مورد علاقه ها 0

روش و نحوه پدیکور و مراقبت از پوست پاهایتان

پدیکور و مراقبت از پوست پا

نکاتی درباره مراقبت از پوست پاها

لئوناردو داوینچی گفته است که پا مهم ترین ابزار مهندسی در جهان است. با وجود چنین گفته تحسین آمیزی، بیشتر مردم نسبت به پاهای خود بی توجهند. در نتیجه افراد بسیاری هر از گاهی در زندگی خود با ناراحتی پا روبه رو می شوند. خوشبختانه، بیشتر مشکلات پا قابل پیشگیری است.

پیشگیری از ناراحتی های پا

١. پاها را فقط به منظوری که برای آن ساخته شده اند، به کار ببرید. از پاها برای لگد زدن به در، یا شکستن چوب و غیره استفاده نکنید.
۲. برای محافظت از پا، کاهش اصطکاک و دور کردن عرق از پا جوراب بپوشید.جوراب نباید بند یا کش محکم داشته باشد زیرا در این صورت جلوی گردش خون را می گیرد.
3. اضافه وزن، فشار بسیار زیادی را به ساخت ماهیچه ای و استخوانی پا وارد می کند. سعی کنید وزن مناسب خود را حفظ کنید.
۴. کفش مناسبی بخرید که از پای شما در مقابل ضربه و سرما و گرما مراقبت کند. به اندازه، جنس و کارکرد کفشی که می خرید، توجه داشته باشید. اندازه مناسب یعنی عرض کفش از نوک تا پشت آن به اندازه عرض انگشتان باشد. پاشنه کفش باید در جای خود محکم باشد تا ساییده نشود. اندازه قسمت پنجه کفش باید مناسب باشد تا انگشتان به هم فشرده نشوند. فشرده شدن انگشتان به یکدیگر می تواند باعث کاهش گردن خون، بروز ناراحتی های پوستی و هم چنین آسیب دیدن ماهیچه ها و عضلات شود. بهتر است جنس کفش برزنت یا چرم باشد زیرا این مواد «تنفس» می کنند و اجازه می دهند عرق، تبخیر شود. همیشه از هر دو نوع استفاده کنید.
۵. چنانچه ناچارید سراسر روز بایستید، حتمأكفشی بپوشید که اندازه مناسب و پاشنه کوتاه داشته باشد و قوس کف پا را به خوبی پر کند. سعی کنید در محل کار خود روی یک پادری پلاستیکی بایستید، و اگر این کار برای تان ممکن نیست، بالشتک های اسفنجی در کفش خود بگذارید.
6. کفش های پاشنه بلند، ماهیچه های پشت ساق پا را کوتاه می کنند، انگشتان را جمع و وزن بدن را روی ساق پا می اندازند که هیچ یک از این اندام ها برای این منظور ساخته نشده اند. اگر مجبور هستید کفش پاشنه بلند بپوشید، آن را به تناوب با کفش پاشنه کوتاه عوض کنید تا مشکلات احتمالی را به حداقل برسانید.
۷. سعی کنید هر روز ساعت با پای برهنه راه بروید، به این ترتیب پاها بیشتر تقویت و غدد بیشتر تحریک می شوند
8. تمرین کنید که هنگام ایستادن یا راه رفتن پاها را در حالت موازی نگه دارید، نه خمیده به سمت داخل یا خارج. با این کار وزن بدن در جایی که باید-قوس خارجی - قرار می گیرد.
۹. پاها را هر روز در آب گرم بشویید، سپس بین انگشتان را خوب خشک کنید و با یک لوسیون ماساژ دهید تا پوست پا نرم بماند.
۱۰. هرچقدر می توانید روی چمن، ماسه یا خاک راه بروید. این کار علاوه بر این که ورزشی برای پا محسوب می شود ساختار پا را در وضعیت خوبی حفظ می کند.
۱۱. سعی کنید یک جفت کفش را دو روز پشت سرهم نپوشید. مهم است که کفش پس از بیرون آمدن از پا خشک شود و هوا بخورد. این کار باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از رشد باکتری ها می شود.


پدیکور و مراقبت از پوست پا


پدیکور (مراقبت از پا)حرفه ای

در خانه وسایل و لوازم وسایل مورد نیاز برای پدیکور همان وسایلی هستند که در مانیکور از آنها استفاده می شود. به علاوه یک ناخن گیر محکم (مخصوص ناخن های پا) و یک سنگ پا نیز لازم است.
1. لاک ناخن ها را پاک کنید.
٢. پاها را به مدت ده دقیقه در آب گرم قرار دهید. این کار باعث تمیز شدن پاها و نرم شدن پوست زبر و خشک آنها و برطرف شدن تنش عضلانی می شود.
٣. پاها را خشک و ناخن ها را کوتاه کنید. ناخن های پا خیلی کلفت تر از ناخن های دست هستند و پس از نرم شدن راحت تر کوتاه می شوند. اگر بعد از کوتاه کردن ناخن، لبه آن تیز یا زبر است می توانید از سوهان استفاده کنید. فراموش نکنید که هرگز گوشه های ناخن را به سمت داخل کوتاه نکنید، زیرا باعث فرورفتن ناخن در گوشت می شود.
۴. قسمتهای خشک، زبر یا پینه بسته را به آرامی سنگ پا بکشید تا فقط لایه سفت و بیرونی پوست از بین برود. سعی نکنید پینه را با سنگ پا کاملا برطرف کنید. پینه در قسمت هایی که به محافظت احتیاج دارد، تشکیل می شود. با از بین بردن پینه احتمالا جای آن دردناک شود و پس از مدتی دوباره پینه می بندد.
۵. زیر ناخن ها را پاک کنید. " با استفاده از یک چوب درخت پرتقال، خیلی آرام پوست دور ناخن ها را به عقب برانید.
6. در صورت وجود پوست اضافه یا ریشه آنها را بگیرید اما پوست دور ناخن ها را کوتاه نکنید.
7. پوست دور هر ناخن را با مقدار کمی روغن کرچک ماساژ دهید، و هنگام ماساژ این پوست را عقب بزنید.
8. با استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده یا روغن عطردرمانی مخصوص ماساژ، پاها را ماساژ دهید. برای این که از ماساژ سود بیشتری ببرید به تصویر پاها رجوع کنید.
9. چربی یا لوسیون اضافه را با یک حوله یا دستمال از روی پوست پاک کنید.
10. اگر مایلید ناخن ها را لاک بزنید، همان روال لاک زدن ناخن های دست را دنبال کنید.

پدیکور و مراقبت از پوست پا


نرمش هایی برای پاها

1. روی انگشتان پاها بایستید، ده دقیقه به همین حالت بمانید، سپس پاشنه پا را روی زمین بگذارید و این نرمش را دوباره تکرار کنید. این کار باعث کشیده شدن ماهیچه ها و استحکام ماهیچه های پشت ساق پا می شود و به حفظ تعادل نیز کمک می کند.
٢. با پاهای برهنه روی لبه بیرونی پاها راه بروید. این نرمش باعث کشیده شدن ماهیچه ها و استحکام مچ پاها می شود.
٣. بنشینید (با پاهای برهنه) و چند تیله را روبه روی خود بگذارید. تیله ها را یکی یکی با انگشتان پا بردارید و در یک فنجان بیندازید. این نرمش به هماهنگی و استحکام ماهیچه ها، انقباض مچ پاها و تقویت ماهیچه های ران کمک می کند.
۴. در حالی که با پاهای برهنه نشسته اید، انگشتان را به زیر پا خم کنید تا جایی که در انگشتان و روی پا احساس کشیدگی کنید. چند لحظه به همین حالت باقی بمانید و سپس نرمش را تکرار کنید.
۵. این، یکی از بهترین نرمش هاست: با پای برهنه روی یک ساحل شنی راه بروید. این کار همه ماهیچه های پا و پشت ساق پا را قوی می کند.
۶. در حالی که نشسته اید، پاهایتان را دراز کنید و ۱۰ بار منبسط ومنقبض کنید.

دستورالعمل هایی برای مراقبت از پاها

روغن خنک کننده برای ماساژ دادن پا

۴ قطره روغن ضروری نعناع فلفلی را با ۵۰ گرم روغن زیتون مخلوط کنید. پاها را با این روغن ماساژ دهید.

محلول پا (شماره ۱)

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به ظرف آبی که می خواهید پاها را در آن قرار دهید اضافه کنید. این محلول به خیس خوردن و شل شدن سلول های مرده کمک می کند. به این ترتیب می توان آنها را به راحتی باسنگ پا از پوست جدا کرد.

محلول پا (شماره ۲)

فنجان سرکه سیب را به ظرف آب اضافه کنید. این محلول خارش پا را از بین می برد و جان تازه ای به پوست می بخشد.

پدیکور و مراقبت از پوست پا


ماده لایه بردار برای ماساژ پا

سولفات منیزیم، نمک طعام و بی کربنات سدیم (جوش شیرین را به نسبت های مساوی با هم مخلوط کنید. پاها را به مدت ده دقیقه در آب گرم فرو ببرید و با این مخلوط خوب ماساژ دهید. سپس آنها را بشویید و برای چند دقیقه دیگر در آب قرار دهید.

برطرف کننده خستگی پا

چند قطره روغن ضروری رزماری را به ظرف شست وشوی پا اضافه کنید. چند قطره روغن ضروری اسطوخودوس هم می تواند مفید باشد.

نرم کننده پوست برای پا

یک آووکادو را بکوبید و آن را با آب نصف یک لیموترش، یک قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا مخلوط کنید. پاها را با این مخلوط ماساژ بدهید و تا صبح جوراب به پا داشته باشید. صبح پاها را خوب بشویید و با یک برس ناخن روی قسمت های زیر پوست بکشید.

حمام گیاهی برای رفع خستگی پاها

آویشن به نسبت ۱، رزماری به نسبت ۲، نعنا فلفلی به نسبت ۳ و بابونه رومی را به نسبت ۲ با هم مخلوط کنید، ۴ قاشق غذاخوری از این مخلوط را در ۲ فنجان آب در حال جوشیدن خیس کرده و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و در ظرف شست وشوی پا بریزید.

شست و شوی پا برای رفع بوی بد آن

یک چهارم فنجان سرکه سیب را با ۸ قطره روغن ضروری مریم گلی، سرو یا لیمو (یا ترکیبی از اینها) مخلوط کنید و در ظرف محتوی آب گرم بریزید. فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. پاها را ۱۵ دقیقه در این مخلوط قرار دهید.


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


4321
0
 
2