مورد علاقه ها 0

معرفی 40 دمنوش گیاهی برتر و خواص آن ها

دمنوش های گیاهی

خواص انواع دمنوش های گیاهی

دمنوش ها و جوشانده های گیاهی میان برخی افراد طرفدارانی حتی بیش از چای سیاه و سبز دارد. با این حال، با خواص و طرز تهیه چند دم کرده و جوشانده آشنا شوید اما یادتان باشد اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و اگر بیمار نیستید از زیاده روی و مصرف پیاپی آن ها حتما خودداری کنید.


1- دمنوش آویشن

تقویت اعصاب، بینایی، جهاز هاضمه، معده، کبد و کلیه، بالا برنده فشار خون، باز کننده انسداد، تحلیل بادها و بلغم، لطیف کننده غذاهای غلیظ، اشتها آور، جاری کننده حیض، تنقیه ریه، معده روده ها و کبد، افزایش شیر مادر، پاک کننده سینه، باز کننده گرفتگی های روده، ضد رطوبت بدن، صفرا، زکام، سرفه، آسم، تنگی نفس، غلظت خون و ضد عفونی کنده و میکروب کش (شش برابر آنتی بیوتیک).
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش، با شعله غیرمستقیم دم بکشد.


2- دمنوش اسطخودوس

آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلول های مغز، افزایش شیر مادر، تحلیل برنده نفخ و گاز روده، مفرح، باز کننده انسداد عروقی، مسهل بلغم و سودا خصوصا سودای مغز، ضد میگرن، زکام، اسم، برونشیت، دل پیچه، رماتیسم، درد سینه، تنگی نفس، سرفه، اگزما، ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادرار، در اکثر بیماریها کاربرد دارد.

طرز تهیه
دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


3- دمنوش افتیمون

تحلیل برنده ورم ها، لطیف کننده، بازکننده انسداد و مفرح قلب، جهت بیماری اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگی، کابوس و وسواس و بیماری های مفاصل مفید است. به تنهایی مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا می باشد. از آن جایی که بسیار لطیف و ضعیف است جوشاندن و کوبیدن آن سبب از بین رفتن خاصیت آن می شود. برای آرامش و تقویت اعصاب دم کرده افتیمون بخورید. تأثیر آن روی سر خوب است. برای آلزایمر نیز مفید است.
هشدار
مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.
طرز تهیه
هنگام مصرف نباید آن را نرم کوبید و یا زیاد جوشاند، بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم کنید. ترجیحا این دمنوش ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید با عسل میل کنید. هم چنین آنها را می توان با چند قطره آبلیموی تازه میل کرد.


4- دمنوش اکلیل کوهی

گیاه معجزه گر قوی، مقوی اعصاب، ادرارآور، پاک کننده ریه ها، بادشکن، تسکین درد کبد، برای تنگی نفس، بیماری های عصبی و تشنج، تقویت معده و بدن مفید است، ضد عفونت کلیه، صفرا، بلغم، دلهره، اضطراب، آسم، زکام، سیاه سرفه، دردهای رماتیسمی استخوان و کمر، سنگ کلیه و مثانه، کیسه صفرا، میگرن، بی خوابی و غلظت خون می باشد.
طرز تهیه
دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


5- دمنوش بابونه

آرام بخش اعصاب و مغز و معده و روده و تقویت آن ها، افزایش شیر مادر، ادرارآور قوی، ضد تب و لرز، انگل، یبوست، سردرد، سنگ مثانه، بلغم و صفرا.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش، با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

6- دمنوش بادرنجبویه

آرام بخش، خواب آور، ضد تشنج و اسپاسم، رافع بوی بد دهان و خون ساز، مقوی قلب و اعصاب، تقویت کننده سلول های مغز، فوق العاده آرام بخش، محرک معده نشاط آور، ضد صدای گوش، تشنج، بیماری های کلیوی و خواب های وحشتناک.
طرز تهیه
یک مشت کوچک بادرنجبویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.


7- دمنوش بادرنجبویه و زیرفون

تقویت قلب و اعصاب، خواب آور، نشاط آور، آرام بخش، خون ساز، ضد بوی بد دهان، خواب های وحشتناک، بیماری های کلیه و صدای گوش.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری زیرفون + یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه + دو لیوان آب جوش با شعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


8- دمنوش برگ درخت به

قابض، نرم کننده سینه، مقوی قلب، مفرح، نشاط آور.
طرز تهیه
۱۰ تا ۱۵ عدد برگ را به مدت ۲۰ دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمد فورا شعله را ملایم کنید تا آب بدون حرکت شروع به بخار کند و گاهی برگ ها را هم بزنید، زمانی که یک سوم آب بخار شد چای آماده است. (می توانید از هل یا چوب دارچین برای معطر کردن استفاده کنید).

دمنوش گیاهی


9- دمنوش بهارنارنج

آرام بخش، مفرح، نشاط آور، اشتها آور، تقویت قلب، اعصاب، نیروی جنسی، رفع دل پیچه و گاز معده، تسکین درد سینه و سردردهای عصبی.
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


10- دمنوش به لیمو

آرام بخش، خواب آور در شب، تقویت حافظه و معده، رفع درد شکم، خستگی، صدای گوش، ضد میگرن، سردرد، سرگیجه تپش قلب، نفخ، آسم، اسپاسم.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


11- دمنوش به لیمو و زیرفون

آرام بخش، کاهش دهنده فشار خون، تقویت حافظه، معده، خواب آور در شب، شست وشو دهنده کلیه، ضد سرماخوردگی، تشنج، نقرس، رماتیسم، سرددرد و سرگیجه، ناراحتی های عصبی، میگرن، غلظت خون، آسم، اسهال، سینوزیت،صدای گوش و خستگی بدن.
طرز تهیه:
یک مشت بزرگ زیرفون به یک مشت به لیمو+ دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم و ملایم، حدود یک ساعت بجوشد، سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


12- دمنوش پنیرک

درمان کننده گرفتگی صدا، درمان جوش های پوستی، دارای ویتامین A,B,C ضد سرفه، ملین.


13- دمنوش پونه

پونه قوی ترین آنتی بیوتیک، بادشکن، رقیق کننده خون، ادرارآور، خلط آور، صفرابر، انرژی زا، بسیار مفید برای درد سینه و آزاد کردن اخلاط، تقویت معده، قلب، جهاز هاضمه، ضد شب ادراری، سرفه، حساسیت، نفخ، نقرس، سکسکه، آشفتگی، دل بهم خوردگی، خستگی، مفید جهت به تأخیر انداختن عادات ماهیانه.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


14- دمنوش چای ترش

چای ترش در نقاط مختلف دنیا با نام های متفاوتی خوانده می شود. در ایران به نام های چای مکی یا چای مکه، چای قرمز و چای ترش شناخته می شود. یکی از مهمترین مهم ترین خواص چای قرمز، شباهت ترکیبات آن با انسولین است و این گیاه خواص ضد دیابتی هم دارد.
نوشیدنی این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب است و برعکس چای که باعث دفع آهن می شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید.
طرز تهیه
افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای ترش اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، ۵ گرم از گل برگ های چای ترش را داخل یک فنجان ریخته و سپس آب جوش روی آن بریزید و سرپوشی گذاشته، ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.
خواص دیگر چای ترش
- رشد مو و رنگ آن را سیاه می کند شوره آن را کاهش می دهد.
- روغن طبیعی این گیاه نرم کننده است.
- به عنوان رنگ طبیعی برای مو قابل استفاده است.
- قاعدگی را منظم می کند.
- گل آن در هضم غذا مفید است.
- مصرف مرتب این چای در ماه باعث می شود که فشار خون بالا به طرز چشمگیری پایین بیاید و در درمان دیابت نیز مؤثر است.
- چای قرمز حاوی آنتی اکسیدان است که در کاهش تراکم رسوب پربی در سرخ رگها مؤثر بوده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
- چای قرمز تأثیر خنک کنندگی دارد.
- افرادی که تحت رژیم می باشند یا بیماران کلیوی از این چای به عنوان ماده مدر استفاده کنند.
- این چای باعث کاهش کلسترول بدن می شود.


15- دمنوش چای کوهی

آرام بخش، ضد حساسیت، ادرارآور، باز کننده گرفتگی های روده و کبد، تقویت کننده سیستم ایمنی.
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.


16- دمنوش چلتوت برنج

سرشار از ویتامین های B، تقویت کننده مغز و اعصاب و قلب، ضد یبوست مزمن، از ریزش و سفید شدن مو جلوگیری می کند.
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش، با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشد

17- دمنوش خاکشیر

- زخم ها و جراحات را التیام می بخشد.
- در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می توان استفاده کرد.
- دانه های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.
- ملین و خنک کننده با آب سرد است.
- بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می افزاید و اشتها را باز می کند.
- تنظیم کننده دستگاه گوارش بوده و ابتلای معده را به بیماری ها مرتفع می سازد.
- خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می شود. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، عسل مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.
- گرفتگی ادرار را برطرف می سازد و فربه کننده است.
- دل مالش و دل ضعفه را از بین می برد.
- برای رفع بیماری های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.
- برای اسهال ساده کودکان شیرخوار مفید است.
- به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.
- اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می کند.
- خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید.
- در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.
- روی ورم های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید .
- از دانه های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می توان استفاده کرد؛ پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم گرم به مسموم بخورانید. به این صورت، قی آورده و ایجاد تهوع می نماید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.
-برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار می توان مقدار یک قاشق غذاخوری پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم زد تا خاکشی بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک خوراند.

دمنوش گیاهی


18- دمنوش دارچین

ادرارآور، مفرح، محرک اعصاب، تقویت کننده معده، کبد، قوه باه، قلب و عروق، کاهش دهنده درد کمر و مفاصل، تسریع کننده جریان خون، نیرو بخش، باز کننده انسداد مجاری، پاک کننده سینه و حنجره، بالا برنده فشار خون، ضد اخلاط رطوبتی، پا دردهای رطوبتی، سرفه های رطوبتی، دلهره، بوی بد دهان، دردهای استخوانی، دیابت، سردی بدن.
هشدار برای زنان باردار مضر است.
طرز تهیه
چند عدد چوب دارچین + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم آرام جوش آورده سپس شعله غیر مستقیم دو الی سه ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی دراید.


19- دمنوش ریوند چینی

ضد برودت معده و کبد، ضد سرفه مزمن، تنگی نفس، سل، زخم ریه، زخم روده، استسقاء، یرقان، مسهل، اخلاط غلیظ و رقیق، مدر، ضد دردهای کلیه و مثانه و رحم.
طرز تهیه
چند تکه از آن را به مقداری آب که آن را بپوشاند با شعله مستقیم آرام جوش آورد بعد آن را با شعله غیر مستقیم ۲ الی ۳ ساعت دم کنید تا به رنگ آلبالویی در آید.


20- دمنوش زعفران

دافع عفونت بلغمی، محرک نیروی جنسی و قوای مغزی، مفرح، نشاط آور، خنده آور، ادرارآور، خلط آور، آرام بخش، مقوی کبد و جهاز تنفسی، تسکین دهنده آسم و سیاه سرفه، ضد سرفه، حساسیت و کرم خوردگی دندان.
طرز تهیه
مقداری خیلی کم از آن را در چهار تا پنج لیوان آب جوش درون قوری چینی بریزید و تا زمانی که رنگ آن کاملا زرد شود و دم بکشد، صبر کنید.
هشدار:
به یاد داشته باشید مصرف زیاد زعفران بسیار خطرناک است.


21- دمنوش زنجبیل

زنجبیل که از قدیم مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است، امروزه در تمام دنیا به عنوان گیاهی دوست داشتنی مصرف می شود.
زنجبیل تازه و شربت زنجبیل یا چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زاید بدن را به صورت عرق از بدن خارج می سازد. این گیاه برای خانم هایی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتد، نیز تجویز شده است.
به نظر می رسد که استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان کرده و اثرات سودمندی در رفع تهوع خواهد داشت، همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا به کار می رود. تهیه چای زنجبیل بسیار ساده است، اما آشنایی با اصول آن مهم می باشد، چرا که برخی افراد بدون آگاهی از چگونگی تهیه آن، پودر زنجبیل را در چای آماده می ریزند و به دلیل این که ذرات زنجبیل غیرقابل حل در آب است، نه تنها ظاهر بدی به نوشیدنی می دهد، بلکه طعم آن را نیز نامطبوع می کند. در حالی که با اندکی دقت می توان نوشیدنی بسیار گوارای زمستانی با استفاده از زنجبیل تهیه کرد
.
طرز تهیه
1- پوست زنجبیل را کنده (بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید.
2- آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب، ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید.
3- در ظرف را بگذارید.
4- حرارات را کم کنید و اجازه بدهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. . سپس چای حاصله را صاف کنید.
برای ایجاد طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیمو ترش هم اضافه کنید. اگر این چای را برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا می نوشید، آن را شیرین نکنید.
برطرف کردن مزه تند چای زنجبیل
در برخی از منابع، استفاده توأم زنجبیل با برگ نعناع به شکل کاملا مخلوط عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند.البته با افزودن آب بیشتر نیز می توان از تندی آن کاست.


22- دمنوش زیرفون

آرام بخش، ضد ناراحتی های عصبی، تشنج، میگرن های مزمن، بی خوابی، سردرد، بیماری های ریوی، زکام، غلظت خون، استفراغ، رماتیسم، آرتروز، نقرس، سیاتیک.
هشدار:
برای خانم های باردار ممنوع است. مصرف زیاد موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.
طرز تهیه
یک مشت زیرفون + دو لیوان آب سرد را با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشانید سپس با شعله غیر مستقیم به مدت طولانی دم کنید تا خوب رنگ بیندازد.


23- دمنوش زیره سیاه

لطیف کننده،قابض، برطرف کننده بادهای غلیظ، بالابرنده فشار خون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه خون، مدر، افزایش شیر مادر، تحلیل برنده گاز معده و روده، درمان تنگی نفس، تحریک اشتها، تقویت قلب و عروق معده.
طرز تهیه
یک قاشق مربا خوری + دو لیوان آبجوش، با شعله غیرم غیر مستقیم دم بکشد.


24- دمنوش گل محمدی

برطرف کننده دردهای رماتیسمی، افزایش دهنده میل جنسی، تقویت کننده قلب و معده، ضد اضطراب.


25- دمنوش غنچه نسترن زرد

پاک کننده و مقوی کبد، آرام بخش.


26- دمنوش فلوس

مسهل صفرا، دافع اخلاط فاسد، ضد افسردگی، صرع، میگرن، بواسیر، یبوست مزاج، تقویت کننده اعصاب، قلب، مجاری ادرار، دستگاه تنفسی.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری فلوس+ دو لیوان آب سرد را با شعله مستقیم کمی بجوشانید بعد بگذارید با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


27- دمنوش گزنه

تحلیل برنده ورم های سخت، چاق کننده بدن، باز کننده انسداد کبد و طحال کننده ریه و معده، افزایش نیروی جنسی، ضد قند خون، غلظت خون، چربی، صنای بلغم، سنگ کلیه، سرطان، امراض کلیوی و خون در ادرار، خونریزی ها، ریزش مو، خستگی، انگل، کرم روده.
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


28- دمنوش گلپر

تقویت کننده عالی حافظه، قوه باه، قلب و عروق، اشتها آور، کمک به هضم غذا ، شفابخش بیماری یرقان، پاکسازی کبد و دفع صفرا، تداوم آن برای سوزاندن چربی های بدن مفید است، ضد صرع قوی، فراموشی، اسهال، تنبلی معده، جوش و دمل.
طرز تهیه
یک قاشق مربا خوری گلپر را در یک لیوان آب جوش ریخته، در آن را بگذارید تا ده دقیقه بماند و به رنگ زرد درآید.


29- دمنوش گل رز

زمان گل دادن گل رز از فصل بهار تا اواسط تابستان است. گل های آن به رنگ سفید، قرمز و بسیار خوشبو است. این گل سرشار از ویتامین E است و فواید فراوانی در زمینه مراقبت از پوست و درمان برخی ناراحتی های پوستی دارند.
- گل رز برای انواع مختلف پوست ها مناسب است، ولی بیشتر برای پوست های خشک و حساس از آن استفاده می شود. از دیگر خواص دارویی این گیاه تأثیری است که بر مویرگهای زیر پوست دارد به طوری که قرمزی سطح پوست را که ممکن است به دلیل گشاد شدن مویرگها باشد، کاهش می دهد.
- از آب گل رز برای تسکین برخی ناراحتی های پوستی و ضد عفونی کردن برخی عفونت های چشمی استفاده می شود و هم چنین آرام بخش و ضد افسردگی است و تنش های عصبی، زخم های گوارشی، امراض قلبی را کاهش می دهد.
- عصاره رز برای ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتی های خونی و رحم مفید است.
- چای گل رز (البته شما می توانید برای تهیه آن یک دوم گرم گلبرگ رز را داخل ۱۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید و میل کنید) در تسکین گلو درد، کاهش عفونت مثانه و درمان اسهال تأثیر دارد.
- قسمت میانی گل رز (برآمدگی وسط گل برای نگهداری دانه ها نیز سرشار از ویتامینهای A، D،C ، B3 و E است. ناگفته نماند که از روغن گل رز برای خوشبو کردن هوای اتاق نیز استفاده می شود.

به هر حال گل رز فواید فراوان دارد.

دمنوش گیاهی


30- دمنوش گل کدو تنبل

گل کدو تنبل، مصرف خوراکی دارد به همین دلیل از آن برای تهیه چای استفاده می شود. برای تهیه چای، کافی است یک تا دو قاشق گل زردرنگ را از بوته جدا کرده و در یک فنجان آب جوش بریزید. چای پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آماده مصرف است. در صورت مصرف سموم و آفت کش برای گیاه، از مصرف گل های آن اجتناب کنید. این نوشیدنی کالری بسیار کمی داشته و ویتامین A فراوانی دارد.
مصرف دم کرده گل کدو تنبل به دلیل کمک به تأمین ویتامین A مورد نیاز بدن باکتری ها، ویروس ها و عفونت ها را از بین برده و به حفظ سلامت استخوان ها و بینایی کمک می کند. ویتامین C موجود در این نوشیدنی، به شادابی پوست کمک کرده و میزان جذب ریز مغذی های موجود در دیگر مواد غذایی مصرفی را افزایش می دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C موجود در گل کدو تنبل، سلول ها را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از سرطان پیشگیری می کند.
پتاسیم یکی دیگر از املاحی است که دریافت روزانه آن توسط انسان ضروری است. اگرچه هر فردی روزانه به دو هزار میلی گرم پتاسیم نیازمند است اما نوشیدن چای گل کدو تنبل نیز به تأمین درصدی از پتاسیم مورد نیاز انسان کمک کرده و به همین دلیل تأثیر به سزایی در تنظیم فشارخون دارد. محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی نیز از دیگر خواصی است که با نوشیدن این چای گیاهی به دست می آید.
پژوهش های بسیار حاکی از آن است که چای گل کدو تنبل نقش مهمی در پیشگیری از انقباضات عضلانی دارد ضمن آن که به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کند. کمبود پتاسیم در بدن همراه با بروز عوارضی مانند ضعف، کمبود انرژی گرفتگی های عضلانی، آشفتگی های معده و ضربان نامنظم قلب همراه می شود.


31- دمنوش گل گاو زبان و سنبل طیب

خواب آور، آرام بخش اعصاب، پایین آورند، فشار خون، رفع خشونت نای، تنگی نفس، گلو درد، تقویت کننده مغز، معده و کبد سرد، افزایش ترشح ادرار، ضد سردردهای عصبی، درد کلیه، قولنج، اسپاسم، تشنج، صرع، سودا، صفرا، وسواس و سنگ کلیه.
طرز تهیه
دو قاشق غذاخوری (یک مشت) گل گاو زبان + یک قاشق غذا خوری ( یک مشت کوچک) سنبل الطيب + دو لیوان آب جوش + نبات را بگذارید نیم ساعت دم بکشد تا به رنگ قرمز آلبالویی در آید.


32- دمنوش گل نسترن

مناسب برای پایین آوردن دمای بدن، حاوی ویتامین، E ، C کاهنده فشار خون، مناسب برای قلب، ضد درد کلیه، شست و شو دهنده کلیه، ضد سرماخوردگی، مقوی معده، تصفیه کننده خون، تقویت کننده پوست و مو.


33- دمنوش گل همیشه بهار

- همیشه بهار گیاهی است با گل های درشت به رنگ زرد و نارنجی، که دارای خواص درمانی مفیدی است.
- همیشه بهار گیاهی متعلق به خانواده کاسنی است.
- دمنوش همیشه بهار، دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال بوده و محرک ایمنی در بدن است.
- برای درمان عفونت های گوش مفید است.
- برای درمان ورم ملتحمه چشم کاربرد دارد.
- محرک تولید کلاژن است.
- دمنوش همیشه بهار را می توانید برای تسکین گلودرد و التهابات دهانی، قرقره کنید.
- برای سم زدایی بدن پس از عمل، مفید است.
- برای درمان اختلالات دستگاه گوارش به کار می رود.
- برای تنظیم دوره قاعدگی مفید است.
- این دمنوش را می توان در یخچال نگهداری و از آن برای نرم کردن پوست استفاده کرد.
- حتی این دمنوش را می توان به طور مستقیم روی پوست ملتهب (آکنه، همورویید و غیره) مالید.

طرز تهیه
به اندازه یک مشت از گل خشک شده همیشه بهار را درون آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه آن را دم کنید.


34- دمنوش لیمو عمانی

اشتهاآور، رقیق کننده خون، سرشار از ویتامین های C B A و کلسیم، سدیم منیزیم، فسفر و پتاسیم. درمان نفس تنگی.


35- دمنوش مرزنجوش

آرام بخش اعصاب، بهترین داروی میگرن کهنه و درد شقیقه ها و سردرد، خلط آور، تب بر، اشتها آور، تقویت عمومی بدن، ضد نفخ و ورم معده، اسهال، اخلال مضره، سرما خوردگی.
طرز تهیه
یک مشت کوچک + دو لیوان آبجوش در قوری ریخته با شعله غیر مستقیم دم کنید.


36- دمنوش مریم گلی

- طبع آن گرم است.
- دم کرده این گیاه یک تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر است.
- جهت معالجه يبوست شب ها از دم کرده این گیاه بنوشید.
- جهت درمان وبا از دم کرده این گیاه می توان استفاده کرد.
- مریم گلی برای انواع تب ها مفید می باشد.
- جهت اختلالات کبدی از دم کرده این گیاه می توان استفاده کرد.
- برای بیماری صرع و فلج از دم کرده این گیاه می توان استفاده کرد.
- مریم گلی آرام کننده اعصاب و تقویت کننده عضلات است.
- جهت درمان دل درد و نفخ کمی مریم گلی را کف مال کرده، در دهان ریخته آهسته بمکید تا درد برطرف شود.
- خانم های نازا از دم کرده این گیاه استفاده کنند.
- مریم گلی پایین آورنده فشار خون است.
- جهت پوست های چرب از بخور مریم گلی استفاده شود.
- شست و شو با جوشانده مریم گلی جهت خارش پوست مفید است.
- برای درمان سوختگی از ضماد جوشانده مریم گلی استفاده می شود.
- برای درمان برفک دهان ۱۰ گرم مریم گلی را در ۱۰۰ میلی لیتر آب سرد ریخته حرارت می دهیم تا به جوش آید و ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس آن را ۱۰ دقیقه دم کرده در دهان مزمزه می کنیم.
- جهت برطرف کردن اسهال ۱۰ گرم مریم گلی را در ۱۰۰ میلی لیتر آب جوش ریخته ۱۰ دقیقه دم کرده صاف نموده، بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.
- جهت درمان ناراحتی های گوارشی از قبیل سوءهاضمه، سنگینی معده، حالت تهوع از دم کرده مریم گلی بنوشید.
- جهت درمان اختلالات یائسگی از دم کرده مریم گلی قبل از غذا یک فنجان بنوشید.
- جهت درمان قاعدگی های دردناک از دم کرده مریم گلی روزی ۱ فنجان قبل از قاعدگی بنوشید.
- جهت درمان عرق شبانه در بیماران مسلول از دم کرده مریم گلی قبل از خواب یک فنجان میل شود.
- جهت درمان بحران های آسم از دود سوخته مریم گلی استشمام شود.
- جهت درمان درد نیش زنبور و حشرات برگ تازه مریم گلی را به صورت ضماد بگذارید.
- سوخته مریم گلی ضد عفونی کننده هوا است.
- جهت التیام زخم ها مریم گلی را با عسل جوشانده، پارچه ای را داخل آن کرده به صورت ضماد بگذارید.
- جهت درمان سنگینی گوش مریم گلی را مانند سیگار کشیده و دود نگه داشته و یک مرتبه خارج کنید.
- جهت لرزش اندام ها از دم کرده مریم گلی بنوشید.
- دم کرده مریم گلی تقویت کننده قلب است.
- جهت درمان خونریزی و ترشحات مهبلی که ناشی از ضعف است از دم کرده مریم گلی بنوشید.
- برای درمان سرفه های مزمن از دم کرده مریم گلی بنوشید.

دمنوش گیاهی


37- دمنوش ملیسا

آرام بخش، ضد اسپاسم، مقوی اعصاب، تقویت حافظه، ضد نفخ.


38- دمنوش میوه نسترن

سرشار از ویتامین C، مقوی معده، پایین آورنده فشار خون، ضد قند خون، درد و ورم کلیه، اسهال.
طرز تهیه
۱۵ عدد میوه نسترن را در یک قوری + دو لیوان آب سرد، با شعله مستقیم جوش آورید سپس شعله را کم کنید تا با همان شعله مستقیم یک ساعت بماند تا آب آن به تدریج بخار شود. سپس با شعله غیر مستقیم سه ساعت دم بکشد.


39- دمنوش نعناع

لطیف کننده خون، مفرح و مقوی قلب، مسکن ناراحتی های گوارشی، کمک به هضه غذا، مقوی اعصاب معده، بادشکن، اشتها آور، دافع صفرا، پاکسازی و تقویت کبد، طحال، برای سرما خوردگی و بیماری های حلق و گلو (از پونه قوی تر است)، ضد نفخ، سکسکه، تهوع، اسهال، دل پیچه، بواسیر، دردشکم، تب، افزاینده هورمون های زنانه کاهنده هورمون های مردانه، ضد پرمویی.
طرز تهیه
مقداری برگ نعناع تازه را در قوری چینی ریخته، آب جوش به آن بیفزایید و بگذارید روی بخار سماور دم بکشد. می توان از مخلوط پنج گرم نعناع خشک و نیم لیتر آب نیز استفاده کرد. زیاده روی و مصرف پشت سر هم آن مضر است.


40- دمنوش چایی سبز

مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده ها رایج است اما این اطمینان وجود دارد که افراد با آگاهی از فواید این چای بیشتر به سمت مصرف این نوشیدنی بارزش جذب می شوند. اخیرا از فواید بسیار چای سبز صحبت های زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند. هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی هستند که اثر کاهش ابتلا به سرطان های مختلف در آنها دیده شده است. زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است. با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد. مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند و به دلیل به ویژه این گیاه، اصول خاصی نیز برای تهیه آن دارند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است. دلیل این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. هر چند مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف یا نوشیدنی ها است اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تأیید کرده اند. نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. پژوهشگران دو مورد را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند. گیاه چای در آب و هوای گرم رشد می کند. برای تولید چای معمولا برگ های کوچکتر و جوان تر انتخاب می شوند. در مجموع سه نوع چای وجود دارد: چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ (نوعی چای چینی)، مزیت چای سبز بر چای های دیگر این است که کمتر تحت تأثیر فرآیند قرار گرفته و ترکیبات موجود در آن پایدار باقی مانده است.چای سبز به عنوان یک ترکیب ضدسرطان و آنتی اکسیدان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری و درمان بیماری های لاعلاجی مثل سرطان بسیار مؤثر باشد. بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا بوده و نسبت به آنتی اکسیدان های معروفی چون ویتامین های C و E بسیار قوی تر عمل می کند. نوشیدن چای سبز می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهد. از بیماری های ساده باکتریایی گرفته تا بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی سکته، سرطان، مشکلات دهانی دندانی، و استئوپرز. گیاه چای گل بزرگی است که دارای برگ های همیشه سبز است و همان طور که اشاره شد، چای سبز بومی کشور چین است و در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای سبز در تمامی نقاط آسيا و بخش هایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت می شود. چای سیاه تخمیر داده می شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمی شود و چای اولانگ نیمه تخمیر شده است.
طرز تهیه چای سبز
برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را مدت هفت تا هشت دقیقه بگذارید سپس آن را بنوشید. یادآوری این نکته ضروری است که چای سبز مانند چای سیاه لزومی به دم کردن ندارد.


118049
11
 
50
دیدگاه ها
امیر:
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
1
 
66

بردیا:
سلام. خیلی عالی بود
6
 
48

ارین:
عالی بود
2
 
15
مدیریت سایت :
سلام خواهش میکنم
2
 
9

مرتضی پرنلو:
سلام ممنون بابت معرفی این دم نوش ها. ی درخواست:اگه امکان داره ترکیب های مناسب رو هم بزارید
7
 
24