مورد علاقه ها 0

آداب و اصول صحیح حمام کردن در طب سنتی

حمام رفتن

حمام رفتن و دوش گرفتن

حمام های قدیمی بسیار حکیمانه ساخته می شدند و به گفته ی حکیم حسین خیراندیش انسان با استفاده از آن حمام ها تا شش ماه بدنش بیمه است.
ساختمان حمام مناسب باید ترکیبی مانند ترکیب بدن داشته باشد یعنی همانطور که بدن دارای چهار طبع است حمام نیز دارای چهار خانه می باشد خانه اول، سرد و خشک رختکن)؛ خانه دوم، سرد و مرطوب ( همان حوضچه است که ابتدای ورود شخص از روی آن رد می شود و پاهای او رطوبت حمام را می گیرد)؛ خانه سوم، گرم و مرطوب (آب گرم یا وان محتوی آب گرم، بخار آب و دیوارهای گرم شده حمام)؛ خانه چهارم، گرم و خشک (فرد باید بدن را خشک کند؛ ولی محیط آن هنوز گرم باشد و یکباره سرد نگردد).
بنا به توصیه معصومين (ع) هرگاه فرد خواست به حمام برود و در سر خود ناراحتی احساس کرد، باید هنگام ورود به حمام، ابتدا پنج مشت آب گرم بنوشد، در این صورت به خواست خداوند از سردرد و درد شقیقه در امان خواهد بود. بهتر است فرد هنگام ورود به حمام، پنج مشت آب گرم بر روی سر خود نیز بریزد.

نکات مهم در مورد استحمام

- بهترین حمام، حمامی است که فضایش بزرگ و سقف آن بلند و آبش تمیز باشد.
- به طور ناگهانی زیر دوش قرار نگیرید و برای شستشو ابتدا از آب نیم گرم استفاده کنید.
- حمام رفتن با شکم تازه سیر شده یا شکم پر ممنوع است، چون مواد غذایی را به سطحبدن می آورد و در اندام هایی مانند معده و کبد انقباض رخ می دهد، زیرا غذاهای ناپخته بر اثر هوای حمام به طرف این اندام ها کشیده می شوند.
- حمام رفتن قبل از گرسنگی و بعد از هضم غذا مفید است و بدن به چاقی معتدل می رسد.
- بهتر است به صورت نشسته حمام کنید زیرا بعد از حدود نیم ساعت باعث خروج سموم از بدن می شود.
- استحمام با دوش گرفتن سریع جهت غسل و... متفاوت و مدت آن طولانی تر می باشد.
- فقط یکبار حمام طولانی در هفته کفایت می کند.
- شستشو با آب سرد برای کسانی مناسب است که از هر حیث تندرست باشند و سن، نیرو و مزاجشان برای این کار مناسب باشد. همچنین این کار برای بچه ها و پیران نیز شایسته نیست. (کافی است بعد از استحمام روی پاها و یا دست ها آب سرد ریخته شود).
- جماع(نزدیکی جنسی) و خوابیدن در حمام مضر است.
- حمام کردن در برخی شرایط مضر است. بعضی از این موارد عبارتند از: تب، تفرق،اتصال، ورم اعضا.
- استحمام بلافاصله بعد جماع، خشم و شادی بیش از حد، مضر است.
- حمام رفتن ناشتا و با شکم خالی سبب خشکی مزاج، لاغری و ناتوانی در بدن می شود.
- از مصرف هر نوع شوینده مانند شامپو و صابون های عطری و امثال آن خودداری شود. (صابون های طبیعی مانند زیتون و...) اشکال ندارد. اگر در جایی مجبور به استفاده از صابون های رایج در بازار بودید صابون گلنار ضرر و زیان کمتری دارد.
- از خوردن و نوشیدن در حمام و بلافاصله بعد از خروج از آن زیان آور است؛ زیرا در این حالت بدن گرم و متخلخل است و غذا قبل از هضم کافی جذب شده، موجب سده(بند آمدن عروق) و بیماری های دیگر می شود.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


آبزڼ شست و شو در حمام

سدر نیم کیلو
مورد ۳۵۰ تا 450 گرم
حنا ۵۰ تا ۱۰۰ گرم
مواد مذکور را با هم مخلوط و هنگام حمام حدود یک لیوان آن را برداشته و با سرکه یا آبلیمو و کمی آب و دو سه قاشق روغن زیتون یا کنجد مخلوط کنید و بدن را با آن بیالایید و با کیسه نخ لیف بکشید و بدن را نیم ساعت بعد بشویید.
برای ترکیبی نرم تر صد گرم اسفرزه به اجزاء آن اضافه کنید.
زرده تخم مرغ یا ژل طبیعی کتیرا را هم برای لطافت بیشتر پوست می توانید هنگام مصرف به آبزن اضافه کنید. پوست از این ماده شستشو برای تغذیه سلول های خود استفاده می کند.
این آبزن کبد را گرچه از روی پوست- پاک می کند. برای قلب سودمند بوده و حافظه را تقویت و همچنین پوست را ضدعفونی و لطیف می کند. منافذ پوستی را می گشاید و گرمای بدن را به سمت پوست می راند و موجب می شود جریان هوای خنک و فرح بخش میان احشاء داخلی بدن و بیرون برقرار گردد. التهابات خارش آور و قارچ های چسبیده به پوست را پاک و پوست صورت و بدن را جوان و زیبایی آن را چند برابر می کند.
در تایید این محلول، روایات متعددی از معصومین وجود دارد. برای شستن سر میتوان از این شامپوی طبیعی استفاده کرد: یک استکان سرکه طبیعی به یک استکان آبلیموی طبیعی+ یک قاشق سدر + نیم مشت بسته خطمی سفید
مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به عنوان یک شامپوی طبیعی و اسلامی از آن استفاده کنید. این شامپو برای همه مفید است. البته کسانی که سر آنها جوش چرکی یا موخوره دارد و یا پوسته پوسته می شود باید یک استکان آبغوره به ترکیب فوق اضافه کنند.
توجه: در تهیه شامپو می توانید قدری آب جوش داخل آن بریزید بعد از 15 دقیقه، قابل استفاده است. باقیمانده آن را نیز دور نریزید؛ داخل یخچال بگذارید و بعدا از آن استفاده کنید.
این شامپو هم کف می کند، هم نرم است و هم چربی را به شدت از بین می برد و برای همه، حتی کودکان نیز مفید و بی ضرر است.


حمام سونا

این نوع حمام دارای بخش های متعددی است؛ آنچه اکنون بیشتر رایج است عبارت است از: سونای خشک، سونای تر، جکوزی و حوض آب یخ.
سونای تر برای مزاج ها و پوست های خشک مناسب است. سونای خشک برای مزاج های تر، مناسب تر است.

بعد استحمام

- هنگام بیرون آمدن از حمام در هوای سرد باید سر و تن فرد، کاملا پوشیده باشد.
- پس از خروج از حمام پاها با آب سرد شسته شود. و از آشامیدن آب سرد بعد از حمام پرهیز گردد. و نباید بطور ناگهانی در معرض هوای خارج قرار گرفت. (مخصوصا در زمستان)
- شستن صورت و قسمت جلوی سر با آب سرد، برای گرم مزاجان در تابستان مفید است.
- در صورت عطش پس از استحمام، به مدت نیم تا یک ساعت از مصرف آب پرهیز شود تا حرارت حاصل از استحمام فروکش کند.
- اگر تشنگی بسیار شدید بود؛ مقداری آب ولرم شیرین شده مزمزه و بیرون ریخته شود یا اینکه جرعه جرعه نوشیده شود. همچنین می توان از نوشیدنی های مناسب هر مزاج استفاده کرد.
- خواب مختصر بعد از حمام برای بدن مفید است.

نوشیدنی های مناسب هر مزاج بعد از استحمام

مزاج گرم و تر: هندوانه، انار ترش
مزاج گرم و خشک: هندوانه، انار شیرین، آب انار ترش
مزاج سرد وتر: شربت شیرین
مزاج سرد و خشک: انار شیرین، خربزه

نوره کشیدن در حمام

سلیمان بن داوود(ع) برای اولین بار به مصرف نوره امر کرد؛ نوره زدن، آب پشت مرد را زیاد می کند، بدن را قوی و سبب چاقی بدن می شود. باید هر ۱۵ الی ۲۰ روز و نهایتا ۴۰ روز نوره مصرف کرد. انجام این عمل در تابستان اهمیت بیشتری دارد. در حدیثی عبدالرحمن بن ابی عبدالله گفت: «با حضرت امام جعفر صادق (ع) به حمام رفتیم، فرمودند که دارو بکش، گفتم: چند روزیست کشیده ام، فرمودند که بار دیگر بکش که پاك كننده بدن است. »
و چند حدیت با این مضمون وارد شده است.

نوره، واجبی


بعد نوره کشیدن اگر حنا از نوک سر تا انگشتان پا به بدن کشیده شود، باعث پیشگیری از بسیاری بیماری های صعب العلاج است. کسی که می خواهد برای نوره کشیدن به حمام برود باید ۲4 ساعت قبل، از مقاربت خودداری ورزد.
توجه: یکی از خاصیت های درمانی نوره به علت وجود آرسنیک در آن است که متأسفانه امروزه این ماده در کارخانجات از آن جدا شده و به خارج از کشور صادر می شود که این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد.

نحوه استفاده از نوره

واجبی یا نوره را باید روی پوست خشک بگذارید، یعنی قبل از خیس شدن بدن و به غیر از سر و صورت، می توانیم در تمامی بدن استفاده کنیم، قرار دادن نوره روی پوست خيس، باعث سوزاندن پوست می شود. قبل از خیس کردن پوست در حمام باید پودر نوره را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و روی پوست بگذارید و نباید مدت طولانی روی پوست باشد و مدت زمانی که مو براحتی کنده می شود، بسته به پوست افراد فرق می کند که حدود ده دقیقه می باشد.
طبع واجبی شدیدا گرم و خشک است لذا افرادی که دارای طبع به شدت گرم و خشک هستند (غلبه شدید صفرا) و پوستشان گرم و خشک است ممکن است بعد از استفاده از واجبی مخصوصا در بار اول شاهد زدن جوش های ریز باشند که طبیعی است و باید موضع را چرب نمایند تا جوش ها از بین بروند، ضمنا توصیه می شود مدت کمتری واجبی را روی پوستشان بگذارند.


کیسه کشیدن


کیسه کشیدن

در حمام قبلا جزء ثابت در هر استحمام بود. اما با مدرن شدن زندگی کمرنگ شده است. پوست دارای منافذ بسیار کوچکی است که وجود و سلامت آنها برای رویش مو، تعریق و پاکسازی بدن و نیز تنفس لازم است. گرچه بیشتر مردم امروزه از تعریق گریزان هستند و سعی می کنند از راه های مختلف جلوی آن را بگیرند اما باید دانست یکی از راه های پاکسازی طبیعی بدن تعریق است و بهتر است که پوست تمام قسمت های بدن تعریق داشته باشد. برخی مشکلات و بیماری ها در بدن به علت از بین رفتن تعریق طبیعی می باشد که یکی از دلایل نداشتن تعریق بسته شدن منافذ پوست است و کیسه کشیدن این منافذ را باز می کند.
از دیدگاه انرژی درمانی، کیسه کشیدن باعث باز شدن کانال های انرژی پوست شده و نوعی طب سوزنی سطحی محسوب می شود. مالش یا لک انواع مختلف دارد که یکی از آنها مالش با پارچه خشن است. این کار باعث کشیده شدن خون به پوست شده و به قوت و استحکام عضو می انجامد.
توجه: اگر امکان بهره بردن از ماساژ منظم را ندارید خود را از نعمت کیسه کشیدن محروم نکنید.

نحوه کیسه کشیدن

برای کیسه کشی ابتدا لازم است بدن زیر آب گرم و بخارهای حاصل از آن برای مدتی طولانی خیس بخورد و سپس با استفاده از روشور و کیسه پشمی، کیسه کشیده شود و چرک روی پوست قبل از تماس با صابون از پوست جدا گردد.

سنگ پا

اگر مبتلا به ترک پاشنه پا هستید، هنگام استحمام از سنگ پا استفاده کنید. استفاده از این وسیله باعث از بین بردن پوسته های اضافی پاشنه شده و زمینه را برای ترمیم پوست این قسمت فراهم می کند. استفاده از سنگ پا در حمام برای سردرد و اکثر بیماری های دماغی مفید است.
در استفاده از سنگ پا، هیچ گاه صابون را به سنگ پا نکشید چرا که با این کار تکه هایی از صابون لای سوراخ های سنگ پا باقی مانده و سبب ایجاد آلودگی می شود. برای استفاده از سنگ پا، باید ابتدا کف ایجاد شده از صابون را به کف پا بمالید، سپس سنگ پا را به کف پا بکشید.

آب به صورت زدن

این عمل موجب تجدید قوا خواهد بود، بهتر است دو بار آب به صورت ریخته شود و در هنگام تماس، چشمان باز باشد و مانند آبشار از بالا به پایین ریخته شود. آب ریختن به صورت اشتها را زیاد می کند، لیکن برای کسانی که دچار نزله و سر دردهای سینوزیتی هستند مطلوب نیست.
5069
1
 
11
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi