مورد علاقه ها 0

آفتاب سوختگی را با این گیاهان از بین ببرید

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

از دبستان تا دبیرستان، تابستان ها مرتب به استخر می رفتم و حمام آفتاب می گرفتم. در دوران دانشگاه هم تابستان ها در کنار دریا ویولن و گیتار می نواختم، یعنی بیشتر روزها را در سواحل آفتابی بودم.
تابش این همه پرتو خورشیدی خطر بروز سرطان پوست را در من افزایش داده، و گرفتار عوارض بعدی آن هم شده ام. همین حالا لکه ای در محل برداشتن بافت سرطانی روی پوست دارم، و لکه های دیگری هم پدیدار شده اند که باید به زودی تحت درمان قرار گیرند.
من از این ماجرا درسی آموخته ام. حالا دیگر اگر در قایقی در مناطق گرمسیری باشم، کرم ضد آفتاب می زنم، پیراهن آستین بلند می پوشم، و گاهی هم دستکش های سبک به دست می کنم و کلاه لبه پهن سرم می گذارم. این همه محافظت در برابر آفتاب زیاد به نظر می رسد، ولی با توجه به جاهایی که مسافرت می کنم، ضروری است. و با تمام تلاشم برای نماندن در معرض نور خورشید، باز هم در مناطق آمازون دچار آفتاب سوختگی می شوم.

گیاهان مؤثر برای آفتاب سوختگی

بیشتر آفتاب سوختگی ها نسبتا خفیف هستند. ولی نسبت به سوختگی های دیگر، سطح وسیع تری را در بر می گیرد. و علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، می تواند بسیار دردناک هم باشد. خوشبختانه، طبیعت شفابخش های زیادی هم در اختیار ما گذاشته است.

چای:

چینی ها برای تسکین آفتاب سوختگی ریختن چای غلیظ سردشده روی پوست را توصیه می کنند. این به نظر منطقی می آید، چون چندین ترکیب مفید برای درمان در چای وجود دارد.
یکی از محققان مورد اطمینان من می گوید که اسید تانیک و تئوبرومین موجود در چای باعث خنک کردن آفتاب سوختگی می شوند. ترکیبات دیگر چای به نام کاتشین ها از آسیب دیدن بیشتر پوست جلوگیری کرده و به ترمیم آن کمک می کند، و حتی ممکن است از بروز سرطان های ناشی از مواد شیمیایی و پرتوتابی هم پیشگیری کند. آخرین مطالعات نشان می دهند که چای سبز غنی از موادی به نام پلی فنل ها هستند، که با خوردن چای، از پوست در برابر آسیب دیدگی های ناشی از تابش پرتو فرابنفش، که عامل آفتاب سوختگی است، محافظت می کنند، شکی نیست که پیشگیری از آفتاب سوختگی بهتر از تحمل عواقب آن است. ولی اگر مدت زیادی را بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در فضای باز می گذرانید، با نوشید چای سبز سردشده سوختگی را تسکین دهید. بعد نواحی آفتاب سوخته را با همین چای کمپرس کنید.

صبر زرد:

ژل درون برگ های این گیاه التيام سوختگی های ناشی از تابش پرتوها را تسریع می کند. می توانید با پاره کردن برگ، ژل آن را مستقیما روی پوست بمالید، یا ژل تجاری آن را از فروشگاه های گیاهان دارویی و مواد بهداشتی تهیه کنید.
دکتر رابرت ویلیکس، جراح قلب و متخصص طب ورزشی پیشنهاد می کند که بعد از دوش گرفتن، ژل را روی پوست بمالید و بعد آن را چند بار دیگر به پوست بزنید تا درد از بین برود. او می گوید معمولا قرمزی پوست ظرف یک یا دو روز از بین می رود و پوست نمی ریزد.

تاج ریزی:

دکتر وارو تایلر، استاد گیاهان دارویی دانشگاه پوردیو، می گوید برخی گیاه درمانگرهای سنتی هندوستان برگ های این گیاه را خرد کرده و آن را به صورت کرم غلیظی در می آورند و روی ناحیه آفتاب سوختگی می گذارند.
من شاهد روش مشابهی در منطقه آمازون بوده ام. یک شفابخش پرویی آشنای من گونه های بومی گیاه تاج ریزی را برای درمان همه انواع سوختگی، نه فقط آفتاب سوختگی، استفاده می کرد. او برگ های گیاه را خرد می کرد تا عصارهای سبزفام از آن بگیرد، و بلافاصله روی ناحیه سوختگی می گذاشت و اطمینان می داد که جوشگاه به جای نمی گذارد.
اگر به گیاه تاج ریزی دسترسی دارید، می توانید این کار را یک بار امتحان کنید. ثابت شده است که ترکیبات موجود در گونه های مختلف این گیاه در پیشگیری از سرطان پوست مفید هستند.

همیشه بهار:

تحقیقات نشان داده است که گل های همیشه بهار با بستن زخم، کاهش و التهاب، و تحریک رشد سلول های جدید پوست به التیام سوختگی کمک می کند. می توانید کرم های تجاری حاوی همیشه بهار را از داروخانه ها و فروشگاه های مواد بهداشتی تهیه کنید.

خیار:

به گفته دکتر آلبرت لئونگ، متخصص گیاهان دارویی، خیار خنک اغلب برای آرام کردن درد سوختگی مصرف می شود. خیلی ساده، برش های خیار را مستقیما روی پوست سوخته بمالید.

بادنجان:

بادنجان هم همانند تاج ریزی و خویشاوند آمازونی آن، به طور سنتی برای درمان آفتاب سوختگی به کار می رود. بادنجان ترکیباتی دارد که در استرالیا برای درمان سرطان پوست مصرف می شود.

بادنجان


البته، بهتر است از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده کنید. ولی اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، می توانید مقداری بادنجان له کرده را روی پوست بمالید و اثر آن را ببینید.

بارهنگ:

گیاه شناس بزرگ آمریکایی، تامی باس، بارهنگ را برای درمان آفتاب سوختگی، نیش حشرات، پیچک سمی، و بلوط سمی استفاده می کرد. حق با او بود، چون بارهنگ آلانتوئین دارد که تأثیر آن در التيام سلول های آسیب دیده پوست ثابت شده است.

انجیلی:

در یک مطالعه، محققان سه درمان آفتاب سوختگی را با هم مقایسه کردند: گیاه انجیلی، هیدروکورتیزون ۱ درصد، و کرم بابونه. هیدروکورتیزون از هر دو بهتر اثر کرد و بعد از آن هم انجیلی مؤثر بود.
می توانید محلول تجاری انجیلی را تهیه کرده و مستقیما روی پوست بمالید. یا یک قاشق مرباخوری گیاه را با یک قاشق مرباخوری عسل و یک سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و روی پوست بمالید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری انجیلی، روغن زیتون، و گلیسرین را مخلوط کرده و امتحان کنید.

ویتامین ها و کانی ها:

در بانک اطلاعاتی من، ویتامین E (توکوفرول) مهم ترین ماده مغذی ضد آفتاب سوختگی است. می توانید یکی از کرم های حاوی ویتامین E را روی پوست آفتاب سوخته بمالید.
به علاوه، یک مطالعه نشان داد که اسید آمینه طبیعی ال-سلنو متیونین آسیب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. این مطالعه توسط دکتر کارن بروک از مرکز پزشکی کابرینی در نیویورک انجام شد. سلنو متیونین هم به صورت جلدی و هم به صورت خوراکی مؤثر است. دکتر بروک خوردن روزانه ۱۰۰ میکروگرم سلنومتیونین را در ماه های تابستان توصیه می کند و پیشنهاد کرده است هر کسی سابقه خانوادگی سرطان پوست دارد روزی ۲۰۰ میکروگرم بخورد. شاه بلوط برزیلی غنی از این ماده است.


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1647
0
 
7
دیدگاه ها