مورد علاقه ها 0

زنان و بیماری های جنسی و قاعدگی و یائسگی و هورمونی

زنان و اختلالات قاعدگی،یائسگی و هورمونی

دوره های قاعدگی معمولا در بلوع شروع و در یائسگی پایان می پذیرند. این دو مرحله از زندگی زنان یعنی شروع دوره قاعدگی و پایان آن در یائسگی به وسیله سطوح هورمون های زنانه تعیین می شود . خود دوره قاعدگی به وسیله هورمون ها که در سطوح مختلف تولید می شوند ، تنظیم می گردد . بسیاری از این اختلالات تعادل هورمونیا را بر هم می زنند.

دوره های قاعدگی نامنظم

دوره های قاعدگی در بلوغ شروع شده و در یائسگی ختم می شوند . متوسط دوره قاعده گی ۲۸ روز است اما اغلب دوره ها 24 روز هستند یا اینکه ممکن است ۳۵ روز طول بکشد. بعد از بلوغ ، زنان دوره های قاعدگی منظمی را دارند ، با این وجود در یعنی زنان این دوره ها نامنظم هستند . خونریزی قاعدگی به طور معمول ۲ تا 7روز طول می کشد و متوسط آن 5 روز است .

عامل ایجاد بیماری قاعدگی نامنظم

تفاوت در طول دوره های قاعدگی معمولا به علت عدم تعادل هورمون است. نوسانات هورمون ها در ابتدای شروع قاعدگی منجر به نامنظم شدن آنها می شود.
همچنین در ماه های اول پس از زایمان و ماههای نزدیک به قاعدگی نوسانات هورمونی موجب نامنظم شدن دوره ها می گردد .
عدم تعادل هورمونی توسط عواملی همچون استرس ، افسردگی ، ورزش سنگین و کاهش وزن می تواند به وجود آید . گهگاهی دوره قاعدگی نامنظم می تواند نتیجه ناهنجاری تخمدان یا رحم باشد . برای مثال سندرم تخمدان پلی کیستیک ( که در آن عدم تعادل هورمونهای جنسی وجود دارد ) و اندومتریوزیس ( که در آن بافت پوشاننده رحم از آن جدا شده و به سایر اندامها در لگن متصل می شود ) می توانند باعث اختلال در دوره قاعدگی شوند .

 قاعدگی نامنظم


در بعضی مواقع حاملگی ناخواسته می تواند باعث خونریزی نامنظم گردد که به راحتی می تواند با دوره قاعدگی اشتباه شود . یک دوره قاعدگی شدید ، دیرهنگام و منفرد می تواند به علت سقط جنین باشد. اگر فرد دوره قاعدگی دیرهنگام با درد شدید شکم دارد باید به پزشک مراجعه کند چرا که ممکن است به علت حاملگی خارج رحمی باشد . در برخی موارد عامل بی نظمی قاعدگی شناخته نمی شود .
چه کاری ممکن است انجام شود ؟
در مواردی مانند پس از زایمان ، قبل از یائسگی یا تغییرات متعاقب بلوغ ، بی نظمی قاعدگی با گذشت زمان بهبود می یابد . در تمامی این موارد ، معمولا درمان مورد نیاز نیست . با این وجود در صورتی که مشکل همچنان باقی بماند و با زندگی زن تداخل نماید دارو تجویز می شود . درمان دارویی شامل تجویز داروهای ضد حاملگی برای زنان جوان ، و درمان با جایگزینی هورمون برای زنان نزدیک به یائسگی می باشد . با از بین رفتن مشکلات زمینه ای مثل استرس ، یا ورزش شدید ، این بی نظمی ها نیز بهبود می یابند .
در صورتی که علت بی نظمی دوره قاعدگی شناخته نشود با الگوی واضحی برای خونریزی دوره قاعدگی وجود نداشته باشد باید به وسیله آزمایش علت زمینه ای را یافت . این آزمایشات شامل تست حاملگی ، تست سنجش هورمونها و اسکن اولتراسوند جهت بررسی رحم و تخمدان می باشند .

آمنوره

آمنوره عبارت است از عدم وجود قاعدگی به مدت سه ماه به دو نوع آمنوره اولیه و ثانویه وجود دارد . در صورتی که از همان ابتدای بلوغ فرد در سن 16 سالگی دچار قاعدگی نشود آن را اولیه می نامند . در صورتی که به جز مواقع طبیعی ( مثلا در طی حاملگی ) سه ماه قاعدگی رخ ندهد آن را آمنوره ثانویه گویند .

آمنوره

علت ایجاد بیماری آمنوره

آمنوره معمولا به علت عدم تعادل هورمونهای جنسی رخ می دهد که این عدم تعادل در اثر عواملی همچون استرس و افسردگی پدید می آیند. ورزش شدید و کاهش وزن ناگهانی نیز می توانند منجر به عدم تعادل در هورمونها و نتیجتا آمنوره شوند . این حالت در ژیمناست ها و سایر ورزشکاران دیده می شود .
آمنوره اولیه از خصوصیات بارز بلوغ دیررس است و ممکن است به علت اختلالات کروموزمی باشد . نداشتن قاعدگی در دوران بلوغ می تواند به علت نداشتن سوراخ در پرده بکارت نیز باشد که خون قاعدگی پشت آن جمع می شود و نمی تواند از بدن دفع شود . در موارد نادری ، رحم از هنگام تولد وجود ندارد و بنابراین قاعدگی اتفاق نمی افتد. آمنوره ثانویه ممکن است به علت اختلالات هیپوفیز مانند تومر هیپوفیز باشد. بعضی از زنان یائسگی زودرس دارند . یعنی قاعدگی آنها در حدود ۳۵ سالگی متوقف می شود . سایر عوامل احتمالی شامل ناهنجاری های تخمدان مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و نیز درمانهایی مانند شیمی درمانی هستند که می توانند باعث آسیب به تخمدان شوند
.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



چه کاری ممکن است انجام شود ؟
اگر آمنوره چندین ماه بعد از قطع قرص های ضد حاملگی ادامه باید با یا شیردهی رخ دهد ، نیازی به درمان نیست . بعد از یائسگی آمنوره دائمی خواهد بود .
در صورتی که آمنوره در مواقعی غیر از موارد ذکر شده در بالا رخ دهد باید مورد بررسی قرار گیرد که این کار می تواند از طریق تست های خونی ، سونوگرافی با اسکن CT صورت گیرد.
در بیشتر مواقع ، درمان عامل زمینه ای باعث بروز قاعدگی می شود . در صورتی که نتوان عامل زمینه ای را درمان کرد درمان هورمونی صورت می گیرد .

منوراژی یا افزایش غیرطبیعی خونریزی

بعضی از زنان قاعدگی شدید تری دارند . با این وجود ، اگر خونریزی قاعدگی بیش از ۷ روز طول بکشد ، با نوارهای بهداشتی یا تامپون کنترل نشود و یا لخته های بزرگ خون داشته باشد ، به عنوان منوراژی تقسیم بندی می گردد . در بعضی موارد ، این حالت با درد مبهم در ناحیه پایین شکم همراه است. ممکن است قاعدگی نیز نامنظم باشد . خونریزی شدید قاعدگی ممکن است باعث کم خونی ، فقر آهن و نتیجتا سر درد و خستگی شود . این حالت در زنان نزدیک به یائسگی شایع تر است .

علت ایجاد بیماری منوراژی یا افزایش غیرطبیعی خونریزی

خونریزی سنگین یا طولانی قاعدگی ممکن است به علت اختلالات رحمی از جمله فیبروئید ، پولیپ رحم و یا سرطان رحم باشد. استفاده از IUD نیز می تواند باعث آن شود ، اختلالات هورمونی از جمله کم کاری تیروئید هم می توانند باعث منوراژی گردند . اگر همیشه خونریزی زیاد است جای نگرانی نیست اما اگر زندگی روزمره تحت تأثیر قرار گرفت باید با پزشک مشورت شود .

تشخیص بیماری افزایش غیرطبیعی خونریزی

این کار از طریق سنجش سطح هورمونها و علایم آنمی صورت می گیرد . بررسی رحم نیز به عنوان تست های تکمیلی جهت سنجش ناهنجاریهای رحم صورت می گیرد .

درمان بیماری منوراژی یا افزایش غیرطبیعی خونریزی

درمان بستگی به عامل زمینه ای ، سن و شدت خونریزی دارد . هر گونه عامل زمینه ای درمان خواهد شد اما اگر عاملی پیدا نشود درمان دارویی صورت می گیرد تا خونریزی کاهش پیدا کند . در صورت استفاده از IUD ، عدم استفاده از آن و در صورت چاقی ، کاهش وزن در بهبود آن مؤثر خواهد بود .
در صورتی که درمان دارویی کمک نکند یا خونریزی شدید باشد، ممکن است از جراحی لیزر با عمل جراحی جهت برداشتن رحم ، استفاده شود . این روش ها غير قابل برگشت هستند و مناسب زنانی هستند که نمی خواهند بچه دار شوند .

دیسمنوره

در این بیماری قبل یا حين قاعدگی احساس درد و ناراحتی در بخش پایینی شکم وجود دارد . درد معمولا ۲4 ساعت قبل از قاعدگی با یکی دو روز اول ایجاد می شود . دو نوع دیسمنوره اولیه و ثانویه وجود دارد . دیسمنوره اولیه در افراد تازه بالغ شده ایجاد می شود و با رها شدن هورمونهایی که در آزاد شدن ماهانه تخمک دخالت دارند ، ارتباط دارد . چند روز پس از تخمک گذاری موادی شبیه هورمون به نام پروستاگلاندین در بدن افزایش می یابند که باعث افزایش انقباض عضلات رحم می شوند . این انقباضها باعث کاهش خونرسانی به رحم و درد قاعدگی می شود . این دردها معمولا بعد از ۲۵ سالگی کاهش می یابند و تا ۳۰ سالگی از بین می روند . بعد از بچه دار شدن به دلیل افزایش خونرسانی به رحم ، درد کاهش می یابد . دیسمنوره ثانویه در زنانی که قبلا سابقه این دردها را نداشته اند و یا درد خفیفی داشته اند ، به وجود می آید و معمولا بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد. علت آن اغلب اندومتریوزیس ( نوعی بیماری که در آن بخشی از لایه پوشاننده رحم که اندومتر نامیده می شود به اندام دیگری در لگن متصل می شود ) و فیبروئید می باشد. عفونت مزمن لگن و استفاده از وسایل ضد بارداری داخل رحمی هم می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.

دیسمنوره 

علایم بیماری دیسمنوره

- دردهای کرامپی پایین شکم که به پشت و پاها کشیده می شود
- دردهای لگنی: این درد می تواند با هر یک از علایم سندرم پیش از قاعدگی مانند سردرد همراه باشد .
فرد چه کاری می تواند انجام دهد ؟

استفاده از مسکن های رایج مانند ایبوپروفن می تواند به رهایی از درد کمک کند . حمام آب گرم و یا گذاشتن کیسه آب گرم روی شکم نیز می تواند مفید باشد . در صورتی که فرد برای اولین بار دچار این درد می شود و یا درد شدید شده است باید با پزشک مشورت کند .
پزشک چه کاری می تواند انجام دهد ؟
در صورت وجود دیسمنوره ، به خصوص که نوع ثانویه باشد ، پزشک فرد را مورد معاینه قرار می دهد . تست های گوناگون برای بررسی عفونت رحمی و نیز دیدن رحم با وسیله ای به نام هیستروسکوپ مفید خواهد بود.
درمان به نوع دیسمنوره بستگی دارد . اگر از نوع اولیه باشد ، احتمالا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا ضد اسپاسم ها تجویز می شوند . در بعضی موارد پزشک قرص های ضد حاملگی که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند، تجویز می کند . اگر تخمک گذاری مهار شود ، درد دیسمنوره اولیه کاهش می یابد ولی به محض قطع درمان ، احتمال برگشت درد وجود دارد . دیسمنوره ثانویه نیز به وسیله درمان عامل زمینه ای ، برطرف خواهد شد.

سندرم پیش از قاعدگی

مجموعه علائمی است که چند روز قبل از قاعدگی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد . هنوز دلیل این سندرم معلوم نیست ، ولی تصور می شود فعالیت هورمونهای جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در این زمینه دخیل است . استرس ، مصرف زیاد شکلات و نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند بیماری را بدتر کند .

علایم بیماری سندرم پیش از قاعدگی

علایم بیماری در زنان مختلف و حتی در یک زن در ماه های مختلف ، متفاوت است . علایم معمولا چند ساعت قبل از شروع دوره قاعدگی ایجاد می شوند . اما می توانند 14 روز قبل از قاعدگی نیز بروز یابند . در بیشتر زنان با اتمام قاعدگی یا چند روز پس از آن علایم از بین می روند . این علایم ممکن است شامل موارد زیر باشد :
- حساس شدن با تورم پستانها
- احساس پف کردگی به خاطر تجمع مایع
- تغییرات خلق و خو شامل تحریک پذیری ، افسردگی ، عصبانیت ، اضطراب و خستگی
- اختلال در تمرکز و تصمیم گیری روزانه
- سردرد ( مثل سردرد میگرنی )
- کمر درد و سفتی عضلات
- اختلال در الگوی خواب طبیعی
- افزایش اشتها به صورت غیر طبیعی.
از علایم دیگر می توان به تهوع، استفراغ ، عرق سرد ، گیجی و گرگرفتگی اشاره کرد که کمتر شایع هستند.

چه کاری ممکن است انجام شود ؟
تشخیص سندرم پیش از قاعدگی براحتی از روی زمان علائم آن تشخیص داده می شود . ممکن است پزشک از بیمار بخواهد علایم را ثبت کند که تأیید شود که مربوط به قاعدگی هستند . تعدادی از اقدامات خودیاری وجود دارد ( مثل دوری از استرس ، ورزش آرام و سبک ، حمام آب گرم ، کم خوردن نمک ، شکلات و کافئین ) که می تواند به کاهش علایم کمک کند . در صورت شدید بودن علایم ، باید با پزشک مشورت شود . مسکن هایی مانند بروفن می توانند به کاهش سردرد و سفتی عضلات کمک کنند . در صورت تغییرات خلق و خو ، پزشک ممکن است داروی ضد افسردگی تجویز کند. برای کاهش احتباس مایعات داروهای ادرار آور مؤثر هستند . درمان دایمی موفقیت آمیزی برای این بیماری وجود ندارد اما معمولا علایم را می توان کاهش داد .

خونریزی غیرطبيعي واژن

به صورت طبیعی خونریزی از واژن فقط در دوره قاعدگی صورت می گیرد . هر گونه خونریزی که غیر از زمان فوق باشد غیر طبیعی است . در زنان زیر ۳۵ سال ، خونریزی غیر طبیعی نتیجه شروع استفاده از قرص های ضدبارداری است . خونریزی غیر طبیعی ناشی از اختلالات اندامهای تولید مثل ، در زنان با سن بالاتر شایع می باشد .

خونریزی غیرطبيعي واژن

عامل ایجاد بیماری خونریزی غیرطبيعي واژن

خونریزی های خفیف که لکه بینی نامیده می شوند در اوایل شروع استفاده از قرص های ضد حاملگی یا تغییر در نوع قرص مصرفی شایع هستند . لکه بینی معمولا به خاطر سازگاری با سطوح هورمونها در بدن دیده می شود ، اما می تواند هنگام استفاده از IUD نیز به وجود آید .
خونریزی غیر طبیعی ، بخصوص چند ساعت پس از آمیزش نیز ممکن است دیده شود که در این صورت نشانگر ناهنجاری های گردن رحم از جمله سایش و سرطان رحم است . در زنان مسن تر آمیزش ممکن است باعث آسیب به دیواره واژن شده و آن را نازک و شکننده کند و در هنگام یائسگی موجب خونریزی شود.خونریزی غیر طبیعی واژن که مرتبط به آمیزش با مصرف قرص ضد بارداری نباشد ممکن است به علت اندومتریوزیس با پولیپ رحم باشد. خونریزی رحمی که در ابتدای حاملگی ایجاد می شود می تواند نتیجه سقط جنین باشد. در صورتی که خونریزی غیر طبیعی وجود داشته باشد باید فورا با پزشک مشورت شود .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟
پزشک بر اساس زمان خونریزی و معاینات فیزیکی ممکن است بتواند بیماری را تشخیص دهد . همچنین ممکن است به تست هایی از قبیل تست گسترش رحم ، اسکن اولتراسوند و یا اندوسکوپی نیاز باشد تا از طریق آنها گردن رحم و رحم مورد بررسی قرار گیرند .
درمان خونریزی غیر طبیعی بستگی به عامل آن دارد . لکه بینی ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری را می توان با تغییر دوز قرص و یا تغییر قرص مصرفی از بین برد . از هورون درمانی می توان برای از بین بردن شکنندگی دیواره واژن در زنان مسن تر استفاده کرد . در بیشتر موارد در صورتی که عامل زمینه ای برداشته شود ، خونریزی بهبود می یابد .

مشکلات یائسگی

یائسگی که در آن دوره های قاعدگی متوقف می شوند ، پیامد طبیعی فرایند پیری می باشد . زمان شروع یائسگی معمولا ۶۰ تا ۵۰ سالگی است ، ولی بعضی زنان قبل یا بعد از این زمان علایمی را نشان می دهند . سیگار کشیدن می تواند سن یائسگی را پایین آورد . در صورتی که علت زمینه ای وجود نداشته باشد و زن حداقل 6 ماه دوره قاعدگی نداشته باشد ، به آن یائسگی گفته می شود .

یائسگی

عامل ایجاد یائسگی

با بالا رفتن سن، تخمدان ها به تدریج فعالیت خود را از دست می دهند و مقادیر کمتری هورمون استروژن می سازند . یائسگی به علت افت میزان استروژن اتفاق می افتد. با کاهش میزان استروژن ، غده هیپوفیز ترشح هورمون FSH را برای تحریک تخمدان ها تشدید می کند . اکثر علایم یائسگی به علت کاهش استروژن و یا افزایش FSH می باشند . ممکن است وقتی یائسگی زود اتفاق بیفتد و یا ناگهان صورت گیرد ، این علایم شدیدتر باشند . یائسگی ناگهانی ممکن است با برداشتن تخمدانها و یا درمانهای ضد سرطانی که بر روی تخمدان صورت می گیرد، بوجود آید.

علایم یائسگی

علایم یائسگی ممکن است حتی 5 سال قبل از یائسگی به وجود آید و یکی دو سال به طول انجامد . در بسیاری از زنان ، بی نظمی خونریزی قاعدگی یکی از اولین علایم یائسگی است . افزایش میزان FSH در بدن ، بسیاری از علایم شایع یائسگی را بوجود می آورد که عبارتند از :
• گر گرفتگی که در آن سر ، سینه و دستها گرم و قرمز می شوند و دو دقیقه تا یک ساعت طول می کشند .
• تعریق شدید که بخصوص در شب مشکل ایجاد می کند .
• احساس نگرانی یا افسردگی در هنگام یائسگی
اثرات طولانی مدت کاهش استروژن شامل موارد زیر است :
• خشکی پوست و چین و چروک خوردن آن
• خشکی واژن و در نتیجه نازکی دیواره آن و مقاربت سخت و دردناک
• عفونت های ادراری که به علت نازکی دیواره پیشابراه به وجود می آیند .

چه کاری ممکن است انجام شود؟
درمان به وسیله جایگزینی هورمون که به عنوان HRT شناخته می شود ، ممکن است به رهایی از بسیاری از علایم یائسگی بیانجامد. این عمل موجب افزایش هورمون استروژن و کاهش FSH می شود . برای رسیدن به بهترین درمان ، HRT را برای 5 سال تجویز می کنند ولی استفاده طولانی مدت باعث خطراتی می شود که باید در این مورد با پزشک مشورت شود . همچنین از کرم استروژن برای کاهش خشکی واژن و از کلونیدین برای درمان گرگرفتگی استفاده می شود .

خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی قاعدگی در یائسگی قطع می شود . خونریزی بعد از یائسگی فقط موقعی طبیعی است که درمان به وسیله جایگزینی هورمون انجام شود . بقیه خونریزی های بعد از یائسگی ممکن است علامت اختلالی جدی مثل سرطان دستگاه تناسلی باشند و باید توسط پزشک ارزیابی شوند . این خونریزی از لکه بینی خفیف تا خونریزی شدید متفاوت می باشد و معمولا بدون درد است .

عامل ایجاد خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی بعد از یائسگی می تواند علامتی از اختلالات لب ها ، واژن ، گردن رحم یا خود رحم باشد . شایع ترین و کم اهمیت ترین علت چنین خونریزی هایی واژینیت آتروفیک است که به علت کاهش استروژن در دوران یائسگی به وجود می آید . خونریزی بعد از یائسگی می تواند به علت اختلال گردن رحم ( سائیدگی یا سرطان آن ) باشد . در این اختلالات ، خونریزی از گردن رحم ممکن است بعد از مقاربت پدید آید .
چه کاری ممکن است انجام شود ؟
پزشک ممکن است از واژن و گردن رحم آزمایش بگیرد . اگر نواحی غیر طبیعی در واژن دیده شود ، باید از آن نمونه تهیه شده و زیر میکروسکوپ بررسی شود . همچنین ممکن است از سلول های گردن رحم گسترش تهیه شده و بررسی شود. نمونه برداری از اندومتر و اسکن اولتراسوند از رحم نیز مفید است .
درمان این خونریزی ها بسته به علت زمینه ای آن فرق می کند . کرم های استروژن برای واژینیت آتروفیک مفید است . ممکن است برای درمان توده های سرطانی نیاز به جراحی باشد . در صورت درمان عامل زمینه ای خونریزی پس از یائسگی می بایست بهبود یابد .

نمونه برداری از اندونز

هنگام نمونه برداری از آندومتر ، نمونه کوچکی از اندومتر (لایه پوشاننده دیواره رحم ) برای بررسی علایمی مثل خونریزی شدید واژن و همچنین برای رد سرطان رحم ، از جدار رحم جدا می شود. این نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می شود . این نمونه برداری ممکن است کمی ناراحت کننده باشد ولی چند دقیقه طول می کشد و نیاز به بی حسی ندارد.

هیپوگنادیسم در زنان

کاهش فعالیت تخمدان منجر به کاهش سطوح هورمونهای تنظیم کننده تکامل جنسی و سیکل قاعدگی می شود که به آن هیپوگنادیسم می گویند . دو نوع هیپوگنادیسم وجود دارد که اولیه و ثانویه نامیده می شوند. هر کدام از این دو نوع در هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتند . نوع اولیه اغلب به علت اختلال یا نقص در تخمدان ها به وجود می آید که خود احتمالا به علت اختلالات کروموزومی مانند سندرم ترنر میباشد . همچنین عمل جراحی و برداشت تخمدان ها می تواند این بیماری را بوجود آورد . در اکثر موارد هیپوگنادیسم اولیه به عنوان پیامد طبیعی یائسگی اتفاق می افتد .

سیکل قائدگیهیپوگنادیسم ثانویه به علت اختلال در عملکرد هیپوفیز یا هیپوتالاموس به وجود می آید که در آنها کاهش ساخت هورمونهای تحریک کننده تخمدانها مشاهده می شود . این اختلالات به علت تومور هیپوفیز و یا به ندرت به علت آسیب به هیپوفیز با هیپوتالاموس ( در صدمات سر یا التهاب ويروسی مغز ) به وجود می آیند. بعضی مواقع علت بیماری ورزش و فعالیت سنگین و یا کاهش ناگهانی وزن است . 

علایم بیماری هیپوگنادیسم

علایم این اختلال به سن شروع بیماری و مقدار هورمونها بستگی دارد . اگر شروع اختلال قبل از بلوغ باشد ، باعث بلوغ غیر طبیعی می شود . اگر بروز بعد از بلوغ باشد علایم آن به شرح زیر است :
• کاهش یا فقدان خونریزی قاعدگی
• کاهش باروری
• گر گرفتگی ، تعریق زیاد و نگرانی که همراه با سایر علایم یائسگی است
• به ندرت ممکن است موهای عانه با تأخیر رشد کند و پستانها کوچکتر باشند . بسته به بیماری زمینه ای ممکن است علایم دیگری نیز وجود داشته باشد .
چه کاری ممکن است انجام شود ؟
پزشک ممکن است آزمایش برای بررسی هورمونهای موجود در خون درخواست کند . CT اسکن از مغز و اسکن اولتراسوند از تخمدانها هم می تواند مفید باشد.
درمان ، به عامل بیماری بستگی دارد . بعنوان مثال تومور هیپوفیز را می توان با جراحی برداشت. اگر بیماری به علت کاهش وزن باشد، افزایش وزن می تواند مفید باشد، در بعضی موارد ، درمان به وسیله هورمون، برای تحریک رشد انجام می شود.

بلوغ غیرطبیعی زنان

بلوغ مرحله ای است که در آن رشد جنسی صورت می گیرد. بلوغ در دختران با رشد موهای زیر بغل و عانه، رشد پستان ها و اعضای تناسلی و شروع قاعدگی مشخص می شود .
با وجود اختلاف در سن شروع بلوغ در دختران ، معمولا این مرحله بین سنین ۱۰ تا ۱4 سالگی رخ می دهد. اگر بلوغ قبل یا بعد از این مرحله رخ دهد، غیر طبیعی خواهد بود .
اگر پستان های دختری قبل از ۸ سالگی شروع به رشد کنند و یا دوره های قاعدگی او قبل از ۱۰ سالگی پدید آید، به آن بلوغ زودرس می گوییم . در موارد شدید ممکن است بلوغ در 4 سالگی شروع شود. بلوغ دیررس زمانی مطرح می شود که تا سن 16 سالگی خونریزی قاعدگی ایجاد نشده باشد و یا رشد پستان ها تا 14 سالگی رخ ندهد.
بلوغ زودرس نادر است و معمولا به علت اختلالات هورمونی می باشد . ولی بلوغ دیر رس ، شایع تر است . با اینکه ممکن است علت بلوغ دیررس یک بیماری زمینه ای باشد ولی بسیاری از دخترانی که تا 16 سالگی قاعده نشده اند تأخیر رشد دارند که در بعضی از خانواده ها به صورت معمول در آمده و جای نگرانی نیست .
بلوغ غیر طبیعی می تواند برای دختر و خانواده او استرس آور باشد . به محض اینکه به بلوغ غیر طبیعی شک پیدا شد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

عامل ایجاد بیماری بلوغ غیرطبیعی

بلوغ در دختران با هورمونهای جنسی مترشحه از تخمدان کنترل می شود. ساخت این هورمون ها توسط هورمونهای هیپوفیز و هیپوتالاموس کنترل می شود . اختلال در هر کدام از این غدد می تواند به بلوغ دیررس یا زودرس منجر شود .
بلوغ زودرس می تواند به علت اختلالی باشد که باعث افزایش زودرس هورمونهای جنسی شده است . برای مثال ، یک کیست تخمدان که در بچگی رشد می کند ممکن است هورمونهای جنسی را تولید کند و باعث رشد زودرس جنسی شود. تومور هیپوتالاموس و یا آسیب به غده هیپوفیز در اثر تصادفات و ضربه به سر و یا عفونتی همچون مننژیت می تواند باعث بلوغ زودرس شود. بلوغ دیررس ممکن است به علت اختلالات کروموزومی مانند سندرم ترنر و یا به صورت نادرتر به علت تومور هیپوفیز باشد . کاهش وزن شدید یا ورزش سنگین ممکن است عدم تعادل موقتی در هورمون ها ایجاد کند که این مسئله هم می تواند به بلوغ دیررس تبدیل شود . در بسیاری از موارد برای بلوغ غیر طبیعی ، هیچ علت زمینه ای یافت نمی شود
.

بلوغ زودرس

چه کاری ممکن است انجام شود ؟
پزشک آزمایشاتی را برای یافتن زمان شروع ونحوه پیشرفت بلوغ درخواست می کند. ممکن است برای ارزیابی مقدار هورمون ها و یا ناهنجاریهای کروموزومی درخواست آزمایش خون شود. CT اسکن و MRI از مغز می تواند مفید باشد . اگر عامل زمینه ای وجود داشته باشد ، باید آن را درمان کرد. به عنوان مثال کیست تخمدان را باید با عمل جراحی برداشت. درمان هورمونی ممکن است برای گند کردن بلوغ زودرس یا پیشرفت سریع بلوغ تجویز شود . در بعضی از موارد ، بلوغ دیررس با نازایی همراه است و ارزیابی و درمان بیشتری برای کسانی که می خواهند بچه دار شوند ، لازم است. بعضی مواقع بلوغ دیررس یک مسئله ساده است و نیاز به درمان ندارد . اضافه کردن وزن واجتناب از فعالیت های سنگین ممکن است به بهبود بلوغ دیررس کمک کند.

1308
0
 
5
دیدگاه ها