف) یا یک مایع ملایم استفاده کنید. چنانچه پوست شما، خشک یا حساس است از ترکیب صابون و آب به نسبت یک به شش (یک قسمت صابون و شش قسمت آب) استفاده کنید. این مخلوط را در یک بطری فشاری بریزید و برای هر بار شست وشو، مقدار کمی از آن را استفاده کنید. صابون را کاملا از روی پوست بشویید. فراموش نکنید که صابون باعث خشک شدن پوست و پیری زودرس آن می شود.
استفاده از دوش و وان در واقع شیوه های مربوط به آب درمانی هستند که فواید آب و حرارت آب را همزمان برای فرد فراهم می کند. آب گرم، تسکین دهنده و آرامش بخش است و آب سرد، نشاط آور و نیروبخش، حرارت آب دوش یا حمام باید همیشه معتدل باشد. در صورتی که آب خیلی داغ باشد باعث نمایان شدن موی رگ ها در سطح پوست می شود به این شکل که سیاه رگ ها در سطح پوست قرمزرنگ و تار عنکبوتی به نظر می رسند. علاوه بر این ممکن است انرژی شما را بگیرد و با از بین بردن چربی محافظ، پوست را خشک کند. حمام خیلی داغ حتی می تواند خطرناک باشد به خصوص برای کسانی که مبتلا به ناراحتی های قلبی هستند. در صورتی که آب خیلی سرد باشد، علاوه بر این که می تواند گردش خون را در بدن کاهش بدهد خطرناک نیز هست به خصوص بعد از ورزش یا برای کسانی که فشار خون بالا دارند.

انواع حمام کردن و مزاقبت از پوست

حمام کردن به دلیل خواص درمانی و اجتماعی خود، شهرتی تاریخی دارد و می تواند یک کار مفرح و آرام بخش باشد. یک وان آب گرم خالص علاوه بر این که غبار روزانه را از روی «پوست» می شوید، پوست را مرطوب می کند، ماهیچه ها را آرام می کند و ذهن را تسکین می دهد. برای این که حمام کردن اثر خوبی روی پوست تان بگذارد، به مدت ده تا پانزده دقیقه در یک وان پر از آب قرار بگیرید. اگر این کار را برای زمان بیشتری ادامه دهید، حمام کردن تأثیر منفی خود یعنی خشک کردن پوست را نشان می دهد. هیچ ماده محتوی صابون یا مواد مصنوعی (مثل رنگ یا عطر) را به آب وان اضافه نکنید. پس از آن برای خنثی کردن اثر خشک کنندگی حمام، پوست را با یک لوسیون یا روغن مرطوب کنید. لوسیون جلوی از دست رفتن رطوبت را می گیرد. در زیر فهرستی از چند نوع حمام می آید که در آنها خواص آب درمانی با فواید مواد خاصی ترکیب شده است. معروف است که می گویند «حمام همان قدر برای پاکی بدن لازم است که غذا برای تأمین انرژی آن، می توان مثل لذت بردن از یک غذای خوب، از حمام هم لذت برد.

حمام و عطردرمانی

حمام عطردرمانی، از طریق دو عضو بسیار مهم بر بدن تأثیر می گذارد یعنی پوست و بینی. با خاصیتی که «روغن های طبیعی» برای شاد کردن روح و آرام کردن بدن دارند، حمام به یک روش فوق العاده برای تجربه کردن مواهب طبیعت و لذت بردن از آن تبدیل می شود.
اسطوخودوس، تسکین دهنده است و به خواب راحت کمک می کند. بابونه رومی آرامش بخش است. زمان مناسب برای استفاده از این دو ماده، پایان روز است.
رزماری، محرک است و ذهن را پاک می کند. اضافه کردن آن به آب خنک و استفاده از آن در صبح بهترین تأثیر را دارد. لیمو نشاط بخش است و خاصیت ضد بو دارد. مرزنگوش دردهای عضلانی را کاهش می دهد و در آب گرم بهترین تأثیر را دارد.
اول روغن ضروری یا ترکیبی از روغن های ضروری را در یک ظرف کوچک رقیق کنید سپس این ترکیب را در آب وان پخش کنید. (به خاطر داشته باشید که روغن های ضروری با آب مخلوط نمی شوند، بلکه روی سطح آب باقی می مانند و از آن جا که بسیار غلیظ هستند، ممکن است پوست را تحریک کنند.) یک قاشق غذاخوری سرکه را به ده قطره از روغن مورد نظر خود اضافه کنید. وان را پر از آب گرم کرده و روغن رقیق شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس داخل وان بروید و از حمام خود لذت ببرید. در زیر چند نوع حمام عطردرمانی پیشنهادی را می خوانید.

حمام درمانی و مراقب از پوست


حمام عطردرمانی خامه

۵ قطره روغن اسطوخودوس و ۵ قطره روغن بابونه را به یک فنجان خامه اضافه کنید و در حالی که وان را از آب گرم پر می کنید، آن را در آب بریزید. (خامه باعث می شود که روغن در آب پخش شود. این حمام آرامش بخش و برای «پوست های خشک»، بسیار مفید است.

حمام عطردرمانی مخصوص بیداری

۵ قطره روغن رزماری، ۳ قطره روغن نعناع و ۲ قطره روغن صنوبر را با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه به اضافه کنید و مخلوط را در وان آب بریزید. روز خود را با این حمام شروع کنید. فوق العاده است.

حمام رایحه درمانی برای روزهای گرم

۵ قطره روغن اکالیپتوس، ۲ قطره روغن نعناع فلفلی، ۲ قطره روغن لیمو و ۲ قطره روغن «پرتقال» را با هم مخلوط کنید یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید، در وان آب بریزید و خوب هم بزنید.

حمام عطردرمانی با عشق

۵ قطره روغن پلانگ یلانگ، ۲ قطره روغن چوب صندل، ۲ قطره روغن اسطوخودوس و ۱ قطره روغن جوزا را با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید، در وان آب گرم بریزید و خوب هم بزنید.

حمام لایه بردار نمک

این حمام برای پاکسازی عمیق منافذ بسیار مفید است. وان را از آب ولرم پر کنید و ۲ قاشق چای خوری روغن بادام به آن اضافه کنید. به مدت ۸ دقیقه در آب وان فرو بروید سپس دستهایتان را در یک ظرف پر از نمک دریایی فروکنید و سرتاسر بدن تان (به جز صورت) را با حرکت مدور دست ماساژ بدهید. قسمت هایی که پوست شان کلفت است مثل آرنج و زانوها را بیشتر ماساژ دهید اما آرام. سپس دوش بگیرید تا نمک ها شسته شوند. حمام لایه بردار نمک، پوست را فوق العاده تمیز و نرم می کند.

حمام سرکه

سرکه یک تقویت کننده فوق العاده برای پوست است. خاصیت آن پشتیبانی پوشش اسیدی از اسید منتقل پوست است و حتی در صورتی که پوشش توسط کلر یا صابون از بین برود می تواند آن را دوباره به پوست بازگرداند. سرکه یک نرم کننده و پاک کننده آرامش بخش است و می تواند درد و سوزش ناشی از «آفتاب سوختگی»را تسکین بدهد و احساس خارش را آرام کند. ۱ فنجان سرکه سیب در وان پر از آب گرم بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل آن قرار بگیرید.

حمام با شیر و عسل


حمام شیر و عسل

دو فنجان شیر تازه و بدون چربی و یک دوم فنجان عسل را در وان آب گرم بریزید تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

حمام شیر بدون چربی

یک فنجان شیر بدون چربی، ۳ قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیم و یک دوم قاشق غذاخوری روغن جوجوبا یا کانولا را با هم مخلوط کنید و در حالی که وان را از آب گرم پر می کنید این مخلوط را در آب بریزید. این حمام، پوست را تسکین می دهد.

حمام مرطوب کننده

1 قاشق غذاخوری روغن بادام، ۱ قاشق غذاخوری لسیتین مایع، ۱ قاشق غذاخوری عصاره هاماملیس و ۱ قاشق غذاخوری گلاب را خوب مخلوط کنید. پوست را با این مخلوط ماساژ دهید و سپس در یک وان پر از آب گرم فرو بروید.

حمام داروهای گیاهی

یک فنجان از یک داروی گیاهی یا چند داروی گیاهی خشک شده را در کیفی از پارچه وال یا تکه پارچه ای که با یک تکه بند یا ریسمان بسته می شود قرار دهید. در حالی که وان را از آب گرم پر می کنید این کیف داروهای گیاهی را در آن قرار دهید.

یک حمام آرامش بخش

اسطوخودوس به نسبت ۴ ، گل سرخ به نسبت ۲، بابونه به نسبت ۴ و رازک به نسبت ۱ را با هم مخلوط کنید.

یک حمام محرک

نعناع فلفلی به نسبت ۲، رزماری به نسبت 1، همیشه بهار به نسبت ۲، برگ بو به نسبت ۱، و گل آقطی به نسبت ا را با هم مخلوط کنید.

حمام نمک

سه چهارم فنجان نمک سولفات منیزیم، یک چهارم فنجان نمک دریا و یک چهارم فنجان جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. در حالی که وان را از آب گرم پر می کنید این مخلوط را در آن بریزید. این حمام پوست را پاک، بانشاط و نرم می کند.

کیسه کشیدن

تحریک کردن به وسیله کیسه

تحریک کردن باعث افزایش گردش خون و لنف و به دنبال آن «تغذیه و پاکسازی پوست» می شود. تحریک را می توان از راه ماساژ با یک برس خشک، ماساژ با دست، خشک کردن سریع به وسیله یک پارچه حوله ای خشک یا استفاده از یک لیف آغشته به لایه بردار بلغور غلات (نه صابون) انجام داد. لایه بردارها، مواد لایه برداری هستند که در صورتی که ملایم باشند و «بافت» آن ها از بلغور خشکبار، بلغور غلات، دانه جوجوبا، نمک درشت یا مواد مشابه با لبه های صاف باشد می توان از آنها برای لایه برداری پوست بدن (و نه صورت استفاده کرد. (از محصولاتی که محتوی موادی مثل پوست گردو یا بادام دارای لبه های تیز هستند استفاده نکنید.) یک تکنیک رایج شرقی به نام ماساژ کیسه بهترین روش برای تحریک پوست است. این روش صدها سال است که برای بهبود پوست و سلامت کلی آن به کار می رود. این تکنیک پوست را پاک می کند بدون این که پوشش PH یا روغن طبیعی پوست را از بین ببرد، ضمنأ غده های تولید چربی و هورمون موجود در لایه میان پوست را نیز تحریک می کند. ماساژ کیسه با ریختن لایه رویی سلول های مرده، منافذ را باز و به تنفس پوست کمک می کند، در ضمن می تواند با خرد کردن رسوبات چربی، پوست های زیر را نرم کند.

کیسه کشیدن


به خصوص در بالای بازو، زانو و آرنج. هم چنین با تحریک گردش خون باعث می شود مقدار بیشتری اکسیژن و مواد غذایی ضروری به پوست و اندام ها و بافت های زیرین برسد. ماساژ کیسه با تحریک سیستم لنفاوی و افزایش توانایی پوست به عنوان یک عضو دفع کننده به سلامت کلی پوست کمک می کند. بهتر است این کار قبل از حمام کردن با دوش گرفتن انجام شود به این ترتیب سلول های مرده از سطح بدن شسته خواهند شد. از یک کیسه دسته بلند که پارچه آن از گیاهان طبیعی ساخته شده باشد استفاده کنید (فقط برای همین کار). این نوع کیسه ها معمولا در مراکز فروش مواد غذایی طبیعی موجود هستند.

کیسه را بردارید و اندام های انتهایی (دست ها و پاها را با حرکات مدور به سمت قلب کیسه کنید. همه پوست به جز صورت را کیسه کنید. تقریبا یک بار در ماه کیسه را بشویید و قبل از استفاده بگذارید کاملا خشک شود. از این روش برای پوست هایی که مستعد تحریک شدن هستند استفاده نکنید و پوست های خشک یا حساس را با ملایمت کیسه کنید. پس از استفاده از برس خشک احساس خوبی خواهید داشت و برای این که نتیجه فوق العاده آن را ببینید این کار را هر روز انجام دهید. 


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2174
0
 
4
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi