مورد علاقه ها 0

علت غش کرن چیست و چگونه و با مصرف چه گیاهانی آن را درمان کنم

غش کردن

غش کردن و دلایل آن

صحبت درباره گیاه دارویی برای غش تصویری قدیمی را به ذهن می آورد: گرفتن یک دستمال معطر زیر بینی یک زن غش کرده. البته در دورانی در غرب غش در میان زنان شایع بود که اغلب از پوشیدن شکم بند های خیلی تنگ ناشی می شد.
پزشکی های سنتی تعدادی موادی معطر را که باعث بیدار شدن زنان غش کرده می شد با تام «نمک بویا» معرفی کرده اند.
غش کردن یا ضعف کردن از دست دادن ناگهانی هوشیاری در اثر کاهش جریان خون به مغز است. از علل آن گرسنگی، خستگی زیاد، تغییر هیجانی شدید و درد را می توان نام برد. محیط داغ و دم کرده هم می تواند ایجاد غش کند.
اگر دچار غش شوید، کمک اولیه استاندارد دراز کشیده به پشت و بلند کردن پاها برای رساند خون بیشتر به مغز است. یا بنشینید و سر را بین زانوها پایین بیاورید تا خون به مغز برسد.
برخی بیماری ها هم باعث غش می شوند، که در برخی موارد بسیار جدی است. اگر به راحتی دچار غش می شوید، یا اگر بدون دلیل واضحی غش می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

داروهای گیاهی و داروخانه سبز برای غش

گیاه درمانگرها دیگر نمک های بویا را برای برطرف کردن غش توصیه نمی کنند. ولی اگر مستعد غش کردن هستید، گیاهانی هستند که همان کار نمک های بویا را می کنند. همچنین گیاهان محرکی هستند که می توانند از بروز غش جلوگیری کنند.

بروم وید:

ساکنان جزایر کاناری با برگ این گیاه چای درست می کنند. جای تعجب هم و ندارد، چون گیاه حاوی افدرین است که ماده ای محرک دستگاه عصبی مرکزی و ضداحتقان است. می توانید با حدود پنج قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه در یک فنجان آب جوش چای غلیظی درست کرده و بگذارید خیس بخورد.

هل:

صدها سال است اعراب هل را با این باور که محرک جنسی است به چای یا قهوة خود اضافه می کنند. من نمی توانم در این تأثیر اطمینانی بدهم، ولی مطمئنا هل محرک دستگاه عصبی هست.
بنا بر بانک اطلاعاتی من، هل غنی ترین منبع ترکیب محرک سینئول است، که در بسیاری از گیاهانی که عطردرمانگرها برای غش توصیه می کنند وجود دارد. برای کمی تحریک عصبی، اغلب یک یا دو دانه هل به چای یا قهوه خود اضافه می کنم. خوشمزه هم هست.

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار:

کافئین موجود در قهوه مشهورترین محرک و از قدیمی ترین مواد مقابله با غش است. ولی سایر نوشیدنی های کافئین دار، از جمله چای، کولا، و نوشیدنی های معمول در امریکای جنوبی مثل میت، گوا رانا، و کاکائو هم برای برطرف کردن غش مصرف می شوند. نوشیدنی های شکلاتی هم کافئین دارند.

ختمی صحرایی

ختمی صحرایی:

این هم گیاهی حاوی ماده محرک افدرین است، و دانه های آن بیشترین مقدار افدرین را دارند. به خاطر اثر تحریکی گیاه، آن را حتی برای درمان حملات خواب هم مصرف می کنند.
با پنج قاشق مرباخوری این گیاه در یک فنجان آب جوش چای درست کرده و پس از سرد شدن بنوشید.

اُرمک:

ارمک بهترین منبع گیاهی افدرین است. ولی اشکال بزرگ در مصرف گیاه کامل و ترکیبات شیمیایی افدرین و پسودوافدرین آن عوارض جانبی است: مثل «بی خوابی»، «اضطراب»، بی قراری، و احتمالا تشدید افزایش فشار خون، بنابراین، باید در مصرف آن احتباط کرد. و اگر زیاد از آن مصرف کنید، چیزهای عجیبی ممکن است رخ دهد. نوشته های پزشکی لااقل ۲۰ مورد روان پریشی ناشی از مصرف افدرین را گزارش کرده اند.
در چند سال اخیر، کسانی هم در اثر مصرف زیاد این گیاه جان داده اند. این ها فراورده های شیمیایی حاوی گیاه آرمک را مصرف کرده بودند. متأسفانه، به خاطر همین رویدادها، اداره غذا و داروی امریکا تصمیم به ممنوعیت فروش آنها گرفته و از مکمل های افدرین را از بازار جمع کرده اند.
در مصرف اُرمک، من با نصف قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه (یا نصف تا نیم قاشق مرباخوری تنتور آن) و یک فنجان آب جوش چای درست می کنم و می گذارم تا هنگام سرد شدن خیس بخورد و بعد می نوشم. این شکل و مقدار مجاز مصرف گیاه بی خطر است.

اوکالیپتوس:

این گیاه عطری تند و گزنده دارد و برای هر کسی که ویکس استفاده کرده باشد آشناست. می توان آن را نمک بویای جدید به شمار آورد. عطردرمانگرها ریختن یکی دو قطره روغن اسانس اوکالیپتوس روی یک دستمال و گرفتن آن زیر بینی فرد غش کرده را پیشنهاد می کنند. (روغن اوکالیپتوس را هیچ گاه نباید خورد.)
اوکالیپتوس غنی از ماه محرک سینئول هم هست، پس وقتی فرد کمابیش به حال عادی برگشت، با یک یا دو قاشق مرباخوری خردکرده برگ اوکالیپتوس در یک فنجان آب جوش چای درست کرده و به او بدهید.
کلیل کوهی: روغنی که عطر اکلیل کوهی را ایجاد می کند مربوط به ترکیب سینئول آن است، که مؤثر بودن استنشاق، خوردن، و مالیدن آن روی پوست نشان داده شده است.
اکلیل کوهی را هم مثل اوکالیپتوس مصرف کنید: اگر کسی غش کرد، یک یا دو قطره روغن اسانس اکلیل کوهی را روی دستمالی گرفته و آن را زیر بینی مصدوم بگیرید. (باز هم فراموش نکنید که روغن اسانس نباید خورده شود.) یا مشتی برگ های سوزنی اکلیل کوهی را خرد کرده، به صورت گلوله ای درآورده، و زیر بینی فرد غش کرده بگیرید. وقتی مصدوم به حال آمد، با یک یا دو قاشق مرباخوری خردکرده برگ گیاه در یک فنجان آب جوش چای درست کنید و به او بدهید.
از جمله گیاهان دیگر دارای مقدار مؤثر سینئول درمنه خزری و زنجبیل است. می توانید آنها را هرطور می خواهید مصرف کنید.

اسطخودوس:

دوست خوب من، کتی کویل، که کتاب های دائره المعارف مصور گیاه داروها و گیاه دارو برای سلامت و شفا نوشته است، می گوید زنان عصر ویکتوریایی انگلستان که بسیار مستعد غش کردن بودند، «بالش غش معطر کوچکی پر از اسطوخودوس و کافور همراه خود داشتند. پس این هم نسخه ای برای برای بهبود از غش: شیشه کوچکی را پر از نمک کرده و چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس، اکلیل کوهی با اوکالیپتوس به آن اضافه کنید.

اسطخودوس

سورسوپ:

برگ های این گیاه گرمسیری ترکیبات معطر دارد. ساکنان منطقه کارائیب برگ های آن خرد کرده و به عنوان نمک بویا برای بهبود مصدوم غش کرده استفاده می کنند. تماس عصاره گیاه با چشم می تواند مشکل ساز شود. 
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2880
0
 
6
دیدگاه ها