مورد علاقه ها 0

خواص درمانی مرکبات مثل پرتقال نارنگی نارنج لیموشیرین و...

خواص مرکبات

پرتقال

پرتقال یکی از مرکبات است و بعضی از خواص آن با سایر مرکبات یکی می باشد. پرتقال انواع گوناگونی دارد که خواص آنها تقریبا یکسان می باشد. اکنون به مطالبی در مورد خواص پرتقال می پردازیم.
۱) پرتقال ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دارد، علاوه بر آن دارای بوی خوب و طعم مطبوع است. این عوامل باعث می شود تا مصرف آن باعث شادی و نشاط شود.
۲) پرتقال باعث پاک شدن دستگاه گوارش می گردد.
۳) پرتقال پتاسیم زیادی دارد، بنابراین باعث افزایش ادرار می شود. این موضوع سبب می شود تا مجاری ادراری از عفونت ها پاک شوند. علاوه بر این باعث کاهش فشار خون می شود.از طرفی کسانی که نباید پتاسیم مصرف کنند، مانند بیماران دیالیزی، نباید پرتقال بخورند.
4) پرتقال مانند سایر مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد، بنابراین برای مقاوم کردن بدن در برابر بیماری های عفونی و میکروب ها مفید است و می تواند باعث مقاومت در برابر سرماخوردگی و درمان سریعتر آن شود .
۵) بیمارانی که دچار تب شده اند، بهتر است آب پرتقال بنوشند، چرا که آب پرتقال خاصیت ضد تشنج دارد .
6) مصرف مرکبات بعد از غذا یا همراه آن باعث می شود که آهن غذا بهتر جذب گردد و از کم خونی جلوگیری شود. این موضوع مخصوصا در فصل پاییز و زمستان مهم است، چرا که بعضی افراد به علت سردی هوا، مقدار زیادی چای مصرف می کنند که باعث جلو گیری از جذب آهن می شود. بعضی از افراد دارای معده ای حساس هستند، بنابراین با مصرف نارنج یا آب لیمو دچار ناراحتی می شوند. پرتقال میوه ای است که برای این افراد مفید می باشد .
۷) پرتقال برای قلب، دستگاه گردش خون، ریه ها و کبد مفید است .
۸) پرتقال را به کودکان زیر یکسال ندهید، چرا که ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود. ولی مصرف پرتقال برای زنان باردار، زنان شیرده و کودکان بالای یکسال مفید است .

خواص لیموشیرین


لیمو شیرین

لیموشیرین یکی از مرکبات است و خواص عمومی آنها را دارا است. لیمو شیرین با اینکه ترش نیست ولی دارای ویتامین بسیار زیادی می باشد. به این جهت لیموشیرین هم مانند سایر مرکبات می تواند ضد سرطان و ضدپیری باشد. در طبیعت عوامل زیادی وجود دارند، مانند مواد شیمیایی که باعث تغییراتی در سلول های بدن می شوند. سلولهایی که تغییر می کنند، می توانند باعث بیماری های مختلفی شوند. بدن اینگونه سلول ها را از بین می برد ، ولی به مرور زمان سلول های تغییر کرده به اندازه ای می شوند که بدن از عهده ی آنها بر نمی آید . ویتامین C یکی از موادی است که باعث کاهش این تغییرات می شود . مرکبات که لیموشیرین یکی از آنهاست دارای ویتامین C هستند و نتایج خوب گفته شده را دارند .
بعضی از خواص لیمو شیرین عبارتند از :
۱) لیموشیرین در مجاورت هوا تلخ مزه می شود، بنابراین بلافاصله بعد از قاچ کردن با آب گرفتن، آن را مصرف کنید . البته تلخ شدن آن به معنی از بین رفتن خواص آن نیست و فقط طمع آن را نامطبوع می کند.
۲) لیموشیرین باعث پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گلودرد و بیماری خروسک می شود .
۳) مصرف لیموشیرین برای بیمارانی که تب دارند مفید است و دمای بدن آن را پایین می آورد. در این بیماران لیموشیرین بهتر از سایر مرکبات است و بیشتر از بقیه ی مرکبات سود می رساند.
4) لیموشیرین از گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند و برای بیماران قلبی مفید است .
۵) لیمو شیرین باعث تقویت بدن، مخصوصا ماهیچه ها می شود مصرف لیمو شیرین در دوره نقاهت (بعد از بیماری که هنوز بدن ضعیف است) باعث از بین رفتن ضعف و سستی بدن می شود.
6)لیمو شیرین باعث دفع سموم بدن می شود ولی چون حالت اسیدی ندارد کمتر از لیمو ترش پاک کننده است .
۷) لیمو شیرین گلبول های سفید را تقویت می کند و باعث مقاومت بدن در برابر بیماری های ویروسی می شود .
۸)لیمو شیرین باعث کاهش سرگیجه ، دلهره ، دلشوره و اضطراب می شود .

خواص لیموترش


لیموترش

لیموترش یکی از مرکبات است. آبلیمو یکی از محصولات لیمو ترش است که به شکل های مختلف مثل شربت، همراه چای، طعم دهنده غذا و ... مصرف می شود. لیمو عمانی، یکی دیگر از محصولات لیمو ترش می باشد . لیموترش خشک شده را لیمو عمانی می نامند. لیمو عمانی را می توان پودر کرد و گرد لیمو بدست آورد. لیمو عمانی و گرد لیمو در غذاهای مختلفی به کار می روند. یکی از ویتامین های موجود در لیموترش، ویتامین C می باشد.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



این ویتامین خیلی حساس است و با گرما، نور و قرار گرفتن در معرض هوا به سرعت از بین می رود. بنابر این آب لیموهایی که تازه نیستند ولیمو عمانی ، مقدار زیادی از ویتامین C خود را از دست داده اند.
بعضی از خواص و موارد مصرف لیموترش به شرح زیر می باشد :
۱) استفاده از آب لیمو و گرد لیمو در غذاها برای افراد دارای فشار خون بالا، بسیار مفید است. چرا که علاوه بر آنکه باعث کاهش فشار خون می گردد، باعث طعم دادن به غذا نیز می شود در نتیجه نمک کمتری در پخت غذاها به کار می رود .
۲) آب لیموترش باعث ترد شدن انواع گوشت سفید و قرمز می شود، بنابراین اگر گوشت را قبل از پختن مدتی در آبلیمو قرار دهید (البته می توان پیاز رنده شده را هم به آن اضافه کرد) باعث می شود که گوشت تردتر شود و هضم راحتر گردد.
۳) لیمو ترش برای بسیاری از بیماری های خونی مفید است . به طور مثال فشار خون بالا، غلیظ بودن خون، اختلالات گردش خون، گرفتگی رگهای خونی و سفت شدن رگهای خونی را درمان می نماید.
4) مصرف آب ليمو بعد از غذا یا همراه آن، به هضم غذا، مخصوصا غذاهای چرب و غذاهای گوشتی کمک می نماید .
۵) اگر همراه با غذای خود آب لیمو مصرف نمایید، آهن غذا بهتر جذب می شود و از کم خونی ناشی از کمبود آهن، جلوگیری می گردد. توجه کنید که اگر می خواهید آب لیمو، چنین کاری انجام دهد ، بهتر است که از آب لیموی تازه استفاده کنید، همچنین آب لیمو زیاد حرارت نبیند . بنابراین اگر آب لیمو را در اوایل پخت غذا به آن اضافه کنید، خیلی حرارت می بیند و فایده ای ندارد، در حالیکه اگر در اواخر پخت غذا، آب لیمو بریزید یا بعد از پخت غذا و هنگام مصرف، آب لیمو اضافه نمایید، بیشترین اثر را دارد. بهترین کار این است که چند عدد لیموی تازه را سر سفرهی غذا بیاورید و هنگام مصرف غذا لیمو را قاچ کرده و با دست فشار دهید تا آب آن روی غذا بریزد .
6) آب لیمو برای پیشگیری و درمان بیماریهای میکروبی و ویروسی مثل سرماخوردگی، گلودرد، سرخک، مخملک، آبله مرغان و ... مفید است .
۷) لیمو ترش حالت تهوع را از بین می برد .
۸) مصرف منظم آب لیموی تازه باعث جلوگیری از پیری، تقویت پوست و مو، محافظت از چشم ها، دفع سموم، خوب کار کردن کلیه و کبد و مقاومت در برابر بیماریها می شود.
9) لیموترش جزء مرکبات است و نباید آن را قبل از یک سالگی به کودک خود، بخورانید.
۱۰) مصرف آب لیمو باعث ضد عفونی شدن دهان و سایر قسمت های دستگاه گوارش می شود. برای این که کار ضد عفونی کردن آب لیمو بهتر انجام شود، بهتر است که آب لیموی تازه را با آب رقیق کنید و وقتی معده ی شما خالی است ( مثلا صبح ناشتا آن را مصرف نمائید.)
۱۱) آبلیمو، تب را برطرف می کند، برای تنگی نفس مفید است و بعضی از انواع سردرد را برطرف می نماید .
۱۲) لیمو ترش برای اعصاب مفید است و خستگی، دلتنگی و بی حوصلگی را برطرف می نماید.

خواص نارنگی


نارنگی

نارنگی یکی از مرکبات است و خواص آن شبیه پرتقال می باشد با این تفاوت که غلظت مواد آن کمتر است. بعضی از خواص نارنگی عبارتند از :
1) نارنگی مسکن اعصاب و آرام بخش می باشد. مصرف آن کمی قبل از خواب می تواند به افرادی که در خوابیدن مشکل دارند، کمک کند .
۲) نارنگی سرگیجه و حالت تهوع را از بین می برد.
۳) نارنگی ادرار آور است و باعث می شود تا عفونتهای مجاری ادراری برطرف شود.
4) مصرف نارنگی مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی زیاد می کند.
۵) نارنگی مشکلات دستگاه گردش خون مانند غلظت خون، سفت شدن رگ ها، ورم جدار رگها و کم خونی را درمان می کند.

خواص نارنج


نارنج

نارنج یکی از مرکبات است که بسیار ترش می باشد. ترشی زیاد آن باعث می شود که تلخ مزه به نظر برسد و نتوان آن را مانند سایر مرکبات مصرف کرد. معمولا آب نارنج را روی غذاهای مختلف مخصوصا غذاهای گوشتی می ریزند و مصرف می کنند. علاوه بر میوه ی نارنج، از گل آن هم استفاده می شود که به بهار نارنج معروف است. بعضی از خواص و مصارف نارنج به شرح زیر می باشد:
۱) آب نارنج باعث راحت تر شدن هضم غذا، مخصوصا غذاهای چرب و دارای گوشت می شود.
۲) ریختن آب نارنج روی غذا باعث می شود تا آهن آن راحت تر جذب شود
۳) استفاده از آب نارنج در غذاها باعث می گردد تا احتمال مسمومیت غذایی کم شود.
4) آب نارنج فشار خون را پایین می آورد و این عمل آن، نسبت به سایر مرکبات، سریعتر انجام می شود. بنابراین افرادی که فشار خون طبیعی دارند ممکن است با خوردن آب نارنج ( اگر همراه غذا نباشد)، دچار ضعف شوند.
۵) نارنج برای سینه درد، سرفه، تورم گلو و حنجره مفید است. برای درمان این دردها می توانید آب نارنج را غرغره کنید و یا نارنج را دو نيمه کرده و کمی نبات کوبیده ی مخلوط با نشاسته را روی آن بریزید و حرارت دهید تا آب نارنج شروع به جوشیدن کند، بعد از سرد شدن، آن را بمکید.
6) می توان از پوست نارنج مربا تهیه کرد. این مربا ضد کرم، ضد گازهای معده، اشتها آور، ضد سرفه، تقویت کننده ی معده، برطرف کننده ی ترش کردن معده، و از بین برنده ی خونریزی داخلی است.
۷) بهار نارنج یا عرق بهار نارنج، ضد تشنج، تقویت کننده ی اعصاب، درمان کننده ی طپش قلب و برطرف کننده ی سکسکه می باشد .
۸) زیاده روی در مصرف نارنج ممكن است به کبد آسیب برساند مخصوصا اگر نارنج با معده ی خالی مصرف شود.

خواص گریپ فروت


گریپ فروت

گریپ فروت یکی از مرکبات است که طعم آن کمی تلخ است و باعث می شود تا کمتر از سایر مرکبات مصرف شود. بعضی از خواص گریپ فروت عبارتند از :
۱) گریپ فروت باعث زیاد شدن اشتها می شود.
۲) مصرف گریپ فروت باعث افزایش شیره های دستگاه گوارش شده و هضم غذا را آسان می کند.
۳) گریپ فروت مانند سایر مرکبات، بدن را در برابر سرماخوردگی مقاوم می کند.
٤) گریپ فروت داروی مناسبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالاست. مصرف گریپ فروت مخصوصا صبح ناشتا برای کاهش فشار خون بسیار خوب است.
۵) اگر صبح ناشتا گریپ فروت مصرف کنید، خون را تصفیه می کند و کلیه و کبد را پاکسازی می نماید .
6) گریپ فروت ضد خونریزی بواسیر است .
۷) مصرف گریپ فروت باعث سرعت بهبودی گرفتگی و ضربه خوردگی می شود و برای درمان مشکلات و اختلالات مفصلی مفید است.
۸) کسانی که موهای سر شکننده دارند، بهتر است گریپ فروت مصرف نمایند تا از این موضوع نجات پیدا کنند.

13197
0
 
9
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi