مورد علاقه ها 0

التهاب لثه و درمان گیاهی آن در طب ایرانی

التهاب لثه

التهاب لثه

سرخپوستان آمریکا گیاه بلادروت را به عنوان ضدعفونی کننده دهان مصرف می کنند. تحقیقات جدید هم نشان داده است که در پشت این روش سنتی، دلیلی علمی هم وجود دارد. ریشه قرمز این گیاه حاوی ترکیب گندزدای سانگیتارین است. این ترکیب، که حالا در برخی فراورده های دهان شویه وجود دارد، توانایی قابل ملاحظه ای در جلوگیری از تشکیل پلاک های باکتریایی در دهان دارد.
این روش مراقبت دندانی بسیار قدرتمندی است، چون تشکیل پلاک های دندانی باعث بیماری التهاب لثه می گردد. بنابراین، هر چیزی که مانع تشکیل پلاک دندانی شود، از بروز بیماری های لثه هم جلوگیری می کند.
اینها واقعیت دارد. ولی وقتی از مصرف بیشتر گیاه بلادروت در خمیردندان ها و دهان شویه ها طرفداری کردم، درگیر مخالفت هایی شدم. وقتی مقاله ای در تعریف از گیاه بلاد روت برای یک مجله طرفدار حفاظت از گل های وحشی فرستادم، سردبیر مجله مقاله را برای بررسی نزد متخصصی فرستاد که کارش تحقیق درباره مصرف مواد گیاهی در درمان گرفتاری های دندان و لثه در سراسر دنیاست. این متخصص مقاله مرا رد کرده بود.
چون این واکنش برای من غیرمنتظره بود، خودم دوباره مطالب را بررسی کردم. ظاهرا این متخصص به شدت سرگرم تبلیغ برای یک گند زدای گیاهی دیگر به نام چریش بود.
او گفته بود که ماده مؤثر بلاد روت (سانگیتارین) باعث سرطان و آب سیاه چشم می شود، که به نظر من بسیار اغراق آمیز می رسید. سانگیتارین کمتر از کافئین سرطان زاست. به علاوه، وقتی به خمیر دندان و دهان شویه اضافه شود، آن را قورت نمی دهید بلکه از دهان خارج می کنید، باور سرطان زا بودن آن، مخصوصا در چنین موردی، برای من بسیار مشکل بود.
من بدون هیچ نگرانی خمیردندان حاوی سانگینارین مصرف می کنم. و فکر می کنم سانگينارين و چریش هر دو در این کار مؤثر هستند، گرچه خودم اولی را ترجیح می دهم.

مراقبت از لثه

التهاب لثه تورم، قرمزی، تغییر در ظاهر طبیعی، ترشحات آبکی، و خونریزی از لثه هاست. وقتی این گرفتاری شدید شود، باعث چرکی شدن لثه و تخریب بافت نگاه دارنده دندان می گردد. مجموعة التهاب لثه و چرکی شدن آن را بیماری دور دندانی می گویند که با بالا رفتن سن شیوع آن هم بیشتر می شود.
در ده سالگی، حدود ۱۵ درصد امریکایان لااقل به یک نوع التهاب لثه مبتلا می شوند. در ۲۰ سالگی این رقم به ۳۸ درصد، و در ۵۰ سالگی به نصف می رسد. کسانی که دندان ها را مسواک نمی زنند، از نخ دندان استفاده نمی کند، و مرتب به دندان پزشک مراجعه نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا هستند.
ولی با همه این ها، ممکن است دچار التهاب لثه شوید، چون مسواک و نخ دندان عمق شکاف بين لثه و دندان را، که جایگاه استقرار باکتری هاست، کاملا تمیز نمی کنند. به همین دلیل کسی کمک گیاهی هم لازم می شود.

التهاب لثه


داروخانه سبز برای التهاب لثه

دندان پزشکان التهاب لثه را با شتشوی عمق شکاف های بین دندان و لثه با مواد شستشو دهنده درمان می کنند، ولی اگر مراقبت جایگزینی برای لثه ها می خواهید، گیاهانی هستند که می توانند مفید باشد.

بلادروت

طرفداری من از ترکیب سانگينارين موجود در گیاه بلادروت برای مطالعات مختلف است. تحقیقات نشان داده اند که خمیردندان های حاوی سانگينارين تأثیر متوسطی بر علیه چندین نوع باکتری موجود در دهان دارد و میزان پلاک های دندانی را تا حدی کاهش می دهد.
من دوست دارم این گیاه را مصرف کنم، و همیشه دنبال خمیردندان هایی می گردم که – سانگینارین- در فهرست مواد تشکیل دهنده آنها باشد.
علاوه بر مصرف فراورده های بدون نسخه این گیاه، دندان پزشکان عصاره آن را در درمان بیماری های دو ردندانی مصرف می کنند.

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.




بابونه

کمیسیون E، که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است، مصرف بابونه را به صورت غرغره و دهان شویه در درمان التهاب لثه مؤثر دانسته است. بابونه حاوی چند ترکیب ضد التهاب و گند زداست.
علاوه بر درمان بیماری های لثه، می توان بابونه را در جلوگیری از آن ها هم به کار برد. با دو تا سه قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه در یک فنجان آب جوش یک چای غلیظ درست کنید. پس از ده دقیقه خیس خوردن، آن را صاف کرده و بعد از غذا بنوشید، می توانید آن را به صورت دهان شویه هم مصرف کنید. گرچه برخی کارشناسان بابونه را به خاطر این که از خانواده پیربهار است آلرژی زا می دانند، ولی این بسیار نادر است. اگر متوجه هر گونه علامت آلرژی (خارش یا هر ناراحتی دیگر) شدید، استفاده از بابونه را ادامه ندهید.

اکیناسه

کریستوفر هابز در کتاب شفابخشی گیاهی مصرف اکیناسه را برای درمان التهاب لثه و بسیاری بیماری های دیگر توصیه می کند. این گیاه ضدباکتری و محرک دستگاه ایمنی بدن است. یکی دو قطره تنتور اکیناسه را به چای ضدالتهاب لثه و دهان شويه خود اضافه کنید. (گرچه اکیناسه ممکن است زبان را موقتا دچار سوزش یا بیحسی کند، ولی این خطری ندارد.)

التهاب لثه


شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه شیرین کننده است که باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه نمی شود. به جای قند یا عسل، چای را با شیرین بیان بخورید. به علاوه، شیرین بیان غنی از منیزیم و ترکیبی به نام گلیسیریزین است که مطالعات نشان داده اند در کنترل التهاب لثه و تشکیل پلاک مؤثر است.
مصرف مقادیر متعادل شیرین بیان و عصاره های آن (تا حدود سه فنجان چای در روز) بی خطر است. البته مصرف طولانی مدت با مقدار زیاد آن باعث سردرد، خواب آلودگی، احتباس آب و نمک، دفع مقدار زیاد پتاسیم از بدن، و بالا رفتن فشار خون شود.

خرفه

خوراکی های غنی از منیزیم و ویتامین C اغلب برای درمان بیماری های لثه توصیه می شوند، من طرفدار سرسخت گیاه اسفناج مانند خرفه هستم، ولی گیاهان دیگری هم هستند که منیزیم زیاد دارند، از جمله گشنیز، لوبیا چشم بلبلی، گل قاصد، ریشه شیرین بیان،برگ کاهو، خشخاش، اسفناج، برگ سبز گزنه دو پایه، و لوبیا سبز.
روش من در تهیه معجون منیزیم برای مقابله با التهاب لثه بخارپز کردن مقداری گل قاصد، برگ گزنه، خرفه، و برگ اسفناج است. (فراموش نکنید به هنگام چیدن برگ ها باید دستکش به دست کنید، ولی تیغ های گزنده برگ ها به هنگام جوشاندن از بین می روند.

مریم گلی

در سنت گیاه درمانی اروپا، برگ های مریم گلی، که نسبتا زیر هستند، به عنوان محرک روی لثه ها و دندان ها مالیده می شود. من این کار را کرده ام، و به نظرم مؤثر آمد. این اثر به خاطر وجود مادة قابض تانن و چند ترکیب معطر گند زدا در آن است. من برگ مریم گلی را در تمام سال در باغچه ام دارم و جمع کردن آن برایم بسیار ارزان تر از خرید فراورده های دارای سنگینارین است. چای مریم گلی به همان اندازه خمیردندان حاوی سنگینارین مؤثر است
برخی تحقیقات اخیر این روش سنتی را هم تأیید کرده اند. کمیسیون E دو تا سه تاشق مرباخوری خشک کرده برگ مریم گلی در یک فنجان آب جوش برای درست کردن چای ضد التهاب لثه تایید می کند. بهتر است مریم گلی به مقدار متعادل خورده شود ترکیبی به نام توژون است که مصرف زیاد آن می تواند ایجاد تشنج کند.

چای

چای هم مانند مریم گلی قابض است، و به دفع باکتری های موج دندان و التهاب لثه کمک می کند. چای دارای لااقل پنج ترکیب ضدباکتری نیز هست چای را با شیرین بیان شیرین کرده و بنوشید.

همیشه بهار

عصاره همیشه بهار با خواص ضدباکتریایی، ضد ویروسی، و تقویت کنندگی دستگاه ایمنی می تواند در درمان التهاب لثه مؤثر باشد. فقط اگر تب یونجه دارید مواظب باشید چون افرادی که به پیربهار آلرژی دارند، ممکن است به این گیاه هم حساسیت نشان دهند. اگر با مصرف همیشه بهار دچار واکنش آلرژیایی (مثل خارش یا هر ناراحتی دیگر) شدید، مصرف آن را ادامه ندهید.

نعناع فلفلی

نمی شود گفت وجود نعناع فلفلی در خمیردندان کمکی به جلوگیری از التهاب لثه نمی کند، اما بسیاری از آن ها امروزه با مواد صناعی معطر می شوند. ولی نعناع فلفلی واقعی با باکتری های موجب پوسیدگی دندان مقابله می کند. می توانید با دو قاشق مرباخوری خرد کرده برگ نعناع فلفلی در یک فنجان آب جوش چای درست کرده و بگذارید تا ده دقیقه خیس بخورد و بعد از شیرین کردن با شیرین بیان، آن را بنوشید با به صورت دهان شویه مصرف کنید. همچنین می توانید برگ تازه نعناع فلفلی را به جای آب نبات و آدامس نعناعی بجوید.

راتائی

کمیسیون E مصرف پوست گیاه راتانی برای درمان التهاب لثه تأیید کرده است همانند چای، راتانی دارای تانن قابض و گند زداست. برای درست کردن چای، یک قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه را در یک فنجان آب جوش بخیسانید و به عنوان نوشیدنی با دهان شویه مصرف کنید.

گزنه دوپایه

دانشمندان روسی نشان داده اند که گزنه علاوه بر منیزیم، خاصیت ضدباکتریایی هم دارد. دهان شویه ها و خمیردندان های حاوی گزنه پلاک های دندانی و التهاب لثه را کاهش می دهند. اگر اُرس هم به آن اضافه شود تأثیر بیشتری خواهد داشت. فراورده های بهداشت دهان حاوی این گیاهان را مصرف کنید.

التهاب لثه


درخت چای

روغن درخت چای یک گل زدای قوی، و اولین انتخاب بسیاری گیاه درمانگرها برای ضدعفونی کردن پوست است، ولی اگر آن را برای درمان التهاب لثه یا تبخال مصرف می کنید مواظب باشید آن را قورت ندهد.
برای مقابله با التهاب لثه، چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب ریخته و آن را در دهان بگردانید. همانند هر روغن اسانس دیگر، روغن درخت چای نباید خورده شود، چون حتی مقادیر کم آن می تواند کشنده باشد.

بولاغ اوتی

دکتر آلبرت لنونگ، متخصص گیاهان دارویی و نویسنده کتاب شفابخشهای گیاهی چینی، داستان ورود بولاغ اوتی به چین در ۱۰۰ سال پیش را شرح داده است.
در قرن نوزدهم، چینی ها سانفرانسیسکو را « كوه طلایی» می نامیدند، و جوانان چینی برای کسب شهرت و خوشبختی به آنجا می رفتند.
یک بار در سانفرانسیسکو وقتی ناچار به کار در ریل گذاری راه آهن بودند و بسیاری از آنها در اثر سل مردند، به طور اتفاقی و از روی مصرف نومیدانه بولاغ اوتی متوجه تاثیر آن در درمان سل شدند. عده ای که در اثر حوردن بولاغ اوتی جان به در برده بودند، راز آن را حفظ کرده و با پس انداز خود و دانه های این گیاه نجات بخش به چین بازگشتند.
امروز، چینی های جنوبی بولاغ اوتی را برای درمان گرفتاری های لثه می جوند. شما هم آن را برای التهاب لثه امتحان کنید.

8094
0
 
6
دیدگاه ها