مورد علاقه ها 0

گیاه ریواس و این همه خاصیت درمانی

ریواس

ریواس Rhubarb نام علمی Rheum ribes

ریواس نام گونه های مختلف گیاهی است که به نام علمی Rheum معروف است. این گیاه در کوهستانهای غرب و شمال غربی چین و تبت به طور خودرو میروید. ریواس انواع گوناگونی دارد مانند ریواس روسیه ریواس ترکیه، ریواس هند و ریواس چین که البته همه آنها از چین می باشد و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. نام ریواس از کلمه یونانی Rheo گرفته شده که به معنی جریان یافتن است و نشانه خاصیت مسهلی این گیاه می باشد. ریواس در کوهستان های ایران به طور خودرو می روید و از لحاظ شکل ظاهری با دیگر انواع این گیاه فرق دارد.

ترکیبات ریواس

ریواس دارای ماده ای تلخ به نام راپون دی سین و ماده ای مسهل بنام رئوپورگارین است که ماده اخير شامل اسید کریسوفانیک و رئوکری سی دین می باشد. دوگیلای کوساید نیز در این گیاه موجود است که تبدیل به امودین Emodin و رئین می شوند. ضمنا در این گیاه اگزالات کلسیم و اسید مالیک Malic ، نشاسته، تانن و ویتامین C نیز وجود دارد.

صور داروئی ریواس

1) شربت ریواس: ۱۰۰ گرم ریواس خشک را کاملا کوبیده و مدت ۱۲ ساعت در آب خیس کنید. سپس آن را با فشار از پارچه ای گذرانده و در نیم لیتر آب که یک کیلو شکر نیز در آن حل شده بریزید. مقدار مصرف این شربت یک قاشق غذاخوری سه بار در روز است.
۴) جوشانده ریواس: مقدار یک قاشق چایخوری پودر ریواس را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد تا دو سوم حجم آن باقی بماند. مقدار مصرف آن یک فنجان چند بار در روز است.
۳) پودر ریواس: ریواس خشک را در آسیاب برقی ریخته و به صورت پودر در آورید. مقدار مصرف این پودر 2تا10گرم در روز است.

ریواس

خواص طبی ریواس

ریواس از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
1- مقوی معده و کبد و روده ها (البته برای گرم مزاجان) است.
۲- برای درمان تنگی نفس مفید است.
٣- لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می کند. بنابراین برای بیماران قندی مناسب می باشد.
4- خون را تصفیه می کند.
5- نشاط آور است .
۶۔ اشتها را تحریک می کند .
7- عصاره ريواس باعث تقویت چشم می شود و لکه های سفید در چشم را از بین می برد.
8- فعالیت کیسه صفرا را زیاد می کند.
9- ملین و مسهل است
10- ساقه های زیرزمینی ريواس مسهل بسیار خوبی است.
۱۱- دمل و کورک را درمان می کند.
۱۲- بواسیر را رفع می کند.
۱۳- تب را پائین می آورد.
۱۴- برای درمان حصبه موثر است.
۱۵- علاج کننده اسهال خونی است به این منظور مقدار ۲ گرم پودر ریواس را هر دو ساعت یکبار به مریض می دهند، به محض رویت ریواس در مدفوع بلافاصله اسهال قطع شده و خونریزی بند می آید. البته مقدار مصرف در بچه ها سه دهم گرم در هر دو ساعت است.

 

مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.





مضرات ریواس

چون ریواس سرد است بنابراین اشخاص سردمزاج باید از مصرف آن خودداری کنند. ضمنا این گیاه برای کسانی که درد سینه دارند و سرفه می کنند مضر است.


984
1
 
6
دیدگاه ها