مورد علاقه ها 0

روش های گیاهی درمانی اندومتریوز(کاسته شدن بافت لایه درونی رحم)

اندرومتریوز

سالهاست که درد مثل دزد خانگی در اوقات روزانه شما پیش رفته و زمان، آرامش ذهنی و شادی را از شما می دزدد. قسمت پایین کمر شما، بیشتر روزها بدون هیچ دلیل واضحی درد می کند. حرکات روده و مقاربت جنسی همراه با درد است. گرفتگی عضلانی شدید در روزهای اول و دوم قاعدگی، شما را بر آن می دارد تا مثل مار به خود بپیچید. دکتر متخصص زنان، این مسأله را که به طور تدریجی شما را آزار می دهد، اندومتریوز می نامد. بافت اندومتر که داخل رحم را پوشانده و هر ماه با شروع دوران قاعدگی بیرون ریخته می شود، در خارج از رحم و روی تخمدان ها، اطراف لوله های رحم یا در امتداد لیگامانهایی که نگه دارنده رحم می باشند، رشد می کند. هنگامی که این بافت در نقاط فوق قرار گرفت، زخم های عنکبوتی شکل ایجاد کرده و به بافت های داخلی ریشه می دواند. آن گاه مانند اندومتریوز معمولی در مدت قاعدگی، تورم و خونریزی می کند و ترشحی دارد که نمی تواند از بدن خارج شود و ممكن است موجب التهاب و زخم شود. شاید دکتر شما برای کنترل اندومتریوز، مبادرت به انجام یکی از چند روش پزشکی کند. در این فاصله کارهایی می توانید انجام دهید که کمتر احساس ناراحتی کنید.

پیامدهای بارداری

پزشکان می گویند که بارداری و شیر دهی، عامل تغییرات هورمونی در زنان دارای اندومتریوز شناخته شده اند و می توانند بعضی از علایم این بیماری دردناک رحم را برای مدتی پایان ببخشند. با این حال مطالعات نشان می دهد که زنان دارای اندومتریوز (نسبت به زنان سالم دیگر) استعداد بیشتری برای ناباروری دارند. زنانی که آبستن می شوند احتمال بیشتری برای دچار شدن به سقط یا حاملگی نا به جا (خارج از رحم) دارند. حتی با وجود محو شدن احتمالی علایم اندومتریوز در خلال بارداری، پس از تولد نوزاد، اغلب این علایم عود می کنند.

دیگران را در درد خود سهیم کنید

«مری سین» می گوید: «بعضی مواقع همین که می شنوید بقیه هم درد شما را دارند، فایده بخش است. این مسأله می تواند یک منبع اطلاعاتی نیز به شمار رود. هیچ وقت همه چیز برای شخص هماهنگ نمی شود. ولی می توان برای به دست آوردن آن تلاش کرد. برخی از زنان می گویند: «آن مسكن را مصرف کردیم و به راستی کار خود را کرد.» «مری لوبالوگ» می گوید: «شما باید از بیماری خود خیلی چیزها بدانید. اگر فقط به دکتر خود متكی باشید کار زیادی از پیش نمی برید. زنانی موفق خواهند بود که خودشان به دنبال راه حل باشند.» «سین» ادامه می دهد: «زنانی که به واسطه اندومتریوز دارای مشکل ناباروری می باشند ممکن است، به کمک بیشتری از طرف گروه مشاوران ناباروران نیاز داشته باشند.»

روزانه ثبت کنید

«رکی ایوانز» که دارای اندومتریوز می باشد، می گوید:«زمان های شروع قاعدگی خود را ثبت کنید و توجه داشته باشید که چه زمانی علايم شما وخیم تر و چه زمانی قابل صرف نظر است. رژیم غذایی و فعالیت خود را نیز زیر نظر داشته باشید. سپس میزان تأثیر نحوه خوردن و ورزش را بر قاعدگی خود تحت نظر بگیرید». شما با پرهیز از چیزهایی که برایتان دردناک است و با مشاهده آنچه احساس شما را بهتر میکند، می توانید مشکل خود را تحت کنترل درآورید.

اندرومتریوز


مانع ترشح پروستاگلاندین شوید

دکتر «کامران نزهت» می گوید: «یکی از علل گرفتگی عضلانی، به ویژه در هنگام قاعدگی، تولید پروستاگلاندین بیش از حد در بدن است.» پروستاگلاندین یکی از هورمون های اندومتریوز می باشد و با وارد کردن فشار بر عضلات رحم، آنها را بیش از حد تحریک می کند. تا بیشتر فعالیت داشته باشند. مانند هر عضله ای که فعالیت بیش از حد دارد، رحم نیز دچار گرفتگی می شود.
آسپیرین - یکی از داروهای ضد التهاب - ممكن است این گرفتگی های عضلانی را آرام کند. اما بهترین مسکن ایبوپروفن است که یک داروی ضد پروستاگلاندین می باشد. دو قرص را همزمان مصرف کنید.

ماهی زیاد بخورید

دکتر «نزهت» توصیه می کند که یک ضد پروستاگلاندین طبیعی به همراه ماهی به رژیم غذایی خود بیفزایید. در ماهی اسیدهای چرب اومگا ۳ وجود دارد که مانع تولید پروستاگلاندین می شود.

از گرما بهره بگیرید

«سین» می گوید: «برخی از داروهای سنتی گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی و کمر درد، تسكين بخش زنان مبتلا به اندومتریوز خواهند بود. استراحت در بستر، حرارت مرطوب یا یک تشک حرارتی و نوشیدنی های گرم، برای آرام شدن گرفتگی های عضلانی ناحيه شكم مؤثر هستند.»

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



از یک کیسه یخ استفاده کنید

«سین» می افزاید «اگر گرما مؤثر نبود، شاید از آن دسته زنانی باشید که سرما، مایه آرامش شماست. کيسه يخ را روی ناحیه پایین شکم خود قرار دهید.»

برای رهایی از درد ورزش کنید

ورزش میزان استروژن را کاهش می دهد. کاهش استروژن می تواند رشد اندومتریوز را گند کند. ورزش همچنین تولید اندورفین ها را که موادی طبیعی برای جلوگیری از درد می باشند، بالا می برد.
به ورزش های ملایمی مانند پیاده روی بپردازید. زیرا ورزش های ناموزون ممكن است پیوندها و بافت زخمی را بکشند. «نانسی فلچر» که در سال ۱۹۸۰ مبتلا به اندومتریوز تشخيص داده شد. روزانه ۲ کیلومتر پیاده روی می کند و هفته ای ۳ روز حدود ۴ کیلومتر می دود. او حس می کند که ورزش توأم با نگاهی مثبت به زندگی، می تواند علایم بیماری او را از بین ببرد.

اندرومتریوز


کافئین مصرف نکنید

طبق گفته دکتر «نزهت» به نظر می رسد که کافئین موجود در آب معدنی گازدار، چای یا قهوه، درد را در برخی از زنان حادتر کند. او به این قبيل از زنان پرهیز از مصرف کافئین را توصیه می کند.

اسوده خاطر باشید

دکتر «نزهت» می گوید: «عدم ایجاد مانع در روند جریان قاعدگی می تواند جهت جلوگیری از ایجاد اندومتریوز، مفید باشد. ممکن است تامپون مانند یک چوب پنبه عمل کرده و با بستن مهبل به گرفتگی جریان قاعدگی کمک کند. بهتر است به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده شود. به ویژه اگر مهبل باریک یا سوراخ آن کوچک باشد.»

موقعیت خود را عوض کنید

زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است دارای رحمی پایین افتاده نیز باشند و اغلب هنگام مقاربت جنسی احساس درد کنند. دکتر «نزهت» می گوید: «هنگام مقاربت جنسی، آلت تناسلی مرد به رحم و رشته های اعصاب فشار می آورد. او می گوید: «برای حل این مشکل موقعیت های جدیدی را امتحان کنید. در موقعیت پیشنهادی او که امکان نفوذ آلت تناسلی بدون درد فراهم می شود، مرد در پشت زن و بر روی زانوهایش ایستاده و زن در این حال بر روی دست ها و زانوهایش قرار میگیرد. (یعنی در حالت چهار دست و پا)

از یک چرب کننده طبیعی استفاده کنید

دکتر «نزهت» می گوید: «برای از بین بردن درد در حین مقاربت جنسی، استفاده از چرب کننده ضرورت دارد. زنانی که برای باردار شدن دوران سختی را می گذارنند، (مشکل بسیاری از مبتلایان به اندومتریوز) بجای وازلین باید از سفیده تخم مرغ استفاده کنند.» وی می گوید: «وازلین می تواند اسپرم را بكشد ولی سفیده تخم مرغ چنین نیست. سفیده تخم مرغ می تواند اسپرم را به سمت تخمک هدایت کند.

روشی متفاوت با یک توصیه چینی

کی ایوانز» یک روان درمانگر و از جمله افراد مبتلا به این بیماری، می گوید: «به گفته برخی از زنان، روش درمان چینی می تواند علایم دردناک اندومتریوز را تسكين ببخشد. این روش موکسی باسيون نام دارد و نحوه کار آن در اینجا آمده است. چوب های موکسا - گیاه موگ که به طور در هم تنیده ای، مانند یک سیگار برگ چوبی لوله می شود . از یک طرف می سوزد تا در اثر گرما نور تولید کند. آن گاه چوب برگ دار سفید و در حال سوختن، نزدیک نقاط ماساژ درمانی طب فشاری که با قسمت های دردناک ارتباط دارد، نگه داشته می شود و تا صورتی شدن پوست و احساس داغی این عمل ادامه پیدا می کند، اما باید مراقب بود که پوست نسوزد. به نقل از زنانی که از این روش درمان استفاده کرده اند، ساعت ها وقت لازم است تا بهبودی حاصل شود. «ایوانز» می گوید: «قبل از این که روش مذکور را امتحان کنید، باید یاد بگیرید که چوب های موکسا را در کجا قرار دهید و چگونه به طور مناسب از آنها استفاده کنید. یک متخصص درمان با ماساژ و طب سوزنی میتواند در خصوص دستیابی به دستور العمل صحيح اطلاعات مناسبی به شما بدهد.

وقتی درد می گیرد فشارش دهید

ماساژ درمانی طب سوزنی بدون دارو درد را تسکین می دهد. این مسأله برای «سوزان آندرسون» حائز اهمیت می باشد. با شروع درد، دو نقطه وجود دارند که او برای تسکین، فشارشان می دهد. «آندرسون» می گوید: «یک نقطه روی پای شما حدود ۵ سانتی متر بالاتر از مچ قرار دارد. نقطه دیگر فشار، محل تماس استخوان های شست و انگشت اشاره شماست. آنجا را تا حد ممکن محکم فشار دهید. 


2535
0
 
8
دیدگاه ها