مورد علاقه ها 0

داروهای گیاهی برای درمان آسم و تنگی نفس

آسم

مارتا زنی بلند قلد، زیبا، و سرزنده از همکاران من در آزمایشگاه گیاهان دارویی وزارت کشاورزی امریکا بود. هر دوی ما روی برنامه جستجوی گیاهان دارای قدرت ضدسرطانی برای مؤسسه ملی سرطان کار می کردیم.
مارتا علاقه به پیاده روی در جنگل داشت و ما گاهی با هم پیاده روی می کردیم. هنوز هم او را با چکمه های بلندش به یاد دارم. هیچ گاه باور نمی کردم مارتا یکی از هزاران قربانی آسم باشد که سالانه در امریکا می میرند.

آسم نفس گیر

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که باعث ایجاد خس خس سینه، سرفه، احتقان سینه، تنگی نفس، و اغلب اضطراب شدید از ناتوانی در نفس کشیدن می شود.
هر ساله بیش از ۴۰0۰ نفر از گرفتاری های ناشی از حمله آسم می میرند، که این رقم از سال ۱۹۸۰ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. به دلایل نامعلوم، کودکان مبتلا بیشتر در تابستان می میرند، در حالی که مبتلایان بالای ۶۵ سال بیشتر در زمستان می میرند.
بسیاری افراد آسم را یک بیماری کودکی به حساب می آورند، و البته در کودکان هم زیاد است. در سال ۱۹۹۵، حدود 4میلیون کودک و بزرگسال به آسم مبتلا بودند، که بسیار بیشتر از رقم 2/5 میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ است. ولی آسم می تواند در هر سنی بروز کند. میلیونها مبتلای به آسم هزینه بسیار کلانی بر دوش خانواده ها و جوامع می گذارند.
پزشکان می گویند علت اصلی آسم و نیز دلیل افزایش روزافزون آن را به درستی درنیافته اند. من هم نمی دانم. ولی به نظر می رسد هر چه به آلودگی های شیمیایی نزدیک تر و از غذاهای طبیعی دور می شویم، آسم بیشتر می شود. من معتقدم آلودگی محیط بیرون و درون خانه ها سهم بزرگی در افزایش آسم دارند.
علائم آسم در اثر گرفتگی های نایژه ای است، که به صورت تنگ شدن ناگهانی مجاری هوایی منتهی به شش ها بروز می کند گرچه آسم و آلرژی تب يونجه دو گرفتاری مختلف هستند، ولی گاهی، مخصوصا در میان کودکان زیر ۱۵ سال، با هم بروز می کنند. نود درصد کودکان مبتلا به آسم آلرژی هم دارند و آلرژی آنها باعث شروع حمله آسم می شود. 
دلیل شروع گرفتگی های نایژهای در اثر آلرژی وجود هیستامین است. هیستامین ترکیبی شیمیایی است که بیش از همه مسئول بروز علائم آلرژی است و به نظر می رسد در حمله آسم هم نقش داشته باشد.
ولی چیزهای دیگری هم می توانند باعث حمله آسم شوند: ورزش شديد، کشیدن سیگار، عفونت های ریوی مواد شیمیایی صنعتی، آسپیرین، موی حیوانات خانگی، آلودگی درون خانه، و سولفیت های افزوده شده به بسیاری مواد غذایی.
تنش روانی هم در آسم نقش د
ارد. اضطراب شدید می تواند باعث حمله آسم شود. تنش هم علائم آن را تشدید می کند.

داروخانه سبز برای آسم

پزشکان آسم را با انواعی از داروها (از جمله تئوفیلین)، برای گشاد کردن راه های تنفسی، مهار می کنند. این داروها اغلب به صورت افشانه تنفسی مصرف می شوند
من اگر آسم داشتم، حتما از دستورات پزشک معالجم پیروی می کردم. آسم بیماری خطرناکی است. ولی اگر پزشک تئوفیلین برای من تجویز کند، سعی می کنم آن را از منابع طبیعی به دست آورم، که گیاهان حاوی کافئین از مهم ترین آنهاست.

قهوه، چای، نوشابه های کافئین دار ، کاکائو، و شکلات

کافئین


همه این نوشیدنی های معمول، و نیز شکلات، از گیاهان تهیه شده و می توان آنها را گیاه دارو دانست. همه اینها کافئین دارند و مانند برخی ترکیبات دیگر برای آسم مفید هستند.
جو گوردن، دارو ساز و روزنامه نگار، یک بار در مقاله ای نوشت که افراد گرفتار آسم، اگر ناچار باشند، و دارو در دسترس نداشته باشند، می توانند چند فنجان قهوه بخورند چون گشاد کننده قوی راه های تنفسی است. چند ماه بعد، او نامه تشکری از نوعروسی مبتلا به آسم دریافت کرد که در ماه عسل خود در هاوایی داروهایش را به همراه نداشت. یک بار وقتی شروع به خس خس سینه کرد، متوجه شد که داروهایش را فراموش کرده است و دچار وحشت گردید، که باعث بدتر شدن تنفس شد. او به خاطر آورد که مطلبی در مورد استفاده از قهوه برای داروی آسم خوانده بود. پس بلافاصله سه فنجان قهوه نوشید، حالش بهتر شد، و احتمالا از مرگ نجات يافت.  

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



در واقع، قهوه، چای، و نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو، و شکلات کافئین بیشتر دارند. همه این ها دو داروی ضد آسم دیگر، تئوبرومین و تئوفيلين، هم دارند که همراه با کافئین به گروهی از مواد شیمیایی به نام گزانتین ها تعلق دارند. این مواد از اسپاسم و گرفتگی های راه های تنفسی جلوگیری می کنند.
میزان این ترکیبات ضد آسم، بسته به نوع نوشیدنی و عوامل دیگر، متفاوت است. ولی به طور کلی، یک فنجان قهوه بالاترین مقدار (حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان) را دارد، در حالی که یک فنجان چای با کاکائو یا یک قوطی نوشابه ۳۵۰ میلی لیتری نصف این مقدار را دارند. یک تکه شکلات ۱۵ گرمی کمی کمتر از این مقدار کافئین دارد.
البته، کافئین و دیگر گزانتین های ضداسم کاملا بدون خطر هم نیستند. همانطور که همه کافئین می تواند باعث بی خوابی و لرزش شود، ولی ترکیبات ضد آسم در حالت طبیعی خود کمتر از ترکیبات شیمیایی آن ها عوارض جانبی دارند در یک بررسی، ۸۱ درصد متخصصان بیماری های کودکان گفته بودند که والدین بیمارانشان نگران عوارض جانبی داروهای ضد آسم در فرزندانشان، مخصوصا بی قراری، و اشکال در تمرکز ، هستند. مقادیر زیاد داروهای ضد آسم می تواند باعث سردرد، بی خوابی، تحریک پذیری، تهوع، کم اشتهایی، دل درد، و حتی غش شود.
در اینجا می خواهم نظر خودم را به صراحت بگویم: اگر من دچار بیماری خطرناک آسم شوم، قبل از همه از دستورات پزشک معالج پیروی می کنم، و رویکردهای طبیعی را به عنوان درمانی جانبی در نظر می گیرم.


پاخری

پاخری


مناقشه بر سر پای خر گیاه پای خر قرن ها برای درمان آسم و سرفه به کار می رفته است. در نام علمی این گیاه واژه ای به معنای سرفه هست، و این گیاه حاوی موادی است که مؤثر بودن آنها در درمان سرفه و آسم اثبات شده است.
پای خر اثر خلط آوری دارد. به عبارت دیگر، موهای ریزی را در مجاری تنفسی تحریک می کند که وظیفه آنها راندن ترشحات مخاطی به بیرون است. پای خر، همانند سیر و ژینکو، تولید پروتئینی را سرکوب می کنند که باعث گرفتگی نایژه ای و تنگی مجاری تنفسی شده و منجر به حملات آسم می گردد.
ولی در سال های اخیر، پای خر مورد مناقشه قرار گرفته است. این گیاه حاوی مواد شیمیایی آلكالوئیدهای پیرولیزیدین است که برای کبد سمی و سرطان زاست. بسیاری گیاه شناسان و از روی احتیاط مصرف گیاهان حاوی این مواد را توصیه نمی کنند. و در خط مقدم این گیاهان پای خر و گوش خر(هماور) قرار دارند.
از طرف دیگر، اطلاعات منتشر شده در مجله ساينس (علم) توسط زیست شیمیدان برجسته دکتر بروس ایمیس، از دانشگاه کالیفرنیا خاطرنشان می کند که چای برگ گیاه گوش خر کمتر از بسیاری نوشیدنی های الکلی سبک سرطان زاست. من خودم هیچ کدام از این دو گیاه را نمی خورم، ولی گاهی جای آنها را به عنوان نوشیدنی می خورم.

اُرمک

ارمک


بسیاری از گیاه شناسان دارویی می گویند که ارمک یکی از قدیمی ترین داروهاست. چینی ها، که آن را ما هوانگ می نامند، هزاران سال است این گیاه را برای درمان آسم و دیگر بیماری های تنفسی به کار می برند.
در سال ۱۸۸۷، دانشمندان مواد مؤثر گیاه را جدا کردند، که افدرین و پسودوافدرین هستند. البته، تا بعد از جنگ اول جهانی، پزشکان امریکایی این مواد را تجویز نمی کردند. در این هنگام بود که از اثرات شیمیایی آن، به عنوان باز کننده نای، ضد احتقان بینی، و محرک دستگاه عصبی مرکزی آگاهی پیدا کردند. از آن زمان، پسودوافدرین داروی بدون نسخه ضداحتقان شد.
گیاه آرمک، همانند ترکیبات افدرین و پسودوافدرین آن، عوارض جانبی، مثل بی خوابی، اضطراب، بی قراری، و احتمالا تشدید بالا رفتن فشار خون را دارد. بنابر این، باید در مصرف آن احتیاط کرد. در واقع، اگر مقادیر زیاد آن را مصرف کنید، چیزهای بسیار عجیبی ممکن است روی دهد. حدود ۲۰ مورد گزارش روان پریشی ناشی از مصرف افدرین در مقالات پزشکی آمده است، اداره غذا و داروی آمریکا ( FDA) هم بر توزیع و فروش فراورده های افدرین نظارت دارد.
هنوز هم، اگر احتیاط کنید، گیاه آرمک در درمان آسم مؤثر است. می توانید به جای خریدن داروی بدون نسخه حاوی این ترکیبات، از گیاه خشک ارمک چای درست کرده و بنوشید. در تهیه این چای، یک قاشق مرباخوری ارمک با نیم قاشق مرباخوری تنتور آن را مصرف کنید.
برخی فراورده های ارمک ما هوانگ را به خاطر اثر محرک آن به عنوان «انرژی زا» مصرف می کنند. البته، در چند سال گذشته، چندین نفر در اثر مصرف زیاد ارمک جان خود را از دست دادند. به خاطر اثر تحریک کنندگی أرمک، من مصرف آن را در درمان آسم کودکان توصیه نمی کنم، مگر با اجازه پزشک معالج کودک.

گزنه دوپایه

گزنه


چهارصد سال پیش، گیاه شناس انگلیسی، نیکولاس کالپپر ادعا کرد که مصرف ریشه یا برگ گزنه، به شکل عصاره یا چای، «داروی بی خطر و مطمئن برای باز کردن راه های تنفسی است.»
سال های سال، استرالیایی ها گزنه را داروی مناسب برای درمان آسم می دانستند. اینها نوشیدن مخلوط عصاره ریشه و برگ گزنه با عسل یا شکر را تسکین دهنده قطعی آسم می دانستند. ولی امریکایی ها تا کمی حدود ده سال پیش چنین نمی پنداشتند، تا این که یک بررسی علمی نشان داد که گزنه یک ضد حساسیت قوی است. امروزه گزنه برای درمان تب یونجه و آسم تجویز می شود. دوستان مبتلا به آلرژی و آسم به طور مرتب به باغچه من سر می زنند و گیاه گزنه برای خود می برند. (هنگام چیدن برگ گزنه باید دستکش بپوشید، ولی تیغ برگ ها هنگام پختن از بین می روند.)

انیسون (بادیان رومی ) و رازیانه

انیسون


یونانی ها چای این گیاهان را برای درمان آسم و دیگر ناخوشی های تنفسی مصرف می کنند. هر دو این ها دارای مواد شیمیایی مفید کروزول و آلفا پاینن هستند که به کاهش ترشحات نای کمک می کنند. دانه رازیانه (یعنی میوه آن تا ۸۸۰۰ قسمت در میلیون آلفا پاینن دارد. جالب این که، به رغم استفاده سنتی از آن برای گرفتاری های تنفسی، انیسون فقط ۳۶۰ قسمت در میلیون آلفا پاینن دارد.
بسیاری گیاهان دیگر هم منابع خوب مواد مفید و مورد انتظار در تسکین آسم هستند. این ها به ترتیب کاهش اثر عبارتند از دانه جعفری، گشنیز، گرس، درمنه خزری (گندواش)، هل، ساسافراس، هورس بام، زنجبیل، سنبل چینی، شوید، ترخون و بومادران. می توانید با یک یا چند تا از این ها چای مخصوص اسم تهیه کنید، مخصوصا اگر شیرین بیان هم به آن اضافه کنید.

شیرین بیان

شیرین بیان


چای شیرین بیان گلو را نرم کرده و اغلب برای گلودرد، سرفه، و آسم تجویز می شود. مصرف مقادیر متعادل شیرین بیان و عصاره های آن (تا حدود سه فنجان چای در روز) بی خطر است. البته، مصرف طولانی مدت با مقدار زیاد آن باعث سردرد، خواب آلودگی، احتباس آب و نمک، دفع مقدار زیاد پتاسیم از بدن، و بالا رفتن فشار خون شود.
اگر تصمیم گرفته اید شیرین بیان را به طور مرتب برای درمان آسم بخورید، از عصاره ریشه گرفته آن (DGLE) استفاده کنید که گرفتاری کمتری ایجاد می کند. بسیاری از انواع آن در سراسر دنیا وجود دارد. من قطعه ای ریشه خشک شیرین بیان را، مخصوصا در حملات تنش روانی، به چای گیاهی خودم اضافه می کنم
.

ژینکو

ژینکو


شفا دهنده های آسیایی هزاران سال است عصاره برگ های ژینکو را برای درمان آسم، آلرژی، برونشیت، و سرفه مصرف می کنند، ژینکو به خاطر مفید بودن اثرات آن در سالمندان در غرب مورد استقبال قرار گرفته است: افزایش جریان خون به مغز و درمان سکته مغزی و سایر عوارض پیری، ولی در چین، هنوز هم بیشتر برای درمان آسم مصرف می شود.
تأثیر ژینکو به خاطر تداخل با عامل فعال کننده پلاکت هاست، یعنی پروتئینی در خون که در شروع گرفتگی های نای نقش دارد
متأسفانه، اجزای مؤثر ژینگو ژینکوليدها - به مقدار بسیار کم در برگ های درخت آن وجود دارد. برای گرفتن مقدار لازم برای یک وعده درمانی آسم، باید حدود ۵۰ برگ تازه آن را مصرف کرد. من مقدار زیاد برگ های گیاهانی را خورده ام که بیشتر مردم حتی آنها را ندیده اند، ولی نمی توانم این مقدار برگ ژینکو بخورم.
بهترین راه بهره گرفتن ژینکو خریدن عصاره آن است (یعنی ۵۰ کیلو برگ ژینکو یک کیلو عصاره می دهد). فروشگاه های مواد غذایی و برخی داروخانه ها عصاره ژینکو را دارند. دستورات روی بسته بندی آن را رعایت کنید. می توانید روزانه ۶۰ تا ۲۴۰ میلی گرم عصارة استاندارد را مصرف کنید، ولی نه بیشتر از آن، خوردن مقدار زیاد ژینکو می تواند باعث اسهال تحریک پذیری، و بی قراری شود.

گوجه فرنگی، مرکبات، و سایر خوراکی های دارای ویتامین C

ویتامینc


حدود ۴۰ مورد مطالعه نشان داده است که مصرف حدود ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز به جلوگیری از حملات آسم گرفتگی نای، خس خس سینه، عفونت های تنفسی، احتقان بینی، آبریزش چشم ها، و دیگر علائم آلرژی کمک می کند. چرا؟ چون ویتامین C مانع آزاد شدن هیستامین در بدن می شود.
من خوردن گیاهان دارای ویتامین C را توصیه می کنم نه تنها مرکبات و گوجه فرنگی، بلکه فلفل سبز و توت فرنگی هم. همچنین می توانید مکمل ویتامینی بخورید. البته مزیت خوردن میوه های مرکبات به مکمل ویتامین C وجود مواد فلاوونوئید در آن هاست. فلاوونوئیدها هم از آزاد شدن هیستامین ها در بدن جلوگیری می کنند، که به نوبه خود مانع بروز علائم آلرژی و آسم آلرژیایی می شوند.


مخلوط گیاهان

من در بانک اطلاعاتی خودم دنبال ترکیبات ضد حساسیتی گشتم و چند گیاه پیدا کردم که به معرفی می ارزند. لااقل شش ماده ضد حساسیتی در چای، رازیانه، و فلفل قرمز وجود دارد. پیاز، گشنیز، و فلفل سبز پنج ماده، گروه زیادی مثل کلم، کاکائو، هویج، قره قاط، انگور فرنگی، بادنجان، گریپ فروت، پرتقال، مرزنگوش، مریم گلی و گوجه فرنگی چهار ماده دارند.
در جستجوی گیاهان دارای بیشترین مقدار ضد حساسیت ها، شیرین بیان و چای را یافتم. کاکائو، هل، قهوه، کولا، پیاز، و خرفه هم نسبتا غنی از ترکیبات ضد حساسیت هستند.
می توانید غذاهای مختلف جالبی با این گیاهان تهیه کنید. با سالاد میوه های پرتقال، گریپ فروت، و قره قاط همراه با رازیانه چطورید؟ یا بادنجان همراه با پیاز، گوجه فرنگی و مریم گلی
بالاخره، واسابی ژاپنی هم ارزش امتحان دارد. ژاپنی ها همانقدر واسابی دوست دارند که اروپایی ها و امریکایی ها ترب وحشی را. این گیاه سینوس ها را پاک می کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از آن آلرژی ها، مخصوصا تب یونجه، را تسکین می دهد. این نشان می دهد که روی آسم هم باید مؤثر باشد.
من اگر آسم داشتم، واسابی را امتحان می کردم. آن را از فروشگاه های مواد غذایی آسیای شرقی بخرید، و مانند ترب وحشی بخورید. می توانید آن را با نان یا سس یا مثل خود ژاپنی ها با سوشی بخورید.
البته باید بدانید و اسابی خیلی تند است. اگر خوراکی های تند دوست ندارید، اصلا به فکر آن برای درمان آسم نباشید.

ویتامین B6

ویتامین b


دکتر ملوین و رباک، استاد روان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده چندين کتاب در زمینه پزشکی جایگزین، نمونه هایی از کودکان مبتلا به آسم را معرفی کرده است که با دادن روزانه ۲۰۰ میلی گرم ویتامین B6، مقدار داروهای ضد آسم آنها (گشادکننده نای و استروئیدها) را کم کرده است. شدت و تعداد حملات آسم هم در بزرگسالان هم با خوردن دوبار در روز ۵۰ میلی گرم ویتامین B6کاهش یافته بود.
نیاز روزانه به ویتامین B6فقط ۲ میلی گرم است، و مقدار بسیار زیاد آن ممکن است به دستگاه عصبی آسیب برسانند. من اگر آسم داشتم، احتمالا ویتامین B6را امتحان می کردم، ولی شما اگر می خواهید خودتان ویتامین B6بخورید یا به فرزندتان بدهید، اول از پزشک اجازه بگیرید.

2036
0
 
7
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi