مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی دردهای عصبی سیاتیک در طب سنتی

درد سیاتیک

درد سیاتیک

من هیچ وقت رویکرد تخیل را در درمان به کار نبرده بودم تا این که داستانی از پزشکی مورد اطمینان شنیدم و مرا به فکر واداشت. این داستان را دکتر اندرو ويل، استاد دانشگاه اريزونا و نویسنده کتاب سلامت طبیعی، داروی طبیعی، بازگو کرد که یکی از متخصصان برجسته پزشکی جایگزین در آمریکاست.
دکتر ویل از خانمی می گفت که دو سال از درد سیاتیک رنج برده و به بیش از ۲۰ پزشت مراجعه کرده بود. درد او ادامه یافته و کاهشی در آن ندیده بود.
درد سیاتیک دردی است که از کمر تا لمبر و پا کشیده می شود. این درد در طول عصب سیاتیک پایین می رود، از این رو درد سیاتیک نام گرفته است. بعضی وقت ها خود تارهای عصب سیاتیک هم ملتهب می شوند.
شاید احساس آن خانم را درک کنید. من می دانم چه کشیده است: خودم بعد از لغزش دیسک کمر دچار درد شدیدی شده ام، که شبیه به درد سیاتیک است و بعد از دو سال درد کشیدن، وقتی نوه این خانم به دیدارش رفته بود، ناگهان تغییر عمده روی داد. او خود را از رختخواب بیرون کشید تا نوه اش را ببیند، و با کمال تعجب، متوجه شد که وقتی وانمود می کند حالش خوب است، واقعا حالش بهتر می شود.
او دیگر به پزشک مراجعه نکرد، چون ظاهرا نمی توانستند کاری برایش بکنند. در عوض تصمیم گرفت بخواهد حالش خوب شود. برای تسکین درد سوزن درمانی را در پیش گرفته مکمل های ویتامین خورد، و شروع به تماشای نوارهای ویدیویی ورزش های تسکین دهنده درد کرد.
به نظر می رسید همه این درمان ها مؤثر بودند: این خانم حالش بهتر شد و احساس بهبود می کرد. متوجه شد مهم ترین عنصر در برنامه خودساخته اش برای بهبودی تخیل بوده است. روش پایه او تجسم جریان بیشتر خون در ناحیه کمر بود.
سرانجام درد کاملا از بین رفت. دکتر ویل هفت سال بعد او را معاینه کرد و متوجه شد حالش کاملا خوب است و اصلا درد سیاتیک ندارد.

درد سیاتیک


داروخانه سبز برای درد سیاتیک

علاوه بر چندین رویکرد طبیعی که بیمار دکتر ویل انجام داده بود، گیاهانی هم هستند که می توانند در تسکین دردهایی از این نوع مؤثر باشند.

مخلوط دانه های علفی(مخصوص دانه بهاری چمن)

چندین سال پیش، طبیعت درمانگی اروپایی، پارسون کنایپ متوجه چیزی شد که ساکنان آلپ با دانه های علف های مختلف جمع آوری شده برای علوفه حیوانات در زمستان می کنند. آنها دانه ها را پاک کرده و در آب استحمام خود می ریختند، چون متوجه اثر تسکینی آن بر درد کمر، مفاصل، و ماهیچه ها شده بودند. کنایپ استفاده از این دانه ها به این منظور را عمومیت بخشید و امروزه اروپاییان روش درمان کنایپ را با استفاده از بسته های آماده دانه های گیاهی با ضماد آن انجام می دهند.
ضماد گرم مصرفی در درمان توسط کمیسیون E که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است، هم تأیید شده است. به گفته کمیسیون E این ضمادها در درمان بیماری های روماتیسمی و نیز درد سیاتیک مؤثر هستند.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



ولی دانه ها چه کار می کنند؟ به گفته دکتر رودولف فریتس و ایس، رئیس انجمن گیاه درمانگرهای آلمان، این دانه ها مقادیر زیاد ترکیبی به نام کومارین دارند که ماده ای کافوری شکل است و وقتی روی پوست مالیده شود جریان خون موضعی را بیشتر می کند.
من چیزهای زیادی در تأیید حمام دانه های علفی و ضمادهای تسکین دهنده درد سیاتیک شنیده ام، و این روش را امتحان خواهم کرد.

گزنه دوپایه

از دوران روم باستان، مردم درد کمر را با گیاه گزنه درمان می کردند. برای این کار باید ترکه های تازه گزنه را روی ناحیه گرفتار به آرامی زد.
البته باید مراقب باشید. این کار گزش های تندی خواهد داشت، ولی این بخشی از درمان است. این گزشها یک نوع ضد تحریک هستند که ایجاد درد مختصری می کند، و توجه دستگاه عصبی را از درد عمقی تر منحرف می کند. البته این تنها اثر گزنه نیست. مواد شیمیایی ای که ایجاد التهاب می کنند باعث ترشح مواد طبیعی ضد التهابی در بدن می شوند. به این ترتیب، داروهای خود بدن به رفع التهاب سیاتیک هم کمک می کنند.
به گفته دکتر وایس، ضماد های تهیه شده از گزنه هم در تسکین درد سیاتیک مؤثرند. (فراموش نکنید برای جلوگیری از گزش کف دست توسط گیاه، هنگام چیدن میزنه دستکشی به دست کنید.)

بید

پوست بید حاوی سالیسین است، که معادل گیاهی آسپیرین است، و می تواند درد سیاتیک را تسکین دهد. کمیسیون E هم آن را به عنوان تسکین دهنده همه نوع درد از سردرد گرفته تا درد التهاب مفاصل تأیید کرده است.
محتوای سالیسین در گونه های بید متفاوت است. من شروع با چای نیم قاشق مرباخوری خشک کرده پوست بید کم سالیسین، و افزایش آن تا حد مورد لزوم را پیشنهاد می کنم.
همانند آسپیرین، مصرف طولانی مدت پوست بید هم می تواند ناراحتی معده و حتی زخم گوارشی ایجاد کند. از این رو، من توصیه می کنم چای بید را با کمی شیرین بیان شیرین کنید، که از پیدایش زخم گوارشی جلوگیری می کند. و اگر به آسپیرین حساسیت دارند، گیاهان آسپیرینی هم نباید مصرف کنید.

درد سیاتیک

امرودی

گیاه امرودی متیل سالیسیلات دارد، که از ترکیبات نزدیک به سالیسین موجود در پوست بید است و به اندازه آن در تسکین درد موثر است. مصرف این گیاه هم به صورت نوشیدن چای و هم در آب استحمام و پماد برای تسکین درد سابقه ای طولانی دارد، که درد سیاتیک و نقرس از جمله این هاست. من خودم و امرودی را به هر دو صورت مصرف می کنم.
جذب پوستی ترکیب موجود در گیاه ممکن است خیلی سریع تر از جذب معدی آن صورت گیرد. فقط در امریکا بیش از ۴۰ فراورده دارویی وجود دارد که متیل سالیسیلات جزء مسكن آنهاست. همه اینها برای مصرف جلدی هستند، و برای تسکین دردهای مختلف، اغلب التهاب مفاصل، درد روماتیسمی، و درد سیاتیک مصرف می شوند.
اخطار: فراورده های حاوی روغن امرودی یا هر چیز دارای متیل ساليسلات را باید دور از دسترس کودکان قرار داد. بوی نعناع آن وسوسه کننده است، ولی خوردن حتی مقدار کم آن می تواند برای کودکان خطرناک باشد خوردن چای امرودی جای نگرانی ندارد، ولی باید مراقب مصرف فراورده های مخصوص مصرف جلدی باشید.

سنبل چینی (دانگ. کوای )

این گیاه در پزشکی سنتی چین درمان انتخابی بیماری های زنانه است. اغلب جینسینگ زنان هم نامیده می شود، ولی خواص خفیف آرام بخشی، تسکین درد، ضد التهابی و ضدگرفتگی ماهیچه ای هم دارد که آن را برای درد سیاتیک هم مفید می کنند.
در چین، پزشکان برای درمان درد سیاتیک عصاره این گیاه را تزریق می کنند. من اطلاع دارم که تحقیقات نشان داده است تزریق عصاره سنبل چینی در نقاط مخصوص سوزن درمانی باعث بهبود چشمگیر در ۹۰ درصد موارد شده است.
من تزریق سنبل چینی را توصیه نمی کنم، ولی خوردن چای یا تنتور آن هم مفید است. من توصیه می کنم آن را به جای امرودی اضافه کنید. اگر باردار هستید از این گیاه استفاده نکنید.

ختمی صحرایی

پزشکی سنتی آیورودای هند از دوران های قدیم این گیاه را برای درمان درد سیاتیک و دیگر گرفتاری های دردناک دستگاه های عصبی و ماهیچه ای به کار می برند. دلیل آن هم ظاهرا غنی بودن آن از افدرین است، که حدود ۸۵۰ قسمت در میلیون از آن دارد. ترکیب افدرین به عنوان ضداحتقان و محرک نایژه ای شناخته شده است، ولی تا حدی مقوی ماهیچه ای هم هست که احتمالا به همین دلیل درد سیاتیک را تسکین می دهد.

خردل

آیا از ضماد خردل چیزی شنیده اید؟ این درمان خانگی در میان مردم سابقه ای طولانی در درمان گرفتاری های تنفسی و نیز مشکلات روماتیسمی مثل درد سیاتیک دارد.
خردل گیاهی معطر است، که آن را به عنوان ضداحتقان نایژهای مفید می کند، ولی به دلیل دیگری برای درد سیاتیک، التهاب مفاصل، درد کمر، درد اعصاب، و روماتیسم به کار می رود. خردل یک ترکیب قرمزکننده پوست است، یعنی باعث ایجاد گرمای آرام بخش در پوست شده و خاصیت ضد تحریکی هم دارد که با ایجاد تحریک مختصر، توجه بدن را از درد عمقی تر سیاتیک منحرف می کند. ترکیب گرما و ضد تحریک، اثر تسکین دهندگی درد دارد.

درد سیاتیک

ترتیزک

گیاه درمانگرها مالیدن ترتیزک تازه را روی پوست تسکین دهنده درد می دانند. همانند خردل، این گیاه هم خاصیت ، قرمزکنندگی دارد و هم خاصیت ضد تحریکی، همان ترکیبات گرم کننده خردل (ایزوتیوسیانات ها) را هم دارد.

زنجبیل و کنجد

دکتر جان هاینر من، انسان شناس پزشکی و نویسنده دائره المعارف میوه ماء سبزیجات، و گیاهان ، این روش مصری را برای درمان درد سیاتیک توصیه می کند: دو قاشق غذاخوری زنجبیل رنده کرده را با سه قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق مرباخوری آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه گرفتار بمالید. من فکر می کنم این تأثیر به خاطر وجود زنجبیل قرمز کننده باشد.


4121
0
 
2
دیدگاه ها