مورد علاقه ها 0

رنگ درمانی و تأثیر آن بر سلامتی و پوست(روانشناسی رنگ ها)

رنگ درمانی،روانشناسی رنگ ها،

رنگ درمانی

رنگ درمانی، تلاش می کند با استفاده از رنگ ها و نورها تأثیر مثبتی بر سلامت فیزیکی، عاطفی و روحی ما بگذارد. رنگ درمانی پیشینه ای دراز دارد و گفته می شود که ریشه های آن به یونان و مصر باستان برمی گردد؛ سرزمین های معابد رنگین. این معابد از هفت اتاقک تشکیل شده بودند، هر اتاقک به رنگ یکی از رنگ های رنگین کمان. افرادی که برای عبادت به معابد می رفتند، در اتاقکی که رنگ آن به فراخور حال شان برای آنها مناسب بود، هدایت می شدند.
بقراط، که به پدر علم پزشکی مشهور است، یک شیوه تشخیص بیماری ابداع کرد که در آن از رنگ ها استفاده می شد، در زمان حضرت مسیح (ع) هم پزشکان معتقد بودند که قرار دادن باندهایی با رنگ های مختلف روی زخم به درمان آن کمک می کند. چینی ها همچنان همچون گذشته، از رنگ برای تشخیص بیماری ها استفاده می کنند و برای تعیین وضعیت جسمانی فرد، به رنگ قسمت های مختلف بدن او نگاه می کنند. ادوارد ببیت، رودولف اشتاینر و دکتر رونالد هانت افرادی هستند که در قرن بیستم کار تحقیق و گسترش رنگ درمانی را ادامه داده اند.
رنگ، حسی است که با آگاهی آن را دریافت می کنیم. اشیاء اطراف ما در واقع بی رنگ و آنچه ما به عنوان رنگ هر شیء می شناسیم در واقع طول موج های نوری است که از آن شیء منعکس می شود. دسته ای از طول موج ها جذب و دستهای دیگر منعکسی می شوند. یک شیء زرد همه طول موج ها را جذب می کند به جز طول موج زرد که در چشم فرد بیننده منعکس می شود. تعبیر افراد از رنگ ها یکسان نیست. ممکن است هر یک از ما از یک رنگ خاص، درک متفاوتی داشته باشیم. بنابراین، تجربه رنگ یک تجربه شخصی است. ما برای درک رنگ سه مرحله را پشت سر می گذاریم:

مرحله فیزیکی= انرژی نور، حس آن رنگ خاص را بیرون می فرستد.

مرحله فیزیولوژیکی= به سلول های چشم که در برابر نور حساس هستند، این حس را به تکانه های عصبی مرکز عصب بینایی منتقل می کنند و در این جا است که رنگ متولد می شود.

مرحله روان شناختی = مرکز عصبی ما را قادر به درک رنگ و تمام تأثیرات آن می کند.


رنگ تأثیرات فیزیولوژیکی و روانشناختی فراوانی بر ما دارد. رنگ و نور از راه شبکیه چشم به مغز و هیپوتالاموس انتقال می یابند. کار هیپوتالاموس، کنترل ابراز فیزیولوژیکی عواطف است و هم چنین غده هیپوفیر، یکی از پیچیده ترین ساختارهای بدن می باشد. این غده فعالیت هورمونی و عصبی - شیمیایی را تحریک و منظم می کند. به علاوه فعالیت های غیرارادی را کنترل کرده و حالت روحی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. هیپوتالاموس و غده هیپوفیز هر دو در معرض آثار رنگ و نور قرار دارند و به این شکل است که رنگ ها روی ما تأثیر می گذارند.
رنگ، جزیی جدا نشدنی از زندگی روزمره ماست. از لباس های مان گرفته تا محیط اطراف، رنگ در همه جا حضور دارد. در سال های اولیه دهه ۱۹۰۰، در یک بیمارستان روانی در اروپا، مطالعاتی انجام شد که نتایج آن نشان می داد می توان از رنگ ها برای «کاهش افسردگی» و بیش فعالی کمک گرفت. تحقیقات روی رفتار زندانی ها نشان داده است که زندانیانی که در سلول هایی با رنگهای خاصی مانند صورتی روشن، به سر می برند، پرخاشگری کمتری از خود نشان می دهند. و برعکس رنگ قرمز، پرخاشگری آنها را افزایش می دهد. پل بلک فرایرنا در لندن رنگ سیاه دارد (رنگی که یادآور مرگ و تراژدی است) و البته آمار بسیار بالایی از خودکشی. ولی پس از این که رنگ پل را به سبز تغییر دادند آمار خودکشی ها به یک سوم کاهش یافت.
رنگ ها روی ما اثر می گذارند در طیف قابل رویت نور، یا همان رنگین کمان، هفت رنگ وجود دارد: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش.

تاثیر رنگ ها بر روان و جسم 

سفید تمام طول موج های نور را منعکس می کند و به معنی حضور همه رنگهاست. سیاه، همه طول موج ها را جذب می کند و وجود آن یعنی غیاب همه رنگ ها.

رنگ درمانی،روانشناسی رنگ ها،


قرمز 

قرمز در میان همه رنگها، قدرتمندترین رنگ و مظهر زندگی، اشتیاق، عشق، تحسین، و شجاعت، اراده و رهبری است پوشیدن رنگ قرمز به فرد احساس قدرت و پویایی می دهد. غذاهای قرمز رنگ نیز گرم کننده و نیروبخش هستند. افرادی که مضطرب یا وحشت زده هستند نباید در اتاق خود از این رنگ استفاده کنند، زیرا با وجود این رنگ، ناراحتی آنها تشدید خواهد شد. می توان گاه گاهی برای افزایش انرژی از قرمز استفاده کرد اما نباید آن را به طور مداوم به کار گرفت مگر این که اتاق مورد نظر د فعالیت های فیزیکی مثل ورزش کردن در نظر گرفته شده باشد. تحریک انگیزه جنسی، افزایش فشار خون، ترغیب تشنگی و تحریک و تقویت سیستم عصبی از جمله آثار رنگ قرمز است. قرمز برای افرادی که مبتلا به کم خونی یا دلمردگی و کمبود انرژی هستند، بسیار مفید است و برای افرادی که تب دار هستند یا دمای بدن آنها تحریک پذیر است به هیچ وجه توصیه نمی شود. رنگ قرمز هم چنین ذهن را تحریک کرده، به ایجاد و خلق افکار جدید کمک می کند و می تواند برای غلبه بر احساس افسردگی، ترس و رخوت مفید باشد.

نارنجی

نارنجی مظهر شور و شوق، سلامتی و شادی است. به رنگ ها و سایه های نارنجی برای اتاق هایی که مخصوص معاشرت، کارهای درمانی و سرو کردن غذا هستند، بسیار مناسب است. این رنگ ترکیب ایده آلی است از قرمز نیروبخش و زرد خردمندانه. مواد غذایی نارنجی رنگ معمولا محتوی مقدار زیادی «ویتامین A» هستند. رنگ نارنجی بازسازی ساختمان سلولی را ارتقاء می دهد. افزایش فشار خون و فعالیت قلب و گرم کردن دست ها و پاها از جمله آثار رنگ نارنجی است. علاوه بر اینها، نارنجی خوش بینی را در افراد تقویت می کند، افسردگی را از بین می برد و برای رفع حالات عاطفی منفی فوق العاده است.

زرد

زرد مظهر خرد، دانش، شفافیت ذهن، و کنجکاوی، شادی و سرخوشی است. بیدارکننده و الهام بخش است و رنگی است که غالبا برای لباس های تشریفاتی در نظر گرفته می شده است. پوشیدن رنگ زرد از بدن حافظت می کند به خصوص در مقابل ویروس ها و عفونت ها. زرد از قدرت جلب توجه بالایی برخوردار بوده و از رنگ سفید درخشان تر است. اتاق های کم نور با این رنگ روشن خواهند شد. می توانید برای اتاق هایی که در آنها نیاز به شفافیت و وضوح ذهن است، از زرد استفاده کنید. زرد، اعصاب را قوی، اشتها و فعالیت ذهنی را تحریک و به جذب ویتامین A کمک می کند. استفاده از این رنگ برای افرادی که بیش از حد جدی هستند و همه چیز را بیش از حد سخت می گیرند، بسیار عالی است. ایجاد تعادل و سبکی روح از دیگر خواص رنگ زرد است. از آنجا که این رنگ القاکننده حس جدایی است برای افرادی که احساس تنهایی می کنند، مناسب نیست.

سبز

سبز مظهر شفا، هماهنگی، خوشبختی، امنیت، ثبات و طبیعت است. علاوه بر این پاک کننده و زداینده سموم است. پوشیدن لباس سبز رنگ، حسی از ثبات و امنیت به فرد می دهد. مواد غذایی سبز رنگ نیز عموما به عنوان غذاهای سم زدا و پاک کننده شناخته می شوند. اتاق های سبز رنگ حسی از پاکیزگی با خود دارند. این رنگ برای محیط هایی که در آنها نیاز به حس همکاری وجود دارد، فوق العاده است. به دلیل آرامش بخش بودن این رنگ است که معمولا افراد در فضاهایی به این رنگ سرعت کمتری دارند. سبز، نگرانی، گرفتگی عضلات، خستگی چشم و درد را کاهش می دهد، سازنده و آرام کننده بدنه فیزیکی اسم عصبی است. درمان و رفع هیجانات منفی مثل اندوه، ترس و حسادت نیز از دیگر آثار رنگ سبز است.

آبی

آبی رنگ درون نگری و تقویت کننده درون گرایی است. سردترین و محبوب ترین رنگ. لباس آبی مظهر پیروی و همرنگی با جماعت است. به همین دلیل برای غالب یونیفورم ها از این رنگ استفاده می شود، اتاق های آبی رنگ آرامش بخش و تسکین دهنده هستند و بزرگتر از اندازه واقعی خود به نظر می رسند. افزایش سوخت و ساز، تقویت رشد، آرامش ذهن، تسکین عواطف بهبودی التهاب ها و کاهش فعالیت قلب از اثرات رنگ آبی است. به علاوه آبی، از خواب آلودگی جلوگیری می کند، مسکن است، سوختگی را خنک و درمان می کند و احساس خارش را تسکین می دهد. برای پایین آوردن فشار خون نیز می توان از رنگ آبی کمک گرفت. استفاده از رنگ آبی برای کسانی که بیش از حد جدی هستند یا از افسردگی حاد رنج می برند، توصیه نمی شود.

نیلی

نیلی، تیره ترین رنگ طیف، از نظر آثار فیزیکی و روان شناختی بسیار شبیه به آبی و از نظر الهام بخشی کمی به بنفش شبیه است. رنگ نیلی فداکاری، تفکر واضح و منطقی و آگاهی را تقویت می کند.

بنفش

بنفش مظهر استقلال، شکوه، نشاط روح و قدرت فردی و البته رنگی خلاق است. اتاق های بنفش، حسی زنانه و شاعرانه را القاء می کنند و برای افراد افسرده مناسب نیستند. بنفش خنک کننده، قابض، تسکین دهنده جسم و برای چشم ها مفید است. به غلبه بر کم تحرکی و بی حالی کمک می کند و برای اعصاب، نیروبخش است. کاهش حساسیت در مقابل درد، کاهش فشار خون و گشاد کردن رگ ها از خواص بنفشه است. رنگ بنفش خلاقیت و معنویت را تقویت می کند.


رنگ ها و غذاها

قرمز:

غذاهای قرمز تحریک کننده هستند. این غذاها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شوند.

زرد:

غذاهای زرد، ملین هستند.

سبز:

غذاهای گیاهی سبز، نشاط آور و احیاء کننده هستند.

آبی:

غذاهای آبی رنگ، آرام کننده سیستم عصبی و خنک کننده هستند.

بنفش:

غذاهای بنفش آرامش بخش بوده و بسیار الهام بخش می باشند.

رنگ ها و درون مایه ها

رنگ های روشن، نشاط بخش ترین رنگها هستند.
رنگ های تیره، جدی و افسرده کننده هستند.
رنگ های گرم، سازنده و انرژی بخش هستند.
رنگ های سرد، تسکین دهنده و آرامش بخش هستند.

رنگ ها و حالت های روانی

قرمز: شور، انگیزه، استقامت، قدردانی، آزردگی، تنفر، ناراحتی، خشم
نارنجی: طبیعتی جسور وخون گرم (و گاهی سلطه جو)، شور و اشتیاق خلاقیت، شادی
زرد : امید، هوش، شادی، دید باز، خرد، قاطعیت، فریب کاری، کینه توزی
سبز: شراکت، سخاوت، همکاری، شعور، امنیت، هماهنگی، بی اعتنایی، احتیاط بیش از حد، حسادت، تعصب
آبی: آرمان، فداکاری، اعتماد، آرامش، تردید، راحتی خیال، افسردگی
بنفش: بزرگی، مناعت طبع، اتحاد، افتخار، تکبر، فراموشی


رنگ درمانی،روانشناسی رنگ ها،

بکارگیری رنگ ها برای مراقبت از پوست

استفاده از رنگ ها در حین کار روزانه پاکسازی و تقویت، علاوه بر پوست برای روح و روان هم مفید است. برای این کار احتیاج به یک دستگاه کوچک نورپردازی دارید که ورقه های ژلاتینی شفاف با رنگ های مختلف (صفحات نیمه شفاف و نازک رنگی در مقابل آن قرار بگیرد. این دستگاه و ورقه ها را می توانید از مراکز فروش وسایل هنری تهیه کنید. فقط تا زمانی که مشغول انجام دادن مراحل زیر هستید از پرتوهای رنگی نور استفاده کنید و نه بیشتر. پرتو نور را به سقف بتابانید.
مرحله۱: هنگامی که به عنوان مرحله پیش از پاکسازی مشغول «کمپرس کردن» صورت هستید، از اسطوخودوس رنگی استفاده کنید. این کار به ایجاد آرامش کمک می کند.
مرحله ۲: در حین پاکسازی از رنگ سبز استفاده کنید.
مرحله 3: در حین تقویت کردن پوست چنانچه پوست شما کم کار است از رنگ قرمز یا نارنجی استفاده کنید. چنانچه پوست شما چرب است از رنگ سبز استفاده کنید. چنانچه پوست شما حساس یا دارای لک است از رنگ آبی استفاده کنید. علاوه بر این ها می توان از رنگ ها برای افزایش خواص آبی که در «مراقبت از پوست» به کار می رود، بهره برد. یک ورقه ژلاتینی شفاف و رنگی (رنگ دلخواه خود را) دور یک بطری شیشه ای آب بپیچید و آن را به مدت چهار ساعت در آفتاب قرار دهید. این کار باعث می شود خواص ارتعاشی رنگ مورد نظر شما به آب منتقل شود. از این آب می توانید در کمپرس، تقویت کننده یا اسپری صورت استفاده کنید. رنگ قرمز گردش خون را تحریک کرده، رنگ پوست را حفظ می کند و به بافت ها انرژی می دهد. در صورتی که پوست ملتهب است از رنگ قرمز استفاده نکنید. رنگ نارنجی احتقان را از بین می برد، گردش خون را تحریک و درخشش پوست را حفظ می کند. سبز هماهنگ کننده است و به پوست تازگی می بخشد. آبی، آرامش بخش و خنک کننده بوده و برای پوست های تحریک شده یا مبتلا به آکنه بسیار مفید است. طبق آموزه های آیورودا، از رنگ آبی می توان برای رفع مشکل افزایش رنگدانه های پوست استفاده کرد.


2718
1
 
4
دیدگاه ها