مورد علاقه ها 0

درمان گیاهی کم خونی در طب سنتی

کم خونی

کم خونی و درمان آن

متأسفانه در دنیای امروزه میلیون ها نفر مبتلا به کم خونی هستند. کم خونی به زبان علمی یعنی کمبود گلبول های قرمز و هموگلوبین در خون. در اثر این کمبود، خون نمی تواند اکسیژن کافی به قسمت های مختلف بدن برساند؛ بنابراین مقدار اکسیژن در سلول ها پائین آمده و سلول ها انرژی کافی برای انجام عملیات خود مانند کارهای عضلانی و ساخت و ترمیم سلول ها را نخواهند داشت و هنگامی که اکسیژن کافی به مغز نرسد شخص دچار سرگیجه شده و حتی فکر کردن مختل می گردد.
کم خونی یک مریضی نیست بلکه نشانه ای از امراض مختلف می باشد. به طورکلی هر بیماری که ساخت گلبول های قرمز خون را مختل کرده و باعث کاهش آنها و یا از بین رفتن سریع تر آنها، از مدت زمان معین شود، به کم خونی منتج خواهد شد و گاهی اوقات می توان گفت که یکی از اولین علائم آرتروز، عفونت و مرض های سخت مانند سرطان می باشد.
اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات هورمونی، تورم های مزمن دربدن، جراحی، عفونت، زخم معده، بواسیر، بیماری های روده ای، عادت ماهیانه با خونریزی شدید، آبستنی های مداوم، بیماریهای مغز استخوان، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک ویتامین B6 و B12 می تواند منجر به کم خونی شود. بعضی از بیماری های ارثی باعث می شوند که گلبول های قرمز خون شکننده شوند و به جای این که مانند دایره کامل باشند مثل هلال ماه می شوند. یک شکل دیگر کم خونی به علت کمبود ویتامین "B12" است زیرا بعضی از اشخاص به علت بیماری هایی مانند عفونت دستگاه هاضمه، جراحی معده، تورم روده و یا نداشتن فاکتور لازم در معده و نخوردن مواد حیوانی نمی توانند این ویتامین مهم را جذب نمایند. و اگر مقداران ویتامین در بدن کم شود شخص ضعیف شده و یا دچار افسردگی، سوء هاضمه، اسهال و بیماری های عصبی می گردد.
یکی از مهم ترین علل کم خونی، کمبود آهن است زیرا بدن برای ساخت هموگلوبین احتیاج به آهن دارد. هموگلوبین ماده ای است در گلبول قرمز که به اکسیژن می چسبد و آن را به نقاط مختلف بدن حمل می کند. عمر گلبول قرمز چهار ماه بوده و در صورت کمبود آهن این ماده حیاتی تولید نخواهد شد.

کم خونی


کمبود آهن ممکن است به علت کم خوردن غذاهای حاوی آهن، جذب نشدن آهن و یا خونریزی باشد. البته خانم ها به دلیل امراضی مانند نامتعادل بودن هورمون ها، وجود فیبروم در رحم، سرطان رحم و عادت ماهیانه سنگین و طولانی و استفاده از IUD؛ و اشخاصی که داروهای ضد تورم مانند آسپرین و یا ایبوپروفن (Ibuprofen) استفاده می کنند ممکن است به کمبود آهن مبتلا گردند.
کم خونی در بسیاری از موارد مشخص نیست. اولین علامت این مرض کم اشتهائی، یبوست، سردرد، حساسیت و از دست دادن تمرکز حواس می باشد که اگر معالجه نشود منجر به ضعف، خستگی شدید، سرد بودن دست و پا، افسردگی، سرگیجه، رنگ پریدگی صورت، شکنندگی ناخن ها، سفیدی لب ها و پلک چشم می شود و در بعضی موارد خانم ها عادت ماهیانه خود را نیز از دست می دهند.
یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن این که شخص دچار کم خونی است نگاه کردن به زیر پلک پائینی چشم می باشد. پلک زیری چشم را کمی پائین بکشید رنگ آن باید قرمز خونی باشد و اگر صورتی و کمرنگ بود علامت کم خونی است. البته آزمایش ESR یا (Erythrocyte Sedimentation Rate) که وجود تورم را در بدن نشان می دهد نیز می تواند کم خونی را در بدن اثبات کند.

کم خونی


درمان کم خونی با غذا

1- تره (eckا) علاوه بر این که مقدار زیادی آهن دارد، دارای ویتامین C نیز می باشد که به جذب آهن کمک می کند.
2- جعفری و اسفناج دارای مس، ویتامین "C"، ید و کلروفیل می باشند که باعث جذب آهن می شوند
3- نخودفرنگی، آرتیشو، لوبیای قرمز، ملاس، چغندر، سبوس برنج، خردل، عدس، هلو، آب آلو، خرما، کشمش، انگور، سیب، موز، توت فرنگی و گیلاس آهن زیادی دارند.
4- گیاهانی که دارای آهن هستند عبارتند از: یونجه، گل قاصدک، زالزالک، گزنه (Nettle)، کیسه کشیش (Shepherd Purse)، قره قات سیاه (Bilberry)، ختم ذهبی(Golden Seal)
۵- ملاس چغندر دارای آهن زیادی است هر روزه یک قاشق سوپخوری از آن را در لیوان بریزید و دوبار در روز بنوشید.
۶- یک قاشق مرباخوری زردچوبه را در یک لیوان ماست ریخته و دوبار در روز قبل از صبحانه و شام بخورید.
۷- اسید فولیک و بايوتين (Biotin) برای ساخت گلبول های قرمز لازم اند مقدار ۸۰۰ میکروگرم با بایوتین در روز بخورید.
۸- آمپول ویتامین "B12" به مقدار دو میلی گرم در هفته تزریق کنید و یا از قرص دو میلی گرمی مکیدنی آن استفاده نمائید.
۹- مقدار ۱۰۰ میلی گرم ویتامین ( BComplex) در روز اثر زیادی در جذب آهن دارد.
۱۰- یکی از داروهائی که تأثیر بسیار سریعی دارد خوردن گلوكونات آهن (Ferum Gluconate) و یا شربت آهن (Floradix Iron) می باشد.
11 - مس (Copper) به مقدار ۲ میلی گرم در روز و روی Zinc به مقدار ۳۰ میلی گرم در روز بسیار مفید است.
۱۲ - ویتامین "A" به مقدار ۱۰۰۰۰ واحد دوبار در روز و ويتامين "E" به مقدار ۴۰۰ واحد در روزها
۱۳ - از نوشیدن قهوه، چای، نوشابه های گازدار و الکلی و شیر، خودداری کنید زیرا این مواد از جذب آهن جلوگیری می کنند.
۱۴- غذاهای آهن دار را با موادی که الیاف زیاد دارند مانند سبوس گندم نخورید زیرا الباف باعث خارج شدن آهن از بدن می گردد.
۱۵ - سیگار نکشید و در مکان هائی که سیگار می کشند نمانید.
۱۶- اگر گیاه خوار هستید و از مواد حیوانی استفاده نمی کنید حتما باید ویتامین "B12" را در برنامه غذائی خود قرار دهید.
۱۷ - در صورت استفاده از قرص یا شربت آهن، آنها را با قرص روی، کلسیم و ویتامین E نخورید زیرا این مواد از جذب آهن جلوگیری می کنند.
۱۸ - جگر گوسفند و گوساله که بدون هورمون (Organic) هستند یکی از بهترین غذاها برای کمبود آهن است آن را در برنامه غذائی خود قرار دهید.
۱۹- برای پیدا کردن این که آیا به کمبود ویتامین "B12" مبتلا هستید؛ آزمایشی به نام Schelling Test وجود دارد که می توانید با مراجعه به دکتر خانوادگی خود آن را انجام دهید که مقدار جذب این ویتامین را در بدن نشان می دهد. در صورت کمبود این ماده از قرص مکیدنی "B12" که زیر زبان جذب می شود و یا از آمپول آن استفاده کنید.
۲۰- تحقیقاتی که در دانشگاه لوا (University of Lova) انجام گرفت نشان داد که شیر از جذب آهن جلوگیری می کند و کودکانی که با شیر تغذیه می شوند پنج برابر کمتر از دیگر کودکان آهن را می توانند جذب کنند.  
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



داروهای همیوپتی

۱- ( cale.phos.6x ) داروئی است خون ساز و برای کسانی که خون زیادی از دست داده اند و یا به مدت طولانی مریض بوده اند بسیار مفید است.
2- (fer.phos.6x)برای کسانی است که هموگلوبین خون آنها پائین است، صورت این اشخاص گاهی قرمز می شود. این دارو باعث گردش اکسیژن در بدن می شود.
3- (nat.mur.6x)خون را متعادل ساخته و در صورت رفیق بودن و کم شدن هموگلوبین بسیار مفید است.


1760
0
 
10
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi