مورد علاقه ها 0

مزاج مزه ها و طعم ها در طب سنتی

مزه ها در طب سنتی


شش مزه مهم:

یکی از نکاتی که در تغذیه طب سنتی ایران دارای اهمیت است، توجه به مزه غذاهاست معمولا هر مزه ای از کیفیت خاص خود برخوردار است:
مزه کیفیت:
ترش: سرد و خشک
تلخ: گرم و خشک
شیرین: گرم و تر
شور: گرم و خشک
تند: گرم و خشک
بی مزه: سرد و تر

ترش:

مواد ترش (مانند آبغوره، آبلیمو، سماق و سرکه) پس از ورود به بدن، سردی و خشکی را افزایش می دهند و هرچه ترشی آن بیشتر باشد، سردی و خشکی آن ها افزایش می یابد. افراط در استفاده از این مواد، تأثیر منفی بر دستگاه تنفسی و عصبی از خود بر جای می گذارد و سرفه را افزایش می دهد. خصوصا افراد سوداوی از مصرف آن صدمه می بینند.

تلخ:

این مواد گرمی و خشکی بدن را افزایش می دهند. خون را رقیق نموده و گردش خون را تسهیل می نمایند و کار قلب را کاهش می دهند، ولی استعداد خونریزی را افزایش می دهند. شوینده و پاک کننده دستگاه گوارش از مواد زاید بلغمی هستند.

شیرین:

مواد شیرین گرم و تر هستند. جزء غذاهای اصلی بشر پس از گوشت و نان مناسب قرار می گیرند. البته نباید در مصرف آنها افراط کرد. سعی کنید از انواع طبیعی این مواد بیشتر استفاده کنید. اصلاح کننده مضرات مواد شیرین، مواد ترش هستند. خیلی از خورشت های خوب ایرانی دارای مزه شیرین و ترش هستند مانند خورشت فسنجان، خورشت هویج و خورشت آلو.

شور:

مواد شور مزه، گرم و خشک هستند. نمک طعام در رأس این مواد قرار دارد . مصرف این مواد، چنانچه از حد نگذرد، بلغم را از بین می برد و اشتها را افزایش می دهد. این مواد برای سلامتی، ضروری و نمک زندگی هستند.

تند:

گرم و خشک هستند. مصرف این دسته از مواد، گاهی برای افراد بلغمی مناسب است.

بی مزه:

مواد بی مزه سرد و تر هستند و مصرف بیش از اندازه آن ها، انرژی بدن و اعضاء را کاهش می دهد .
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3568
1
 
6
دیدگاه ها