مورد علاقه ها 0

خواص آب درمانی برای پوست صورت در طب سنتی

خواص آب درمانی

آب درمانی

هزاران سال است که از آب درمانی برای معالجه ناراحتی ها و بیماری ها استفاده می شود به این ترتیب «آب» کهن ترین داروی طبیعی است. در معابد آسکلپيوس، خدای طب در یونان باستان، از آب برای معالجه و پاکسازی بیماران استفاده می شد. بقراط از آب برای پایین آوردن تب استفاده می کرد و برای درمان بسیاری از بیماری ها، حمام هایی با دماهای مختلف تجویز می کرد. امروزه، آب درمانگرها از اشکال مختلف آب (یخ، مایع، بخار که هر یک از آنها کاربرد خاصی در درمان و حفظ سلامتی دارند) برای انرژی بخشیدن، تسکین دادن، تقویت کردن، سم زدایی و افزایش قوای بدن استفاده می کنند.
باگذشت قرن ها از روزگار بقراط و اسکلپيوس، آب درمانی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است زیرا درمانی است در دسترس، راحت و مؤثر. ممکن است تأثیر آب درمانی از قابلیت آب برای افزایش مکانیزم دفاعی بدن ناشی شود. آب سرد، نیروبخش و نشاط آور است و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. آب داغ آرامش بخش و تسکین دهنده است.

دایان دینسین بوخمی(Dian Dincin Buchman)، در کتاب خود با عنوان «راهنمای آب درمانی»( The Complete Book of Water Therapy) عنوان می کند آنچه آب درمانی را از سایر شیوه های درمانی متمایز می کند این است که آب درمانی با طبیعت همه سازگار است. آب درمانی هیچ عارضه ای ندارد، فلور داخلی را که برای بدن بسیار ارزشمند است، از بین نمی برد و انرژی اندام های داخلی بدن را کاهش نمی دهد. بلکه گردش خون بدن را بالا برده و کم تحرکی و بی تحرکی را برطرف می کند. به علاوه هر مانعی را که در راه آزاد شدن انرژی قرار داشته باشد، از بین می برد، به این ترتیب بدن فعالیت خود را آزادانه تر و عادی تر ادامه می دهد» آب درمانی کاملا بدون درد و آثار منفی است.

خواص آب درمانی


آب درمانی برای مراقبت از پوست

استفاده از آب درمانی برای «بهبود پوست» بسیار مؤثر است. آب را می توان از سه راه مفید و لذت بخش برای پوست استفاده کرد: کمپرس کردن، بخار دادن و اسپری کردن. گنجاندن این کارها در برنامه روزانه «مراقبت از پوست»، تنها یک نتیجه خواهد داشت: داشتن پوستی زیبا، پاک، مرطوب و نرم. آب، «اکسیر جهانی حیات»، یکی از ارزشمندترین مواد آرایشی است.

کمپرس کردن

کمپرس: پارچه دولا و آغشته به آبی که روی صورت قرار داده می شود، یکی از راه های استفاده از خواص آب کمپرس کردن است. توصیه می شود برای پوست، به خصوص پوست صورت، از آب منتها درجه، خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید.

دمای مناسب برای آب

آب خنک پوست را محکم و فعالیت غده ای را آرام می کند، گردش خون را کاهش و قسمت های تحریک شده پوست را تسکین می دهد. آب گرم، بافت ها را آرام و فعالیت غده ای را تقویت می کند، و گردش خون را افزایش می دهد.
پوست های معمولی کمپرس آب خنک یاگرم
پوست های چرب کمپرس آب خنک تا ولرم
پوست های خشک کمپرس آب گرم
پوست های ترکیبی کمپرس آب گرم
پوست های حساس کمپرس آب ولرم یا گرم
پوست های لک دار کمپرس آب خنک تا ولرم
پوست های بالغ کمپرس آب گرم
برای تغذیه و نرم کردن پوست و «کاهش مشکلات پوستی»، می توانید دم کرده های گیاهی را به آبی که برای کمپرس کردن از آن استفاده می کنید، بیفزایید. از گیاهانی که برای پوست تان مفید است، استفاده کنید. 



برای این کار، ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط گیاهان خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید، در آن را ببندید و بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد. چای پررنگی که به دست می آید را صاف کنید، در ظرف مخصوص کمپرس بریزید و سپس به تناسب پوست تان، آب گرم یا خنک به آن اضافه کنید.
اضافه کردن «روغن های ضروری» به آب مخصوص کمپرس، ترکیب فوق العاده ای را به وجود می آورد که پوست را هم از خواص آب درمانی و هم از خواص عطر درمانی بهره مند می کند.

بخور پوست


بخار دادن

بخار، آبی است که به علت حرارت دیدن در دمای بالا تبدیل به گاز شده است. برای سود بردن از برخی خواص آب درمانی می توان پوست را به طور منظم بخار داد (بخار دادن با بیشتر پوست ها سازگار است) برای این کار لازم است از فروشگاه ها یا داروخانه های بزرگ، یک دستگاه کوچک بخار صورت خریداری کنید. استفاده از روش نگه داشتن صورت روی قابلمه توصیه نمی شود. زمان و دفعات بخار دادن به نوع پوست بستگی دارد.

اسپری کردن

اسپری کردن صورت به منظور نشاط بخشیدن و و مرطوب کردن پوست انجام می شود. اسپری کردن به طور منظم و به همراه استفاده از یک مرطوب کننده محتوی ماده جاذب رطوبت و پوست را نرم کرده و حتی خطوط سطحی صورت به خصوص در اطراف چشم را از بین می برد. اسپری کردن صورت در آب و هوای خشک، اتاق های دارای تهویه، محیط و هواپیما که رطوبت هوا در آنها پایین می باشد، بسیار مهم است. کمبود رطوبت در پوست صورت، یکی از دلایل بروز چروک های پیش از موعد است و اسپری کردن می تواند آن را خنثی کند.
برای اسپری می توان از گلاب، «آلوئه ورا»، اسانس گل ها با عصاره گیاهان دارویی استفاده کرد. ترکیب این مواد با آب، مایعی را می سازد که برای مرطوب و نرم کردن پوست بسیار مفید است. با این حال، مهم ترین عنصر در این ترکیب آب است که یک مرطوب کننده واقعی است.
در هوای گرم می توانید علاوه بر صورت قسمت های دیگر بدن را نیز اسپری کنید. اسپری کردن دست ها، پاها و شانه ها جلوی احساس «از حال رفتن» در اثر گرما را می گیرد. اگر ناچارید چند ساعت را زیر آفتاب (البته با ضدآفتاب) بگذرانید، می توانید با اسپری کردن پوست خود را خنک و مرطوب نگه دارید.


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1490
0
 
3
دیدگاه ها