مورد علاقه ها 0

درمان اختلالات قبل از قاعدگی اضطراب حساسیت پستان تغییر خلق

پریودی

نشانگان پیش قاعدگی

برخی زنان در زمان نزدیک به قاعدگی ماهانه چنان تحریک پذیر می شوند که همان بهتر اسلحه ای در دسترس نداشته باشند.
من یک گیاه شناسم، نه پزشک، و دارویی تجویز نمی کنم، مخصوصا در قلمرو مربوط به زنان. ولی به خاطر چیزهایی که از گل مغربی می دانم، دخترم و زنان دیگر را تشویق به مصرف آن می کنم. همچنین به بسیاری از زنان گرفتار نشانگان پیش قاعدگی گفته ام این گیاه سرخپوستی را جمع کرده و از دانه های آن غذایی غله ای درست کنند.
نشانگان پیش قاعدگی مجموعه ای از علائم نشان دهنده نزدیک شدن زمان قاعدگی ماهانه است: اضطراب، ورم کردگی، حساسیت پستان، تحریک پذیری، تغبیر خلق، و اضافه وزن.
بیشتر صاحب نظران معتقدند این علائم ناشی از تغییر سطح هورمونهای جنسی، استروژن و پروژسترون، در آغاز شروع قاعدگی است
دانشمندان می گویند هر چه سطح استروژن بالاتر باشد، نشانگان پیش قاعدگی شدید تر است. تخمین ها مختلف است، ولی در ۲۵ تا ۵۰ درصد زنان نشانگان پیش قاعدگی دیده می شود، و در ۸ تا ۱۵ درصد علائم آن شدید است.

گیاهان دارویی برای پیشگیری از اختلالات پیش قاعدگی

خوشبختانه گیاهان مختلفی هستند که می توانند علائم نشانگان پیش قاعدگی را تخفیف دهند.

پنج انگشت

میوه های کوچک این درخت از دوران های باستان برای درمان اختلالات قاعدگی مصرف می شده است. محققان دریافته اند که گیاه پنج انگشت، به خاطر اثر آن بر روی هورمون های جنسی زنانه می تواند نشانگان پیش قاعدگی را تسکین دهد. این گیاه، با افزایش تولید هورمون محرک جسم زرد و کاهش ترشح هورمون محرک فولیکول، به برقراری تعادل هورمونی زنان در طی چرخ ماهانه کمک می کند. این به تغییر در نسبت استروژن-پروژسترون منجر شده و باعث می شود تا استروژن تشدید کننده نشانگان پیش قاعدگی کمتر تولید شود.
تنها هشدار لازم این است که زنان دچار نشانگان پیش قاعدگی با افسردگی قابل توجه باید از خوردن این گیاه خودداری کنند. برخی تحقیقات نشان داده اند که افسردگی دراثر زیادی پروژسترون است، و ظاهر پنج انگشت تولید پروژسترون را بیشتر می کند.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



با این حال، پنج انگشت در بسیاری زنان مؤثر است. در یک مطالعه یک ساله، به تعدادی زنان دچار نشانگان پیش قاعدگی روزی ۱۷۵ میلی گرم عصاره پنج انگشت یا ۲۰۰ میلی گرم ویتامین B مکملی که اغلب برای تخفیف نشانگان پیش قاعدگی داده می شود، داده شد. پنج انگشت به وضوح بر ویتامین B برتری نشان داد.
حداقل یک فراورده پنج انگشت در آلمان برای درمان نشانگان پیش قاعدگی، مشکلات قاعدگی، و حساسیت پستان تأیید شده است. خود گیاه یا تنتور گیاهی آن را می توانید از فروشگاه های گیاهان دارویی و مواد بهداشتی تهیه کنید.
پریودی

سنبل چینی (دانگ-کوای )

این یکی از معتبر ترین گیاهان دارویی پزشکی سنتی چین به عنوان مقوی زنان است که در درمان نشانگان پیش قاعدگی و چنگه های قاعدگی مصرف می شود. بسیاری از زنان روزی دو کپسول آن را برای جلوگیری از بروز نشانگان پیش قاعدگی می خورند. (در دوران بارداری نباید از این گیاه استفاده کرد.)

گل مغربی

سرخپوستان آمریکایی قرن ها دانه های گل مغربی را برای گرفتاری های قاعدگی و پیش قاعدگی می جویدند، گل مغربی در انگلستان هم برای این منظور تأیید شده است.
من تنها گیاه دوستی نیستم که گل مغربی را توصیه می کنم. در آخرین اردوی دارویی خود در کاستاریکا به طور اتفاقی صحبت های دو خانم داروساز را می شنیدم. یکی از آنها می گفت تمام ماه روزی یک کپسول گل مغربی تا شروع نشانگان پیش قاعدگی، و بعد از آن روزی چهار کپسول تا پایان قاعدگی می خورد. او می گفت این روش را چندین سال در پیش گرفته و پنج همکار دیگر خود را هم قانع کرده است تا آن ها هم این کار را انجام دهند.
او ادامه داد هر شش نفرما تا زمانی که قاعدگی هایمان حالت عادی پیدا کرد با هم کار می کردیم. من از فکر این که اگر همه ما همزمان، بدون مصرف کپسول گل مغربی، دچار نشانگان پیش قاعدگی می شدیم وحشت می کنم.
من سخنرانی های زیادی درباره گیاهان دارویی در سراسر دنیا ایراد کرده ام، و همیشه دوست داشته ام به شنوندگانم در مورد گل مغربی چیزهایی بگویم. بعد از یک سخنرانی، خانمی مغرورانه به من گفت که سال ها گل مغربی را برای جلوگیری از نشانگان پیش قاعدگی مصرف کرده است و بسیار از آن راضی بوده است. وی آهسته گفت که برای اداره غذا و داروی آمریکا کار می کند، که هنوز این گیاه ارزشمند و مفید برای میلیون ها نفر را تایید نکرده است.
گل مغربی گیاهی بی ضرر است. در بسیاری نقاط پرورش می یابد و می توانید دانه های آن را خودتان جمع آوری کنید یا از فروشگاه های گیاهان دارویی و مواد بهداشتی طبیعی تهیه کنید.
پریودی

گزنه دوپایه

این گیاه یک تقویت کننده سنتی کبد است که اغلب برای خارج کردن سموم از بدن تجویز می شود. وقتی کبد کم کار باشد، استروژن را به کندی تجزیه کرده و باعث بالا رفتن میزان آن در خون می گردد، که می تواند به نشانگان پیش قاعدگی منجر شود. این گیاه ورم کردگی و حساسیت پستان را هم کاهش می دهد. من پیشنهاد می کنم با گیاه های گزنه و بابا آدم به نسبت مساوی چای درست کرده و بنوشید.

باباآدم

این گیاه هم مقوی سنتی کبد است، و من معتقدم اثرات خفیف تحریکی آن روی کبد در درمان نشانگان پیش قاعدگی هم مؤثر است. بابا آدم کمی هم مدر است، که تورم و حساسیت پستان را هم، که ناشی از تجمع بیش از حد مایع است، از بین می برد.

تمشک

تمشک به عنوان گیاه مقوی بارداری معروف است و تحریک پذیری زهدان را کم می کند. ولی من از گیاه درمانگرهای مورد اعتمادم شنیده ام که برای نشانگان پیش قاعدگی هم خوب است. به عنوان نوشیدنی سالم و خوشمزه، ارزش امتحان کردن را دارد.

بشقابی و سنبل الطیب

هر دو این گیاهان اثرات تسکینی و آرام بخشی دارند و می توانند تنش های عصبی و تندخویی ناشی از نشانگان پیش قاعدگی را کم کنند.

سویا، بادام زمینی، و حبوبات دیگر

سویا و دیگر فراورده های سویا دارای مقادیر کم استروژن های گیاهی هستند که از بالا رفتن میزان استروژن تولیدی بدن جلوگیری می کنند. این اثر ضد استروژنی در پیشگیری از سرطان پستان مؤثر است و دلیلی نمی بینم نتواند در تسکین نشانگان پیش قاعدگی هم مؤثر باشد. گرچه دانه سویا به خاطر وجود ترکیب استروژنی ژنیستئین در آن معروف است، ولی این ترکیب اغلب در بادام زمینی، لوبیا سیاه، و لوبیا سفید بیشتر است.

840
0
 
2
دیدگاه ها