مورد علاقه ها 0

مزاج شناسی گروه های خونی لباس ها رنگ ها چهره ها و...

مزاج گروه های خونی

مزاج هر کدام از گروه های خونیAB، B، Aو O

گروه های خونی طبع خاصی دارند که قابل تغییر نیست، برای مثال اغلب افرادی که گروه خونی A دارند طبع سوداوی، افراد دارای گروه خونی B طبع بلغمی، گروه خونی o طبع دموی و افرادی که گروه خونی AB دارند، دارای طبع صفراوی هستند. ممکن است فردی با گروه خونی A دارای مجموعه ای از علایم بلغمی باشد که در این صورت طبع مادرزادی او سودا و طبع اکتسابی اش بلغم خواهد بود. بهترین پیشنهاد برای درمان چنین فردی، درمان طبع اکتسابی اوست نه طبع مادر زادی. دو گروه خونی +O و AB اکثرا طبع گرم و دو گروه خونی A و B (مثبت و منفی) اکثرا طبع سرد دارند. هر چقدر از گروه خونی o به سمت گروه خونی AB می رویم خون کثیف و خشک تر می شود. بیشترین بیماری های قلبی، واریس و گرفتگی رگ ها در گروه های خونی A و AB دیده می شوند زیرا خون در آنها خشک تر و در نتیجه رسوبش بیشتر است (یعنی در رگ ها جاری نمی شود). بیماری هایی مثل قند، چربی و ... در گروه های خونی A و AB زودتر از سایر گروه ها ایجاد می شود و این دو گروه خونی دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند.

مزاج و رفتارها

رفتارها نیز مزاجی متفاوت دارند و هر کدام می توانند گرمی بخش جسم و روان و یا سردی بخش باشند. رفتار صمیمانه، متواضعانه و بدون تکبر و خودنمایی گرم است. رفتار خشن، متکبرانه و ریاکارانه سرد است، برای نشان دادن مزاج رفتارها چند نمونه از رفتارهای مهم را بیان می کنیم
رفتارهای گرم صداقت، امانت داری، تواضع، مهرورزی، یکدلی، عفو و بخشش، شجاعت، تعاون، دیدار دوستان صله رحم و آشتی از رفتارهای گرم هستند و به انسان توان و انرژی می بخشند.
رفتارهای سرد دروغ، تکبر، کینه، خیانت، حرص، آز، حسد، سخن چینی، غیبت، بدگویی، بخل، ریاکاری، فردگرایی، انزوا، قهر و... از رفتارهای سرد هستند و انسان را دچار ضعف و بی حالی و افسردگی می سازند.

مزاج رفتار ها

رفتارهای سودازا

از میان رفتارها، برخی از اعمال هستند که موجب خشک شدن خون و یا کاهش رطوبت خون می گردند و ما از این رفتارها به سودازا تغییر می کنیم. این رفتارها عبارتند از: خشم و کینه و عصبانیت، پرخاشگری، تاسف مداوم غم، شادی بیش از حد، بی حرکتی، خواب زیاد، خستگی زیاد، در معرض گرمای زیاد بودن، در معرض سرمای زیاد بودن، غذاهای گرم زیاد خوردن، غذاهای سرد زیاد خوردن، در شرایط گرما و سرمای زیاد بودن، مثل اینکه از میان حمام گرم خود را در آب سرد غوطه ور کنیم، از اوج شادی به غم رسیدن، در هواپیما ارتفاع گرفتن صعود و سقوط) در پرواز، در معرض پرتو نور لامپ های کم مصرف بودن، بطور کلی استفاده زیاد از لامپ، استفاده از صداهای موسیقی جاز بطور پیوسته، از صداهای مداوم استفاده کردن، پریدن از خواب، خواب ناموافق داشتن، تغییر شیفت خواب در شب و روز، خواب صبحگاهی، دیر خوابیدن، ترسیدن، نگرانی مداوم، بدهکار بودن، استفاده از هوای آلوده شهری، استفاده از آب خیلی سرد بعد از غذا، استفاده از نوشیدنی های خیلی داغ، استفاده از مشروبات الکلی، نوشیدن آب بین غذا، غذای فریز شده خوردن، غذاهای شب مانده خوردن، استفاده از غذای خیلی شور و خیلی تند و خیلی تلخ، استفاده از ظروف تفلون و غذاپزهای برقی، خوابیدن در تختهای فلزی، و در اتاق های دارای جدار فلزی و استفاده از پوششهای صیقلی در اتاق و محل اقامت، استفاده زیاد از حد موبایل و کامپیوتر، پیاده روی نکردن، استفاده از سکوت مداوم، زمزمه نکردن و آواز نخواندن، گریه نکردن، تماشای صحنه های خشن و ترسناک، تماشای صحنه های تحریک کننده شهوت انگیز، تب مزمن، بیماری مزمن، مصرف داروهای شیمیایی مداوم، نفس عمین نکشیدن سیگار کشیدن، تریاک کشیدن، مواد مخدر تند مصرف کردن مانند کراک، شیشه، حشیش، در سرما ماندن و در گرمای زیاد ماندن، در عمق دریا ماندن، در ارتفاعات کوه ها ماندن، با انسان های ترسو زندگی کردن، با انسانهای بخیل زندگی کردن، تماشای صورتهای زشت، تماشای مناظر تیره رنگ (سیاهی، تاریکی)، تماشای سفیدی زیاد، تماشای مستقیم نور، فحش و ناسزا و بدگویی کردن و ناسزا شنیدن، ناسپاسی کردن و با افراد ناسپاس زندگی کردن، بدبینی و منفی بافی مستمر، پندار منفی داشتن، دور از طبیعت بودن، شنیدن صداهای صنعتی مداوم، صدای اتومبیل، کارخانجات، دزدگیر هنگام خواب.



مزاج لباس

مزاج لباس ها و پوشش ها

لباس هایی که می پوشیم نیز دارای مزاجی از نوع سردی و گرمی است و می تواند موجب ایجاد سردی و گرمی در تن باشد. لباس پشمی گرم است، ابریشم خیلی گرم است، کتان سرد است، لباس های از جنس (آکرولیک) و مواد پلاستیکی (نایلون) سرد هستند، فرش ماشینی سرد است و کسی که روی این فرش میخوابد احساس سردی می کند و ادامه این رفتار موجب درد در بدن می شود. تشک های خوشخواب سرد هستند، پشم شیشه گرم است. بنابراین در موقعیتهای سردسیری مانند آذربایجانات و کردستان ایران از تشکهای پشمی استفاده می شود ولی در موقعیت های گرمسیری مانند کاشان و یزد از تشکهای پنبه ای بهره می گیرند. ولی در موقعیت جغرافیایی سرد و مرطوب مانند شمال ایران از نمد استفاده می کنند که یک نوع فرش ساخته شده از پشم فشرده است و در موقعیت گرم و تر مانند جنوب ایران و هندوستان از حصیر استفاده می کنند.


مزاج خانه

مزاج خانه و مسکن

در موقعیتی که زیست می کنیم و ساعت هایی از ایام فراغت را در آن می گذرانیم پرتوهایی بر تن پراکنده می شود و آن پرتوها اثری از جنس سردی و گرمی در تن پدید می آورد. و این سردی و گرمی باید با موقعیت جغرافیایی ساخت مسکن سازگاری داشته باشد و برای ایجاد این سازگاری باید مسکن از مواد و مصالحی ساخته شود که طبیعت آن تعدیل کننده مزاج موقعیت جغرافیایی باشد. مثلا برای ساخت مسکن در موقعیت جغرافیایی سرد و تر مانند مناطق شمالی باید ساختمان از چوب ساخته شود. در صورتی که اگر از سیمان و گچ استفاده شود چون مزاج سیمان و گچ سرد است، فرد ساکن در آن ساختمان دچار سردی فراوان می شود و این سردی موجب بروز بیماریهای سرد مانند رماتیسم، درد اندام و و خستگی می شود.
ولی بناهای ساختمان در موقعیت گرمسیری (گرم و خشک) لازم است با گچ و موادی مانند سیمان و سنگ را ساخته شود تا گرمای موقعیت جغرافیایی را تعدیل نماید. در استفاده از فلزات و مواد صیقلی در مسکن موجب جذب پرتوهای مختلف آسمان می گردد و این پرتوها جذب تن می گردد و روان انسانها را نیز تغییر میدهد.


مزاج عطر ها

مزاج عطرها

با استشمام هر عطری در بدن انسان حالتی پدید می آید که موجب بروز گرمی و سردی و انرژی و بی حسی و بی حالی و با آرامش و یا رخوت و سستی، فراموشی و یا تیزهوشی می گردد. عطرها نیز غذای مغز محسوب می شوند و ما باید بر اساس قواعدی از آن عطرها بهره بگیریم. اگر از این قواعد استفاده نکنیم عطرها نیز می توانند برای ما عوارضی پدید بیاورند. مثلا یک فرد گرم مزاج با استشمام بوی عطر گرم مزاج دچار سردرد می شود ولی همین بوی گرم موجب آرامش فرد سرد مزاج می گردد. برعکس این حالت وقتی فرد سرد مزاج بوی ترشی و یا هر بوی سرد دیگری استشمام کند موجب ایجاد سردرد و سستی مغز و بی حوصلگی وی می گردد. از این رو لازم است مزاج عطرها را بدانیم، عطر گل محمدی، گل مریم، گل یاس، عطر تیروز عطرهای گرم و لطیف هستند، عطرهایی مانند بوی مشک خیلی گرم است. بوی سرکه، آب لیمو، ترشی ها، بوهای اسیدی و بوی تعفن از بوهای سرد هستند، بوی مواد شیمیایی مانند تینر، وایتکس، بنزین، نفت، و استریل کننده ها اثرات سردی بخشی برای مغز دارند و بوهای سرد تعریف می شوند و استمرار استشمام آن بوها موجب اختلال اعصاب و حتی فراموشی می شود.


مزاج رنگ ها

مزاج رنگ ها

بر اثر تماشای هر صحنه ای، هر رنگی و در اثر دیدار هر چهره ای و خوراکی انعکاسی در ذهن پدید می آید که موجب بروز حالتی می گردد، این حالت ممکن است سرور و نشاط فراهم آورد و یا اینکه غم و تأسف و تگراتی و بیحالی و بی انگیزشی ایجاد کند، و از این طریق زمینه ای برای تفکری عبرت انگیز، وجد آفرین و تصمیمی کارساز باشد و ارادهای مصمم پدید آورد و یا اینکه موجب سستی، رخوت، پشیمانی و نفرت گردد و بذر یاس و نامیدی را در روح و روان انسان بپراکند.
این رنگ ها مزاج دارند و چهره ها و صورتها انرژی دارند. و مزاج آنها تعریف شده است و اثرات مثبت و منفی آنها در زندگی انسان انکارناپذیر است.هر کس موظف است خود را در معرض رنگ های مناسب قرار دهد و از تماشای رنگها و چهره های نامناسب با طبیعت خویش پرهیز نماید. همچنان که خوردن غذاهای نامناسب موجب بروز بیماری می گردد، تماشای رنگهای نامناسب نیز موجب بروز بیماری می گردد. و انسان موظف است خود را در معرض رنگها و ناسازگار با طبیعت خویش پرهیز کند.
رنگ سبز رنگی معتدل است و گرایشی بسوی گرمی دارد، گرمی آرام بخش. هرگاه در معرض دید انسان های ناامید هستی باید پوششی سبزرنگ داشته باشی و انسانهای افسرده را باید در مناظر سبز قرار داد. رنگ سفید رنگ سرد است، و موجب انعکاس سردی در روح و روان و بدن می گردد رنگ سیاه نیز سرد است. سردی رنگ سیاه بیشتر از سفیدی است از این رو می توان گفت رنگ سیاه سرد و خشک و رنگ سفید سرد و تر است. تماشای مستمر این رنگها سردی اندیشه و ناامیدی و غمگینی می آورد رنگ قرمز رنگ گرم است، گرمی تحریک کننده، تماشای گلزارهای با رنگ قرمز گرمابخش است و انرژی میدهد و شادی می آفریند، و گرمای زیاد صحنه های سراسری با پوشش گلگون حرارت زا و تحریک کننده و موجب طغیان و فوران گرمی و انرژی است و برای انسان های گرم مزاج زیان بخش است. رنگ زرده زرد روشن، و زرد نارنجی نشاط بخش است. رنگ آجری، رنگ خاکی، گندمگون، بسوی روشنی و تیرگی، رنگ اعتدال و آرامش است.
طبیبان باید به تناسب شرایط مزاجی افراد بیماران خود را در معرض تماشای رنگهای متفاوت قرار دهند و تماشای مداوم رنگ های ویژهای را برای آنها تجویز نمایند و یا از تماشای رنگهای خاصی آنها را باز دارند.


مزاج چهره ها

مزاج چهره ها

تماشای چهره پدر و مادر گرمابخش و اعتدال انگیز است، اگر چنانچه پدر و مادری مؤمن باشند انرژی زا افزایش دهنده گرمای تن و روان و روشنی بخش چشم است، تماشای چهره انسانهای مؤمن نیز گرما بخش است، رؤیت انسان های ناسپاس، ظالم، کینه ورز، پلید، سردی زا و یأس آفرین است، تماشای چهره های زشت نیز سودازا و صفر ازا است و موجب بروز عصبانیت میشود. از دیدگاه تربیتی (اسلام) نباید برای طفل دایه زشت انتخاب کرد. تماشای صفحات آکنده از حروف آسمانی گرم است و موجب افزایش نور بینایی می شود. تماشای صفحات قرآن مجید گرمابخش است، مطالعه نامه عشق آمیز و محبت انگیز دوست مهرآفرین و گرمابخش است دیدار صحنه های نفرت انگیز، ظلم، جنایت، سردی بخش است. تماشای صحنه های جنسی انسانی و حیوانی سودازا است، گرم اول و سرد آخر است، یعنی در بدو امر موجب گرمی و تحریک می گردد و سپس سردی می آورد، از این رو موجب سستی پایدار در جسم و روان می گردد. تماشای چهره نامحرم و صحنه گناه، به شدت سرد و خشک است، و سردی آن در عمق جسم و روان نفوذ می کند.


مزاج صداها

مزاج صداها

مزاج صداهای طبیعت تمامی صداهای آرام و مداوم طبیعت گرم اند و انرژی بخش، از صدای زمزمه برگ درختان بید هنگام وزش باد گرفته تا صدای جریان آب جوی در جویبارهای . صداهای مهیب و ترسناک طبیعت سردند، و رعب آفرین، مانند صدای مهیب رعد و برق، صدای مهیب زلزله از أعماق زمین و اعماق كوه، صدای غرش عظیم سیل بنیان کن. از این رو پس از شنیدن چنین صداهایی باید غذاهای گرم مزاج تناول کرد و نوشیدنی های گرم نوشید، برخی از اوقات نوشیدن فلزات خیلی گرم را توصیه می نمایند، مانند نوشیدن آب طلا (سکه طلا را مقدار ۱۴ دقیقه در ظرف آب بیندازید و سپس آب را بنوشید) و یا حتما با هر حادثه رعب انگیز طبیعت باید نماز آیات بخوانید، با خواندن این نماز تن و روان با گرمای عبادت آرامش می یابد.
مزاج صداهای صنعتی تمامی صداهای صنعتی سرداند و گرمازدا و سوداساز و موجبات خستگی و غلظت خون را فراهم می سازند صداهای موتور کارخانجات، موتور اتومبیل و هواپیما، با سرعت زیادی سودا در بدن پدید می آورد و موجب بیماری هایی مانند وزوز گوش، خستگی اعصاب، سردرد، کم حوصلگی، استرس پذیری، فراموشی مقطعی، لرزش اندام، کم خوابی و تفکرات و رفتارهای سوداوی میشود. اینگونه تفکرات موجب می گردد انسان بیش از حد به یک موضوع توجه نماید، سخت گیری غیر معقول و پافشاری بی منطق روی موضوعات داشته باشد، احتیاط و همه سونگری های منفی بافانه در پندارها و رفتارهایش بروز می کند.

 

مشاوره رایگان روابط جنسی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



مزاج نواهای موسیقی

و موسیقی همه دارای توان ایجاد گرمی و سردی و خشکی در تن و روان انسان هستند. هر نوایی که موجب شور و نشاط و حرکت گردد و ضربان نبض را افزایش دهد نوای گرم تعریف می شود، و هر نوایی که موجب سستی، رخوت، سردی و غم گردد و ضربان نبض را کاهش دهد نوای سرد تعریف می شود. هر نوایی و که موجب ایجاد واکنش سریع گردد، و انسان را از حالت آرام شور و نشاط خارج سازد و باعث بروز واکنش های سریع گردد، نوای خشک تعریف می شود. اگر این واکنش از سر عشق و نشاط و امید و انرژی بود، گرم و خشک و اگر از سر غم، نومیدی، یأس، و دارای حس گریز، و از خود بیخود شدن ولاابالی گری بود سرد و خشک تعریف می شود. بر اساس این معیارها نواهای موسیقی شرقی بیشتر دارای مزاج گرم هستند. هم چنین نوع صداها، زیر و بم بودن صدا نیز نقشی بسزا در این زمینه ایفا می کند. صداهای بم گرم هستند، صداهای زیر سرد هستند. چیزی که به این موضوع اضافه می شود گیرایی با عطر صدا است؛ برخی از صداها از گیرایی ویژه ای برخوردارند که اساتید موسیقی آن را به عطر صدا تلقی می کنند. عطر صدا می تواند به گرمی موسیقی بیافزاید. از این رو تمامی ادوات موسیقی شرقی شامل نی، دهل، چنگ، عود، دف و سه تار، تار و سنتور و... ادواتی هستند که صداهایی گرم متصاعد می کنند. دستگاه هایی همچون نوا، شور، همایون، اصفهان، بیات، ترک، سه گاه، چهارگاه و مثنوی که از نظام هماهنگ و آرامی آهنگین در موسیقی تبعیت می کنند، دستگاههایی گرم اند. به تبع همین قاعده نواهای موسیقایی شرق مانند هندوستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان از گرمی ویژهای برخوردارند. دستگاههای موسیقی غربی، جاز دارای ویژگی متمایزی هستند، این ویژگی را میتوان به چند بخش تقسیم کرد، اولی اینکه موسیقی جاز آنجا که از خاستگاه طبیعی برخوردار است و از ادوات موسیقی مصنوعی بهره می گیرد، نوایی گرم ارایه می دهد، و هرگاه موسیقی جاز از ادوات صنعتی بهره می گیرد نوایی سرد بروز می دهد، و یا با تنظیم نت های الکترونیکی اوج و فرودی غیر طبیعی بروز داده، و موجب گرمی و خشکی می گردد، و تکرار یک نت و یا ضربه موسیقایی همسان به تواتر موجب ایجاد سودا می گردد. بطور کلی میتوان گفت دستگاههای موسیقایی غربی گرم اول و سرد آخرند یعنی در ابتدا موجب بروز گرمی و انرژی می گردند و سپس سستی و رخوت در تن پدید می آورند، از این رو طرفداران موسیقی غربی مانند معتادانی هستند که بطور پیوسته باید به این نواها گوش بسپارند و در صورت نبود صدا، بدن را خالی از باطری در این حرکت بخش می پندارند. البته بکارگیری ادوات موسیقی صنعتی توانسته است موسیقی شرقی را نیز دچار سردی بخشی و سوداوری نماید. بکارگیری ادوات موسیقی الکترونیکی در شیوع موسیقی رپ و آهنگ هایی با توازن تند پیوسته که اخیرا در کشورهای شرقی بکار گرفته می شود، موجب خروج موسیقی از نظام آهنگین گرمابخش گردیده و زمینه های سردی بخشی و سودازایی را فراهم می سازد و حالت برون گرایی پدید می آورد.
این در حالی است که موسیقی شرقی آرامشی درون گرا پدید می آورد و روح انسان را به سوی یک انرژی انباشته هدایت می نماید. ها و نواهای موسیقی تابع موقعیت جغرافیایی، مزاج، سن و جنس است نوای موسیقی نیز بلحاظ وجود اثربخشی در مزاج تابع مزاج انسان است و از قاعده ضد تبعیت می کند، به نحوی که انسان های دارای مزاج گرم و خشک از نوای گرم و آرام استفاده می کنند، و به همین ترتیب ساکنین مناطق کوهستانی و سرد و خشک از نوای گرم و خشک، نواهای وجد آفرین گرم استفاده می کنند. سازمان نی، دف، تنبک معمولا در مناطق سرد وخشک بیشتر مورد استفاده است. نواهای الکترونیک بیشتر در مناطق سرد و تر مورد استقبال قرار می گیرد. انسان های سرد و تر نیز از این سازهابیشتر لذت می برند. در نواحی گرمسیری، با آب و هوای گرم و تر نواهای شورآفرین، و دستگاههای گرم و خشک بیشتر مورد استقبال است، نواهای جنوبی ایران و هندوستان معمولا از این ویژگی بهره مند است. انسانها وقتی به سمت سردی می رسند بیشتر از نواهای موسیقی شرقی لذت می برند. در حالیکه در سن گرمی یعنی در سن جوانی از دستگاههای گرم و خشک (سودازا) بیشتر استقبال می کنند. شناخت مزاج سازها و دستگاهها برای تجویز آنها و احيانا ترک شنیدن آنها برای افراد ضروری است.
مزاج آوای معنوی اواهای معنوی دارای مزاجی گرم اند و به روح و جسم انسان انرژی و توان می بخشند. سلول های وجود انسان را با نظام زیست جهان همسان می سازند.

مزاج لحن و طنین صداها

لحن ها گرمی و سردی دارند. صدای بم گرم است، صدای زیر سرد. درجات گرمی و سردی نیز در عطر صدا مستتر است. برخی از صداها دارای گرمی و گیرایی ویژه هستند و از عطری روح بخش بهره مند، کلماتی ماه که با این صداها ادا می شود بردل می نشیند و عمق جان را گرم می کند.
لحن صدا نیز از گرمی و سردی برخوردار است، کلامی قاطع، صریح و بی پیرایه گرم است، کلام تردید انگیز و شک آفرین سرد است، کلام سست، غير قاطع، و سوال آفرین و وسوسه انگیز سرد و خشک است. لحن آمیخته با امید و روح استواری گرم است، لحن آکنده از خستگی و یأس و تردید سرد است. تردید و دودلی و بی آهنگی و بی هدفی و بی خطی و بی انگیزگی سرد است. صراحت، جزمیت و هدفداری و استحکام در بیان و کلام گرم است. جالب توجه است که حتی اگر کلام غير معقول باشد، هرگاه با صراحت و جزمیت بیان شد توجه انسان را به سوی خود معطوف می کند و موجب استحکام می شود.


مزاج کتاب های اسمانی

مزاج آوای آسمانی

آواهای آسمانی گرم اند، صدای مناجات و دعاها و سرودهای ادیان مختلف آسمانی گرمی ایجاد می کنند و آرامشی دل انگیز پدید می آورند. صدای دعای پدر بر سر سفره هنگامی که لب به سپاسگزاری باز می کند و خدای را به خاطر نعمتهایش می ستاید، گرم است و بر گرمی غذای سفره می افزاید.
مزاج اوای قرانی آوای قرآن گرم است، روح بخش است، و موجب افزایش قوت تن می گردد. هرگاه گوش سپردن به آوای قرآنی همراه با دل سپردن به معنا و مفاهیم آن باشد گرمای ویژه ای به تن می دهد.

مزاج زخم ها

زخم ها نیز بر حسب رنگ و بو و شکل، حرارت و سردی مزاج دارند. و باید بر حسب نوع آنها روش درمان را گزینش کرد، و داروی مناسب انتخاب کرد و به تناسب سردی و گرمی، آنها دیر درمان و یا التیام بخش ترند زخم های قرمز رنگ و زردرنگ زخم های گرم هستند، زخم های زرد دیر درمان و زخم های قرمز رنگ التيام پذیرترند.
زخمهای سفید و تیره رنگ و طوسی رنگ زخم های سرداند و عفونت پذیر و دیر درمان می شوند، تا زمانی که رنگ زخم تغییر نیافته است زمینه درمان ایجاد نمی شود، هر چقدر رنگ زخم تغییر کرد، بوی عفونت آن کم میشود و درد آن نیز بهبود می یابد.


مزج فلزات

مزاج فلزات

فلزات نیز سردی و گرمی دارند. این دما و سرما از طریق تماس با آن فلز به تن سرایت می کند و گاهی اثرات بسیار عمیقی در بدن باقی می گذارد تا حدی که جبران آن بسیار دشوار است. ملا سرب سرد است و آنقدر سردی آن عمیق است که اگر یک قطعه سرب را بر کمر مردی ببندیم نابارور می گردد
طلا یک فلز بسیار گرم است، نقره سرد است، مس گرم است، روی سرد است، آهن سرد است، گوگرد گرم و خشک است، جیوه گرم و خشک است، فلزات ترکیبی مانند برنج گرم است، آلومینیوم سرد است، چدن سرد است.

مزاج سایه ها

سایه سار درخت بید سرد است و آرام بخش. یک فرد تبدار می تواند در سایه بید بیاساید. سایه درخت گردو گرم است، سایه توت گرم است، سایه گیلاس و زردآلو سرد است، سایر صنوبر و سرو سرد است. سایه درخت انگور خنک است، سایه چنار و نارون گرم است، سایه اقاقی و زبان گنجشک گرم است، سایه عرعر سرد است.

مزاج فصول سال

بهار، گرم و تر است. در این فصل غلبه مزاج خونی زیاد روی می دهد. تغییرات کیفی خون در این فصل ظهور می کند. تابستان، گرم و خشک است و هم مزاج صفرا است. از علایم این مزاج، تشنگی است .پاییز، سرد و خشک است و به مزاج سودا نزدیک است. خشکی پوست از علایم این فصل است. زمستان سرد و تر بوده و غلبه بلغم در این فصل زیاد بروز می کند. کندی هضم و بیماری سرماخوردگی بیشتر در این فصل دیده می شود.

مزاج اعضای بدن

قلب گرم و خشک، شریان گرم و خشک. ورید گرم و خشک. خون گرم و تر. کبد گرم و تر. گوشت گرم و تر. کلیه گرم و تر. طحال خشک و سرد. مو خشک و سرد. استخوان خشک و سرد. زرد پی خشک و سرد. غضروف خشک و سرد. عصب خشک و سرد. چربی تر و سرد. مغز تر و سرد نخاع تر و سرد.


مزاج سال های عمر

مزاج و سال های عمر

کودکی، مزاج کودک گرم و تر است. ، جوانی، جوانان مزاجی گرم و خشک دارند. ، مزاج در میان سال ها سرد و تر. در پیری مزاج شخص به طرف سردی و خشکی می گراید.


مزاج شغل

شغل مناسب هر مزاج

هر مزاجی، برای نوعی از کار، مناسب تر است. به طور مثال، سرباز یا کارگر، باید پر انرژی، شجاع و جسور باشد، که این گونه مشاغل، بیشتر برای دموی مزاجها مناسب اند.
مدیر، طراح و محقق باید پیگیر، باهوش، باراده، ریزبین، منظم، کاردان و سیستم ساز باشد، که این از ویژگی های افرادی با مزاج صفراوی است.
قاضی، پزشک و مربی ورزشی، باید وسواسگرانه و سختگیرانه و دقیق، بر روی کارش نظارت داشته باشد که این حالات تا حدودی مربوط به افراد دارای مزاج سوداوی است.
کارمندان، فروشنده ها، هنرمندان، ادبا، منشی ها، نگهبان ها، باید مزاج بلغمی داشته باشند تا مطیع، آرام و صبور باشند و کار خود را بی چون و چرا یا بدون شک و تردید،انجام دهند.
با توجه به این توضیحات، چنانچه اشخاص، طبیعت و مزاج خود را بشناسند، بهتر می توانند کار و شغل مناسبی را برای گذران زندگی با مشکلات کمتر، انتخاب نمایند. 
14330
1
 
12
دیدگاه ها
حامد:
خیلی ممنون، نوشته جالبی بود
1
 
4