مورد علاقه ها 0

نحوه و دستورالعمل تهیه انواع محصولات مراقبت از پوست در خانه

ساخت محصولات گیاهی پوست در خانه

تهیه محصولات مراقبت از پوست در خانه

محصولات طبیعی و مرغوب «مراقبت از پوست»، همیشه مثل امروز در دسترس نبوده اند. بنابراین در گذشته کسانی که مایل بودند پوستی پاک و عالی داشته باشند، محصولات مخصوص به خود را می ساختند. اگرچه خریدن محصولات مراقبت از پوست از فروشگاه های محلی راحت تر است، اما لذت و نتیجه درست کردن محصولات در خانه را ندارد. اگر هرگز درست کردن یک تقویت کننده یا روغن حمام مخصوص را امتحان نکرده اید، احتمالا با خواندن این مقاله عطار ایرانی تشویق می شوید که سخاوت طبیعت را تجربه کنید.
مواد آرایشی خانگی، مزایای بارزی نسبت به محصولات آماده دارند. از جمله این که مواد تهیه شده در خانه، تازه و بدون مواد خطرناک بوده و حاوی نگهدارنده ها، رنگ ها و عطرهای طبیعی هستند. این محصولات می توانند طبق میل و نیاز شخصی شما ساخته شوند و شما می توانید روی کیفیت مواد تشکیل دهنده، چگونگی ساخت و نگهداری محصولات کنترل داشته باشید. به عبارت دیگر روی محصول نهایی، کنترل کامل دارید. یک امتیاز دیگر: مواد آرایشی خانگی نیاز به بسته بندی، تبلیغ و توزیع ندارند به همین دلیل ارزان تر هستند.
چهار دسته مواد وجود دارند، که برای ساخت محصولات خانگی، بیشترین و بهترین کاربرد را دارند. این چهار گروه عبارتند از مواد غذایی، گیاهان دارویی، «روغن ها و ماسک های گیاهی» و «ویتامین ها». یادتان باشد که مواد آرایشی خانگی فاقد مواد نگهدارنده هستند و لازم است در یخچال نگهداری شوند. همچنین پس از گذشت مدت زمان معین، آن ها را با داروی تازه عوض کنید.

1- مواد غذایی

مواد غذایی تازه مثل توت فرنگی، آووکادو، هویج و تخم مرغ، علاوه بر این که موادی مغذی و سالم برای خوردن هستند، برای ساخت محصولات مراقبت از پوست نیز بسیار مفید می باشند. مواد غذایی رایجی که می توان از آنها برای تهیه مواد آرایشی استفاده کرد عبارتند از:

بادام

می توان بادام را سایید و تبدیل به آرد یا بلغور کرده و از آن در پاک کننده ها استفاده کرد. بادام منافذ پوست را پاک و با زبری و خشکی پوست مقابله می کند.

سیب

سیب به منظور مقابله با خشکی و لک شدن پوست در لوسیون ها و ماسک های صورت به کار می رود. از خواص آن، این است که پوست را نرم و مثل یک ماده قابض عمل می کند. آب سیب در صورتی که از میوه کامل گرفته شود، تسکین دهنده بوده و برای انواع پوست به خصوص پوست های حساس و روشن مفید است.

زردآلو

زردآلو پوست را تصفیه و صاف می کند. سرشار از کاروتن (ویتامین A) بوده و برای انواع پوست مفید است.

آووکادو

پاک کننده، مغذی و برطرف کننده خشکی است، به همین دلیل در محصولات صورت از آن استفاده می شود. خیلی خوب در پوست نفوذ می کند و محتوی ویتامین های A, DوE و مواد معدنی مثل پتاسیم و گوگرد است.


ساخت ماسک های میوه ای



موز

از موز در ماسک های مخصوص پوست های معمولی تا خشک استفاده می شود. محتوی مقداری ویتامین C و سرشار از پتاسیم است. موز بسیار مغذی بوده و بافت پوست را آرام، نرم و یکدست می کند.

جو

استفاده از جوی پخته در ماسک های صورت برای جلوگیری از بروز چین و چروک و جوش عالی است. جوی آسیاب شده را می توان به عنوان پاک کننده دانه دانه به کار برد و از آب جوی می توان به عنوان شوینده صورت، برای رفع خشکی و خارش استفاده کرد.

سبوس گندم

سبوس گندم به عنوان پاک کننده برای پوست دست ها و صورت استفاده می شود. مغذی و نرم کننده است و می توان از آن در تهیه ماسک ها، برای مقابله با خشکی و منافذ بزرگ استفاده کرد. سبوس گندم محتوی آهن، پتاسیم و ویتامین های B است.

هویج (بخارپز و آسیاب شده)

«استفاده از هویج» در ماسک های صورت برای برطرف کردن جوش ها و باز کردن منافذ عالی است. هویج به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین A یک تقویت کننده عمومی برای پوست بوده و برای «انواع پوست» به خصوص پوستهای خشک مفید است.


مساک میوه ای


بلغور ذرت

از بلغور ذرت می توان به عنوان لایه بردار برای قسمت هایی که پوست شان حساس نیست مثل آرنج و پاها استفاده کرد.

خیار

پاک، خنک و تقویت کردن از فواید خیار برای پوست است. قرار دادن تکه های یک خیار سرد روی چشم ها می تواند به رفع پف آلودگی چشم ها کمک کند. آب خیار (خیار کامل) آنزیمی دارد که پوست را نرم می کند. خیار برای پوست های خشک و معمولی مفید است.

تخم مرغ

از تخم مرغ در ماسک های صورت استفاده می شود. زرده تخم مرغ سرشار از چربی و برای پوست های خشک مفید است. برای جمع کردن منافذ، کاهش پف آلودگی و تسکین آفتاب سوختگی، در ماسک ها از سفیده تخم مرغ استفاده می شود.

انگور

از «انگور» برای مرطوب و تغذیه کردن پوست استفاده می شود و برای پوست های حساس بسیار مفید و است.

لیمو ترش

لیموترش بسیار اسیدی است، به همین دلیل بهتر است در جایی که PH کمی لازم است از آن استفاده شود. لیموترش قابض، ضدعفونت و سفید کننده است و در لوسیون ها و ماسک های صورت برای رفع جوش های سرسیاه، چربی و بزرگی منافذ استفاده می شود، به علاوه این که لک های موجود روی دست و ناخن را از بین می برد.

شیر (کامل) 

شیر به تنهایی، خود یک پاک کننده عالی برای صورت است؛ مادهای که پوست را پاک، نرم و تغذیه می کند. شیر برای انواع پوست مفید بوده و برای «شست و شوی پا» نیز مناسب است. می توان از شیر برای خیساندن داروهای گیاهی نیز استفاده کرد.

جوی دوسر و بلغور جو

جوی دوسر یا بلغور جو پاک کننده، نرم کننده، مغذی و تسکین دهنده است. از آرد جو به عنوان پاک کننده استفاده می شود و بلغور جوی پخته برای استفاده در ماسک صورت عالی است.

پیاز

از پیاز در ماسک های مخصوص پوست های لک دار استفاده می شود. معمولی و چرب بسیار مناسب است.


ماسک پوست پرتقال


پرتقال
«پرتقال» برای نرم و پاک کردن پوست به کار می رود و برای «پوست های معمولی و چرب» بسیار مناسب است.

پاپایا (خربزه درختی)

پاپایا آنزیمی دارد که روی پوست مثل یک لایه بردار خفيف عمل می کند، سرشار از ویتامین A و C است. پاپایا یک پاک کننده خفیف صورت است و استفاده از آن در زیر چشم ها، باعث کاهش حلقه های تیره رنگ زیر چشم می شود. پاپایا برای انواع پوست مفید است.

جعفری (عصاره)

آب جعفری به صورت یک لوسیون درمان کننده برای «لک های پوست» استفاده می شود.

هلو

هلو برای تصفیه و صاف کردن پوست به کار می رود. محتوی مقداری ویتامین A و C بوده و برای انواع پوست مفید است.

گلابی

گلابی برای مرطوب و شاداب کردن پوست به کار می رود و برای پوست های معمولی مفید است.

آناناس

به دلیل فعالیت آنزیمی و خواص نشاط آور آناناس از آن در تهیه ماسک های صورت استفاده می شود. آناناس، پوست را پاک می کند و برای پوست های معمولی بسیار مفید است.

سیب زمینی

از سیب زمینی برای کاهش پف و تسکین سوختگی در انواع پوست استفاده می شود.

توت فرنگی

به دلیل قابلیت خفیفی که در نرم کردن، مرطوب کردن و تغذیه کردن پوست دارد، از «توت فرنگی در ماسک های صورت» استفاده می شود. این میوه عمدتا برای پوست های معمولی و چرب به کار می رود. بعضی از پوست ها ممکن است، نسبت به توت فرنگی واکنش آلرژیک نشان دهند. برای کاهش خطر بروز آلرژی، توت فرنگی را پیش از استفاده، در شیر یا ماست له کنید. 

خامه شیرین

خامه شیرین که بسیار تسکین دهنده است، می تواند برای به حداقل رساندن چروک و خشکی پوست، در محصولات مراقبت از صورت مورد استفاده قرار گیرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی پوست را پاک، تغذیه و تحریک می کند. اسیدی و سرشار از ویتامین A و C است. می توان از آن در ماسک ها یا لوسیون ها استفاده کرد. گوجه فرنگی برای پوست های چرب عالی است اما برای پوست های حساس یا خیلی خشک توصیه نمی شود.


ماست

ماست، مغذی و پاک کننده است و از آن در ماسک های مخصوص پوست های چرب یا کدر استفاده می شود.


ساخت ماسک پوست گیاهی با گیاهان دارویی


2- گیاهان دارویی


گیاهان دارویی در تهیه مواد آرایشی، نقشی مهم و چندگانه دارند. آرام، تحریک، مرطوب، سفت، درمان و پاک کردن از آثار آن ها روی پوست است. «گیاهان دارویی» ممکن است به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند. با داروهای گیاهی دیگر ترکیب یا با مواد دیگری مخلوط شوند و به شکل تنتور، چای یا روغن به کار روند.

3- روغن های گیاهی

قابلیت روغن های گیاهی مورد استفاده در تهیه مواد آرایشی، پاک، مرطوب، آرام، تغذیه و محافظت کردن پوست است. این روغن ها ممکن است به تنهایی در ترکیب با روغن های دیگر، همراه با گیاهان دارویی، یا با مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. «روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری» و غیر ضروری می باشند که برای سلامت عمومی بدن و به خصوص داشتن پوستی نرم، صاف و لطیف لازم هستند. این روغن ها فاسد شدنی هستند و بهتر است در يخچال نگهداری شوند. (فساد یک تغییر شیمیایی در چربی یا روغن بوده و شامل فرایند خراب شدن در نتیجه ترکیب اکسیژن هوا با اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در روغن است).

4- ویتامین ها


خواص آنتی اکسیدان و نشاط آور بودن ویتامین ها، آنها را برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست مفید می سازد.

روش های تهیه انواع ماسک های گیاهی، میوه ای و روغنی


ماسک های پاک کننده


1- پاک کننده های پوست

پاک کردن آلودگی ها از روی پوست بدون از بین بردن چربی های محافظ پاک کننده گیاهی - شیری (برای انواع پوست)

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری از یک یا چند گیاه دارویی خشک شده را در یک فنجان شیر سرد، چربی نگرفته برای چند ساعت خیس کنید، سپس شیر را صاف کرده و در یخچال قرار دهید.
نحوه استفاده: صورت خود را با آب گرم بشویید. پاک کننده شیری را تكان دهید، یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده و صورت را با آن پاک کنید. ممکن است لازم باشد این کار را با چند تکه پنبه انجام دهید. سپس صورت را ابتدا با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.
این، یک پاک کننده شیری واقعی است، پاک کننده های شیری تجاری، امولسیونی از آب و روغن هستند. شیر چربی نگرفته که سرشار از گلبول های چربی است، همان کار مخلوط آب و روغن را انجام می دهد. این پاک کننده، مواد آرایشی ضدآب را از روی پوست پاک نمی کند.
برای این که پاک کننده گیاهی - شیری را طبق نوع پوست تغییر دهد، می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید:


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست معمولی:

برگ سمفيتون، اسطوخودوس، گل سرخ، رزماری به نسبت های مساوی.


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست چرب:

بومادران، اسطوخودوس، پوست لیمو ترش، هاماملیس، برگ سمفيتون به نسبت های مساوی


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست خشک:

بابونه، برگ سمفيتون، رزماری، گل ختمی به نسبت های مساوی


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست حساس:

گل سرخ و بابونه به نسبت های مساوی


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست لک دار:

اسطوخودوس، شیرین بیان، سمفيتون، بابونه، «مریم گلی» به نسبت های مساوی.


پاک کننده گیاهی - شیری برای پوست بالغ:

بابونه، اسطوخودوس، برگ سمفيتون، شکوفه پرتقال، گل سرخ به نسبت های مساوی.


پاک کننده دانه دانه (شماره ۱) (برای پوست های معمولی، ترکیبی و خشک)

طرز تهیه: سبوس گندم و بلغور جوی دوسر آسیاب شده و عسل را به نسبتهای مساوی با هم مخلوط کنید، مقدار کمی روغن زیتون و سرکه سیب به آن اضافه نمایید تا تبدیل به خمیر شود. چند قطره روغن ضروری اسطوخودوس (یا هر روغن ضروری ای که مایلید) به آن اضافه کنید.
نحوه استفاده: صورت خود را با آب گرم بشویید. پاک کننده را روی صورتتان بمالید و با کمی فشار به آرامی ماساژ دهید. پس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


پاک کننده لایه بردار ملایم (شماره ۱) (برای انواع پوست به جز پوست های حساس)

طرز تهیه: مقداری جوانه گندم را با شیر پرچرب در مخلوط کن خوب مخلوط کنید، تا خمیر شود. مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
نحوه استفاده: صورت خود را با آب گرم بشویید. پاک کننده را به صورت بزنید و سراسر پوست را با ضربه و فشار ملایم به آرامی ماساژ دهید. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


پاک کننده لایه بردار ملایم (شماره ۲) (برای انواع پوست به جز پوست های حساس)

طرز تهیه: شیر گیاهی (شیر سویا) یا خامه ساده را با آرد جوی دوسر مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. بگذارید چند دقیقه بماند تا آرد جو نرم شود.
نحوه استفاده: صورت را با آب گرم بشویید. پاک کننده را به صورت بزنید و سراسر پوست را با ضربه و فشار ملایم به آرامی ماساژ دهید. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


پاک کننده دانه دانه بادام (برای پوست های معمولی، خشک، ترکیبی یا بالغ)

طرز تهیه: از آرد خالص بادام، عسل، کمی سرکه سیب و روغن زیتون خمیری  درست کنید.
نحوه استفاده: خمیر را به آرامی روی پوست نمناک صورت بمالید، و سپس خوب بشویید.


پاک کننده خاک رس (برای پوست های معمولی، چرب یا ترکیبی)

طرز تهیه: ۴ قاشق غذاخوری خاک رس، ۱ قاشق غذاخوری اسطوخودوس پودر شده و ۱ قاشق غذاخوری برگ سمفيتون پودر شده را با هم مخلوط کنید.
نحوه استفاده: حدود یک قاشق غذاخوری از مخلوط خاک رس و گیاه دارویی را با مقدار کافی آب خمیر کنید. آن را با ملایمت روی صورت و گردن بمالید و آرام ماساژ دهید. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.
مرحله اختیاری: هنگام مخلوط کردن مواد خشک با آب، می توانید ۲ قطره روغن ضروری شمعدانی، یلانگ یلانگ یا چوب صندل سرخ به آن اضافه کنید.


پاک کننده پوست و مواد آرایشی (برای پوست های معمولی، خشک، ترکیبی حساس یا بالغ)

نحوه استفاده: یک روغن گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن هسته زردآلو را به پوست بمالید، آرام ضربه بزنید و ماساژ دهید. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


پاک کننده آرایش

طرز تهیه: ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی را با هم مخلوط کنید.
نحوه استفاده: مخلوط را در ظرفی بریزید و به شدت تکان دهید. با استفاده از یک لیف یا یک تکه پنبه آن را به پوست بمالید.


مواد مختلف برای تهیه پاک کننده
آرد غلات (مثل جو یا جوی دوسر) خاک رس روغن های ضروری
گیاهان دارویی پودرشده
آرد خشکبار (مثل بادام)
روغن های ضروری عصاره گیاهان دارویی
آرد تخم ها (مثل گل آفتابگردان)
عسل
نمک


روغن های ماساژ


2- تقویت کننده های پوست برای برطرف کردن آثار پاک کننده و تقویت کردن 

تقویت کننده اسطوخودوس (برای انواع پوست)

طرز تهیه: ۴ قطره روغن ضروری اسطوخودوس را به فنجان آب اضافه کنید.
نحوه استفاده: این مایع را قبل از مصرف، خوب تکان دهید. پس از پاک کردن صورت، یک پنبه را با آب مرطوب کنید و به آرامی روی پوست بکشید.


ماده قابض و تقویت کننده لیمو (برای پوست های معمولی، چرب یا ترکیبی)

طرز تهیه: آب یک لیمو را بگیرید و صاف کنید. سپس آن را با فنجان آب مخلوط کنید. (مقدار آب به میزان قدرتی که از تقویت کننده انتظار دارید، بستگی دارد.)
نحوه استفاده: با استفاده از یک تکه پنبه، مایع را به آرامی روی پوست صورت که قبلا پاک شده است، بکشید.


تقویت کننده آب آلوورا (برای پوست های معمولی، چرب، ترکیبی یا لک دار)

نحوه استفاده: یک تکه پنبه را با آب آلوورا مرطوب کنید و آرام روی پوست صورت که قبلا پاک شده است، بکشید. آلوورا به خصوص برای پوست های لک دار بسیار مفید است. بگذارید مایع چند دقیقه روی پوست تان بماند، سپس صورت خود را بشویید و آرام خشک کنید. آب آلوورا مایع و شفاف اثری از خود باقی نمی گذارد به این ترتیب می توانید بگذارید روی پوست بماند. «آلوورا به عنوان تقویت کننده بسیار مفید» اما در بعضی موارد، خشک کننده است. در این مورد می توان آن را به نسبت ۵۰/ ۵۰ با آب رقیق کرد.


تقویت کننده سرکه (برای انواع پوست)

طرز تهیه: سرکه سیب رقیق شده با آب، یک تقویت کننده عالی برای پوست است. ۲ قاشق غذاخوری سرکه را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. این نسبت را می توان برای انواع مختلف پوست تغییر داد. برای مثال در مورد پوست های حساس، لازم است مقدار آب بیشتر باشد و برای پوست های خشک، آب کمتری لازم است.
نحوه استفاده: یک تکه پنبه آغشته به تقویت کننده را به آرامی روی پوستی که قبلا پاک شده است، بکشید.


تقویت کننده های چای گیاهی (برای انواع پوست)

طرز تهیه: ۱ تا ۳ قاشق غذا خوری از گیاه یا گیاهان دارویی مورد نظر خود را به مدت ۱ ساعت در 1 فنجان آب جوش خیس و سپس صاف کنید. در صورت تمایل می توانید ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. این چای در صورتی که در یخچال نگهداری شود به مدت یک هفته قابل استفاده است.
نحوه استفاده: یک تکه پنبه را با چای مرطوب کنید و به آرامی روی پوست صورت که قبلا پاک شده است، بکشید.


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


3- روغن های عطردرمانی مخصوص تغذیه و شادابی پوست

ترکیبات روغن پایه برای روغن های عطر درمانی مخصوص صورت

1. 1قسمت روغن هسته زردآلو، ۲ قسمت روغن بادام ویک چهارم قسمت روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.
۲. ۳ قسمت روغن بادام شیرین، ۱ قسمت روغن زیتون و یک هشتم روغن جوجوبا را با هم مخلوط کنید.
۳. ۲ قسمت روغن جوجوبا، ۲ قسمت روغن فندق و ۱ قسمت روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کنید.
۴. ۱ قسمت روغن جوجوبا و ۲ قسمت روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کنید.


مخصوص پوست های بالغ

۳ قسمت روغن ، ۱ قسمت روغن ، ۱ قسمت روغن جوجوبا، یک دوم قسمت روغن آووکادو، یک هشتم قسمت روغن همیشه بهار را باهم مخلوط کنید.
۵۰ گرم از ترکیبات روغن پایه را همراه با ۲۵ قطره روغن ضروری استفاده کنید. (در صورتی که پوست تان خیلی حساس است، مقدار روغن های ضروری را کم کنید.)


روغن عطر درمانی صورت برای پوست های معمولی: (۱)

7 گرم روغن جوجوبا
۲۱گرم روغن بادام شیرین
۸ قطره روغن اسطوخودوس
۴ قطره روغن بابونه رومی


روغن عطردرمانی صورت برای پوست های معمولی: (۲)

۱۴ گرم روغن جوجوبا
۱۴ گرم روغن فندق
۶ قطره روغن اسطوخودوس
۲ قطره روغن چوب صندل سرخ
۴ قطره روغن شمعدانی


داروی عطر درمانی صورت برای پوست های چرب: (۱)

۲۸ گرم آب آلوورا
۱ قاشق چای خوری هاماملیس
۸ قطره روغن اسطوخودوس
۲ قطره روغن یلانگ یلانگ
۲ قطره روغن سرو
دارو را قبل از مصرف به شدت تکان دهید.


داروی عطردرمانی صورت برای پوست های چرب: (۲)

۲۸ گرم آب آلوورا
1 قاشق چای خوری هاماملیس
٣ قطره روغن شمعدانی
۶ قطره اسطوخودوس
۲ قطره روغن مریم گلی
1 قطره روغن پیرو (اُرس)
دارو را قبل از مصرف به شدت تکان دهید.


روغن عطردرمانی صورت برای پوست های خشک: (۱)

۱۴ گرم روغن جوجوبا
۱۴ گرم روغن بادام شیرین
یک دوم قاشق چای خوری روغن دانه کتان
1 قاشق چای خوری روغن زیتون
۸ قطره روغن اسطوخودوس
۲ قطره روغن شمعدانی
۲ قطره روغن دانه هویج


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


روغن عطر درمانی صورت برای پوست های خشک: (۲)

۲۱گرم روغن هسته زردآلو
۷گرم روغن آووکادو
1 قاشق چای خوری روغن فندق
۸ قطره روغن چوب صندل
۴ قطره روغن اسطوخودوس


روغن عطردرمانی صورت برای پوست های حساس

۱۴ گرم روغن جوجوبا
۱۴ گرم روغن زیتون
۲ قطره روغن گل سرخ
۲ قطره روغن بابونه رومی
۲ قطره روغن بهار نارنج


مخلوط عطردرمانی برای پوست لک دار : (۱)

۵ قطره روغن درخت چای
۱۰ قطره روغن اسطوخودوس
۳ قطره روغن بابونه رومی
1 قطره روغن چوب صندل
روغن های ضروری را با ۳۶ گرم آب آلوورا و ۱ قاشق چای خوری روغن هاماملیس مخلوط کنید. پیش از این که مخلوط را به روی لک ها بزنید، آن را به شدت تکان دهید.


مخلوط عطردرمانی برای پوست لک دار: (۲)

۳ قطره روغن درخت چای
۳ قطره روغن شمعدانی
۴ قطره روغن اسطوخودوس
1 قطره روغن بابونه رومی
1 قطره روغن میوه درخت پیرو
روغن های ضروری را با ۲۸ گرم آب آلوورا و ۱ قاشق چای خوری روغن هاماملیس مخلوط کنید. پیش از این که مخلوط را به قسمتهای لک دار بزنید، آن را به شدت تکان بدهید.


مخلوط عطردرمانی برای پوست های لک دار

۲۸ گرم آب آلوورا
1 قاشق چای خوری روغن هاماملیس
۸ قطره روغن اسطوخودوس
۴ قطره روغن بابونه رومی
۲ قطره روغن درخت چای
1 قطره روغن میوه درخت پیرو
1 قطره روغن شمعدانی
این مواد را با هم مخلوط کنید و پیش از هر بار استفاده آن را به شدت تکان دهید، مخلوط را با پنبه ای تمیز مستقیما روی لک ها بزنید، زیرا این مخلوط از قدرت بالایی برخوردار است و استفاده از آن برای قسمت های بزرگی از پوست توصیه نمی شود.


روغن عطر درمانی برای پوست های بالغ: (1)

۱۴ گرم روغن جوجوبا
۱۴ گرم روغن کانولا یا بادام شیرین
1 قاشق چای خوری روغن زیتون
یک دوم قاشق چای خوری روغن گل گاوزبان یا دانه کتان
۵ قطره روغن کندر
۳ قطره روغن بهار نارنج
۵ قطره روغن اسطوخودوس


روغن عطر درمانی برای پوست های بالغ: (۲)

۱۴ گرم روغن جوجوبا
۱۴ گرم روغن فندق
1 قاشق چای خوری روغن
1اکپسول ویتامین E (محتویات کپسول)
۸ قطره روغن اسطوخودوس
۲ قطره «روغن کندر»
۲ قطره روغن پلانگ پلانگ
۲ قطره روغن دانه هویج


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


روغن عطر درمانی برای پوست های بالغ: (۳)

۲۱گرم روغن آووکادو
۷گرم روغن جوجوبا
1 قاشق چای خوری روغن گل گاوزبان یا دانه کتان
۵ قطره روغن کندر
۳ قطره روغن چوب صندل
۲ قطره روغن گل سرخ
۲ قطره روغن اسطوخودوس

4- ماسک ها برای پاکسازی عمقی، تقویت و تغذیه پوست

ماسک ها به شکل لایه ای ضخیم برای محافظت از پوست استفاده می شوند. حتی در صورت تمایل می توان گردن را با ماسک پوشاند. بیشتر ماسک ها را نباید در اطراف چشم استفاده کرد. در صورتی که ماسک روی صورت پیش از زمان توصیه شده در حال خشک شدن است، با اسپری آن را مرطوب نگه دارید. زمانی که ماسک روی صورت است دراز بکشید، پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و چشم ها را با بالشتک مخصوص چشم که با آب مرطوب شده است بپوشانید.


ماسک عسل (برای انواع پوست)

این ماسک، گردش خون در پوست را افزایش داده و نرم، صاف و مرطوب کردن پوست از دیگر کارکردهای آن است.
نحوه استفاده: ۱ قاشق غذاخوری عسل را گرم کنید و روی پوست صورت که قبلا پاک شده است بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و در این مدت با ضربه و فشار آرام پوست را تحریک کنید. سپس صورت را اول با آب گرم و سپس با آب خنک بشویید.


ماسک خاک رس (برای انواع پوست به جز پوست های خشک و بالغ)

طرز تهیه: ۱ قاشق خاک رس مرغوب و مخصوص صورت (خاک رس مخصوص صورت را می توانید از فروشگاه های داروهای گیاهی تهیه کنید) را با مقدار کافی آب یا شیر مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. چند قطره روغن زیتون (یا هر روغن گیاهی دیگری)، چند قطره سرکه و یک قاشق پر عسل به آن اضافه کنید. چنانچه ماسک بیش از حد رقیق است، مقدار خاک رس آن را بیشتر کنید، و اگر خیلی خشک است، شیر یا آب بیشتری به آن اضافه کنید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست صورت و گردن که قبلا پاک شده است بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک ساده بلغور جو (برای انواع پوست)

طرز تهیه: بلغور جوی آماده یا جوی له شده را بپزید و بگذارید تا خنک شود.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک شیر و عسل (برای انواع پوست)

طرز استفاده: ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری ماست را با هم مخلوط کنید. آنقدر شیر خشک به آن اضافه کنید تا تبدیل به خمیر یکدستی شود.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


ماسک عطر درمانی خاک رس (برای پوست های معمولی)

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری خاک رس مخصوص صورت، ۱ قاشق چای خوری عسل و ۳ قطره روغن ضروری شمعدانی را با هم مخلوط کرده و مقداری آب یا آب آلوورا به آن اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک عطر درمانی خاک رس ، بلغور جو (برای پوست های خشک)

طرز تهیه: ۱ قاشق چای خوری خاک رس را با یک قاشق چای خوری آرد جوی یا بلغور جو آماده، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود.
1قطره روغن ضروری گل سرخ و یک قطره روغن ضروری اسطوخودوس نیز به آن بیفزایید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک عطر درمانی خاک رس / هاماملیس برای پوست های چرب

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری خاک رس، ۱ قاشق چای خوری آب آلوئه ورا و 1قاشق چای خوری هاماملیس را با هم مخلوط کرده، مقداری آب به آن اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود. ۱ قطره روغن ضروری درخت چای، ۱ قطره روغن ضروری اسطوخودوس و ۱ قطره روغن ضروری نعناع نیز به آن بیفزایید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک عطردرمانی شاداب کننده برای پوست های بالغ

طرز تهیه: ۱ قاشق چای خوری خاک رس مخصوص صورت را با ۱ قاشق چای خوری آرد یا بلغور جوی آماده، یک دوم قاشق غذاخوری شیر خشک، ۱ قاشق چای خوری عسل و ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون یا آووکادو مخلوط کرده و مقداری آب به آن اضافه کرده تا تبدیل به خمیر شود. ۱ قطره روغن ضروری کندر و ۱ قطره روغن ضروری بهار نارنج، اسطوخودوس یا گل سرخ نیز به آن بیفزایید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز صورت بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک هویج (برای پوست های معمولی تا خشک)

طرز تهیه: یک هویج بزرگ را خوب بخار پز کرده و سپس آن را کاملا بکوبید. در صورت لزوم مقدار کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر شود.
نحوه استفاده: ماسک را به پوست تمیز صورت بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورت را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک سیب (برای پوست های معمولی تا خشک)

طرز تهیه: یک سیب پوست و هسته گرفته را کاملا بخارپز کرده، بکوبید و با مقدار کمی شیر چربی گرفته یا عسل مخلوط کنید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


ماسک جوش شیرین برای پوست های لک دار

طرز تهیه: ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز صورتی که لک دارد، بمالید. صورت را پس از ۱۵ دقیقه با آب خنک بشویید.


ماسک خاک رس (برای پوست های لک دار)

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری سر پر خاک رس مخصوص صورت را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر شود. ۱ قطره روغن ضروری سرو، یک قطره روغن اسطوخودوس و یک قطره روغن بابونه رومی به آن بیفزایید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز صورت بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را با آب خنک بشویید.


ماسک موز و عسل برای پوست های معمولی تا خشک

طرز تهیه: یک دوم موز رسیده را با یک قاشق چای خوری عسل بکوبید.
نحوه استفاده: ماسک را روی پوست تمیز صورت بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را اول با آب گرم و بعد با آب خنک بشویید.


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


5- روغن های بدن و روغن های ماساژ

برای تسکین دادن، تقویت کردن و رسیدن به پوست

روغن ماساژ پایه
1 قسمت روغن آووکادو
۲ قسمت روغن بادام شیرین
1 قسمت روغن گل رنگ
یک دوم قسمت روغن جوجوبا


روغن ماساژ گیاهی

1. ترکیبی از گیاهان دارویی مورد نظر خود را در روغن ماساژ پایه دم کنید، به ای ترتیب که یک چهارم از گیاهان خشک شده و ۱ فنجان روغن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و آن را به مدت ۱۰-۵ روز در آفتاب یا یک محل گرم قرار دهید. ظرف راهر روز تکان دهید. سپس محتویات آن را صاف کرده و در بطری بریزید.
۲. عصاره گیاهان دارویی را به روغن ماساژ پایه اضافه کنید. برای هر فنجان روغن، ۵۰ قطره از عصاره یک یا چند گیاه کافی است.


روغن ماساژ (برای دست)

1 قاشق چای خوری روغن سبوس گندم
۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E
۵۰ گرم روغن آووکادو
۵۰ گرم روغن هسته زردآلو
۴ قطره روغن ضروری لیمو


روغن ماساژ برای خشک کردن پا

1 قاشق چای خوری روغن سبوس گندم
1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
1 قاشق غذاخوری روغن کانولا
3 قطره روغن ضروری نعناع یا رزماری


روغن ماساژ و ماسک پوست با گیاهان


روغن عطردرمانی انرژی زا برای بدن: (۱)

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین یا کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۱۵ قطره روغن رزماری
۵ قطره روغن شمعدانی
۱۰ قطره روغن مریم گلی
۱۰ قطره روغن اسطوخودوس
۲ قطره روغن نعناع
۵ قطره روغن گریپ فروت
۳ قطره روغن ریحان


روغن عطر درمانی انرژی زا برای بدن: (۲)

۵۶ گرم روغن بادام شیرین یا کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۵ قطره روغن نعناع
۵ قطره روغن رزماری
۱۵ قطره روغن گریپ فروت
۲۰ قطره روغن پرتقال


روغن عطر درمانی انرژی زا برای بدن: (۳)

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین با کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۱۰ قطره روغن رزماری
۲۵ قطره روغن شمعدانی
۵ قطره روغن نعناع


روغن عطر درمانی آرامش بخش برای بدن: (۱)

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین یا کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۲۰ قطره روغن اسطوخودوس
۵ قطره روغن مرزنگوش
۵ قطره روغن لیمو
۵ قطره روغن بابونه رومی
۲ قطره روغن پلانگ پلانگ
۱۰ قطره روغن پرتقال
۳ قطره روغن شمعدانی


روغن عطر درمانی آرامش بخش برای بدن: (۲)

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین با کانولا (یا روغن ماساژ پایه) ۲۰ قطره روغن چوب صندل ۵ قطره روغن بابونه رومی ۱۰ قطره روغن گل سرخ ۱۰ قطره روغن چوب صندل سرخ


روغن عطر درمانی آرامش بخش برای بدن: (3)

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین یا کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۱۵ قطره روغن پلانگ یلانگ
۱۵ قطره روغن چوب سدر
۵ قطره روغن مریم گلی
۵ قطره روغن اسطوخودوس
۵ قطره روغن بابونه رومی


روغن عطر درمانی برای رفع درد عضلات

۱۰۰ گرم روغن بادام شیرین یا کانولا (یا روغن ماساژ پایه)
۸ قطره روغن اکالیپتوس
۵ قطره روغن رزماری
۲۵ قطره روغن اسطوخودوس
۵ قطره روغن مرزنگوش 


2256
0
 
11
دیدگاه ها
سودابه:
سلام ممنون از مطالب جامع و کاملتون. ی سوالی برام پیش اومد و اون اینکه اگر بخواهیم محصولات مراقبت از پوست رو برای مدت طولانی تر مثلا"۱ تا ۲ ماه نگه داریم از چه ناده ای به عنوان نگه دارنده استفاده کنیم که هم موثر باشه و هم ضرری نداشته باشه؟
0
 
0
مدیریت سایت :
سلام جای خنک نگه دارید موردی نداره.نیاز ب هیچ ماده نگهداری کننده نیست.باید موردی بگین تا بگم چ کنین.کلی نمیشه
0
 
0

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi