مورد علاقه ها 0

خواص گیاهی گلابی و توت فرنگی و گیلاس و گوجه

گلابی

گلابی

ملین و کثیر الغذاء است. گلابی ویتامین B ، A و C و مقداری املاح معدنی مانند: آهن، منگنز و مختصری کلر و کلسیم دارد. مصرف گلابی برای مبتلایان به بیماری قند تجویز شده است. «لئونس کارلبد» می نویسد: مصرف گلابی ترشح بزاق دهان را زیاد می کند و در نتیجه باعث تسهيل عمل دستگاه هاضمه می شود. املاح پتاسیمی که در گلابی وجود دارد، اسید اوریک را به در اندازه و مقداری که باشد حل می کند. به همین جهت کسانی که مبتلا به رماتسیم، نقرس و درد مفاصل هستند گلابی برای آنها فوق العاده مفید است. کسانی که مبتلا به فشار خون هستند اگر به طور مرتب گلابی بخورند و بدن آنها مواد غذایی این میوه را جذب کند، خونشان تصفیه و نتایج محسوس و گرانبها عاید آنها می شود.
کلسیم برای حفظ تعادل و رشد و نمو بدن لازم است و در تعادل انفعالات شیمیایی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. در تحریک عضله قلب که اساس زندگی است و هم چنین در انعقاد خون موثر است. وجود پتاسیم برای دفع سموم و حفظ تعادل یون های خون و فعالیت کلیه ها ضروری است. وجود آهن برای تولید خون و گلبول های قرمز لازم است و نیز وجود منیزیم و فسفر برای حفظ تعادل و نشاط و فعالیت فکری و کار روزانه ضرورت حیاتی دارد. با توجه به این موارد است که به ارزش این میوه خوش طعم و خوش عطر که سرشار از این مواد معدنی است بیش از پیش پی می بریم. این میوه پرارزش و نعمت خدادادی دارای مقدار زیادی ویتامین B2، B ،A ، وB وC می باشد. مصرف آن در نشاط و حفظ تندرستی به خوبی نمایان است.

شاه توت و توت فرنگی

شاه توت و توت فرنگی از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد (که باعث پیری می شوند) محافظت می کنند. جالب است بدانید که انگور قرمز در این دسته از میوه ها قرار نمی گیرد، اما دارای خواص مشابه است بنابراین می توانید از انگور قرمز نیز در کنار این میوه ها استفاده کنید.

انگور و روغن هسته انگور

انگور و روغن هسته آن

روغن هسته انگور یک روغن کاملا گیاهی است که از عصاره انواع دانه های انگور به دست می آید. این روغن مصارف مختلفی دارد. به عنوان مثال مصارف خوراکی (پخت و پز، سرخ کردن و استفاده در سالاد) و مصارف بهداشتی (رفع سوختگی ناشی از آفتاب، ترکیبات موجود در انواع لوسیون، شامپو و محصولات آرایشی، بهداشتی) این روغن در بسیاری از کشورها تولید می شود، اما معروف ترین انواع آن مربوط به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آرژانتین است.
گر چه اروپایی ها قرن های بسیاری با این روغن آشنا بودند اما تا قبل از قرن ۲۱ چندان سراغ این روغن نمی رفتند، به علت این که تهیه این روغن بسیار پرهزینه و پردردسر است. امروزه با توجه به این که تحقیقات حاکی از ارزش غذایی زیاد این دانه است و بسیاری از خواص نامعلوم آن مشخص شده افراد بسیاری به مصرف این روغن روی آورده اند. این روغن در مقایسه با سایر دانه های روغنی (مانند انواع آجیل ها) میزان چربی کمتری دارد.
روغن هسته انگور از دانه های انگور به دست می آید و درجه سوختگی این روغن نسبتا زیاد است و به ۲۷ درجه سانتی گراد می رسد. بنابراین می توانید با خیال راحت از این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی در درجه حرارت زیاد استفاده کنید. بسیاری از خانم ها گله می کنند که روغن می سوزد و بوی بد پیدا می کند. با روغن انگور این اتفاق نمی افتد و غذای شما در حالی که به خوبی سرخ می شود، عطر و بوی واقعی خود را از دست نمی دهد. در کنار این خاصیت ویژه روغن هسته انگور خواص مفید دیگری نیز دارد. این روغن شفاف و بی بو است و طعم خوشایندی دارد. اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که طعم روغن زیتون را دوست ندارد، می توانید روغن هسته انگور را امتحان کنید. به خاطر همین بی بویی و طعم خوب آن است که در انواع سس های ایده آل از این روغن استفاده می شود. انرژی متابولیسمی این روغن نیز با سایر روغن ها قابل مقایسه است. یک قاشق غذاخوری آن حاوی ۱۲۰ کیلو کالری است. البته چون درجه سوختگی این روغن زیاد است می توانید از آن به دفعات استفاده کنید، بی آن که سلامتی شما را به خطر بیاندازد.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



در تمام محصولات آرایشی و بهداشتی، روغن هسته انگور یکی از بهترین روغن های قابل استفاده است که برای حفظ سلامت پوست های آسیب دیده و رفع چین و چروک موثر است. این روغن باعث ترمیم پوست آسیب دیده می شود و ساخت کلاژن پوست را سرعت می بخشد. هم چنین در تنظیم رطوبت پوست نقش بسزایی دارد. این روغن باعث تقویت سلولهای محافظ می شود که در نتیجه ساختار اصلی و سلولهای برون پوششی پوست را سالم نگاه می دارد. استفاده از این روغن در رفع تیرگی، پف و چین و چروک دور چشم نیز موثر است. شاید باور کردنی نباشد، اما از این روغن می توانید به عنوان لوسیون برای رفع لک روی بدن و شفاف شدن پوست نیز استفاده کنید. امروزه در عطر درمانی و معالجه با ماساژ با روغن معطر، از این روغن به عنوان یکی از اصلی ترین روغن ها استفاده می شود. این روغن در مقایسه با سایر روغن ها درصد بالایی اسید لینولئیک دارد. آقایان نیز می توانند از این روغن به عنوان «افتر شیو» استفاده کنند.
ارزش غذایی و دارویی روغن هسته انگور: این روغن حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی (پلی فنول) است که در حفظ و سلامت بدن بسیار موثر هستند. البته نوشیدنی هایی مانند آب انگور نیز، این این آنتی اکسیدان هاست. خود انگور و پوست روی حبه آن نیز به میزان زیادی حاوی پلی فنول است. البته بیشترین میزان این ماده ارزشمند در هسته این میوه جمع می شود. در تحقیقی که در سال ۱۹۹۳ در یکی از دانشگاه های آمریکا صورت گرفت، نتیجه نشان داد که مصرف روزانه بیش از ۴۵ گرم روغن هسته انگور تا ۱۵ درصد سطح HDL خون را بالا می برد و تا ۳ هفته ۷ درصد سطح LDL خون را زیاد می کند. هم چنین مصرف روغن هسته انگور رگ های بدن را از هر گونه پلاکی که باعث حمله قلبی و سکته می شود پاک نگه می دارد. این روغن برای بیمارانی که ناراحتی قلبی و کلیوی دارند توصیه می شود زیرا باعث تسریع گردش خون و دفع چربی غیر مفید از بدن می شود. هم چنین این روغن حاوی میزان زیادی کلاژن است که مانع از آرتروز می شود و در درد مفاصل نقش موثری دارد. اگر از آرتروز و درد مفاصل رنج می برید روغن هسته انگور باعث کاهش درد، ورم و التیام می شود.

گیلاس

گیلاس

علامت جوانی و نشاط است. برای آن که ارزش این میوه را بدانیم کافی است متوجه شویم که تمام قسمت های این میوه یعنی: قسمت اصلی هسته، دم، برگ و ساقه آن در طب و صنعت کاربرد دارند. در دستگاه گوارش، مجاری ادرار، همانند یک عامل تخلیه کننده و تصفیه کننده عمل می کند و سنگها را از بین می برد. در بیماری های دیابت و التهاب مفاصلی کاربرد فراوان دارد. زیرا میوه ای است کم نشاسته و قند موجود در آن برای بیماران مبتلا به دیابت زیانبار است. گیلاس هم چنین نوعی مسکن سیستم عصبی و ملین است که خون را پاک و معده را تمیز می کند و برای سوء هاضمه بسیار مفید است. جوشانده دم گیلاس برای رفع سنگ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادراری، در طب گیاهی کاربرد فراوان دارد.

آجیل

میوه های مغزدار (آجیل)

میوه های مغزدار به میوه هایی می گویند که مغز آنها خوراکی است و در اصل پوسته ای دارند که خوراکی نیست. لغت عامیانه ای که برای این دسته از مواد به کار می رود همان آجیل است.
مغزها در هرم غذایی در گروه گوشت ها قرار دارند و دارای پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از املاح هستند. مصرف آجیل در کاهش چربی و غلظت خون بسیار موثر است و باعث افزایش کار و سلامت قلب و کبد می شود. مغز گردو، فندق، بادام، پسته و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد، از پوکی استخوان و بیماری های دوران پیری پیش گیری می نماید. از دیدگاه طب است بهترین آجیل ها به ترتیب بادام درختی، گردو و فندق است. از آن جا که هضم آجیل برای افراد سالمند دشوار است به شکل پودر می توانند استفاده کنند البته آجیل و مغزها نباید از رژیم غذایی سالمندان حذف شود، چون غنی از ویتامین هستند.
نکته: قابل توجه این که مصرف روزانه یک مشت آجیل ۵ تا ۱۵ سال به طول عمر می افزاید، حدود ۱۵۰ گرم تخم کدو که یکی از انواع آجیل ها است و با توجه به خواص بی نظیرش که ناشناخته مانده است، دارای مواد حیاتی از جمله ویتامین E، A ، کاروتنوئیدها و اسیدهای چرب ضروری (امگا ۳ و امگا ۶) است. دانه های آن پس از حذف پوسته حاوی ۵۰ درصد روغن و ۳۵ درصد پروتئین است و به دلیل این که روغن آن حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و دارای ارزش تغذیه ای زیادی است. البته بیشتر کارشناسان تغذیه از تخم کدو به عنوان دارو یاد آوری می کنند.

خواص درمانی و تغذیه ای تخم کدو

بسیاری از مردم نمی توانند باور کنند که چربی ها برای سلامتی لازم هستند. اسیدهای چرب ضروری زیر بنای چربی ها هستند و به این جهت ضروری خوانده می شوند. زیرا که بدن نمی تواند آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند. تخم کدو منبع ارزشمند امگا ۳ و امگا ۶ است. اسیدهای چرب ضروری اثرات مفیدی در سلامتی انسان دارند. از جمله:

الف) کاهش فشار خون

فشار خون زیاد یکی از عوامل مهم در بروز سکته های قلبی و مغزی است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم کدو با پایین آوردن سطح کلسترول میزان فشار خون را کاهش می دهند.

ب) تقویت حافظه

اسیدهای چرب موجود در تخم کدو باعث افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه می شود و از بروز فراموشی و آلزایمر جلوگیری می کنند.

ج)بالا بردن مقاومت بدن

رادیکال های آزاد سلامت سلول ها را به خطر می اندازند و اسیدهای چرب اثرات رادیکال های آزاد را از بین می برند و باعث بالا رفتن عمل کرد سیستم ایمنی بدن می شوند.

د) کاهش دهنده پرخاشگری در افراد:

هنگامی که میزان اسیدهای چرب بدن کاهش یابد فرد دچار اختلالات رفتاری (حالت تهاجمی و پرخاشگری) می گردد با مصرف تخم کدو اختلالات رفتاری درمان می شوند.

هـ) تقویت پوست و مو

اسیدهای چرب امگا ۳ در مراقبت از پوست و مو نقش اساسی دارند و کمبود این مواد باعث بیمارهای مختلف و پیری زودرس پوست می شود و در نهایت اسیدهای چرب موجود در تخم کدو باعث کاهش خطر لخته شدن خون و جلوگیری از ریتم غیر طبیعی قلب و موجب سلامت قلب و عروق می گردند.

و) ضد افسردگی و اضطراب

تخم کدو دارای نوعی اسید آمینه خاصی است که این اسید آمینه با بالا بردن سطح «سروتونین» در مغز، نقش مهمی در آرامش فرد دارد و از پیشرفت افسردگی جلوگیری می کند.

ویتامین های تخم کدو

تخم کدو دارای ویتامین های , B، A ، E ، B دیناسین و بیوتین است. ویتامین E موجود در تخم کدو به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد. مانع از تجزیه ویتامین A می شود و با فعال نمودن برخی از آنزیم های خاص تعادل هورمونی را در زنانی که دچار یائسگی زودرس و اختلالات عصبی شده اند تنظیم می کند و بیماری پارکینسون را درمان می کند.

ویتامین A

علاوه بر نقشی که در تقویت چشم و بینایی دارد در رشد و نمو استخوان و سلول های تشیکل دهنده مینای دندان، ضروری است. تخم کدو املاحی چون: فسفر، منیزیم، مس، سلنیوم و روی است.

منیزیم

منیزیم نقش مهمی را در سلامت سیستم قلبی (ثبت ضربان قلب و کاهش سکته و جلوگیری از افسردگی و سرگیجه دارد. البته کاهش فشارهای عصبی و سردرد از اثرات دیگر آن است.

فسفر

روی دندان ها، استخوان ها، چشم، کبد، ماهیچه و سلول های مغزی موثر است

مس

نقش اساسی در تولید هموگلوبین دارد که در نتیجه ساخت گلبول های قرمز در کم خونی درمان می شود.

سلنیوم

در حفظ سلامتی پوست و فعالیت های غده تیروئید نقش مهمی دارد. روی: موجود در تخم کدو در مقاوم کردن بدن در برابر بیماری ها نقش موثری ایفا می کند. از دیگر آثار مثبت تخم کدو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درمان مفصل ها، خاصیت ضد انگلی، درمان سنگ کلیه و مثانه، درمان نقرس و ادم، افزایش میزان شیر مادر و کاهش تورم دست و پای زنان بعد از وضع حمل، از تخم کدو روغن تهیه می شود که تمام خواص تخم کدو را دارد. مصرف روغن کدو به دلیل داشتن نقطه اشتعال پایین به صورت پخته و یا سرخ شده توصیه نمی شود زیرا در اثر گرما، اکثر خواص ارزشمند خود را از دست می دهد. بنابراین برای مصارف سرد مثل سالاد بسیار مناسب است.
نکته بسیار مهم: مغزهای گردو، بادام، فندق و انواع تخمه باید قبل از مصرف از پوسته خود خارج شوند زیرا مغزها، پس از خارج شدن از پوست، پس از چند روز مقدار زیادی از خواص خود را از دست می دهند.

بادام

مصرف ۲۰ گرم بادام (۲۰ عدد) تامین کننده منیزیوم، تامین کننده خوبی از مس و غنی از ویتامین E است، هم چنین ۱۰۰ گرم بادام حدود ۶۱۲ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

فندق Ilazelnut

مصرف ۱۰ عدد آن تامین کننده مس و منبع خوبی از ویتامین E است. ۱۰۰ گرم فندق، ۶۵۰ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

پسته pistachio

10عدد پسته تامین کننده مس است و ۱۰۰ گرم پسته، ۶۵۱ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

بادام زمینی cinut

۱۳ گرم بادام زمینی تامین کننده ویتامین E ، B و مس است. ۱۰۰ گرم آن ۵۶۴ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

بادام هندی castle

مصرف ۲۵ گرم بادام هندی تامین کننده ویتامین B ، آهن و سلنيوم می باشد و منبع خوبی از منیزیوم است. هم چنین ۱۰۰ گرم بادام هندی ۵۷۳ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

گردو valnut

۲۰ گرم گردو تامین کننده منیزیم و منبع غنی از مس است. ۱۰۰ گرم گردو حدود ۶۸۸ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

توصیه ها در مصرف آجیل

- در مصرف آجیل ها مانند سایر مواد غذایی باید حد اعتدال را رعایت کرد. خوردن زیاد بادام به علت دیر هضم بودن آن، باعث ناراحتی معده می شود. در مورد بادام زمینی باید بیشتر رعایت کرد. زیرا مواردی مبنی بر وجود آلرژی (حساسیت) نسبت به آن گزارش شده است. مهمترین ناراحتی که در اثر مصرف بادام زمینی رخ می دهد شوک "آنافیلاکسیک" می باشد. آنافیلاکسیک نوعی شوک است که با واکنش آنتی ژن آنتی بادی در سلول ها بروز می کند و سبب آزاد کردن موادی می شود که بر دستگاه عروقی اثر می کنند.
- هم چنین نباید آجیل ها را در محیط مرطوب نگاه داشت زیرا امکان رشد نوعی قارچ خطرناک روی آنها وجود دارد که تولید ماده سمی به نام «آفلاتوکسین» می کند که عامل سرطان زای قوی است.
- خوردن زیاد پسته باعث نفخ و یبوست می شود.
- خوردن زیاد گردو باعث متورم شدن مخاط سقف دهان و زبان و گلو درد می شود و به کسانی که حساسیت دارند توصیه می شود گردو مصرف نکنند.
- خوردن آجیل ها به صورت بی نمک موثر است. زیرا نمک باعث ایجاد فشار خون و افزایش بیماری های قلبی می شود (البته نمک زیاد)

آب گوجه


آب گوجه فرنگی

بعد از یک سال زندگی در فشار می توانید با مصرف یک ماده غذایی احساس آسودگی کنید. کافی است از آب گوجه فرنگی استفاده کنید و آن را همراه با غذای دلخواهتان مصرف کنید. محققان دریافته اند گوجه فرنگی حاوی ماده ای است که سرشار از سیکوپن است و از سرطان پروستات، سینه، حمله قلبی و سکته جلوگیری می کند.

سیب

سیب

یک سیب در روز مساوی است با دوری از پزشک. آیا شنیده اید که خوردن یک عدد سیب در روز باعث سلامتی شما و عدم نیازتان به پزشک می شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که سیب میوه ای بسیار ارزشمند است، سیب حاوی ماده ای موسوم به «کریستین» است که به پیش گیری از سرطان های ریه و پروستات و کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی، کمک شایان توجهی می کند. هم چنین خوردن سیب در جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر (فراموشی و نیسان) و سرطان سینه موثر است. هم چنین سیب حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که به پیش گیری و رفع بیماری ها کمک می کند. پس سیب را به برنامه میوهای روزانه تان بیافزایید.

نارنگی

نارنگی

تحقیقات نشان می دهد که خوردن نارنگی احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد. انشمندان ژاپنی دریافته اند که علت اصلی این تأثير، وجود ترکیبات ویتامین A به نام کاروتنوئیدها است که رنگ نارنجی را به این میوه می دهد. براساس نتایج یک مطالعه، خوردن نارنگی احتمال بیماری های کبدی، سخت شدن عروق و مقاومت انسولینی را کاهش می دهد. یافته دیگر این است که نوشیدن آب این میوه، احتمال ابتلای بیماران دچار هپاتیت ویروسی به سرطان کبد را کاهش می دهد. با وجود این محققان بر این باورند که این مطالعات باید در نمونه های بزرگتری اجرا شود.


814
0
 
6
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi