مورد علاقه ها 0

میگرن و سردرد خود را با مصرف این گیاهان سریع درمان کنید

درمان گیاهی برای سردرد ها میگرنی

هر کسی گهگاه دچار سردرد می شود، ولی تخمین زده می شود ۱۵ درصد مردم حداقل هفته ای یک بار سردرد می گیرند.
حدود ۹۰ درصد سردردها تنشی هستند، که از پشت گردن یا سر شروع شده و به صورت مبهم و یکنواخت گسترش می یابد.
۱۰ درصد دیگر سردردها، از جمله سردرد میگرن، سردرد خوشه ای، و سردرد ترک کافئین ناشی از باز و بسته شدن رگ های خونی سر است که اعصاب درد را تحریک می کنند. میگرن دردی و تپشی است که معمولا در یک طرف سر و همراه با اختلال دید است. تهوع و استفراغ هم اغلب با میگرن همراه است.
سردرد و میگرن بسیاری افراد را گرفتار می کند. به دلایل نامعلوم، زنان سه برابر مردان گرفتار میگرن می شوند. زنان اغلب درست پیش از شروع قاعدگی یا در دوره آبستنی دچار میگرن می شوند، و در سه چهارم آن ها، بعد از یائسگی از بین می رود.

داروهای گیاهی برای رفع سر درد

درمان طبیعی یا دارویی مشخصی برای همه انواع سردرد وجود ندارد. با این حال، گیاهانی هستند که به تسکین انواع مختلفی از سردردها کمک می کنند.

برگ بو:

گیاه برگ بو دارای ترکیباتی به نام پارتنولیدهاست که در جلوگیری از بروز میگرن مفید هستند. گرچه سازوکار دقیق این نوع سردرد نامشخص است، ظاهر آزاد شدن ماده سروتونین از سلول های خونی به نام پلاکت ها نقشی اساسی دارند. پارتنولیدها مانع آزاد شدن سروتونین می شوند.
اگر من مرتباً دچار میگرن می شدم برگ بو را همراه با باونه گاوی که گیاه انتخابی من برای درمان میگرن است استفاده می کردم.

بابونه گاوی:

شهرت بابونه گاوی، که از خویشاوندان گل قاصد و همیشه بهار است، به دلیل تأثیر آن بر تسکین میگرن و دیگر سردردهاست.
بیش از ده سال است که خواهر زن من گیاه بابونه گاوی را برای تسکین سردرد میگرن خود مصرف می کند. خواهر منشی من هم از همین گیاه کمک می گیرد. من فکر می کنم بابونه گاوی یکی از جالب ترین گیاهان در گیاه درمانی امروزی است.
بنا بر تجربه شخصی من، که در نوشته های پزشکی هم منعکس شده است، بابونه گاوی در دو سوم کسانی که آن را مرتبا مصرف می کنند مؤثر است. مورد خواهرزن من یک نمونه آن است. او پیش از این که بابونه گاوی مصرف کند، به طور متوسط هفته ای یک بار مبتلا می شد و سالانه پول زیادی برای تسکین درد آن هزینه می کرد. مجموع مبلغ صرف شده برای تسکین درد همه افراد رقمی غیر قابل باور می شود. و من فکر نمی کنم کارخانه های داروسازی از شنیدن این که گیاه بابونه گاوی می تواند جانشین داروهای تسکین درد میگرن شود خوشحال شوند. این موضوع بخشی از انگیزه من برای معرفی گیاهان دارویی است.
دراین مورد من تنها نیستم. تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا مصرف مرتب بابونه گاوی را برای جلوگیری از حملات میگرن تأیید کرده اند. و به نوشته خبرنامه بهداشتی دانشکده پزشکی هاروارد، «خوردن بابونه گاوی روشی عمومی برای جلوگیری از حملات میگرن در انگلستان است. برخی از افرادی که درمان های معمولی میگرن برایشان مؤثر نبوده است، از مصرف بابونه گاوی نتایج مطلوبی به دست آورده اند. از این که من هم در این جبهه هستم خوشحالم.
مصرف کنندگان بابونه گاوی اغلب برگ های تازه آن را می خورند، معمولا روزی یک تا چهار برگ برای پیشگیری از میگرن. اگر دسترسی به گیاه تازه دارید، می توانید این روش را در پیش بگیرید، ولی انتظار مزه خوشایند از آن نداشته باشید. و حدود ۱۰ تا ۱۸ درصد افرادی که برگ تازه را می خورند دچار زخم یا التهاب دهان و زبان می شوند.
ولی مجبور به خوردن برگ ها تازه هم نیستید. با نوشیدن چای هم می توانید از منافع بابونه گاوی بهره مند شوید. با دو تا هشت برگ تازه در آب جوش می توانید چای درست کنید. ولی نگذارید برگ ها بجوشند، چون جوشاندن ممکن است مواد پارتنولیدهای موجود در برگها را تجزیه کند.
همچنین می توانید کپسول گیاه را تهیه کرده و بخورید، که این آسان ترین راه است. بسته به قدرت تأثیر گیاه، می توانید روزانه یک کپسول (حدود ۶۰ میلی گرم) تا شش کپسول (حدود ۳۸۰ میلی گرم) گرد برگ تازه، یا دو کپسول ۲۵ میلی گرمی خشک کرده برگ را بخورید. کپسول بابونه گاوی را می توانید از مراکز فروش گیاهان دارویی یا مواد بهداشتی تهیه کنید. در هر حال، موضوع خوردن کپسول بابونه گاوی را اول با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
یک هشدار: زنان آبستن نباید بابونه گاوی بخورند، چون ممکن است باعث عوارضی روی جنین شود. و زنانی که کودک شیر می دهند هم نباید بابونه گاوی مصرف کنند، چون ممکن است ترکیبات موجود در آن از طریق شیر وارد بدن کودک شود. بالاخره، مصرف درازمدت آن هم ممکن است اثرات آرام بخشی داشته باشد، که بسته به وضعیت فرد ممکن است ناخوشایند باشد.

بید:

کمیسیون E که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است، پوست درخت و بید را به عنوان یک تسکین دهنده سردرد و هر درد دیگری که با آسپیرین برطرف می شود تأييد کرده است.
وقتی گیاه درمانگرها از پوست بید به عنوان آسپیرین طبیعی یاد می کنند، منظور آنها بید سفید است. ولی این گونه بید سالیسین، همان ترکیب شیمیایی مسكن شبه آسپیرین، کمتری دارد. اگر چای مسکن قوی تری می خواهید، از گونه های قوی تر بید کمک بگیرید، مثل زردبید، سیاه بید، و سرخ بيد.
کمیسیون E مصرف ۶۰ تا ۱۲۰ میلی گرم سالیسین را برای تسکین سردرد توصیه می کند، که از یک قاشق مرباخوری پوست بید رساليسين، یا ۱ تا ۱/ ۵ قاشق مرباخوری پوست بید سفید به دست می آید. بیش از ۸۶ درصد سالیسین موجود در بید از طریق لوله گوارش جذب می شود، و تا چند ساعت میزان آن در خون در سطح مناسبی باقی می ماند.
اگر به آسپیرین حساسیت دارید، احتمالا گیاهان آسپیرینی هم نباید بخورید. و باید مراقب باشید اگر آسپیرین باعث ناراحتی معده می شود، پوست بید هم ممکن است همان اثر را داشته باشد. لئون چایتاو، طبیعت درمانگر و استخوان درمانگر انگلیسی، می گوید «برخلاف آسپیرین، که یک ترکیب شیمیایی واحد و غلیظ شده است، پوست بید ملایم تر عمل کرده و قدرت تحریک کنندگی معده را به اندازه آسپیرین ندارد.» همچنین، آسپیرین یا جایگزین های طبیعی آن را به کودکان مبتلا به سردرد ناشی از بیماری های ویروسی مثل «سرماخوردگی یا آنفلوانزا» ندهید،
چون احتمال ابتلای آنها به نشانگان رای وجود دارد که یک بیماری خطرناک است و می تواند کبد و مغز را آسیب برساند.

گل مغربی:

این گیاه یکی از بهترین منبع ترکیب مسکن فنیل آلانین است. برای مبتلایان به سردردهای مزمن، متخصصان تغذیه ممکن است مصرف روزانه شش تا هشت کپسول روغن گل مغربی را تجویز کنند.

گل مغربی برای درمان میگرن


تخم آفتابگردان هم غنی از فنیل آلانین است، که ۴۸ درصد وزن خشک آن را تشکیل دهد. دیگر منابع خوب فنيل آلانین به ترتیب عبارتند از بولاغ اوتی، جوانسه لوبیا، سویا، گاو دانه، ترمس (لوپن)، برگ تاج خروس، بادام زمینی، «عدس»، اسفناج، خرنوب، و کدو حلوایی.

سیر و پیاز:

پلاکت های خون که در لخته کردن آن شرکت می کنند، در ایجاد سردرد میگرنی هم نقش دارند. البته، قرار نیست که مانع انجام كل فعالیت های پلاکت ها شوید، چون در این صورت خونریزی از یک بریدگی کوچک مرگ را به دنبال خواهد داشت. ولی کمی فعالیت پلاکت ها را کمتر کردن ظاهرا از بروز میگرن جلوگیری می کند. طبیعت درمانگرها خوردن مقادیر زیاد سیر و پیاز را توصیه می کنند، چون این گیاهان رقیق کننده خون تا حدی فعالیت پلاکت ها را کم می کنند. این ها برای پیشگیری از حمله قلبی هم تجویز می شوند.

زنجبيل:

افراد دارای فرهنگ آسیایی اغلب زنجبیل را برای پیشگیری از بروز میگرن مصرف می کنند. من تا حالا گزارشی از یک تحقیق جدی در این باره ندیده ام، ولی از موضوع جالبی خبر دارم: یک زن ۴۲ ساله گرفتار میگرن مزمن خوردن همه داروهای میگرن را کنار گذاشت و به جای آنها، ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم زنجبیل خشک مخلوط با آب را در شروع اختلالات بینایی میگرن می خورد. تا چهار روز هم هر چهار ساعت یک بار این کار را تکرار می کرد. ظرف حدود ۳۰ دقیقه، حمله میگرن با درد و ناراحتی بسیار کمتر شروع گردید. بعد هم زنجبیل تازه را جایگزین زنجبیل خشک کرد. میگرن او دیگر به ندرت عود کرد، و بسیار هم خفیف تر بود.
چون زنجبیل از جهات مختلف برای شما خوب است، ارزش امتحان کردن برای درمان میگرن را هم دارد. اگر گرد زنجبیل می خورید، کپسول های ۵۰۰ میلی گرمی آن موجود است و اگر تمایل به زنجبیل تازه دارید، پنج گرم (حدود دو و نیم قاشق مرباخوری) خردکرده ریشه تازه معادل آن است . برای تأثیر بیشتر، می توانید زنجبیل را با یک گیاه دیگر همراه کنید. طبیعت درمانگرها گاهی زردچوبه را توصیه می کنند، که گیاهی ضدالتهابی است و بسیاری از خواص درمانی زنجبیل را هم دارد. من اگر میگرن داشتم، چند قاشق مرباخوری از هر یک را در یک لیوان شربت لیموناد ریخته و می خوردم.

ژینکو:

یک تحقیق پزشکی نشان داده است که سردرد اغلب با افزایش جریان خون مغز از بین می رود. این همان کاری است که گیاه ژینکو می کند یعنی بهتر کردن گردش خون در مغز. من اگر زیاد دچار سردرد شوم، این گیاه را هم امتحان خواهم کرد. من خوردن سه بار در روز ۳۰ قطره عصاره استاندارد ژینکو، حاوی لااقل نیم درصد گلیکوزیدهای فلاوونوئید، را به مدت یک یا دو روز پیشنهاد می کنم. اگر کپسول ژینکو می خورید، دستورات روی برچسب آن را رعایت کنید. می توانید روزی ۶۰ تا ۲۴۰ میلی گرم عصاره استاندارد بخورید، ولی نه بیشتر. خوردن بیش از حد آن ممکن است «باعث ایجاد اسهال»، تحریک پذیری، و بی قراری شود.

درمان میگرن با ژینکو


فلفل قرمز:

ترکیب تند موجود در فلفل قرمز، به نام کاپسایسین، یک تسکین دهنده فوق العاده درد است. در هشت تحقیقی که من از آنها اطلاع دارم، مصرف جلدی کاپسایسین در کار ترکیبی به نام مادۂ P اختلال ایجاد می کند؛ دانشمندان معتقدند این ماده نقشی کلیدی در انتقال تکانه های درد دارد.
خوردن فلفل قرمز هم برای درمان سردرد خوب است. گزارش شده است که غنی ترین منبع غذایی ساليسلات هاست.
تحقیقات نشان داده است که کاپسایسین از بروز سردردهای خوشه ای (که همانند میگرن شدید هستند) نیز جلوگیری می کند. در یک تحقیق کوچک بر روی ۱۲ فرد مبتلا به این نوع سردرد، ۶ نفر که روزی یک گرم کاپسایسین را به مدت چند روز از طریق بینی استنشاق کردند، کاملا درمان شدند، ۴ نفر تسکین نسبی را گزارش کردند، و روی ۲ نفر بی اثر بود. مطالعات دیگر هم نتایج مشابهی را گزارش کرده اند.
من اگر میگرن یا سردرد خوشه ای داشتم، فلفل قرمز مصرف می کردم. البته لزومی ندارد آن را استنشاق کنید؛ می توانید کپسول آن را بخورید.

بادرنجبویه:

به گفته دکتر نورمن بیسیت، استاد داروسازی دانشگاه لندن و نویسنده کتاب داروهای گیاهی و گیاه داروسازی، «بادرنجبویه در تسکین سردرد میگرن بسیار مؤثر است». کمیسیون E هم آن را تأیید کرده است.
مقدار توصیه شده برای تهیه چای یک یا دو قاشق مرباخوری خشک کردن گیاه در یک فنجان آب جوش است. بگذارید گیاه تا زمان سرد شدن در آن خیس بخورد. من اگر دچار سردرد شوم، بابونه گاوی، زنجبیل و زردچوبه را هم به چای بادرنجبویه اضافه می کنم.

نعناع فلفلی:

اگر نعناع فلفلی را با کمى الكل مخلوط کرده و روی شقیقه ها بمالید، به تسکین درد کمک زیادی می کند، من در صورت امکان روغن نعناع فلفلی را با اسطوخودوس مخلوط کرده و اوکالیپتوس و اکلیل کوهی هم به آن اضافه می کنم. گمان می کنم همه این روغن های شفا بخش هماهنگ با هم تاثیر می کنند. ولی فراموش نکنید که این روغن ها فقط برای مصرف جلدی هستند و نباید خورده شوند.

خرفه و دیگر خوراکی های دارای منیزیم:

متخصصان تغذيه خوردن روزانه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم را برای تسکین سردرد پیشنهاد می کنند. (مقدار معمول روزانه ۴۰۰ میلی گرم است.) من مخصوصأ به ارتباط منیزیم با سردرد معتقدم، چون کمبود منیزیم در افرادی که سردرد تنشی مکرر یا میگرن دارند زیاد دیده می شود.
همچنین مؤسسه آمارگیری گالوپ، گزارش کرده است که منیزیم مصرفی در ۷۲ درصد امریکاییان در حدی است که به کمبود آن منجر می شود. آیا ارتباطی بین شیوع کمبود منیزیم و سردرد وجود دارد؟ شاید. به هر حال مطمئنا وجود کمی بیشتر منیزیم در برنامه غذایی آسیبی نمی رساند.
سبزیجات سبز برگ مثل خرفه، حبوبات و غلات کامل از «منابع غنی منیزیم» هستند. در بانک اطلاعاتی من، خرفه در رأس همه آنهاست که نزدیک به ۲ درصد وزن خشک آن منیزم است، ولی لوبیا سبز، دانه خشخاش، جو دوسر، لوبیا چشم بلبلی و اسفناج هم منیزیم زیاد دارند.

انواع سردرد و میگرن


آویشن:

دکتر جان هاینرمن، انسان شناس پزشکی و نویسنده دائره المعارف میوه ها، سبزیجات، و گیاهان، نوشیدن چای آویشن را برای درمان سردرد پیشنهاد می کند. با یک قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه در یک فنجان آب داغ چای درست کنید. او همچنین کمپرس آویشن را برای تسکین درد ماهیچه های گردن، شانه، و پشت که همراه با سردردهای تنشی هستند پیشنهاد می کند.

زردچوبه:

همان طور که گفتم، می توانید این گیاه ضدالتهابی را مخصوصا با گیاهان دیگر، مثل زنجبیل همراه کنید.

مخلوط گیاهان:

در میان عامه مردم خوراکی های زیادی برای تسکین سردرد پیشنهاد می شود که نشان داده شده است بسیاری از آنها ترکیبات تسکین دهنده دارند. یکی از چای های مسکن مورد علاقه من ترکیب دارچین، چمن معطر، نعناع فلفلی و اکلیل کوهی است.
گیاهان دیگری که احتمالا ارزش امتحان کردن دارند عبارتند از ریحان، فلفل سیاه، زیره سیاه اروپایی، گشنیز، اسطوخودوس، پونه معطر، «بارهنگ»، دانه خشخاش، اکلیل کوهی، «سداب»، چای و بومادران. 


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3773
0
 
5
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi